YLE: Katkerat amikset
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Jos lukiolaisille ollaan katkeria niin amikset voi tulla itse kokeilemaan ja suorittamaan kolmoistutkintoa. Esim. pitkän matikan opiskelu ja hyvä menestyminen siinä vaatii pitkäjänteisyyttä. Sitä ei amiksilta yleensä löydy. Lukiolaisilla on valtava työ ja kovat paineet, koska suurin osa heistä jatkaa korkeakouluun joihin on kova kilpailu päästä.
Ei muuten löydy kaikilta lukiolaisiltakaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se lukion kautta saatu ylioppilaslakki mitään onnea tuo. Ehkä saa hetkellisesti kusen nousemaan päähän siitä saadusta huomiosta, rahasta ja juhlista.
Loistoesimerkki katkerasta amiksesta. 🥳🥳🥳
En ole katkera, pikemminkin huvittunut. On se aika huvittavaa nähdä, kuinka lukiolaiset luulevat kaikkien ovien olevan auki yhden hatun avulla. Yksi hattu ei määritä, kuka minä olen.
Ei hattu, mutta kirjoitukset määrittelevät katkeruuden määrän. Hakeudu lukioon tai tyydy osaasi.
Vaikka menisin lukioon kirjoittamaan, se ei poista sitä, millainen henkilö sinä itse olet
Niin, akateeminen ja hyvä palkkainen, joka kirjoittaa tätäkin viestiä uima-altaan äärellä drinksuja siemaillen
Odottaen, että joku kaltaisesi tuo kohta uuden drinksun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se lukion kautta saatu ylioppilaslakki mitään onnea tuo. Ehkä saa hetkellisesti kusen nousemaan päähän siitä saadusta huomiosta, rahasta ja juhlista.
En ole katkera, pikemminkin huvittunut. On se aika huvittavaa nähdä, kuinka lukiolaiset luulevat kaikkien ovien olevan auki yhden hatun avulla. Yksi hattu ei määritä, kuka minä olen.
Ei hattu, mutta kirjoitukset määrittelevät katkeruuden määrän. Hakeudu lukioon tai tyydy osaasi.
Veikkaan, että sinä itse olet katkeroitunut, kun hikihatussa olet kirjoittanut lukiossa vaikka mitä, mutta et ole amiksen käynyttä parempi ihminen. Toivottavasti sinulle tuli parempi mieli tuoda esille omaa paremmuuttasi kaikella olemattomalla leijumisella.
Ja sinulla pakkomielle tuoda omaa katkeruuttasi ja alemmuuttasi esille jatkuvalla piipittämisellä ylempien tutkintojen tarpeettomuudesta. Ja kukaan ei leiju mistään yo-tutkinnosta
Kuvittele, mitä haluat. Toivon, että se tuo sinulle kunniaa ja menestystä. Tarkoitukseni ei ole mollata itse tutkintoja. Toivoisin vain sinun ymmärtävän, ettei sillä ole mitään merkitystä, ovatko ihmiset menneet opiskelemaan lukioon tai ammattikouluun. Koulutustaso ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa. Samanarvoisia ihmisiä he ovat. Ilmeisesti tätä asiaa sinun on vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain ylioppilaita juhlitaan? Miksi amispuoli unohdetaan kokonaan?
Minun kokemukseni mukaan juhlitaan kyllä molempia.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukiolaisille ollaan katkeria niin amikset voi tulla itse kokeilemaan ja suorittamaan kolmoistutkintoa. Esim. pitkän matikan opiskelu ja hyvä menestyminen siinä vaatii pitkäjänteisyyttä. Sitä ei amiksilta yleensä löydy. Lukiolaisilla on valtava työ ja kovat paineet, koska suurin osa heistä jatkaa korkeakouluun joihin on kova kilpailu päästä.
Niin siis yrität väittää, että jokainen lukiolainen suoriutuisi pitkästä matematiikasta? Huhhuh. Aika surkea esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että sinä itse olet katkeroitunut, kun hikihatussa olet kirjoittanut lukiossa vaikka mitä, mutta et ole amiksen käynyttä parempi ihminen. Toivottavasti sinulle tuli parempi mieli tuoda esille omaa paremmuuttasi kaikella olemattomalla leijumisella.
Ja sinulla pakkomielle tuoda omaa katkeruuttasi ja alemmuuttasi esille jatkuvalla piipittämisellä ylempien tutkintojen tarpeettomuudesta. Ja kukaan ei leiju mistään yo-tutkinnosta
Kuvittele, mitä haluat. Toivon, että se tuo sinulle kunniaa ja menestystä. Tarkoitukseni ei ole mollata itse tutkintoja. Toivoisin vain sinun ymmärtävän, ettei sillä ole mitään merkitystä, ovatko ihmiset menneet opiskelemaan lukioon tai ammattikouluun. Koulutustaso ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa. Samanarvoisia ihmisiä he ovat. Ilmeisesti tätä asiaa sinun on vaikea ymmärtää.
Tämän ketjun otsikko on: "YLE: Katkerat amikset"
Opin lukemaan jo alakoulussa, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.
Kaikki mitä lukiossa opetetaan, on helppo opiskella myös itsenäisesti. Kirja vain käteen ja lukemaan.
Juuri näin, ja sama koskee pääosin myös yliopistoa, vain tyhmiä amiksia pitää opettaa kädestä kiinni pitämällä.
Ammattikoulu ei tee ihmisestä tyhmää, eikä lukio tee ihmisestä fiksua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun otsikko on: "YLE: Katkerat amikset"
Opin lukemaan jo alakoulussa, kiitos kysymästä.
Amazing ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat saman arvoisia korkeintaan poliittisissa julistuksissa. Jopa Neuvostoliitossa, jossa kaikki olivat periaatteessa saman arvoisia, toiset oli kuitenkin muita "tasa-arvoisempia". Koulutus määrittää pitkälti sen mitä ihminen tekee työkseen ja työn arvo mitataan viime kädessä rahassa. Toiset saa enemmän ja toiset vähemmän, koska mitään tasa-arvoa ei palkoissa ole eikä tule koskaan olemaankaan.
Ei se kuitenkaan tarkoita, että toisten koulutusvalintoja pitäisi alkaa pilkkaamaan. Ammattikoulu ja lukio ovat molemmat tärkeitä, ihan kuin peruskoulutuskin.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt sekä amiksen, AMK:n että lukion. Amis oli näistä paras ja hyödyllisin. Amis oli todella helppo lukioon verrattuna. Opetus ja tehtävät olivat jopa yläastetasoisia välillä, mutta sain sieltä kaikki ammatissa tarvittavat taidot, mikä on tärkeintä.
AMK oli työläs, mutta sieltä en saanut juurikaan työelämässä tarvittavia taitoja. Tieteellistä kirjottamista yms jankattiin kyllä joka välissä, josta ei ole ollut hyötyä käytännönläheisessä työssä.
Tämähän se on AMKn ongelma nykyisin, päälle liimattu tieteellisyys asioissa ,joissa ei ole mitään tieteellisyyttä. Miksei vaan rehellisesti todeta ,että koulutetaan suorittavan tason ammattilaisia amisduunareita vaativampiin tehtäviin.
Omat lapset ovat teekkari, amk-inssi ja itc-asentajaksu opiskeleva amis, joten joka taso on tullut tutuksi . Amis näistä on turhin paikka nykyisin. Normaaliälyinen oppii siellä kuukauden asiat parissa päivässä ja kun ne on suorittanut ,istuu kotona hakkaamassa tietokonepelejä vuorokauden läpeensä . Pystyisivät edes tiivistämään sitä koulutusta niin ei todistuksen eteen tarvitsisi kolmea vuotta lusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos juhlitaan oikeasti niitä L:n papereita, kun se kertoo siitä, että ihminen on oikeasti fiksu. En tiedä mitä juhlimista on sellaisessa, että on 3 kertaa yritetty päästä kirjoituksista läpi ja ihan rimaa hipoen on mennyt tyyliin säälistä läpi. Sitten mummut ja mammat haluaa juhlia sitä ah, niin upeaa ylioppilasta ja kannetaan tuhansien eurojen edestä lahjoja ja perheen kuukausipalkka ja henkinen terveys menee juhlien järjestämiseen. Mutta kun on niin hienoa olla ylioppilas. Tällaisesta ihmisestä tulee lopulta lääkäri tai opettaja?
Sehän nimenomaan on juhlimisen arvoista, että vaikeuksista huolimatta tyyppi on valmistunut eikä jättänyt koko hommaa kesken.
Ihan yhtä tyhmää on uhrata perheen kuukausipalkka ja henkinen terveys L:n papereiden ylioppilaan juhliin. Ei kannata järjestää isompia juhlia kuin on varaa tai voimavaroja juhlittiin mitä vaan.
Ja maailmassa on myös muita tarpeellisia ammatteja kuin lääkäri ja opettaja. Ei kaikki L:n oppilaatkaan halua lääkäreiksi ja opettajiksi. Mun mies on usean ällän ylioppilas eikä se todellakaan halunnut kummaksikaan. On nyt sitten vissiin matematiikan tohtorina heittänyt menestyksensä hukkaan.
Tuo sinun viimeinen virkkeesi, huhhuh. Luetunymmärtäminen? En kyllä usko, että miehesi on mikään matematiikan tohtori, mutta voin kertoa, että ne B:n paperit saava ei ole kelpo matematiikan tohtoriksikaan 😂 ei tuollainen edes käy pitkää matikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkirjoituksen surkeasta tasosta tunnistaa amiksen käyneen.
Myös ylioppilaiden päättötodistusten jakotilaisuudessa on mielestäni myös eriarvoittamista, kun kovemmin suorittaneet saavat raikuvat aploodit ja vihellykset päälle ja toiset eivät pakolla saa ollenkaan edes taputuksia.
Vaikuttaa siltä, että vain hyvin älykkäitä ihmisiä vain arvostetaan.
Eipä itselläni ammattikoulukaan sujunut kovin hyvin, mutta hemmetin tyytyväinen olen että suoriuduin sieltä. Eipä mua olla koskaan oikein arvostettu, mutta sinut oon itseni kanssa, kun kävin amiksen. Itseni takiahan amiksen kävin, että väliäkö sillä miten toiset suhtautuu minuun.
Eipä edes ammattikoulut tunnu itse arvostavan tutkintojaan. Ei ollut mitään kevätjuhlaa. Ainuttakaan viestiä edes koulujen loppumisesta en vanhempana nähnyt. Ilmeisesti oli joku virtuaalinen kevätjuhla ollut. Wilmassa ei ollut mainintaa. Se siitä arvostuksesta. Luulisi edes käytöstapoihin kuuluvan opettajan/rehtorin onnentoivotus valmistuneille ja muille hyvää lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkirjoituksen surkeasta tasosta tunnistaa amiksen käyneen.
Sinun on heti pakko mollata toisten kirjoitustaitoa? Onneksi olkoon, että olet kaikin puolin muita parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.
Ai teet sähköasennukset itse,no odotellaan palokuntaa.
Miksi . Asennukset saa tehdä kuka tahansa joka osaa. Ei ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin arvostetun rakennusalan ammattilaisen tyttärenä sanon, että vaikka rakentaa osaankin, ei tietotaito ja työn laatu ole samaa kuin isälläni.
Mieluiten käytän ammattilaisia monessakin asiassa ja menen esim. ammattikampaajalle enkä amatöörille.
T: yliopiston käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos juhlitaan oikeasti niitä L:n papereita, kun se kertoo siitä, että ihminen on oikeasti fiksu. En tiedä mitä juhlimista on sellaisessa, että on 3 kertaa yritetty päästä kirjoituksista läpi ja ihan rimaa hipoen on mennyt tyyliin säälistä läpi. Sitten mummut ja mammat haluaa juhlia sitä ah, niin upeaa ylioppilasta ja kannetaan tuhansien eurojen edestä lahjoja ja perheen kuukausipalkka ja henkinen terveys menee juhlien järjestämiseen. Mutta kun on niin hienoa olla ylioppilas. Tällaisesta ihmisestä tulee lopulta lääkäri tai opettaja?
Sehän nimenomaan on juhlimisen arvoista, että vaikeuksista huolimatta tyyppi on valmistunut eikä jättänyt koko hommaa kesken.
Ihan yhtä tyhmää on uhrata perheen kuukausipalkka ja henkinen terveys L:n papereiden ylioppilaan juhliin. Ei kannata järjestää isompia juhlia kuin on varaa tai voimavaroja juhlittiin mitä vaan.
Ja maailmassa on myös muita tarpeellisia ammatteja kuin lääkäri ja opettaja. Ei kaikki L:n oppilaatkaan halua lääkäreiksi ja opettajiksi. Mun mies on usean ällän ylioppilas eikä se todellakaan halunnut kummaksikaan. On nyt sitten vissiin matematiikan tohtorina heittänyt menestyksensä hukkaan.
Tuo sinun viimeinen virkkeesi, huhhuh. Luetunymmärtäminen? En kyllä usko, että miehesi on mikään matematiikan tohtori, mutta voin kertoa, että ne B:n paperit saava ei ole kelpo matematiikan tohtoriksikaan 😂 ei tuollainen edes käy pitkää matikkaa.
Riippuu minkä ikäinen kirjoittajan mies on. Ennen haettiin pelkällä pääsykokeella eikä lukion arvosanoilla ollut hirveästi väliä. Moni panostikin pääsykokeeseen eikä lukenut ylioppilaskirjoituksiin hirveästi. Sauli Niinistöllä on An paperit lukiosta. Ihan hyvin on pärjännyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai teet sähköasennukset itse,no odotellaan palokuntaa.
Miksi . Asennukset saa tehdä kuka tahansa joka osaa. Ei ole rakettitiedettä.
Ei ne vaikeita ole, mutta enpä laittaisi nimeäni kenen tahansa tekemiin asennuksiin.
T. Urakointioikeudet sähköalalla omaava
Tyttö ! Tuoppas keppana stobe ja maapähkinöitä. Ja heiluta persettä mennen tullen