Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen sai epileptiakohtauksen Jumbossa ja jengi vaan kävelee ohitse

Vierailija
07.06.2022 |

Poikani kertoi, että äidillä on epilepsia ja hän tarvitsee apua. Ihmiset eivät suostuneet soittamaan hätäkeskukseen. Sitä en ymmärrä, että lapsen avunpyyntö ohitetaan, Määttä sanoo.

No en ymmärrä minäkään! Mikä ihmisiä vaivaa??

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008866519.html

Kommentit (249)

Vierailija
41/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, itseänihän potki nekrulauma, baarin edessä suomalaisia parikymmentä vain poltteli tupakkia ja hörötteli. Voit olla varma etten auta yhtää ketään.

Eli katkeroiduit ja päätit että laitetaan paha kiertoon. Aplodit. Ja siitä olen kuitenkin pahoillani mitä sulle kävi.

Vierailija
42/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä paha mennä puuttumaan :| Voi tulla vielä syyte kiitos #metoon. Tätä feministit ovat halunneet

TÄMÄ! Ei tulisi miehenä mieleenkään lähestyä tuntematonta naista vaikka se makaisi tajuttomana. Saa vielä itse syytteen!

Oletpa itsekäs paska.

Lain mukaan Suomessa on auttamisvelvollisuus.

Onko muka sun oma maine tärkeämpi kuin toisen henki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaisi lähestyä vierasta maassa makaavaa ihmistä kun en tietäisi onko huu meissa vai mitä, MUTTA tässä tapauksessa LAPSI koetti pysäyttää ihmiset ja kertoi äidillä olevan epilepsia. En ikinä ohittaisi hädässä olevaa lasta!

Vierailija
44/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen ei pidä mennä lähellekään naista tai lasta. tässä oli molemmat, joten parempi kiertää kaukaa ettei tule mitä lie syytteitä ja metoota.

Vierailija
45/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en menisi lähellekään. luullaan vielä, että olen varastamassa sen rahoja tai metoo nyt ainakin tulee

Juuri näin. Itse kun on mies ja tossa tapauksessa nainen kyseessä, niin joku pelastava ritari olisi todennäköisesti tullut iskemään takaa jos olisi mennyt auttamaan.

Ei todellakaan kannata mennä tuollaisiin tilanteisiin. Joko saat syytteen tai ihmiset käy kimppuusi kun luulevat sinua varkaaksi tai naisen pahoinpitelijäksi.

Vierailija
46/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä paha mennä puuttumaan :| Voi tulla vielä syyte kiitos #metoon. Tätä feministit ovat halunneet

TÄMÄ! Ei tulisi miehenä mieleenkään lähestyä tuntematonta naista vaikka se makaisi tajuttomana. Saa vielä itse syytteen!

Oletpa itsekäs paska.

Tietenkin oma mainen on tärkeämpi. Minä en eikä pidä kenenkään muunkaan uhrata itseään jonkun toisen takia.

Vierailija
47/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin oppinut EA-kurssilla, ettei epilepsiakohtauksen takia tarvitsisi soittaa hätäkeskukseen, jos kohtaus menee itsestään ohi. Toki kohtauksen aikana on hyvä katsoa ettei henkilö kolhi itseään, ja tuossa jutun tilanteessa olisi ollut hyvä mennä lapsen avuksi ja turvaksi. Uutisessa kuitenkin sanotaan moneen kertaan, että ohikulkijoiden olisi pitänyt soittaa hätänumeroon?

Sanottiinko siellä EA-kurssilla, kuinka kauan voi/pitää odottaa, meneekö kohtaus itsestään ohi? 10 min? 30 min? 1 tunti? 2 tuntia? Päivä? Viikko?

P.S. Mistä se satunnainen ohikulkija tietää, onko kohtaus kestänyt jo niin kauan, että olisi aiheellista soittaa häkeen?

Vierailija
48/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikoissa, missä on paljon ihmisiä, on liian helppo ajatella, että "joku muu" auttaa, ja kävellä ohi.

Kun taas jossain syrjäisellä metsäpolulla, missä seuraava kulkija saattaa liikkua vuoden tai kahden vuoden kuluttua, tulee paljon herkemmin ajatus, että juuri minä olen se "joku muu", jonka pitää nyt auttaa tai hälyttää apua.

Metsäpolulla ei todellakaan kannata lähestyä ketään. Tiedä mikä sekopää se on. Se voi käydä sinun kimppuusi tai se voi syyttää sinua mistä vaan eikä sinulla ole ketään joka todistaa puolestasi.

iik. metsässä on pelottavaa. siellä voi olla maalaisjuntteja.

Vierailija
49/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en menisi lähellekään. luullaan vielä, että olen varastamassa sen rahoja tai metoo nyt ainakin tulee

Juuri näin. Itse kun on mies ja tossa tapauksessa nainen kyseessä, niin joku pelastava ritari olisi todennäköisesti tullut iskemään takaa jos olisi mennyt auttamaan.

Ei todellakaan kannata mennä tuollaisiin tilanteisiin. Joko saat syytteen tai ihmiset käy kimppuusi kun luulevat sinua varkaaksi tai naisen pahoinpitelijäksi.

Ei syytetä pahoinpitelystä, jos soitat hätäkeskukseen.

Vierailija
50/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei epilepsiakohtauksen kuole. Se kestää muutaman minuutin ja menee ohi.

Kyllä siihen voi kuolla

Olen asiantuntija hoitanut myös epileptikoita. Mielellään kapula hampaiden väliin, etteivät pure kieltään. En tiedä kenenkään kuolleen.

Joku hoitsu siellä taas pätemässä kun ollu osastolla laittamassa tippaa.

Kuule ihan lääkäri minulle, epileptikolle, kertoi, että pitkittynyt kohtaus voi johtaa kuolemaan, kuten myös normaaliälyllä (ei tuollaisen "asiantuntijan" älyvapaalla päällä) varustettu voi googlata asian. Eikä suuhun tungeta yhtään mitään.

Että mua risoo nämä väärän tiedon levittäjät!

Vierailija
51/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten bussissa, jossa mies sai epilepsiakohtauksen. 

Pyysin kuskia pysäyttämään bussin, yritin raivata tilaa miehen ympärille, jotta hän ei satuta itseään ja soitin ambulanssin.

Mitä tekivät muut matkustajat?

Katsoivat ikkunasta ulos. Yksi huusi: "voidaanko lähteä, muuten myöhästyn töistä"

Olin järkyttynyt.

Auttakaa nnitä, jotka apua tarvitsevat. Jos et osaa auttaa, soita 112.

Bussiaai ei tosiaankaan pidä pysäyttää jonkun epilepsiakohtauksen takia. Epilepsiakohtaus ei ole syy ambulanssille.

Kyllä noi grand mal-kohtaukset on. Kaatuessa voi potilas hyvinkin loukata itsensä esim. lyömällä päänsä tms.

Itse olin kylässä, kun portaikosta kuului hirveä tömähdys. Naapuri oli saanut kohtauksen ja tippunut portaat alas seuraavalle tasanteelle, kouristeli siinä edelleen. Soitettiin ambulanssi.

Vierailija
52/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa itsekäs paska.

oman maineen voi menettää vain kerran, mutta muiden henkiä on 8 miljardia maapallolla.

Vierailija
53/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin oppinut EA-kurssilla, ettei epilepsiakohtauksen takia tarvitsisi soittaa hätäkeskukseen, jos kohtaus menee itsestään ohi. Toki kohtauksen aikana on hyvä katsoa ettei henkilö kolhi itseään, ja tuossa jutun tilanteessa olisi ollut hyvä mennä lapsen avuksi ja turvaksi. Uutisessa kuitenkin sanotaan moneen kertaan, että ohikulkijoiden olisi pitänyt soittaa hätänumeroon?

Eihän sanota, lue uudelleen ajatuksen kanssa. Sanotaan, että kaikkien olisi hyvä osata ainakin soittaa hätänumeroon. Saajan sieltä ohjeita jos ei itse tiedä mitä pitää tehdä.

En ihmettele yhtään ettei kukaan auttanut. Ihmiset on nykyään varsinaisia m*lkkuja.

Epilepsiakohtaukseen ei tarvita ambulanssia. Sinunkaltaiset ovat syypäitä hätäkeskusten ruuhkiin.

Ja sinä olet oikein malliesimerkki tyypillisestä ihmisestä nykyään. Etteikö apua saisi soittaa hätänumerosta, johan on aikoihin eletty.

(Mihin ruuhkiin, olen joutunut soittamaan hätäkeskukseen useamman kerran parin vuoden aikana eikä siellä mitään ruuhkaa ole ollut mihinkään aikaan)

Vierailija
54/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miehen ei pidä mennä lähellekään naista tai lasta. tässä oli molemmat, joten parempi kiertää kaukaa ettei tule mitä lie syytteitä ja metoota.

Jos et osaa erottaa auttamista ja lääppimistä ja seksuaalista ahdistelua toisistaan niin ehkä parempi tosiaan jos pysyt mahdollisimman kaukana muista ihmisistä, lopullisesti. Voisit myös kantaa jotain t-paitaa jossa lukisi ahdistelija niin ei tarvitsisi muidenkaan turhaan tuhlata aikaa sinun auttamiseksi.

Vierailija
55/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinko siellä EA-kurssilla, kuinka kauan voi/pitää odottaa, meneekö kohtaus itsestään ohi? 10 min? 30 min? 1 tunti? 2 tuntia? Päivä? Viikko?

P.S. Mistä se satunnainen ohikulkija tietää, onko kohtaus kestänyt jo niin kauan, että olisi aiheellista soittaa häkeen?

Tämä! Ja mistä satunnainen ohikulkija voi edes tietää, että kyseessä on epileptinen kohtaus vai joku muu(tässä tapauksessa lapsi osasi ehkä kertoa, mutta silti olisin soittanut häkeen). Mitä jos kyseessä oli ihmisen ensimmäinen ep. kohtaus? Ups, kuoli kun joku ohikulkija päätti, ettei se varmaan ole kestänyt vielä 5 minuuttia.

Häke ei ole ruuhkautunut epileptisista kohtauksista soittajista vaan resurssipulasta ja pilasoitoista.

Vierailija
56/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei epilepsiakohtauksen kuole. Se kestää muutaman minuutin ja menee ohi.

Voi perskutti, epilepsiapuolen hoitsuna, en oo tuota tienny. Harvinaista se toki on.

Vierailija
57/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, itseänihän potki nekrulauma, baarin edessä suomalaisia parikymmentä vain poltteli tupakkia ja hörötteli. Voit olla varma etten auta yhtää ketään.

hienoa kuulla, että suomalaiset ovat nykyään noin suvaitsevaisia muita kulttuureja kohtaan. on mennyt oppi perille

Vierailija
58/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaisi lähestyä vierasta maassa makaavaa ihmistä kun en tietäisi onko huu meissa vai mitä, MUTTA tässä tapauksessa LAPSI koetti pysäyttää ihmiset ja kertoi äidillä olevan epilepsia. En ikinä ohittaisi hädässä olevaa lasta!

No kyllä tuo juttu kuulostaa enemmän siltä, että se poika on ennättänyt tasan huutaa että äidillä on epilepsia ja se myyjä (ja yksi asiakas) on tullut paikalle.

Aika kärpäsestä härkänen-juttu taas. Muutamassa minuutissa ohi koko episodi.

Vierailija
59/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa erottaa auttamista ja lääppimistä ja seksuaalista ahdistelua toisistaan niin ehkä parempi tosiaan jos pysyt mahdollisimman kaukana muista ihmisistä, lopullisesti. Voisit myös kantaa jotain t-paitaa jossa lukisi ahdistelija niin ei tarvitsisi muidenkaan turhaan tuhlata aikaa sinun auttamiseksi.

ei se ole oleellista, erotanko minä, vaan se mitä muut ajattelevat ja kaikki miehet ovat nykyään oletusarvoisesti ahdistelijoita ilmankin tekstiä t-paidassa

Vierailija
60/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja mistä satunnainen ohikulkija voi edes tietää, että kyseessä on epileptinen kohtaus vai joku muu(tässä tapauksessa lapsi osasi ehkä kertoa, mutta silti olisin soittanut häkeen). Mitä jos kyseessä oli ihmisen ensimmäinen ep. kohtaus? Ups, kuoli kun joku ohikulkija päätti, ettei se varmaan ole kestänyt vielä 5 minuuttia.

Häke ei ole ruuhkautunut epileptisista kohtauksista soittajista vaan resurssipulasta ja pilasoitoista.

Silloin se poika ei olisi tiennyt epilepsiasta jos olisi ollut eka kohtaus. Eikä hänellä ollut mitään hätää, hätäkeskukseen soittaminen oli täysin turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme