Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Katkerat amikset

Kommentit (277)

Vierailija
101/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut uskoa, että ammattikouluun lähtevät valitsivat opinahjonsa, koska jokin nimenomainen ammatti kiinnostaa erityisesti, tai on jopa kutsumus.

Sillon kun ylä-asteella porukka alkoi jakaantumaan amis vs. lukioporukoiksi, turhan usein kuitenkin huomasi, että suurin osta niistä, jotka halusivat päästä mahdollisimman helpolla, laiskottelivat, eivätkä olleet kiinnostuneet itsensä sivistämisestä, menivät amikseen. Valitettavasti. 

Poikkeuksiakin toki on, runsaastikin, eräs tuntemani putkiasentaja lukee kaiken vapaa-aikansa kuin häkä, ja on loistava keskustelija, ja eräs tuntemani järjestyksenvalvoja on syventynyt historiaan. Usein tällainen vaatii panostusta vapaa-ajalla, koska koulu ei siihen erityisiä sytykkeitä tarjoa.

Voimme tietenkin väitellä siitä, kuinka merkittävä rooli hyvällä yleissivistyksellä ja itsensä kehittämisellä on kansalaisen kannalta yhteiskunnassa. Sanoisin, että melkoisen merkittävä, kun katsoo nykyisen keskittymiskykymme ja yleistietämyksemme tasoa, ja mihin se johtaa! 

Vierailija
102/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tosiasia, että valkolakin ja varsinkin hyvän todistuksen eteen on useimpien tehtävä enemmän hommia kuin amistutkinnon eteen.

Joo, mutta kun juhlitaan suurieleisesti niitä ihan surkeita lukiotodistuksiakin, joista ei ole MITÄÄN hyötyä tulevaisuuden kannalta! Sellainen ihminen harvemmin tulee pääsemään jatko-opintoihin ainakaan yliopistoon. Jos on aivan huippu jossain amisammatissa, niin sillä pääsee jo paljon pidemmälle, kuin keskitason yo-torkalla.

Aikoinaan tuli kirjoitettua B:n paperit. Nyt kuitenkin löytyy 2 maisteri tutkintoa.

Yhdyssanoja et ole oppinut kuitenkaan. 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksöismaisteri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tosiasia, että valkolakin ja varsinkin hyvän todistuksen eteen on useimpien tehtävä enemmän hommia kuin amistutkinnon eteen.

Joo, mutta kun juhlitaan suurieleisesti niitä ihan surkeita lukiotodistuksiakin, joista ei ole MITÄÄN hyötyä tulevaisuuden kannalta! Sellainen ihminen harvemmin tulee pääsemään jatko-opintoihin ainakaan yliopistoon. Jos on aivan huippu jossain amisammatissa, niin sillä pääsee jo paljon pidemmälle, kuin keskitason yo-torkalla.

Aikoinaan tuli kirjoitettua B:n paperit. Nyt kuitenkin löytyy 2 maisteri tutkintoa.

Yhdyssanoja et ole oppinut kuitenkaan. 😀

Mullakin on pari maisteritutkintoa, mutta yhdyssanoja opiskeltiin kyllä harvinaisen vähän. Tarkkaan sanottuna ei yhtään.

Vierailija
104/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioita, amiksia ja opettajia on Suomessa niin paljon, että jos jossakin on ollut lällyä tai vaikeaa, niin ei voi puhua kaikkien puolesta. Itse olen suorittanut kaksoistutkinnon, toisen amislinjan ja kansanopiston. Amiksissa oli vaativia ja lepsuja opettajia: vaativimpia oli ne, jotka olivat itse työskennelleet alalla jopa vuosikymmeniä. Jos suoritettu tehtävä ei vastannut opettajan vaatimuksia, niin sitä tehtiin niin pitkään, että vaatimukset täyttyivät. Sitten oli niitä opettajia, jotka antoivat tunniksi yhden tehtävän (yleensä todella helppo, jonka teki 10-15 minuutissa), niin lopputunti piti esittää tekevänsä jotain, koska lisätehtäviä ei ollut. Pienten paikkakuntien lukioiden opettajat ovat käsittääkseni lepsumpia kuin esim. Ressun lukiossa. Pienille paikkakunnille ei ole edes keskiarvorajaa. Osassa amiksia on myös pääsykokeet.

Höpö höpö. Lukion päätteeksi osaaminen osoitetaan valtakunnallisella kokeella eli ylioppilaskirjoituksissa, joten kyllä kaikissa lukioissa yritetään opettaa ja vaatia niin että oppilaat menestyisi parhaalla mahdollisella tavalla. Jossain Ressussa ym huippulukioissa vaan se oppilasaines on huomattavasti parempaa ja yhtenäisempää kuin muualla, jonne hakeutuu niin kutosen kuin kympinkin oppilaat.

Vierailija
105/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös lukion voi käydä vaikka kokonaan etänä. Ammattikoulussa aika harvan alan voisi. Kyllä niitä töitä pitää ihan käytännössä harjoitella, kuljetusala, sähkäri, kampaaja jne. Ja tottakai se muu opetus on mitoitettu niin, että mitä sillä alalla tarvitsee. Ei sen kampaajan tarvitse ydinfysiikkaa osata. Sähköasentaja taas tarvitsee enemmän vaikka sitä matematiikkaa.

Itse olen juuri lähdössä uudelleen koulutukseen ja valitsin ammattikoulun. Vaihtoehtona oli myös AMK, nykyiseen alaani liittyen. Mutta totesin että tuo amis työllistää luultavasti paremmin, palkassa ei ole suurta eroa, saattaa olla jopa parempi. Lisäksi koulutus 2v vs 3,5v. Ja tottakai työn mieluisuus. Toimistotyöt ei vaan ole minua varten, vaikka älli varmasti riittäisi.

Amis kestää kolme vuotta.

Vierailija
106/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Ai teet sähköasennukset itse,no odotellaan palokuntaa.

Miksi . Asennukset saa tehdä kuka tahansa joka osaa. Ei ole rakettitiedettä.

Sähköurakoitsijalta vaaditaan asennusoikeudet.Luuletko että ne saa sanomalla "Opettelin itse" ?

Vierailija
107/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä edes ammattikoulut tunnu itse arvostavan tutkintojaan. Ei ollut mitään kevätjuhlaa. Ainuttakaan viestiä edes koulujen loppumisesta en vanhempana nähnyt. Ilmeisesti oli joku virtuaalinen kevätjuhla ollut. Wilmassa ei ollut mainintaa. Se siitä arvostuksesta. Luulisi edes käytöstapoihin kuuluvan opettajan/rehtorin onnentoivotus valmistuneille ja muille hyvää lomaa.

Ei yllätä. Ei se YLE:n artikkeli ihan huuhaata ollut.

Vierailija
108/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katkera siitä että olen valmistunut amiksesta tarjoilijaksi. Pidän tavallisesta työstäni. Kyllä se on useimmiten niin päin että akateemiset mollaa amiksia, eikä toisinpäin. Mitä jos akateemisella olisi ystävä joka on käynyt amiksen tai puoliso, niin tuntuisiko ystävästä tai puolisosta kivalle kun toinen halveksuu siinä vieressä? Totuus on kuitenkin se että eri alojen osaajia tarvitaan ja kaikkia tulisi arvostaa ja pääasia on se että löytää elämässä oman tiensä. Tämä halveksunta lähtee yleensä jo kotoa, ihmettelen vanhempia ketkä kehtaa lapselleen siirtää sellaista ajatusmallia että "sinä menet sitten lukioon ja luet itselles kunnon ammatin!" eli ihan suoraan sanovat että joku ammattiryhmä on ala-arvoisempi ja kaikenlisäksi painostavat, eivät tajua että se ei ole heidän elämänsä vaan lapsen oma, jos haluaa olla kokki niin antaa olla kokki ei ole pakko lukea opettajaksi kerta se ei kiinnosta

ja aina valmistuminen oli se sitten lukiosta tai ammattikoulusta on iso saavutus elämässä, jolloin ansaitsee merkittävät juhlat!

Siis onko tarjoilijan ammatti sellainen, että sitä jossain amiksessa tosiaan opetetaan?

Vierailija
109/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole katkera siitä että olen valmistunut amiksesta tarjoilijaksi. Pidän tavallisesta työstäni. Kyllä se on useimmiten niin päin että akateemiset mollaa amiksia, eikä toisinpäin. Mitä jos akateemisella olisi ystävä joka on käynyt amiksen tai puoliso, niin tuntuisiko ystävästä tai puolisosta kivalle kun toinen halveksuu siinä vieressä? Totuus on kuitenkin se että eri alojen osaajia tarvitaan ja kaikkia tulisi arvostaa ja pääasia on se että löytää elämässä oman tiensä. Tämä halveksunta lähtee yleensä jo kotoa, ihmettelen vanhempia ketkä kehtaa lapselleen siirtää sellaista ajatusmallia että "sinä menet sitten lukioon ja luet itselles kunnon ammatin!" eli ihan suoraan sanovat että joku ammattiryhmä on ala-arvoisempi ja kaikenlisäksi painostavat, eivät tajua että se ei ole heidän elämänsä vaan lapsen oma, jos haluaa olla kokki niin antaa olla kokki ei ole pakko lukea opettajaksi kerta se ei kiinnosta

ja aina valmistuminen oli se sitten lukiosta tai ammattikoulusta on iso saavutus elämässä, jolloin ansaitsee merkittävät juhlat!

Siis onko tarjoilijan ammatti sellainen, että sitä jossain amiksessa tosiaan opetetaan?

Täytyyhän sitä oppia kuinka tarjotinta kannetaan 

Vierailija
110/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ammatit oppisi työn yhteydessä ihan hyvin, mutta kun suomalaiset ovat rakastuneet koulujen kaltaisiin hierarkkisiin ja massiivisiin organisaatioihin, ja lisäksi työnantajat ovat jostain syystä allergisia suhteellisen vähäisellekin perehdyttämiselle.

Vierailija
111/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sähköurakoitsijalta vaaditaan asennusoikeudet.Luuletko että ne saa sanomalla "Opettelin itse" ?

Eikös se ole ihan sama kuinka asiat on oppinut kunhan vaan tentissä / näytössä osaa asiat?

Mitään tenttejä ei edes järjestetä tällaisille klovneille.

Vierailija
112/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katkera siitä oliettä olen valmistunut amiksesta tarjoilijaksi. Pidän tavallisesta työstäni. Kyllä se on useimmiten niin päin että akateemiset mollaa amiksia, eikä toisinpäin. Mitä jos akateemisella olisi ystävä joka on käynyt amiksen tai puoliso, niin tuntuisiko ystävästä tai puolisosta kivalle kun toinen halveksuu siinä vieressä? Totuus on kuitenkin se että eri alojen osaajia tarvitaan ja kaikkia tulisi arvostaa ja pääasia on se että löytää elämässä oman tiensä. Tämä halveksunta lähtee yleensä jo kotoa, ihmettelen vanhempia ketkä kehtaa lapselleen siirtää sellaista ajatusmallia että "sinä menet sitten lukioon ja luet itselles kunnon ammatin!" eli ihan suoraan sanovat että joku ammattiryhmä on ala-arvoisempi ja kaikenlisäksi painostavat, eivät tajua että se ei ole heidän elämänsä vaan lapsen oma, jos haluaa olla kokki niin antaa olla kokki ei ole pakko lukea opettajaksi kerta se ei kiinnosta

Vierailija
113/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut, että moni tuntuu ajattelevan niin, että lukiosta pitäisi jatkaa ensisijaisesti yliopistoon, ja AMK on vain sellaisille, joiden kyvyt tai arvosanat eivät riitä yliopistoon. Mistäköhän tuollainenkin ajattelumalli on peräisin?

Vierailija
114/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni huono ylioppilas päätyy pyllynpyyhkijäksi tai muihin amishommiin myöskin. Ei heikolla todistuksella pääse hyviin jatko-opintoihin. Suoraan amikseen menneet ovat jo useamman vuoden olleet töissä kun nämä lukiolaiset ehtivät samaan työpaikkaan. Lukion suorittaminen oli vain yhteiskunnan varojen tuhlausta. Erikseen ovat lukiossa menestyvät joille lukio-opinnoista todellista hyötyä matkalla kohti tulevevaisuutta.

Ero näkyykin sivistystasossa. Lukiossa saa laajemman tietomäärän ja kielitaidon kuin amiksessa, vaikka suoritustado ei olisikaan huippuluokkaa.

Vierailija
115/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion kirjat voi jokainen kyllä lukea ja opetella itse. Sanoisin pikemmin ettei se talonrakentaminen, elintarvikeala tai edes käsityö ja vaatetusala suju kovin moneltakaan ilman kunnon opetusta ja koulutusta.

Arvostus on tullut siitä, että lukiosta siirryttiin yliopistoon ja palkat noilla yliopistoaloilla oli kovemmat. Se tulee muuttumaan. Maailma alkaa olla täynnä korkeakoulutettuja, mutta tekemisen osaajista alkaa olla kova puute.

Vierailija
116/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on urakoimaan aikoinut ryhtyä- ihan riittää se, että tekee omat asennuksensa.

Vierailija
117/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni huono ylioppilas päätyy pyllynpyyhkijäksi tai muihin amishommiin myöskin. Ei heikolla todistuksella pääse hyviin jatko-opintoihin. Suoraan amikseen menneet ovat jo useamman vuoden olleet töissä kun nämä lukiolaiset ehtivät samaan työpaikkaan. Lukion suorittaminen oli vain yhteiskunnan varojen tuhlausta. Erikseen ovat lukiossa menestyvät joille lukio-opinnoista todellista hyötyä matkalla kohti tulevevaisuutta.

Ero näkyykin sivistystasossa. Lukiossa saa laajemman tietomäärän ja kielitaidon kuin amiksessa, vaikka suoritustado ei olisikaan huippuluokkaa.

Suurin osa lukiolaisista osaa Suomea, ruotsia ja englantia. Moni noista amislaisista osaa nuo kielet aivan yhtä hyvin ja koska siellä on paljon näitä ulkomailta tulleita, he osaavat myös jonkun muun kielen, kuten arabiaa, turkkia jne.

Vierailija
118/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin! Lukio nyt ei ole muuta kuin peruskoulun jatkumo. Lukion jälkeen et edelleenkään ole yhtään mitään. Ammattikoulusta valmistaudutaan ammattiin, eikä todellakaan ole ammattia vastaavaa ilman koulutusta esimerkiksi huoltaa lentokoneita, tehdä putkiremontteja tai leikata hiuksia. Sekä ammattikoulun että lukion pohjalta on mahdollisuus hakea halutessaan jatko-opintoihin, mutta lukion jälkeen se on käytännössä pakollista, koska muuten on aivan sama kävitkö edes sitä lukiota. Ammattikoulupohjalta voi työllistyä suoraan ammattiin, tai ryhtyä vaikka oman alansa yrittäjäksi. Lukion arvostaminen on pelkkä muinaisjäänne jostain aikojen alusta kun oikeasti oli jonkinlainen harvinaisempi saavutus päästä ylioppilaaksi. Maailma muuttuu, eikä lukio ole sen kummempi saavutus kuin ammattikoulukaan tänä päivänä.

Vierailija
119/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on urakoimaan aikoinut ryhtyä- ihan riittää se, että tekee omat asennuksensa.

Sinä et saa omia putkiasi ja sähkötöitäsi tehdä ja saada niihin virallisia sertifikaatteja, ellei sinulla ole asennusoikeuksia. Vakuutukset eivät korvaa, etkä saa taloasi myytyä.

Mutta sillä ei taida olla sinulle merkitystä.

Vierailija
120/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun täytyy niistä kuitenkin ottaa vastuu ja laittaa nimi paperiin. Ihan heti en sitä tekisi jos joku vastaavan koulutuksen sähköalalle saanut sitä pyytäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä