YLE: Katkerat amikset
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut ylioppilaaksi ja suorittanut ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun.
Ammattikoulussa en tehnyt läksyjä ollenkaan ja sain kaikista hyvän arvosanan.
Lukiossa ja ammattikorkeakoulussa tein läksyjä yöhön asti.
Mä en ole ollut amiksessa, mutta ikinä en tehnyt läksyjä lukiossa tai amk:ssa. Lukiosta kolme ällää, AMK:sta paperit 4:n keskiarvolla.
Minäpä tein läksyt ja pääsin paperihaussa yliopistoon haluamaani tiedekuntaan. AMK ei käynyt edes mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa sarjaa kuin se ikuinen AMK-tutkinnon suorittaneiden valitus yliopistotutkintoja kohtaan. Jos on niin alhainen itsetunto, niin miksi ihmeessä ei sitten mene lukioon?
Eipä se lukion kautta saatu ylioppilaslakki mitään onnea tuo. Ehkä saa hetkellisesti kusen nousemaan päähän siitä saadusta huomiosta, rahasta ja juhlista.
Kyllä se lakki - tai oikeastaan se, mitä lakki symboloi - toi minulle onnen. Pääsin opiskelemaan haluamalleni alalle ja töihin, joista nautin. Palkkakin on ihan vertailukelpoinen moneen AMK-tutkinnolla tehtävään työhön verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa sarjaa kuin se ikuinen AMK-tutkinnon suorittaneiden valitus yliopistotutkintoja kohtaan. Jos on niin alhainen itsetunto, niin miksi ihmeessä ei sitten mene lukioon?
Eipä se lukion kautta saatu ylioppilaslakki mitään onnea tuo. Ehkä saa hetkellisesti kusen nousemaan päähän siitä saadusta huomiosta, rahasta ja juhlista.
Mikään todistus ei itsessään tuo onnea. Ylioppilastodistus avaa kuitenkin ovia ja helpottaa jatko-opintoihin pääsyä. Kuulostat muuten aika katkeralta amislaiselta.
Ylioppilaslakilla ja juhlille on pidempi perinne. Ennen ylioppilaslakkia pidettiin koko kesä. Ammattikouluilla ei ole vastaavaa perinnettä, ja nyt matkitaan ylioppilaita lakkineen kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tietääkseni amiksessakin on juhlat todistuksia jaettaessa tosin ei niitä uutisiin kuvata niin kuin lukiosta valmistuvia.Eikä niitäkään yleisimmin kuin jossain stadin kouluissa jossa ollaan muutenkin olevinaan parempia kuin muut.Kyllä minä ainakin arvostan molempia koulutuksia yhtä paljon.
Minä olen hakenut amis-todistukseni koulun kevätjuhlassa juhlasalin edestä. Tämä oli jo kauan sitten, joten on amiksiakin aina juhlittu. Ja on kerrottu lehdissä, ketkä valmistuvat mistäkin. Ylioppilaiden tulokset tulevat aikaisemmin keväällä, joten ne julkaistaankin yleensä ensimmäiseksi. Ammattiin valmistuneet julkaistaan kesän alussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä amislaisiakin tarvitaan sillä jonkun on siivottava paikat ja pyyhittävä vanhusten perseet
Amislaisia tarvitaan pääasiassa keräämään varoja, kun lukiolaiset menevät jonottamaan valkoisen lakin kanssa sossurahoja
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.
Kaikki mitä lukiossa opetetaan, on helppo opiskella myös itsenäisesti. Kirja vain käteen ja lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.
Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?
Täytyy muistaa, että on av-mammasta kyse, ja me pystymme mihin tahansa.
Olen käynyt sekä amiksen, AMK:n että lukion. Amis oli näistä paras ja hyödyllisin. Amis oli todella helppo lukioon verrattuna. Opetus ja tehtävät olivat jopa yläastetasoisia välillä, mutta sain sieltä kaikki ammatissa tarvittavat taidot, mikä on tärkeintä.
AMK oli työläs, mutta sieltä en saanut juurikaan työelämässä tarvittavia taitoja. Tieteellistä kirjottamista yms jankattiin kyllä joka välissä, josta ei ole ollut hyötyä käytännönläheisessä työssä.
Miksi aina pitää alkaa tappelemaan, kumpi on parempi; lukio vai amis? Molemmissa on hyviä ja huonoja puolia. Molemmissa on mahdollisuuksia menestyä, joka riippuu yksilöstä. Lukion käynyt ei ole automaattisesti työtön sossupummi tai amiksen käynyt ei ole automaattisesti siivooja.
Moni huono ylioppilas päätyy pyllynpyyhkijäksi tai muihin amishommiin myöskin. Ei heikolla todistuksella pääse hyviin jatko-opintoihin. Suoraan amikseen menneet ovat jo useamman vuoden olleet töissä kun nämä lukiolaiset ehtivät samaan työpaikkaan. Lukion suorittaminen oli vain yhteiskunnan varojen tuhlausta. Erikseen ovat lukiossa menestyvät joille lukio-opinnoista todellista hyötyä matkalla kohti tulevevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistoesimerkki katkerasta amiksesta. 🥳🥳🥳
En ole katkera, pikemminkin huvittunut. On se aika huvittavaa nähdä, kuinka lukiolaiset luulevat kaikkien ovien olevan auki yhden hatun avulla. Yksi hattu ei määritä, kuka minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Päivän idioottimaisin kirjoitus valittu. Paljon onnea kirjoittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Moni huono ylioppilas päätyy pyllynpyyhkijäksi tai muihin amishommiin myöskin. Ei heikolla todistuksella pääse hyviin jatko-opintoihin. Suoraan amikseen menneet ovat jo useamman vuoden olleet töissä kun nämä lukiolaiset ehtivät samaan työpaikkaan. Lukion suorittaminen oli vain yhteiskunnan varojen tuhlausta. Erikseen ovat lukiossa menestyvät joille lukio-opinnoista todellista hyötyä matkalla kohti tulevevaisuutta.
Ei välttämättä edes noihin hommiin, kun ei sillä pelkällä kirjaviisaudella mitään tee. Lukiosta ei valmistu suoraan yhtään mihinkään vaan pitää mennä jatko-opiskelemaan jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käynyt lukion, ja sen jälkeen vuoden ammattikoulua (kun yritin keksiä mitä haluaisin tehdä). Se itse pääaineen opetus oli aina laadukasta, mutta kaikki muu oli niin naurettavan huonolla tasolla, etten ollut uskoa näkemääni. Jos olisin käynyt lukion sijaan ammattikoulun, ei minulla olisi minkäänlaista sivistystä mistään, ei mitään kielitaitoa yläastetta pidemmälle eikä mitään muutakaan hyödyllistä tietoa repussa. Nämä muut tunnit olivat aivan vitsejä kaikin puolin. Paikalla ei olisi tarvinnut olla, opetuksen taso oli laadutonta, sisältö oli yläastetasoista ja kaikesta pääsi läpi arvosanoista riippumatta.
Arvostan amisten _ammatti_taitoa, mutta valitettavan tyhjäksi jää anti kaikesta muusta. Siksi teen kyllä kaikkeni, että oma lapseni sitten joskus menee lukioon, ellei sitten ammattikoulussa tapahdu jotain todella suurta ja merkittävää muutosta.
Pelottava ajatus että jonkun mielestä ihmisen sivistystaso on lukiosta kiinni. Etkö vapaa-ajallasi lue mitään, seuraa uutisia tms. Hyvä yleissivistys hankitaan muualla kuin koulussa. Eihän koulussa edes käsitellä kuin murto-osa esimerkiksi historiasta, maantiedosta yms.
Minusta lukio taas oli lähinnä yläkoulun kertauskurssi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ylioppilas, mutta aina ihmetellyt tätä loppumatonta ammattikoulun käyneiden mollausta. Heillä on jo ammatti valmiina koulusta päästessään, kun taas ylioppilaat vasta hakeutuvat opintoihin. Vielä kun lisää tuohon sen, että monet esim. lvi-alan ammteissa tienaavat huikeasti enemmän kuin vaikkapa humanistit. Mä nostan hattua amiksille!
Paitsi, että nykyisin ammattikoulussa sitä ammattia ei opita vaan vasta työpaikassa- mikäli sellaisen saa. Ennen amiksesta valmistui osaajia kahdessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole katkera, pikemminkin huvittunut. On se aika huvittavaa nähdä, kuinka lukiolaiset luulevat kaikkien ovien olevan auki yhden hatun avulla. Yksi hattu ei määritä, kuka minä olen.
Ei hattu, mutta kirjoitukset määrittelevät katkeruuden määrän. Hakeudu lukioon tai tyydy osaasi.
Veikkaan, että sinä itse olet katkeroitunut, kun hikihatussa olet kirjoittanut lukiossa vaikka mitä, mutta et ole amiksen käynyttä parempi ihminen. Toivottavasti sinulle tuli parempi mieli tuoda esille omaa paremmuuttasi kaikella olemattomalla leijumisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hattu, mutta kirjoitukset määrittelevät katkeruuden määrän. Hakeudu lukioon tai tyydy osaasi.
Vaikka menisin lukioon kirjoittamaan, se ei poista sitä, millainen henkilö sinä itse olet
En ole katkera siitä että olen valmistunut amiksesta tarjoilijaksi. Pidän tavallisesta työstäni. Kyllä se on useimmiten niin päin että akateemiset mollaa amiksia, eikä toisinpäin. Mitä jos akateemisella olisi ystävä joka on käynyt amiksen tai puoliso, niin tuntuisiko ystävästä tai puolisosta kivalle kun toinen halveksuu siinä vieressä? Totuus on kuitenkin se että eri alojen osaajia tarvitaan ja kaikkia tulisi arvostaa ja pääasia on se että löytää elämässä oman tiensä. Tämä halveksunta lähtee yleensä jo kotoa, ihmettelen vanhempia ketkä kehtaa lapselleen siirtää sellaista ajatusmallia että "sinä menet sitten lukioon ja luet itselles kunnon ammatin!" eli ihan suoraan sanovat että joku ammattiryhmä on ala-arvoisempi ja kaikenlisäksi painostavat, eivät tajua että se ei ole heidän elämänsä vaan lapsen oma, jos haluaa olla kokki niin antaa olla kokki ei ole pakko lukea opettajaksi kerta se ei kiinnosta
ja aina valmistuminen oli se sitten lukiosta tai ammattikoulusta on iso saavutus elämässä, jolloin ansaitsee merkittävät juhlat!