Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen sai epileptiakohtauksen Jumbossa ja jengi vaan kävelee ohitse

Vierailija
07.06.2022 |

Poikani kertoi, että äidillä on epilepsia ja hän tarvitsee apua. Ihmiset eivät suostuneet soittamaan hätäkeskukseen. Sitä en ymmärrä, että lapsen avunpyyntö ohitetaan, Määttä sanoo.

No en ymmärrä minäkään! Mikä ihmisiä vaivaa??

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008866519.html

Kommentit (249)

Vierailija
21/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikoissa, missä on paljon ihmisiä, on liian helppo ajatella, että "joku muu" auttaa, ja kävellä ohi.

Kun taas jossain syrjäisellä metsäpolulla, missä seuraava kulkija saattaa liikkua vuoden tai kahden vuoden kuluttua, tulee paljon herkemmin ajatus, että juuri minä olen se "joku muu", jonka pitää nyt auttaa tai hälyttää apua.

Metsäpolulla ei todellakaan kannata lähestyä ketään. Tiedä mikä sekopää se on. Se voi käydä sinun kimppuusi tai se voi syyttää sinua mistä vaan eikä sinulla ole ketään joka todistaa puolestasi.

Vierailija
22/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei epilepsiakohtauksen kuole. Se kestää muutaman minuutin ja menee ohi.

Kyllä siihen voi kuolla

Olen asiantuntija hoitanut myös epileptikoita. Mielellään kapula hampaiden väliin, etteivät pure kieltään. En tiedä kenenkään kuolleen.

Ei kai tuota kapulaa enää suositella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli liukastanut ja kaatunut keskellä kirkasta päivää puistossa. Kaksi teinipoikaa oli tullut avuksi ja soittaneet apua kun aikuiset olivat vaan kulkeneet ohi. Joku mies oli jopa kuvannut kauempaa kun ambulanssi saapui ja oli kehdannut jossain facebookin ryhmässä kysellä mitähän on tapahtunut.

Joitakin saattaa pelottaa mennä avuksi mutta kun soittaa hälytyskeskukseen niin kyllä he sieltä neuvovat miten toimia.

Vierailija
24/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään hyvä työ ei jää rankaisematta. Tämän olen saanut itse kokea monta kertaa.

Vierailija
25/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta sitten bussissa, jossa mies sai epilepsiakohtauksen. 

Pyysin kuskia pysäyttämään bussin, yritin raivata tilaa miehen ympärille, jotta hän ei satuta itseään ja soitin ambulanssin.

Mitä tekivät muut matkustajat?

Katsoivat ikkunasta ulos. Yksi huusi: "voidaanko lähteä, muuten myöhästyn töistä"

Olin järkyttynyt.

Auttakaa nnitä, jotka apua tarvitsevat. Jos et osaa auttaa, soita 112.

Vierailija
26/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen voi kuolla

Olen asiantuntija hoitanut myös epileptikoita. Mielellään kapula hampaiden väliin, etteivät pure kieltään. En tiedä kenenkään kuolleen.

Minäpä tiedän, kaverini kihlattu kuoli kun sai yksinään kotona epilepsiakohtauksen. Kaveri löysi hänet töistä tultuaan. Että kyllä siihen(kin) voi kuolla.

Vierailija
27/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen voi kuolla

Joku randomääliö sinä olet (ainakin toivottavasti.) Tuollaista ei todellakaan enää suositella!

Vierailija
28/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin kuskia pysäyttämään bussin, yritin raivata tilaa miehen ympärille, jotta hän ei satuta itseään ja soitin ambulanssin.

Katsoivat ikkunasta ulos. Yksi huusi: "voidaanko lähteä, muuten myöhästyn töistä"

Olin järkyttynyt.

Bussiaai ei tosiaankaan pidä pysäyttää jonkun epilepsiakohtauksen takia. Epilepsiakohtaus ei ole syy ambulanssille.

Vierailija
29/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, itseänihän potki nekrulauma, baarin edessä suomalaisia parikymmentä vain poltteli tupakkia ja hörötteli. Voit olla varma etten auta yhtää ketään.

Varmaan ihan ansaittu selkäsauna. Ei noi syyttä ketään potki.

Tupakkia pyysin ja pientä jutunjuurta heitin. Vetivät vanhanaikaiset, yksi kyykistyi taakse ja toinen tönäisi, jolloin kaikki kävivät päälle. Hauskaa heillä tuntui olevan. Sen jälkeen kyllä paikallisia "rankaisijoita" kyllä pyöri alueella, pitäen omaa kivaansa.

Vierailija
30/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei viiden minuutin sisällä kohtaus oo ohi, pitää soittaa ambulanssi, niin mulle on opetettu

Vierailija
31/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä näyttelijä kirjoitti:

Se vaan näytteli että sai vain huomiota. Feikki oli kohtaus.

Sulla on kyllä jotain todella pahoja psyykkisiä ongelmia.

Vierailija
32/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin järkyttynyt.

Sinä mitään auttanut häntä. Todennäköisesti varastit sen lompakon tai ainakin yritit.

Vierailija
33/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin oppinut EA-kurssilla, ettei epilepsiakohtauksen takia tarvitsisi soittaa hätäkeskukseen, jos kohtaus menee itsestään ohi. Toki kohtauksen aikana on hyvä katsoa ettei henkilö kolhi itseään, ja tuossa jutun tilanteessa olisi ollut hyvä mennä lapsen avuksi ja turvaksi. Uutisessa kuitenkin sanotaan moneen kertaan, että ohikulkijoiden olisi pitänyt soittaa hätänumeroon?

Eihän sanota, lue uudelleen ajatuksen kanssa. Sanotaan, että kaikkien olisi hyvä osata ainakin soittaa hätänumeroon. Saajan sieltä ohjeita jos ei itse tiedä mitä pitää tehdä.

En ihmettele yhtään ettei kukaan auttanut. Ihmiset on nykyään varsinaisia m*lkkuja.

Vierailija
34/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen voi kuolla

Jokainen kohtaus lyhentää elinikää. Oikein hoidettuna vähemmän, kuin kokonaan hoitamattomana.

Vierailija
35/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen voi kuolla

Suuhun ei saa laittaa mitään, koska voi estää hengittämistä! Myöskään hätänumeroon ei tarvitse soittaa, paitsi jos kohtaus kestää yli 5min tai henkilö ei toivu kohtauksesta.

https://www.epilepsia.fi/tietoa-epilepsiasta/ensiapu/

Vierailija
36/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näyttelijä kirjoitti:

Se vaan näytteli että sai vain huomiota. Feikki oli kohtaus.

Sulla on kyllä jotain todella pahoja psyykkisiä ongelmia.

Realisti hän on. Suurinosa noista on pelkkiä huijareita. He haluavat sinut lähelle jotta voi pölliä sun lompakon. Eihän kukaan epäile sairasta, eihän?

Vierailija
37/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en menisi lähellekään. luullaan vielä, että olen varastamassa sen rahoja tai metoo nyt ainakin tulee

Vierailija
38/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen vuotta sitten järjestyksenvalvojakoulutuksessa oli EA-osuus (käytännössä hätäensiapu), silloin muistaakseni ohjeistettiin, että ei siinä epileptia-kohtauksessa paljoa auttaa voi. Kenties pistää jotain pehmeää pään alle, että ei päätä satuta. Missään tapauksessa ei ainakaan pidä mennä pitämään henkilöstä kiinni.

Vierailija
39/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen voi kuolla

Tasan et ole mikään asiantuntija! Et ainakaan hoitoalalla! Kohtauksen aikana ei missään tapauksessa tungeta yhtään mitään potilaan suuhun!

Vierailija
40/249 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin oppinut EA-kurssilla, ettei epilepsiakohtauksen takia tarvitsisi soittaa hätäkeskukseen, jos kohtaus menee itsestään ohi. Toki kohtauksen aikana on hyvä katsoa ettei henkilö kolhi itseään, ja tuossa jutun tilanteessa olisi ollut hyvä mennä lapsen avuksi ja turvaksi. Uutisessa kuitenkin sanotaan moneen kertaan, että ohikulkijoiden olisi pitänyt soittaa hätänumeroon?

Eihän sanota, lue uudelleen ajatuksen kanssa. Sanotaan, että kaikkien olisi hyvä osata ainakin soittaa hätänumeroon. Saajan sieltä ohjeita jos ei itse tiedä mitä pitää tehdä.

En ihmettele yhtään ettei kukaan auttanut. Ihmiset on nykyään varsinaisia m*lkkuja.

Epilepsiakohtaukseen ei tarvita ambulanssia. Sinunkaltaiset ovat syypäitä hätäkeskusten ruuhkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan