Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika 14v ollut 2 pv kesälomalla, on vaan sisällä, ei mene edes pakottamalla ulos (kaikki ruutulaitteet otettu pois)

Vierailija
07.06.2022 |

Tätäkö teinin kesäloma tulee olemaan? On vaan sisällä ja valittaa, ettei ole mitään tekemistä. Sanoin, ettei kukaan meille vanhemmillekaan keksintekemistä, emmekä me ole tekemistä keksivä ohjelmapalvelu, ihan itse mekin tekemisemme keksitään. Sitä paitsi olemme töissä.

Sunnuntaina jo istui vaan sisällä, joten otimme kaikki ruutulaitteet pois, puhelimet, tietokoneet, pelikonsolit ja telkkaria ei saa auki enää. Siitä huolimatta ei tee muuta kuin velttoilee ja valittaa tylsyyttään.

Kaverit ei lähde ulos, osa on matkoilla, tms. Ei kaikki, mutta tuskin tuo on kaikkia edes kysynyt tekemään jotain.

Miehen kanssa olemme töissä, tuon ikäisen pitää jo itse osata toimia ja keksiä tekemisensä.

Onko muilla tällaista?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt, että mitä tuon ikäiset ylipäätään tekee koko kesäloman? Eivät enää leiki ja halua joka päivä uimaan, mutta ovat kuitenkin liian nuoria menemään kesätöihin.

Mitä teidän 13-15 -vuotiaat tekee lomalla??

Vierailija
42/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14v poika on kännykällä joko huoneessaan tai takaterassilla (ulkona siis!) Liikuntaa saa kun käy lähikaupasta pyörällä jätskiä. Liikaa on laitteilla mutta todistus oli niin hyvä että katselen nyt toimintaansa läpi sormien, ainakin näin aluksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ei ole sitten edes kavereihin yhteyttä kun laitteet on pois.

Vierailija
44/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 päivää lomaa takana ja heti ollaan valittamassa että lapsi ei ole ulkona. Pitääkö siellä ulkona ihan jatkuvasti olla? Kyllä sitä vielä ehtii. Ihan ymmärrettävää että aluksi haluaa ihan vaan nauttia vapaudesta tekemättä mitään. 

Vierailija
45/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa ap, mitä lapsesi pitäisi tehdä yksin ulkona? Laskea liukumäkeä? Rakentaa  käpylehmiä? Taidat unohtaa  että on on 14,   ei 4. 

Vierailija
46/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa ap, mitä lapsesi pitäisi tehdä yksin ulkona? Laskea liukumäkeä? Rakentaa  käpylehmiä? Taidat unohtaa  että on on 14,   ei 4. 

Mietin ihan samaa. Mitä pojan pitää tehdä yksinään ulkona, kun kavereita ei saa kiinni eikä osa ole edes paikkakunnalla.

Esimerkiksi Lahdessa yksin keskustassa kulkeva noin 14v on mielettömän suosittu uhri narkk arien keskuudessa.

Vierailija
47/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sisällä ja lapsikin on välillä, miksi pitää pakottaa menemään ulos jos ei halua.

Raitis ilma tekee hyvää, varsinkin nyt kun sää on upea ja luonto kauneimmillaan. Yhden päivän nyt voi mökkihöperöityä sisällä mutta ei mielellään monta päivää ellei ole kipeänä. Harvoin sitä katuu että tuli mentyä ulos.

Ei se ole noin. Mä inhoan ulkona oloa. Varsinkin kun yks kesä semmonen pommikoneen kokonen elukka puri ja 2viikkoa piti vetää antibioottia!

Mitä hyvää se ulkoilma tekee, kysyn vaan!

Siellä on tylsää.

Vierailija
48/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää mennä ulos?

Itse olen 45v, enkä poistu kotoa kuin pakon edessä.

Olen aina inhonnut ulkoilua.

Onneksi muutaman vuoden kuluttua poika saa itse päättää tekemisistään. Inhosin kun mutsi painosti menemään ulos yms. Muutin 16v pois kotoa, jotta saisin olla rauhassa.

Oletko onnellinen? Itse huomaan ulkoilun tai sen puuttumisen vaikutuksen mielialaan nopeasti. Kun elämässä on ollut masentuneita, surullisia tai stressaavia jaksoja niin olen melkein inhonnut ulkoilua ja halunnut vain lukittautua kotiin. Silloin kun kaikki on tasapainossa niin luonnostaan haluan ulos. Masentuunena ei edes kauniin kesäiltaisin taivaan katselu tai kukkiva syreenipuu tuntunut miltään, nyt tuntuu että niillä on suorastaan valtava vaikutus sielun hyvinvoinnille. Kaikki eivät tietenkään koe näin, ymmärrän sen. Mutta kyllä useimmat ihmiset luonnostaan nauttivat ulkoilusta. Vaikka joisi vain kahvit pihalla.

Vierailija
49/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ihan hirveää. Anna hänelle netti takaisin. 

Miettikää vaikka yhdessä joku kiva ulkoilmatekeminen per viikko: metsäretki, uimaranta- tai uimahallireissu, pyörämatka mummolaan tms.

Äkkiäkös tuon polkaisee 785,4km.

Vierailija
50/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea ap, lähetä teinipoika ulos etsimään uusia ystäviä  nark karien ja muiden päihdehörhöjen uhriksi! Etenkin jos asutte vuokralähiössä tai lähellä kaupungin keskustaa,  näitä "ystäviä" löytyy kyllä nopeasti.

Vierailija
51/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioita voisi ennakoida. Lomat ovat tiedossa, ei kenelekään tule yllätyksenä. Loma-aikaa voi suunnitella yhdessä teinin kanssa etukäteen. Hassua nyt alkaa miettimään.

Teini on suorittanut koulussa ihan riittävästi. Ei lomaakin tarvitse suorittaa.

Vierailija
52/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä 1989 olin itse 14v poika, mutta eihän sitä enää muista miten tuli kesä vietettyä.

Vierailija
53/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sitä poikaa niska perse otteella kiinni ja heität sen sinne ulos josta päästät sisään vaikka kesälomaa edeltävänä päivänä.

Vierailija
54/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kun lapsesi oli 1-8-vuotias ja puistotusiässä, niin kävit siellä kerran viikossa 10 min ja toljotit sielläkin vaan puhelintasi.

Vierailija
55/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän siellä ulkona tekisi? Tylsäähän siellä on vain olla, ja varsinkin yksin, kun olet ottanut häneltä puhelimenkin pois, joten hän ei voi edes suunnitella kavereidensa kanssa, mitä tekisivät siellä ulkona.

Eli muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin se, että sinä lähdet hänen kanssaan ulos, ja keksitte yhteistä tekemistä siellä. Esim. frisbeegolf on aika suosittua nuorison keskuudessa. Ota selvää, missä on lähin rata. Osta muutama hyvä kiekko, ja käytte kerran tai pari yhdessä. Annat lapselle puhelimen takaisin, niin voi pyytää kavereitaan mukaan fribaamaan.

Vierailija
56/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on. Kymmenittäin viestejä, joiden mielestä lapsen ei tarvitse ulkoilla tai liikkua. Ei mun lähipiirissä ole ainuttakaan vanhempaa joka pitää sitä normaalina. Siis on kyllä sellaisia vanhempia, jotka antaa lapsen vaikka pelata 8 tuntia, mutta hekin pitävät parempana, jos menisi ulkoilemaan. Edes hengailemaan kavereiden kanssa, jätskille, puistoon, missä nyt asuukaan niin vähän sen mukaan, minne voi mennä. 

Tän hetkiset suositukset sanoo että kolme tuntia liikkumista lapselle päivässä. Ei se kyllä sisällä toteudu.

Kahdesta päivästä en olisi huolissaan, mutta eikö tosiaan lasten täydy ulkoilla, "jos eivät tahdo"? Ei tuon ikäinen omaa parastaan tajua. Sen sanoo jo laki.

Ap:na antaisin kyllä puhelimen takaisin, milläs sitä kavereiden kanssa mitään sopii jos ei ole puhelinta. 

Rannalle kavereiden kanssa? Kyllä monissa paikoin jo tarkenee. Ainakin istua auringossa. Tulee siinä vähän liikuttuakin että sinne rannalle pääsee. 

Monet kunnat / kaupungit järjestää kesätoimintaa nuorille, parin päivän kursseja tms. Kiinnostaisko niistä mikään? 

Mutta mua ihmetyttää nämä kymmenet, joiden mielestä ei haittaa että makaa vain kotona tylsänä. Ei ehkä pari päivää haittaakaan, mutta pidempään jatkuessa todellakin haittaa.

Olen ihmetellyt kun oman pikkukaupungin kesätoiminnassa on aina paljon tilaa, että miksi ne ei ole aivan täynnä, laadukasta ja vaihtelevaa toimintaa, taidetta ja liikuntaa... että miten ne ei kaikki ole täynnä.

Nyt vähän avautuu se sielunmaisema, eipä lapsen näköjään ole mikään pakko edes nähdä aurinkoa kesän aikana, jos tätä ketjua on uskominen. 

Vierailija
57/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upea loma pojalla. Kaikki laitteet otettu jo kättelyssä pois. Hän on raatanut koko vuoden. Toivottavasti on provo.

"Raatanut". Peruskoulussako? Hohhohhooo!

Vierailija
58/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan siinä on äiti: Ottaa teiniltä kaikki ruudut pois, ja jumittaa itse ruudun ääressä, ja valittaa nettipalstoilla, kun nuori tekisi mieluiten vain sitä, mitä on koko ikänsä nähnyt aikuisten tekevän kaiken aikaa.

Vierailija
59/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan on. Kymmenittäin viestejä, joiden mielestä lapsen ei tarvitse ulkoilla tai liikkua. Ei mun lähipiirissä ole ainuttakaan vanhempaa joka pitää sitä normaalina. Siis on kyllä sellaisia vanhempia, jotka antaa lapsen vaikka pelata 8 tuntia, mutta hekin pitävät parempana, jos menisi ulkoilemaan. Edes hengailemaan kavereiden kanssa, jätskille, puistoon, missä nyt asuukaan niin vähän sen mukaan, minne voi mennä. 

Tän hetkiset suositukset sanoo että kolme tuntia liikkumista lapselle päivässä. Ei se kyllä sisällä toteudu.

Kahdesta päivästä en olisi huolissaan, mutta eikö tosiaan lasten täydy ulkoilla, "jos eivät tahdo"? Ei tuon ikäinen omaa parastaan tajua. Sen sanoo jo laki.

Ap:na antaisin kyllä puhelimen takaisin, milläs sitä kavereiden kanssa mitään sopii jos ei ole puhelinta. 

Rannalle kavereiden kanssa? Kyllä monissa paikoin jo tarkenee. Ainakin istua auringossa. Tulee siinä vähän liikuttuakin että sinne rannalle pääsee. 

Monet kunnat / kaupungit järjestää kesätoimintaa nuorille, parin päivän kursseja tms. Kiinnostaisko niistä mikään? 

Mutta mua ihmetyttää nämä kymmenet, joiden mielestä ei haittaa että makaa vain kotona tylsänä. Ei ehkä pari päivää haittaakaan, mutta pidempään jatkuessa todellakin haittaa.

Olen ihmetellyt kun oman pikkukaupungin kesätoiminnassa on aina paljon tilaa, että miksi ne ei ole aivan täynnä, laadukasta ja vaihtelevaa toimintaa, taidetta ja liikuntaa... että miten ne ei kaikki ole täynnä.

Nyt vähän avautuu se sielunmaisema, eipä lapsen näköjään ole mikään pakko edes nähdä aurinkoa kesän aikana, jos tätä ketjua on uskominen. 

Teini ei ole enää mikään äidin ohjelmoima vanhempien jatke.

Milloin itse olet ollut teini? Teitkö silloin juuri niin kuin äiti komensi?

Oma nykyään jo 80 v. äitini oli aikoinaan sen verran fiksu, että minä sain nukkua jos nukutti ja suunnitella itse menoni. Näin toimin myös oman teinini kanssa.

Vierailija
60/90 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi nyt vähän uskottavampi provo.