Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Katkerat amikset

Kommentit (277)

Vierailija
261/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua ikuista kinaa lukiosta ja amiksesta

Vierailija
262/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?

Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.

Ymmärrätköhän nyt itse? Miten ihmeessä opettelisit jotenkin itse kaikki esim noissa ammateissa tarvittavat tiedot? Kerropa, olisi kiva tietää.

Mikä olisi se pystymetsän ja parin vuoden jankkaamisen välinen ero?  Yksi ilta ja valmis sähkäri, viikko ja vastuullinen rakennusmestari,  pari päivää kokiksi jne. vai mikä?  Mä näin videon putkihommista, kyl mä osaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen amiksessa opetettavaan löytyy diy-video youtubesta.

Ei löydy. Jos joku amatööri jakaa tekemisensä se ei ole pätevää.  Yleissivistys ym. lukion jutut on helpompi omaksua sohvalla maaten. 

Vierailija
264/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joita harva kuitenkaan omaksuu niin hyvin, että saisi hommat suoritettua ammattilaiselta vaaditulla laadulla (laadulla josta joku viitsii maksaa). Samahan se on lukuaineissa - voi rimpuilla kurssit läpi, vaikkei koskaan tulisi aiheessa niin eteväksi että siitä olisi jotain oikeata hyötyä.

Vierailija
265/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä itse lukion aikanaan käyneenä ja nyt työelämässä oikein hämmästytti, kun sieltä amiksesta tulee meille paljon harjoittelijoita. Ja olen heitä paljon opastanut ja arvostellu. ja yhteydessä ollut opettajiin. Että amis on todella paljon kehityksessä mukana ja mukana yhteiskunnan toiminnassa. Kun lukio taas pyörii siinä omassa maailmassaan. Että se oli sellanen erikoinen linnake. Tuntu ettei mitään yhteyksiä ollut yhteiskuntaan. Kaikki tuntu leijuvan ilmassa, eikä oikein mistään saanut otetta. Jopa fysiikka ja kemia muuttui täysin teoreettiseksi. Joku nuorisokoulukokeilu tehtiin sillon, mutta sielläkin oli jotain hevosenhoitokursseja ja muita tytöille suunnattua, eikä mitään teknistä. Nykyään kai on jo työkurssit fysiikalle ja kemialle ja lukiodiplomin voi suorittaa jopa teknisissä töissä. Mutta silti amis vaikuttaa olevan enemmän kehityksessä mukana. 

Vierailija
266/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

amikset on yhtä tärkeitä, ei kaikilla riitä älli opiskeluun. ei silti tartte vähätellä. siivouskin on tärkeää työtä.

Vierailija
267/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua tuota et nimi pitäisi olla julkisena netissä. Eikö tuo oo nykyään tietoturvauhka? Ihan ymmärrettävää keneltä vaan salata se ja hyvä että on oletuksena raksi ruudussa

Vierailija
268/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joita harva kuitenkaan omaksuu niin hyvin, että saisi hommat suoritettua ammattilaiselta vaaditulla laadulla (laadulla josta joku viitsii maksaa). Samahan se on lukuaineissa - voi rimpuilla kurssit läpi, vaikkei koskaan tulisi aiheessa niin eteväksi että siitä olisi jotain oikeata hyötyä.

On videoita leikkauksista ja oikeussaleista, ammatteja nekin ovat ja dyinä opittavia. 

Vierailija
269/277 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ammatillinen osaaminen on amiksen käyneillä parempi ja se on etu AMK menestymisessä. AMK ssa on ensimmäisenä vuonna paljon matikkaa. Mutta riittää kun ne saa joten kuten läpi. Muistan kun siellä oli amiksen käyneitä varten kertauskurssi. Ja me lukion käyneet saatiin suorittaa se pelkästään tenttimällä. Ja oli moni lukion käynyt joka ei päässyt siitä läpi. Koulutuksen loppuvaiheessa olikin jo pelkkiä ammattiaineita. On todella suuri etu, että läytännöllisen alan työkokemusta on jo ennen opiskelua ja opiskelun aikana pääsee jo inssin hommiin.

Vierailija
270/277 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ylioppilas sanoi amikselle kohdatessaan: Big Mac -ateria.

Vierailija
271/277 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

amikset on yhtä tärkeitä, ei kaikilla riitä älli opiskeluun. ei silti tartte vähätellä. siivouskin on tärkeää työtä.

Jepsulleen, jonkun ne paskaduunitkin on tehtävä.

Vierailija
272/277 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy. Jos joku amatööri jakaa tekemisensä se ei ole pätevää.  Yleissivistys ym. lukion jutut on helpompi omaksua sohvalla maaten. 

Jos noin on, miksi et omaksunut?

Vierailija
273/277 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jotkut myös aidosti haluavat sellaiseen ammattiin, johon valmistutaan amiksesta? Eikä mitään estettä ole, etteikö amiksenkin jälkeen voisi halutessaan jatkaa opiskelua.

Vierailija
274/277 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen pitäisi antaa rahaa ammatilliseen koulutukseen huomattavasti enemmän. Sieltä ei saisi valmistua porukkaa, joka ei osaa ammattiaan. Jätetään luokalle niin monta kertaa että oppii. Saattaa tulla kalliiksi kutsua ihminen kotiin korjauskeikalle, jos hän ei osaa työtään ja aiheuttaa vain lisää vahinkoa. Kun ammattitaito paranee nousee arvostuskin. Mestari ja kisällijärjestelmä Suomeen kuten on Saksassa, ja äkkiä.

Vierailija
275/277 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun on opiskellut molemmissa, niin voi todeta amiksen olevan silkkaa pelleilyä. Keskinkertainen todistus lukiosta vaatii 100% enemmän työtä kuin hyvä todistus amiksesta. Sehän ei tietysti ole ammattikoululaisten vika.

Juuri näin. Amiksen, lukion ja yliopiston suorittaneena voin todeta että amis oli aivan naurettavan helppo. Lukiossa on 100% enemmän hommaa, yliopistosta nyt puhumattakaan.

Vierailija
276/277 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain ylioppilaita juhlitaan? Miksi amispuoli unohdetaan kokonaan?

No kuka kieltää juhlimasta? Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin kyllä amiksesta valmistuvia juhlitaan, nettikeskusetluissa vain jatkuu sama valitusvirsi vuodesta toiseen.

Oma nuori kirjoitti ylioppilaaksi ja kävi sen jälkeen ammattikoulun 2-vuotisen yo-linjan, kun yliopiston ovet ei heti auenneet halutulle alalle. Ei edes halunnut mitään juhlia amiksesta valmistuessaan, koska hänen mielestään se oli niin löysää ja lepsua ja helppoa lukioon verrattuna.

Näin minäkin tein. Opiskelin aikani ratoksi amiksen yo-linjan lukion ja yliopiston välillä. En juhlinut amiksesta valmistumista, siellä opiskelu oli niin leppoisaa, ettei se edes tuntunut suurelta saavutukselta :D

Vierailija
277/277 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolainen ei ole akateeminen. Hän on käynyt kolme vuotta koulua, jossa on opetettu asioista, joiden kirjat, suurin osaa voisi lukea muutamassa kuukaudessa, on selittty hänelle ääneen ja sitten hän on tehnyt kokeet niistä asioista ja saanut niistä arvosanan.

Miksi et sitten ole lukenut? Eikö rahkeet riitä? Onko niin ettei voi niittää sieltä mihin koskaan ei kylvetty?

Minä olen lukenut ja valmistunut lukiosta jopa erittäin hyvin arvosanoin ja siksi juuri kykenen sanomaan, ettei lukiolainen ole mitään erityistä ilman ammattia, mutta ammattikoulun käynyt ja ammatissaan hyvä on erittäin arvostettu asia.

Minulta ei menisi montaakaan viikkoa lukea lukea koko lukion psykologian, maantiedon, historian tai äidinkielen kurssit läpi ja jopa kirjoittaa ne. Suurin osa selviäisi lukion englannista läpi ihan vaan, vaikka olisi ainoastaan pelannut englannin kielisten kanssa nettipelejä. Ei ehkä laudaturin arvoisesti, mutta varmasti menisi läpi.

Minä en kuvittele, että lukiolainen olisi valmis ilman mitään koulutusta kuin lukio perustamaan rakennusfirman tai putkifirman lukemalla muutaman kuukauden kotona kirjoja. Mutta sinusta sitten vissiin on mahdollista.

Mutta me tarvitsemme esimerkiksi noita rakennusalan tekijöitä ja osaajia. Heitä kuuluisi arvostaa paljon enemmän. Eikä vaan heitä, vaan monia muitakin ammattiin valmistuneita.

Me tarvitsemme enemmän heitä, kun jonkun suuren määrää omaan iloonsa ja sivistyksensä takia lukioista valmistuneita.

Minusta koko pelkkä yleissivistävä koulutus voitaisiin lopettaa. Se pitäisi olla aina yhdistettynä ammattiin valmistumiseen. Vaikka sitten lopullinen ja korkein koulutus olisi yliopistotasolla. Kaikille ensin ammatti ja perus yleissivistys ja sitten vasta halukkaille tarjotaan näitä erityisen sivistäviä koulutuksia.

Olemme aivan liian kauan ylläpitäneet tätä koko lukiosysteemiä. Sen arvostus perustuu lähinnä historiaan, mutta ei oikeastaan enää vastaa nykypäivän tarpeita ja mikä on oikeasti ja minkä pitäisi olla oikeasti arvokasta. Lähtökohtana pitäisi nähdä osaaminen eikä pelkkä yleissivistys. Se kun alkaa olla kaikilla ihan minimivaatimus.

Tietenkin juuri lukiosta valmistuneet ja he joilla on vain se lukiokoulutus eivät halua luopua arvoasemastaan. Eikä varsinkaan heille, joita perinteisesti on aina katsottu vähän alaspäin.

Mutta tilanne muuttuu ja vähitellen kun tieto on niin nopeasti kaikkien ulottuvilla taidot alkavat merkitsemään aina vaan enemmän. Sitä kun ei hetkessä vaan opi, vaan käsillä tehtävät taidot vievät aikaa oppia.

Nykyinen informaatiovyöry ei selvästikään sivistä ihmisiä, jo siksi että kaikenlaiseen huuhaahan ja silkkoihin valheisiin uskotaan erittäin ahnaasti, kun sitä kriittisyyttä ei ole ymmärretty että mitä sillä oikeasti tarkoitetaan. Se ei ole sitä, että intetään kategorisesti vastaan auktoriteeteille tai perinteille. Lukiossa saa hyvän pohjan etsiä tietoa, käsittää sen luonnetta ja ymmärtää eri tieteenalojen peruspalikoita. Eipä tuo elämästä montaa vuotta vie vaikka lukiota ei yhdistäisi mihinkään tiettyyn käytännön taitoon.

Kaikki taidot vaativat aikaa syvetäkseen. Naurettavaa vertailla käsityöammatteja tiedon kerryttämiseen ja sisäistämiseen, molemmissa on päällekkäisyyksiä. Ja uutta tulee koko ajan, ainakin pitäisi tulla. Kehittymisen haluhan kaikkia vähänkään eläviä ja fiksuja ajaa eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme