YLE: Katkerat amikset
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Mä suoraan sanottuna ihmettelen, miksi nykyään vanhemmat eivät järjestä kunnon valmistujaisjuhlia ammattikoulusta valmistuneelle! Tämä on joku ihme muinaisjäänne.
Jep. Nimenomaan vanhemmat vähättelevät omia lapsiaan. Paljon tiedän niitä perheitä, kun ollaan juhlittu vaan ylioppilaita, mutta ei niitä ammattikoulusta valmistuneita lapsia. Todella epäreilua ja asettaa kyllä lapset eriarvoiseen asemaan. Pahimpia ovat ne, joissa se lapsi on suvun ainoa ylioppilas ja se on muka joku uskomaton meriitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tehty niin, että ylioppilaslakin saa helpommin lukion kautta. Ammattikoulusta saa ammatillisentutkinnon, lukiosta saa korkeintaan vain valkoisen lakin.
Amiksesta saa myös valkolakin kun jaksaa panostaa : https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/kaksoistutkinto
Harvemmin niitä valkoisia lakkeja kuitenkaan haetaan amiksen kautta, koska pitää panostaa enemmän kuin lukiossa
Kyllä monet tekee kaksoistutkinnon. Ei kaikki ole huonoja oppilaita jotka amikseen menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tosiasia, että valkolakin ja varsinkin hyvän todistuksen eteen on useimpien tehtävä enemmän hommia kuin amistutkinnon eteen.
Joo, mutta kun juhlitaan suurieleisesti niitä ihan surkeita lukiotodistuksiakin, joista ei ole MITÄÄN hyötyä tulevaisuuden kannalta! Sellainen ihminen harvemmin tulee pääsemään jatko-opintoihin ainakaan yliopistoon. Jos on aivan huippu jossain amisammatissa, niin sillä pääsee jo paljon pidemmälle, kuin keskitason yo-torkalla.
Aikoinaan tuli kirjoitettua B:n paperit. Nyt kuitenkin löytyy 2 maisteri tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi merkonomi sanoi ettei meinannut päästä ammattikorkeakoulun tenteistä läpi ja ammattikoulussa oli saanut parhaimman arvosanan.
Niin? Onko se jotenkin erikoista, että jatko-opinnot saattavat olla haastavampia? Tiedän lukion käyneitäkin, jotka eivät ole päässeet ammattikorkeakouluun edes sisään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi merkonomi sanoi ettei meinannut päästä ammattikorkeakoulun tenteistä läpi ja ammattikoulussa oli saanut parhaimman arvosanan.
Merkonomit valmistuvat ammattikoulusta. Tradenomit ammattikorkeasta , ei onko tämä merkoniäomi sitten mennyt trademiksi opiskelemaan? Amishan on toinen tie anmattikorkeaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tosiasia, että valkolakin ja varsinkin hyvän todistuksen eteen on useimpien tehtävä enemmän hommia kuin amistutkinnon eteen.
Joo, mutta kun juhlitaan suurieleisesti niitä ihan surkeita lukiotodistuksiakin, joista ei ole MITÄÄN hyötyä tulevaisuuden kannalta! Sellainen ihminen harvemmin tulee pääsemään jatko-opintoihin ainakaan yliopistoon. Jos on aivan huippu jossain amisammatissa, niin sillä pääsee jo paljon pidemmälle, kuin keskitason yo-torkalla.
Aikoinaan tuli kirjoitettua B:n paperit. Nyt kuitenkin löytyy 2 maisteri tutkintoa.
Mutta paljon on niitä, jotka eivät yliopistoon ole menneet.
Lukioita, amiksia ja opettajia on Suomessa niin paljon, että jos jossakin on ollut lällyä tai vaikeaa, niin ei voi puhua kaikkien puolesta. Itse olen suorittanut kaksoistutkinnon, toisen amislinjan ja kansanopiston. Amiksissa oli vaativia ja lepsuja opettajia: vaativimpia oli ne, jotka olivat itse työskennelleet alalla jopa vuosikymmeniä. Jos suoritettu tehtävä ei vastannut opettajan vaatimuksia, niin sitä tehtiin niin pitkään, että vaatimukset täyttyivät. Sitten oli niitä opettajia, jotka antoivat tunniksi yhden tehtävän (yleensä todella helppo, jonka teki 10-15 minuutissa), niin lopputunti piti esittää tekevänsä jotain, koska lisätehtäviä ei ollut. Pienten paikkakuntien lukioiden opettajat ovat käsittääkseni lepsumpia kuin esim. Ressun lukiossa. Pienille paikkakunnille ei ole edes keskiarvorajaa. Osassa amiksia on myös pääsykokeet.
Eiköhän ne (sekä amisten että lukiolaisten) vanhemmat ole enemmän sekaisin näistä valmistujaisista. Niiden juhla se tuntuu enemmän olevan... Muistan omista lakkiasista sen älyttömän vouhkaamisen noin merkityksettömästä paperilapusta, jonka oli minua ennen suorittanut ainakin miljoona ihmistä ja maailmanlaajuisesti varmaan miljardi. Eikä sillä edes tee mitään, jos ei hae korkeakouluun, jolloin se korkeakoulun tutkinto on oikeastaan paljon juhlittavampi asia.
Luin vain otsikon, ja senkin vain melkein kokonaan. Amikset ovat katkeria, ja enempää heistä ei tarvitse tietää. Jos haluaa välttämättä mennä amikseen, pitää ensin lukea ylioppilaaksi.
Eikös lukion voi käydä vaikka kokonaan etänä. Ammattikoulussa aika harvan alan voisi. Kyllä niitä töitä pitää ihan käytännössä harjoitella, kuljetusala, sähkäri, kampaaja jne. Ja tottakai se muu opetus on mitoitettu niin, että mitä sillä alalla tarvitsee. Ei sen kampaajan tarvitse ydinfysiikkaa osata. Sähköasentaja taas tarvitsee enemmän vaikka sitä matematiikkaa.
Itse olen juuri lähdössä uudelleen koulutukseen ja valitsin ammattikoulun. Vaihtoehtona oli myös AMK, nykyiseen alaani liittyen. Mutta totesin että tuo amis työllistää luultavasti paremmin, palkassa ei ole suurta eroa, saattaa olla jopa parempi. Lisäksi koulutus 2v vs 3,5v. Ja tottakai työn mieluisuus. Toimistotyöt ei vaan ole minua varten, vaikka älli varmasti riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Luin vain otsikon, ja senkin vain melkein kokonaan. Amikset ovat katkeria, ja enempää heistä ei tarvitse tietää. Jos haluaa välttämättä mennä amikseen, pitää ensin lukea ylioppilaaksi.
Voitko kertoa, miksi pitäisi lukea ylioppilaaksi ennen amikseen menoa?
Tietysti myös amistutkinnot ovat arvostettavia, eivätkä nekään ole varmasti kaikille niin helppoja. Turha alkaa vertailemaan, onko amis vai lukio arvostettavampi/vaikeampi. Itse olen käynyt lukion hyvin arvosanoin ja sen jälkeen opiskellut matematiikkaa yliopistossa, mutta joku kokkikoulu tai kampaajan tutkinto ei minulta taatusti olisi onnistunut, koska en ole taitava käytännönläheisissä asioissa. Sekä amiksesta että lukiosta valmistuminen etenkin hyvin arvosanoin, ovat hienoja saavutuksia molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Mä suoraan sanottuna ihmettelen, miksi nykyään vanhemmat eivät järjestä kunnon valmistujaisjuhlia ammattikoulusta valmistuneelle! Tämä on joku ihme muinaisjäänne.
Sehän tosiaan on vanhempien syy, jos ei amiksesta valmistuvalle lapselleen haluta juhlia järjestää. Me oltiin just viime viikonloppuna amisvalmistujaisissa ja ne oli ihan yhtä hienot ja kivat kuin saman perheen isompien lasten ylppärijuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.
Teet itse sähkötyöt? DIY?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos juhlitaan oikeasti niitä L:n papereita, kun se kertoo siitä, että ihminen on oikeasti fiksu. En tiedä mitä juhlimista on sellaisessa, että on 3 kertaa yritetty päästä kirjoituksista läpi ja ihan rimaa hipoen on mennyt tyyliin säälistä läpi. Sitten mummut ja mammat haluaa juhlia sitä ah, niin upeaa ylioppilasta ja kannetaan tuhansien eurojen edestä lahjoja ja perheen kuukausipalkka ja henkinen terveys menee juhlien järjestämiseen. Mutta kun on niin hienoa olla ylioppilas. Tällaisesta ihmisestä tulee lopulta lääkäri tai opettaja?
Sehän nimenomaan on juhlimisen arvoista, että vaikeuksista huolimatta tyyppi on valmistunut eikä jättänyt koko hommaa kesken.
Ihan yhtä tyhmää on uhrata perheen kuukausipalkka ja henkinen terveys L:n papereiden ylioppilaan juhliin. Ei kannata järjestää isompia juhlia kuin on varaa tai voimavaroja juhlittiin mitä vaan.
Ja maailmassa on myös muita tarpeellisia ammatteja kuin lääkäri ja opettaja. Ei kaikki L:n oppilaatkaan halua lääkäreiksi ja opettajiksi. Mun mies on usean ällän ylioppilas eikä se todellakaan halunnut kummaksikaan. On nyt sitten vissiin matematiikan tohtorina heittänyt menestyksensä hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.
Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?
Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.
Eikö se mene oikeastaan toisin päin. Lukiossa opiskellaan lähinnä kirjoista, jotka voi ostaa itselleen ja opiskella niiden sisältämät asiat ja teoriassa mennä ylppäreihin ja saada hyvät arvosanat.
Amiskoulutuksissa opetellaan konkreettisia taitoja. Kehen harjoittelet vaikka pistämistä ja millä välineillä?
Kyllähän tietääkseni amiksessakin on juhlat todistuksia jaettaessa tosin ei niitä uutisiin kuvata niin kuin lukiosta valmistuvia.Eikä niitäkään yleisimmin kuin jossain stadin kouluissa jossa ollaan muutenkin olevinaan parempia kuin muut.Kyllä minä ainakin arvostan molempia koulutuksia yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli väitätkö myös, että lukio on ihan turha, koska kirjoittamaan ja lukemaan oppii jo ala-asteella?
Itse asiassa ala-aste on turha, sillä jokainen normaaliälyinen osaa lukea ja kirjoittaa jo ennen sitä.
Eli toisinsanoen kaikki koulut ovat ihan turhia. Kaikki asiat pitäisi osata ilman koulutuksia, koska ne ovat niin helppoja.
Todellakin. Katsoin ohjelmaa Intiasta, jossa joku katuhammaslääkäri oli oppinut työn salat sedältään. Ihan turha kouluttaa ihmisiä vuosikausia hammaslääkäreiksi, kun sen voi oppia helposti oppisopimuksenakin.
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissä näitä on jo muutama ollut kun lapset alkaa tulla siihen ikään. On tilattu tarjottavat ja vieraina tuotu lahjoja/ruusu ja onniteltu nuorta niinkun ylioppilastakin. Tämähän muuttuu jos muutosta halutaan.
Itsellä on poika menossa amikseen ja tyttäret lukioon, kaikille samanlaiset juhlat ajattelin järjestää jos valmistuvat!
On meidän alueen lehdessä ammattikoulustakin valmistuneet lueteltu syksyi keväin.