Poika 14v ollut 2 pv kesälomalla, on vaan sisällä, ei mene edes pakottamalla ulos (kaikki ruutulaitteet otettu pois)
Tätäkö teinin kesäloma tulee olemaan? On vaan sisällä ja valittaa, ettei ole mitään tekemistä. Sanoin, ettei kukaan meille vanhemmillekaan keksintekemistä, emmekä me ole tekemistä keksivä ohjelmapalvelu, ihan itse mekin tekemisemme keksitään. Sitä paitsi olemme töissä.
Sunnuntaina jo istui vaan sisällä, joten otimme kaikki ruutulaitteet pois, puhelimet, tietokoneet, pelikonsolit ja telkkaria ei saa auki enää. Siitä huolimatta ei tee muuta kuin velttoilee ja valittaa tylsyyttään.
Kaverit ei lähde ulos, osa on matkoilla, tms. Ei kaikki, mutta tuskin tuo on kaikkia edes kysynyt tekemään jotain.
Miehen kanssa olemme töissä, tuon ikäisen pitää jo itse osata toimia ja keksiä tekemisensä.
Onko muilla tällaista?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Miten teini voi olla kavereihinsa yhteydessä, kun kaikki yhteydenpitovälineet on otettu pois?
Mikä ap on mielestäsi se sallittu tekeminen lapsellesi? Mitä hänen pitäisi yksin tehdä? Osaatko itsekään sanoa? Kirkonrotta ja kymmenen tikkua laudalla ja käpylehmien askartelu on mennyttä maailmaa eikä muutenkaan enää teinin hommaa.
En ole ap vaan tuo toinen jonka mielestä raitista ilmaa olisi hyvä saada joka päivä. Meillä toinen lapsista on lukenut tänään sarjakuvia riippumatossa pihalla. Toinen kävi koiran kanssa pienellä lenkillä. Syötiin myös lounasta yhdessä pihalla. Ei ole mielestäni liikaa vaadittu eikä onneksi lastenkaan mielestä. Saavat myös katsoa tvtä ja pelata konsoleilla vapaasti pitkin päivää, mutta välillä tekee hyvää ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teini voi olla kavereihinsa yhteydessä, kun kaikki yhteydenpitovälineet on otettu pois?
Mikä ap on mielestäsi se sallittu tekeminen lapsellesi? Mitä hänen pitäisi yksin tehdä? Osaatko itsekään sanoa? Kirkonrotta ja kymmenen tikkua laudalla ja käpylehmien askartelu on mennyttä maailmaa eikä muutenkaan enää teinin hommaa.
En ole ap vaan tuo toinen jonka mielestä raitista ilmaa olisi hyvä saada joka päivä. Meillä toinen lapsista on lukenut tänään sarjakuvia riippumatossa pihalla. Toinen kävi koiran kanssa pienellä lenkillä. Syötiin myös lounasta yhdessä pihalla. Ei ole mielestäni liikaa vaadittu eikä onneksi lastenkaan mielestä. Saavat myös katsoa tvtä ja pelata konsoleilla vapaasti pitkin päivää, mutta välillä tekee hyvää ulkoilla.
16-vuotias poika ei ole mikään lapsi vaan nuori miehen alku, joka haluaa tehdä muutakin kuin olla piknikillä äitylin kanssa. - eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mitä pätemistä. Kaikki tietää, että ulkoilu tekee hyvää, silti ihmiset saa itse päättää, ulkoileeko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mitä pätemistä. Kaikki tietää, että ulkoilu tekee hyvää, silti ihmiset saa itse päättää, ulkoileeko vai ei.
Sinullekin voisi tehdä hyvää käydä ulkona :)
Itseäni ei todellakaan tarvinnut kehottaa ulos kun olin 14 v. Siihen aikaan ei kotona sisällä viihtyneet muutkaan lapset.
Mene sen lapsen kanssa ulos. Menkää ostamaan jätskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole omaa pihaa, jossa loikoilla omassa rauhassa riippumatossa eivätkä kaikki ole kiinnostuneet sarjakuvista (jotka muuten olivat minun nuoruudessani se paheksunnan kohde!). Kaikilla ei myöskään ole koiraa. Olen samaa mieltä siitä, että pieni ulkoilu on hyvästä, mutta ilman mahdollisuuksia ja motivaatiota se ei olekaan yhtä helppoa. Ilman omaa pihaa ja koiraa ja yhteyttä kavereihin se on käytännössä päämäärätöntä yksinäistä haahuilua ulkona. Ymmärrän hyvin, jos se ei kiinnosta 14-vuotiasta.
Meillä oli pari vuotta sitten naapurissa tuollainen perhe. Onneksi poika löysi huumeet eikä pojan vanhemmat 2 vuotta myöhemmin millään ymmärtäneet, mikä oli ajanut heidän poikansa moiseen. Sen ekan annoksen saa todella halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei todellakaan tarvinnut kehottaa ulos kun olin 14 v. Siihen aikaan ei kotona sisällä viihtyneet muutkaan lapset.
Ja silti susta tuli av-mamma. Joka paheksuu täällä palstalla, kun teinit vaan haluis olla laitteella eikä mee ulos.
Itse lähetin juuri 15v hakemaan postipakettia (siellä on myös hänelle mieluisaa sisältöä) ja kehotin hetkeksi vaikka istumaan puistoon. Aamupäivän nukkui, iltapäivän viettänyt huoneessaan. Jatkuvasti puhelimella kun on hereillä mutta sitä se nyt on. Laitan hyvällä säällä kävelemään edes korttelin ympäri. Ihan siksikin että haluan myös itse olla kotona hetken yksin. Teini sai myös tänään olla yksin kotona kolme tuntia. Häntä ei kiinnosta mikään paitsi itselle mieluisten ostosten tekeminen, puhelin, muutamat kaverit jotka eivät ikävä kyllä ole täällä (onneksi ovat puhelimen päässä) ja kissan silittäminen.
Lomalla meillä riittää että tekee kotitöitä pyynnöstä, eilen teki ja huomenna tekee taas. Hän kävelee välillä kilometrikaupalla kun menee kaupungille eli en ole kunnostakaan huolissani. Tykkää olla rauhassa ja puuhata omia juttujaan. Tavallaan olisi kiva että olisi vähemmän synkeä luonne ja oma-aloitteinen, mutta eipä näitä valita saa.
Ap vaikuttaa siltä että elää jotain omia juttujaan teinin kautta, pelkää ulkopuolisuuden tunnetta ja haluaisi että oltaisiin aktiivisia liikkujia ja sosiaalisia ilopillereitä jotta ei ahdistaisi. Nuoren pitää saada olla oma itsensä. Tuo viestintämahdollisuuden rajoittaminen on minusta henkistä väkivaltaa kun nuori on vain yksinäinen ja ikävystynyt. Meillä toki teiniä jännittää opiskelupaikan saaminen ja on siksikin vähän vaisu ja hermona, mutta puhelimen ja tietokoneen pois ottaminen rangaistuksena sekä porkkanana ulos lähtöön samaan aikaan on todella sekavaa menoa. Jos teini hoitaa perusjutut, vie pyykit koriin ja pyytäessä tekee tyhjentää tai täyttää tiskikoneen ja siivoaa jälkensä, lopun aikaa saa olla rauhassa. Lomalla stressaaminen on hirveää ja ahdistavaa.
Meillä vanha äitini totesi, että samaa ilmaa se on sisällä ja ulkona. Vain uusissa koneilmastoiduissa muovipullotaloissa sisäilmassa on niin paljon mikrobeja ja saasteita, että ulkona on terveellisempää olla.
Varma keino saada inhoamaan jotain on pakottaa. Jos haluat lapsesi nauttivan ulkoilusta anna hänen tehdä sitä kun itse haluaa. Muutenkin pakottaminen ja suorituskeskeisyyteen opettaminen on myrkkyä nuoren mielenterveydelle.
Ihan hirveää. Anna hänelle netti takaisin.
Miettikää vaikka yhdessä joku kiva ulkoilmatekeminen per viikko: metsäretki, uimaranta- tai uimahallireissu, pyörämatka mummolaan tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Onneks oma äitini ei ollut tommonen 14 vuotta sitten. Onneks sillon ei ollut vielä myöskään olemassa näitä nykyisiä älyvempeleitä. Kesäni kohokohtia oli päästä käymään äidin puolen mummon mökillä Savossa ja mummolassa pelaamassa pleikkaria ja myös ulkoilemassakin mun äidin puolen kahen poikaserkun kanssa ja viettämässä aikaa mummon joulukuussa 2009 edesmenneen kissan kanssa. Kotona kävin lenkkeilemässä ja leikin myös ulkona meijän ulkokoiran kanssa. Hirvee ikävä on vieläkin näitä edesmenneitä lemmikkejä oli sitten koiria tai kissoja. Hanki ap kans vaikka koira teille niin sun poikasi pääsee lenkkeilyttämään sitä päivisin ulos.
T: erittäin lemmikkirakas M28
Ja eräänä päivänä ap ja miehensä tulevat töistä tyhjään kotiin. Poikaa ei löydy mistään eikä soittaakaan voi, kun pojalla ei ole puhelinta mukana. Siinä ollaan vähän aikaa jännän äärellä.
Anna hyvä ihminen teinin levätä ja olla laitteillaan nyt kun loma vihdoin alkoi! Koska sitten ellei nyt? Kyllä hän sieltä huoneestaan lähtee ulos, kavereiden luo tai teidän kanssanne oleilemaan kunhan saa vähän elpyä kouluvuoden jälkeen. Kuulostaa kamalalta pätemiseltä sun tyyli.
Pojalla koitti kissanpäivät - mitä tahansa saa ja voi tehdä, koska rangaistushan on jo saatu.
No tottakai valittaa, ettei ole mitään tekemistä, kun olette ottaneet kaikki ruutulaitteet pois??? Leijonaosa nykynuorten kiinnostuksenkohteista ja sosialisoinnista on keskittynyt nettiin.
Teette ihan samaa, kuin jos 20 vuotta sitten teiniltä olisi kielletty TV, musiikinkuuntelu ja lukeminen.
Miksi pitää mennä ulos?
Itse olen 45v, enkä poistu kotoa kuin pakon edessä.
Olen aina inhonnut ulkoilua.
Onneksi muutaman vuoden kuluttua poika saa itse päättää tekemisistään. Inhosin kun mutsi painosti menemään ulos yms. Muutin 16v pois kotoa, jotta saisin olla rauhassa.
Kaksi päivää. Jo kaksi kokonaista päivää. Eli koko kesäloma pilalla.