Hallitus pakottaa ottamaan suohirviökuvan 10 vuoden passiin, kieltämässä itse otetut kuvat
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011799466.html
POLIISIHALLITUS vastustaa hallituksen aietta rajata passikuvan ottaminen valokuvaamoihin. Se loisi lisää viranomaisbyrokratiaa ja ei takaisi kuvien luotettavuutta, Poliisihallituksen ylitarkastaja Juhani Ruutu sanoo.
Passiin ja henkilökorttiin tulevan kasvokuvan ottaisi esityksen mukaan poikkeustilanteita lukuun ottamatta jatkossa vain sellainen elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, jonka toimiala tai tarkoitus on valokuvaustoiminta. Muutos ei Ruudun mukaan estäisi kuvien vilpillisyyttä tai niiden käyttämistä rikolliseen käyttöön.
Poikkeustilanteita olisivat esimerkiksi hätäpassi tai ulkoministeriön myöntämät diplomaatti- ja virkapassit, joiden kasvokuvat ministeriö voisi harkinnan mukaan ottaa itse.
Sisäministeriö pyytää parhaillaan lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Lakimuutoksilla on määrä pidentää passien ja henkilökorttien voimassaoloa 10 vuoteen. Lausuntokierros kestää 16. helmikuuta asti.
Kommentit (31)
10 vuoden voimassaoloaika on hyvä päätös.
Itse olen napsinut niin kauan kuvia että tulee siedettävä, noista valokuvaamojen kuvista tulee sellaisia että menee täysin elämänhalu. Ja 10 vuotta sitä joutuu katselemaan.
Hallitus haluaa näköjään vaalien alla ampua itseään jalkaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen napsinut niin kauan kuvia että tulee siedettävä, noista valokuvaamojen kuvista tulee sellaisia että menee täysin elämänhalu. Ja 10 vuotta sitä joutuu katselemaan.
Hallitus haluaa näköjään vaalien alla ampua itseään jalkaan?
Siinä on sekin että nuo kuvat jäävät tietysti jonnekin valokuvaamojen palvelimille ja ties minne ne sieltä joutuvat.
Tuohon 10 vuoden passiin suostuttiin hallituksen taholta vain siksi että eurooppalainen digi ID on tulossa 5 vuoden sisällä joka korvaa passit.
Ei sitä kato muut ku rajavartijat. Se ei oo somen profiilikuva
En minä ainakaan 10 vuotta tuijota kuvaani, on se sitten hyvä tai huono. Mitä väliä, vaikka kuvassa ois suohirviö? Kunhan siitä tunnistaa minut.
Mulla on nykyisen asuinmaani oleskeluluvassa kuva jossa näytän Aileen Wuornoksen kovempia kokeneelta siskolta. Itse otettu mutta mikään muu ei mennyt läpi. Sen sijaan valokuvaamossa otetut passikuvat ovat olleen järjestään aika hyviä.
Itse otetuissa kuvissa on tarkat kriteerit, eli ei niihin mitä tahansa selfie -kuvia hyväksytä. Tässä olen samoilla linjoilla poliisin hallituksen kanssa, esityksessä ei ole mitään järkeä tältä osin.
Eiköhän valokuvausliikkeet ole lobanneet ahkerasti tätä, nyt kun menettävät tuloja 5 vuoden passivälin poistuessa.
Sama suohirviö sä olet, otti kuvan kuka tahansa. Tiedät itsekin. Ne sun itse ottamat on suodatettuja ja muokattuja, koska et kestä totuutta itsestäsi.
Mä otan passikuvan aina siltä kannalta, että onpahan edes passintarkastajalla hauskaa. Monesti on yhdessä virnistelty hetki siinä :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä törröhuuli-selfiet pitää hyväksyä. Ja perän pitää näkyä myös, siitähän nainen pääasiassa tunnistetaankin.
Persujen passeissa on munan kuva. Niitähän te aina olette tyrkyttämässä, vaikkei ole pyydetty.
Passikuva-automaatista tuloksena kuva, jossa näytän itäeurooppalaiselta mummoliigan johtajalta. Onneksi livenä en ole pelottava.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän valokuvausliikkeet ole lobanneet ahkerasti tätä, nyt kun menettävät tuloja 5 vuoden passivälin poistuessa.
Aivan varmasti. Ja höpsöt poliitikot menneet taas halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti. Ja höpsöt poliitikot menneet taas halpaan.
Ei ole mennyt. Etkö ole huomannut että Petu on vain ja ainoastaan yrittäjien puolella.
Tämä hankaloittaa taas meidän ulkosuomalaisten passinhakua, ei voi enää tehdä hakemusta elektronisesti, ladata kuvaa itse ja noutaa passia seuraavalla Suomen reissulla.... Nyt jo passi suurlähetystostä haettuna maksaa 235e....(Suomessa ehkä 50e) ja monilla siihen tulee lisäksi matkat joko naapurimaahan tai ainakin asuinmaan pääkaupunkiin, usein myos majoitus.. 10 vuoden passi maksaakin sitten varmaan tuplat.... hihheijaa. Kallista olla suomalainen. Mutta toki muuten kannatan 10 vuoden passia ja olen ihmettellyt miksi siitä luovuttiin.
Jos naama on niin ruma, ettei edes ammattivalokuvaaja saa sinusta hyvää kuvaa niin se on sitten voivoi.
Elämä ei ole kauneuskilpailu. Hevosnaamaiset brittikuninkaalliset ovat loistava esimerkki siitä, että rumalla pärstäkertoimella pärjää aina kunhan on rahaa, arvonimiä ja oikea sukutausta.
Tämä hallitus menee aina yrittäjien etu edellä, niin nytkin.
En ymmärrä miksi poliisit eivät itse ota niitä kuvia samalla kun käydään poliisiasemalla antamassa sormenjälkinäyte. Käsittääkseni näin toimitaan muissa Pohjoismaissa.
Miten vatussa on mahdollista että oletettavasti aikuinen ihminen häpeää jotain passikuvaa noin paljon 🤦
Kyllä törröhuuli-selfiet pitää hyväksyä. Ja perän pitää näkyä myös, siitähän nainen pääasiassa tunnistetaankin.