Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Katkerat amikset

Kommentit (277)

Vierailija
21/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, jos juhlitaan oikeasti niitä L:n papereita, kun se kertoo siitä, että ihminen on oikeasti fiksu. En tiedä mitä juhlimista on sellaisessa, että on 3 kertaa yritetty päästä kirjoituksista läpi ja ihan rimaa hipoen on mennyt tyyliin säälistä läpi. Sitten mummut ja mammat haluaa juhlia sitä ah, niin upeaa ylioppilasta ja kannetaan tuhansien eurojen edestä lahjoja ja perheen kuukausipalkka ja henkinen terveys menee juhlien järjestämiseen. Mutta kun on niin hienoa olla ylioppilas. Tällaisesta ihmisestä tulee lopulta lääkäri tai opettaja?

Vierailija
22/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ylioppilas, mutta aina ihmetellyt tätä loppumatonta ammattikoulun käyneiden mollausta. Heillä on jo ammatti valmiina koulusta päästessään, kun taas ylioppilaat vasta hakeutuvat opintoihin. Vielä kun lisää tuohon sen, että monet esim. lvi-alan ammteissa tienaavat huikeasti enemmän kuin vaikkapa humanistit. Mä nostan hattua amiksille!

Niinpä. Jos ammattikoulusta valmistunut pääsee suoraan vaikka tehtaaseen työhön, niin akateemisesti kouluttautua ei käytännössä saa koskaan rahallisesti kiinni amispoikaa. Tai täytyy saada johtajan paikka.

Mies54v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viisi lasta. Kaksi amiksesta valmistuneita ja kolme ylioppilasta. Sähköasentaja ja automekaanikko ovat olleet töissä jo vuosia. Ansaitsevat kohtalaisen hyvin. Heillä on autot, ulkomaan matkoja ja talous tasapainossa. Sensijaan nämä ylioppilaat opiskelevat, ovat velkaisia pieniä osa-aikaisia pätkätöitä ovat saaneet. Pidetään vain peukkuja, että joskus saisivat kunnon töitä ja taloutensa kuntoon. Eipä tuo amis kovin huonolta vaikuta. Kaikki on juhlittu tasapuolisesti.

Vierailija
24/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoululaiset eivät ole tasa-arvoisia amk tai maisterien kanssa esimerkiksi kun katsoo näidän ryhmien tuloeroja. Jos ammattikoululaiset saisivat keskimäärin samaa palkkaa kuin muut niin sitten he olisivat tyytyväisiä, oikeastaan silloin kaikki olisi tyytyväisiä.

Palkkaepätasa-arvo rehottaa.

Mikä h*lvetin palkkaepätasa-arvo? Työnantaja maksaa palkkaa tasan sen verran kuin pystyy, ei ole mitään yleismaailmallista palkkaa, minkä jokainen on ansainnut. Tuo on todella kiero ajattelutapa. 

Vierailija
25/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Eli väitätkö myös, että lukio on ihan turha, koska kirjoittamaan ja lukemaan oppii jo ala-asteella?

Vierailija
26/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?

Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.

Vierailija
27/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli väitätkö myös, että lukio on ihan turha, koska kirjoittamaan ja lukemaan oppii jo ala-asteella?

Itse asiassa ala-aste on turha, sillä jokainen normaaliälyinen osaa lukea ja kirjoittaa jo ennen sitä.

Vierailija
28/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla trollauskouluja jossa opetetaan provosoimaan, hankala arvostaa tätä sun yritystä koska se on todella surkea, nolo ja ihan loppuunkäytetty. Todistit juuri että sulle pitäisi se pari vuotta opettaa kuinka tehdään nasevaa provosointia, ei lällyä.

Vierailija
29/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai teet sähköasennukset itse,no odotellaan palokuntaa.

Vierailija
30/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ala-aste on turha, sillä jokainen normaaliälyinen osaa lukea ja kirjoittaa jo ennen sitä.

Eli toisinsanoen kaikki koulut ovat ihan turhia. Kaikki asiat pitäisi osata ilman koulutuksia, koska ne ovat niin helppoja.

Vierailija
31/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut ylioppilaaksi ja suorittanut ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun.

Ammattikoulussa en tehnyt läksyjä ollenkaan ja sain kaikista hyvän arvosanan.

Lukiossa ja ammattikorkeakoulussa tein läksyjä yöhön asti.

Ihmettelen kun kaupunki välillä palkkaa merkonomin vaikka tradenomeja olisi tarjolla. Tradenomin tutkinnossa joutuu läksyjä tekemään huomattavasti enemmän ja tentit paljon vaikeampia

Ammattikorkeakoulun päivälinja myös vaativampi kuin iltalinja.

Vierailija
32/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai teet sähköasennukset itse,no odotellaan palokuntaa.

Ennen vanhaan lähes kaikki teki sähköasennukset itse ja hyvä tuli :P

Vierailija
33/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain ylioppilaita juhlitaan? Miksi amispuoli unohdetaan kokonaan?

No kuka kieltää juhlimasta? Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin kyllä amiksesta valmistuvia juhlitaan, nettikeskusetluissa vain jatkuu sama valitusvirsi vuodesta toiseen.

Oma nuori kirjoitti ylioppilaaksi ja kävi sen jälkeen ammattikoulun 2-vuotisen yo-linjan, kun yliopiston ovet ei heti auenneet halutulle alalle. Ei edes halunnut mitään juhlia amiksesta valmistuessaan, koska hänen mielestään se oli niin löysää ja lepsua ja helppoa lukioon verrattuna.

Vierailija
34/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tohtori mutta en todellakaan osaisi vetää sähköjä omaan kotiin tai tehdä putkitöitä tms, maalausjälkikään ei ole kummoista enkä ole hyvä hoivaamaan jne, eli wtf?

Vierailija
35/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tehty niin, että ylioppilaslakin saa helpommin lukion kautta. Ammattikoulusta saa ammatillisentutkinnon, lukiosta saa korkeintaan vain valkoisen lakin.

Amiksesta saa myös valkolakin kun jaksaa panostaa : https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/kaksoistutkinto

Harvemmin niitä valkoisia lakkeja kuitenkaan haetaan amiksen kautta, koska pitää panostaa enemmän kuin lukiossa

Amiksilla on valkoiset lakit erilaisine tupsuineen, ihan itse ottivat tuollaiset käyttöön, vaikka osa ei osaa edes lukea.

Vierailija
36/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla trollauskouluja jossa opetetaan provosoimaan, hankala arvostaa tätä sun yritystä koska se on todella surkea, nolo ja ihan loppuunkäytetty. Todistit juuri että sulle pitäisi se pari vuotta opettaa kuinka tehdään nasevaa provosointia, ei lällyä.

Sinä siis et provosoitunut, vaan vain esität provosoituneesi.

Vierailija
37/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä keskustelut kuulostaa aina joltain venäläiseltä trollioperaatiolta :D

Varmaan toki kotimaista hölmöilyä.

Vierailija
38/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut ylioppilaaksi ja suorittanut ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun.

Ammattikoulussa en tehnyt läksyjä ollenkaan ja sain kaikista hyvän arvosanan.

Lukiossa ja ammattikorkeakoulussa tein läksyjä yöhön asti.

Mä en ole ollut amiksessa, mutta ikinä en tehnyt läksyjä lukiossa tai amk:ssa. Lukiosta kolme ällää, AMK:sta paperit 4:n keskiarvolla.

Vierailija
39/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain ylioppilaita juhlitaan? Miksi amispuoli unohdetaan kokonaan?

No kuka kieltää juhlimasta? Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin kyllä amiksesta valmistuvia juhlitaan, nettikeskusetluissa vain jatkuu sama valitusvirsi vuodesta toiseen.

Oma nuori kirjoitti ylioppilaaksi ja kävi sen jälkeen ammattikoulun 2-vuotisen yo-linjan, kun yliopiston ovet ei heti auenneet halutulle alalle. Ei edes halunnut mitään juhlia amiksesta valmistuessaan, koska hänen mielestään se oli niin löysää ja lepsua ja helppoa lukioon verrattuna.

Kyllä niitä amislaisiakin juhlitaan, mutta tuntuu, että ylioppilaista tehdään suurmpi numero. Lehdissä nimiä ylioppilaista, kaupoissa lahjaideoita ja kortteja ylioppilaille, valokuvaamojen ikkunoilla valokuvia ylioppilaista lakit päässä.

Vierailija
40/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsistani kuten monet muut, valmistui ammattiin ja sai yo-lakin samalla. Nyt on Di.

Ei halunnut mennä lakkiaisiin, todistus, hyvä, tuli postissa. Karkasi juhlistaan omille teilleen. Ja huom. Raitis poika sillou ja nyt, oli vaan kaveripiireissä tärkeämpiä juttuja.isocanhempia ei olkut yhtäkään elossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi