Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te opettajat teette pitkillä lomilla? Siis oikeesti, eikö aika käy pitkäksi?

Vierailija
05.06.2022 |

Ja se siinä. Oma lomani, 4 vkoa on vielä kaukana, mutta toisaalta en koe, että olisi vielä tarvettakaan totaalilevolle. Musta on ihan mukava, että rutiinit jatkuu vielä, eikä aamuisinkaan töiden aloittaminen ole mitenkään vastenmielistä. Usein laitan kahvit kiehumaan ja istahdan sohvannurkkaan työskentelemään. Lounastauolla käyn lenkillä ja toimistolla 1-2 kertaa viikossa tapaamassa kollegoita.

Niin eikö 10 viikon lomalla käy aika jo pitkäksi?

Kommentit (227)

Vierailija
141/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on opettaja, jolla 9 viikon kesäloma. Itse olen muulla alalla, ja pidin lomani syyskuussa. Opettajaystäväni oli kateellinen lomastani, kun itsellä loppui, ja minulla vasta edessä, oikein sanoi sen. Olin hiljaa, mutta teki kieli sanoa, että vaihdetaan- ota minun 30 pv lomat, niin minä voin ottaa sinun 3 kk lomat + 6h työpäivät ja viikonloppuvapaat

Minä sain opettajana kollegaksi tänä vuonna alanvaihtajan, joka oli kouluttautunut sairaanhoitajasta aineenopettajaksi sillä oletuksella, että saisi helpomman työelämän ja paremmat lomat. Vuoden varrella on käynyt ilmi, ettei käynytkään niin. Hän on ymmärtänyt olevansa koko ajan töissä. Työ imee lukuvuoden aikana kaiken vapaa-ajan ja pyörii mielessä iltaisinkin, on henkisesti kuormittavaa - ja omat lapsetkin valittavat, ettei vanhempi enää ehdi tehdä muuta kuin töitä. Niin. Jos uskoo tämän palstan kirjoittelijoita, joutuu kyllä pettymään. Oma mieheni voisi kirjoittaa sinullekin vähän faktaa noiden kuvitelmien tilalle. 6 h työpäivä - hah!

Opetustyö on henkisesti todella raskasta ja kuormittavaa. Se, että se ulospäin näyttää oppilaille tai alaa tuntemattomille aikuisille kevyeltä, on vain ja ainoastaan osoitus ammattitaidosta. Siitä samasta, joka saa asiakaspalvelijan hymyilemään päivän sviddumaisimmalle asiakkaalle tai sairaanhoitajan toimimaan varman ja kiireettömän oloisesti keskellä kaaosta, jossa joku toinen jähmettyisi ja alkaisi itkeä. Jokuhan tuossakin viisasteli, että opettaja syö oppilaiden kanssa, joten onhan hänellä ruokatauko - eikä edes itse tajunnut ristiriitaa toteamuksessaan. Tosiaanko - tauko? Olisiko teille muillekin TAUKO, jos saisitte syödä päivän lounaanne samalla töitä tehden? Toki moni niin tekeekin, ei sillä. Mutta taukohan se ei ole, jos mättää ruokansa viidessä minuutissa samalla töitä paiskien.

Opettaja toimii satojen lasten ja nuorten emootioiden suodattimena. Se on kuulkaa melkoista hommaa henkisesti. Nykyope ei enää saarnaa kateederilta, vaan hoitelee opetuksen lomassa paniikkikohtaukset, väkivaltatapaukset ja lastensuojeluilmoitukset. Joskus muinoin ope meni välkällä opehuoneeseen ja joi kupin kahvia. Nykykoulussa (alakoulun jälkeen) suuri osa välitunneista kestää Suomessakin jenkkityyliin 0-5 minuuttia, joten teiniä lappaa sisään luokkaan taukoamattomana virtana, ja päivän ainoa valvonnoista vapaa vartti menee vessataukoon ja juoksevien asioiden selvittelyyn. Itse lähden töistä aina klo 16 ehtiäkseni hakea lapsen päiväkodista. On totta, että menen usein töihin vasta klo 9 tai 10, mutta niinpä sitten teenkin töitä usein myös iltaisin ja viikonloppuisin. Koska 6-7 tuntia päivittäin ei missään tapauksessa riitä työhöni, joka on kokopäivätyö.

Kesälomalla ensin lepään. Nukun kuolemankaltaista unta ja olen vuosi vuodelta väsyneempi. Usein käyn ekalla viikolla pari päivää töissä lajittelemassa papereita (enkä ole ainoa - koulun parkkiksella on aina autoja, ja pääsen pizzalle kollegoiden kanssa). Sitten keskitän huomioni kotiin ja perheeseen. Koti ja piha ovat rempallaan, koska koko toukokuu on vilahtanut työstressissä ohi. Puoliso hautoo tyypillisesti aina kevätjuhlapäivän tienoilla eroa, koska ei kestä sitä, miten stressaantunut ja muissa maailmoissa olen töiden takia ollut pitkään. Useimmiten saan tästä draamaa ja joudun suodattamaan vielä hänenkin tunteensa lomani alkajaisiksi. Aika paljon on siis mentaalikuonaa prosessoitavana elokuuhun mennessä.

Tervetuloa alalle!

ex-vaimo erkkaope, sattuneesta syystä opettajia ystäväpiirissä valtaosa. En kertakaikkiaan pysty tunnistamaan kuvaamaasi elämää, en kertakaikkiaan.

Vierailija
142/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valtiolla toimistotöissä eli lomat on pitkät. Lisäksi vaihdan lomarahat lähes aina lomapäiviksi. Kesällä pidän lomaa 2 kuukautta eikä todellakaan tule aika pitkäksi vaan se on vuoden parasta aikaa. Jotain pikkuisia kotimaan päiväreissuja ja mökkireissuja tehdään, mutta paljon ihan vain olen ja nautin vapaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän millään ammattiryhmällä ole niin paljoa vapaa-aikaa kuin opettajilla.

Voi hemmetti sentään, TÄMÄ!

Mulla ja opettaja-ystävälläni on samanikäiset lapset. Ai että risoo, kun hän kertoo ottavansa joka päivä päiväunet tms. omaa puuhailua, ennen kuin hakee lapsen hoidosta.

Itse lopetan viimeisen palaverin 16, ja jätän harmittelevat työkaverit linjoille jauhamaan, kun itse kiiruhdan päiväkodille. Ei ole mitään päivittäistä huilihetkeä töiden ja lapsiperheen arki-iltarallin välillä.

En jaksa kauheasti sympatiseerata näitä pienestä palkasta nillittäviä opettajia. Tehkää ne iltapäivän tunnit lisähommia niin sillä se liksa nousee, saan minäkin 80% palkasta jos joka päivä lopettaisin klo 14. Ei tulisi mieleenkään sitten inistä, että miksen saa enempää.

Ehkä hänen "oma puuhailunsa" on työntekoa. Ja vaikka nukkuisikin, mitä sitten? Hän ei ole koulupäivänsä aikana pitänyt lounastaukoa, niin kuin työntekijät yleensä pitävä. Päivän oma hetki saa ihan hyvin olla koulupäivän jälkeen, ennen kuin lapset haetaan hoidosta ja ennen kuin taas palataan tekemään opetöitä kotona.

Luokanopettajat ainakin syövät suurin osa oppilaiden kanssa, eli lounastauko kuuluu heidän päiväänsä.

Eikä nukkumisessa ole mitään pahaa, mutta turha valittaa raskautta kun muissa ammateissa ollaan vielä työn touhussa kun luokanopet ovat kotona puuhaamassa mitä tykkäävät.

Vuodessa 14 viikkoa vapaa-aikaa vs. 5 viikkoa muissa töissä. Kyllä on raskasta, huh.

Itselleni kesä-, heinä- ja elokuu olivat iso osa päätöstä hakeutua kouluun töihin.

Lounaan siinä kyllä saa, mutta lounastauko se ei ole. Siinähän ollaan oppilaiden kanssa ja vahditaan heidän syömisiään ja tekemisiään, ja opastetaan ruokailussa samalla. Luokan ruokailu saattaa olla myös niin, että siitä mennään jatkamaan suoraan oppitunnille, kun viimeinenkin oppilas on syönyt. No voit kuvitella, että opettaja ehkä söisi enemmän, kun ruoasta maksaakin, kuin ekaluokkalainen, jos olisi aikaa.

Vierailija
144/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen valtiolla toimistotöissä eli lomat on pitkät. Lisäksi vaihdan lomarahat lähes aina lomapäiviksi. Kesällä pidän lomaa 2 kuukautta eikä todellakaan tule aika pitkäksi vaan se on vuoden parasta aikaa. Jotain pikkuisia kotimaan päiväreissuja ja mökkireissuja tehdään, mutta paljon ihan vain olen ja nautin vapaudesta.

Höh. Täällä yksityisellä ei lomarahoja saa vaihtaa vapaaksi, koska se "antaisi huonon signaalin". Se on 5 viikkoa vuodessa vapaata piste. Kesäloma yleensä pätkittävä kahteen pätkään, ellei halua pitää sitä osin toukokuussa.

Vierailija
145/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah. Ei käy pitkäksi. No ehkä vaikka sen takia, ettei opettajan työ ole mitään kahvin keittelyä ja sohvannurkassa istustelua. Mikä lounastauko?

Kummasti teillä on kuitenkin aikaa istua, hörppiä kahvia ja juoruilla työpäivän aikana. 🤔

Ja mistähän tämä tieto on, 1980-luvun alakoululaisen muistovinkkelistäkö?

Vierailija
146/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni eräs opettaja sanoi että ensimmäinen kuukausi menee toipumiseen ja sitten alkaa se varsinainen loma. Muilla se menee niin että kuukausi menee toipumiseen ja sitten alkaa työt. Opettajat ovat etuoikeutettuja, heillä on 3kk lomaa vuodessa. Monessa muussakin työssä on rankkaa mutta palautumiseen ei ole yhtä ruhtinaallisesti aikaa.

Turha myöskään puhua siitä että kesä on opetuksetonta aikaa eikä lomaa ja siitä ei saa varsinaisesti palkkaa vaan palkka on jaettu koko vuodelle. Hyvä palkka opettajilla on lasketaan se miten tahansa. Pitkät lomat pitää nähdä palkkaan rinnastettavana etuutena.

Vierailija
147/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa muuten stressitöntä, jos oikeasti olisi niin pitkä loma, ettei tarvitsisi aikatauluttaa! Pari viikkoa menisi ollessa ja rästi-kotitöitä ja pihahommia tehdessä. Sitten onkin jo kohta juhannus ja siitä alkaa monilla tutuilla lomat, eli voisi kyläillä tai reissata tuttujen kanssa. Ehkä joku reissu niin, että mies tekisi etänä töitä päivisin ja iltaisin tehtäisiin yhdessä juttuja, hän voisi varmasti tehdä vähän lyhyempää päivääkin siinä. Loppukesästä olisi jo ihan kiva ajatella töihin paluuta. Nyt minulla on 3vk loma heinä-elokuun vaihteessa ja se on lyhyt.

Vierailija
148/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa työtä te teette ja olette lomanne ansainneet.

Mutta näissä keskusteluissa ärsyttää ehkä eniten se, miten te martyyrimaisesti kuvailette tekevänne maailman raskainta työtä, on niin raskasta ja kamalaa, lapset on kamalia, vanhemmat on kamalia, kaikki on kamalaa, kukaan ei osaa enää kasvattaa lapsia, palkkakin on surkea ja sekin on kamalaa. Ja siksi teidän täytyy nukkua ensin kaksi viikkoa ja sitten pestä ikkunat, koska opettajan elämässä mitään vapaa-ajan toimia ei pysty hoitamaan opetuskaudella, kun on niin raskasta ja vanhemmat on kamalia.

Mutta kyllä mä väitän, että on niitä muitakin raskaita töitä. En yhtään ajattele, että sairaanhoitajat, poliisit, ensihoitajat, palomiehet, varhaiskasvattajat päiväkodissa, tehdastyöläiset, tai vaikka sitten pörssimeklarit aikapaineineen tekisi jotenkin kepeämpää ja helpompaa ja vähemmän kuormittavaa työtä. Mutta näistä hommista pitää toipua neljän viikon lomalla, sekin ehkä pätkittynä.

Nauttikaa lomastanne, mutta valittako ja uhriutuko aina siitä kuinka kamalaa työnne on. Kyllä täällä muutkin töitä tekee.

Minusta ei näytä valittamiselta tai uhriutumiselta, vaan ammatin avaamiselta. Missä muussa ammatissa täälläkin palstalla joutuu selittämään koko ajan, mistä työpäivä muodostuu, kun kaikki luulevat tietävänstä, miten hommat paremmin hoituvat. En näe täällä mitään mollaamisketjuja siitä, miten palomiesten työ on niin helppoa, kun onneksi tulipaloja on vaan harvoin tai näyttelijän työ se vasta niin helppoa onkin, käy vaan illalla vetämässä yhden esityksen ja siinä kaikki, ei mitään muuta, tunti tai puolitoista vaan töitä ja sitäkään ei joka päivä,

Vierailija
149/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on opettaja, jolla 9 viikon kesäloma. Itse olen muulla alalla, ja pidin lomani syyskuussa. Opettajaystäväni oli kateellinen lomastani, kun itsellä loppui, ja minulla vasta edessä, oikein sanoi sen. Olin hiljaa, mutta teki kieli sanoa, että vaihdetaan- ota minun 30 pv lomat, niin minä voin ottaa sinun 3 kk lomat + 6h työpäivät ja viikonloppuvapaat

Minä sain opettajana kollegaksi tänä vuonna alanvaihtajan, joka oli kouluttautunut sairaanhoitajasta aineenopettajaksi sillä oletuksella, että saisi helpomman työelämän ja paremmat lomat. Vuoden varrella on käynyt ilmi, ettei käynytkään niin. Hän on ymmärtänyt olevansa koko ajan töissä. Työ imee lukuvuoden aikana kaiken vapaa-ajan ja pyörii mielessä iltaisinkin, on henkisesti kuormittavaa - ja omat lapsetkin valittavat, ettei vanhempi enää ehdi tehdä muuta kuin töitä. Niin. Jos uskoo tämän palstan kirjoittelijoita, joutuu kyllä pettymään. Oma mieheni voisi kirjoittaa sinullekin vähän faktaa noiden kuvitelmien tilalle. 6 h työpäivä - hah!

Opetustyö on henkisesti todella raskasta ja kuormittavaa. Se, että se ulospäin näyttää oppilaille tai alaa tuntemattomille aikuisille kevyeltä, on vain ja ainoastaan osoitus ammattitaidosta. Siitä samasta, joka saa asiakaspalvelijan hymyilemään päivän sviddumaisimmalle asiakkaalle tai sairaanhoitajan toimimaan varman ja kiireettömän oloisesti keskellä kaaosta, jossa joku toinen jähmettyisi ja alkaisi itkeä. Jokuhan tuossakin viisasteli, että opettaja syö oppilaiden kanssa, joten onhan hänellä ruokatauko - eikä edes itse tajunnut ristiriitaa toteamuksessaan. Tosiaanko - tauko? Olisiko teille muillekin TAUKO, jos saisitte syödä päivän lounaanne samalla töitä tehden? Toki moni niin tekeekin, ei sillä. Mutta taukohan se ei ole, jos mättää ruokansa viidessä minuutissa samalla töitä paiskien.

Opettaja toimii satojen lasten ja nuorten emootioiden suodattimena. Se on kuulkaa melkoista hommaa henkisesti. Nykyope ei enää saarnaa kateederilta, vaan hoitelee opetuksen lomassa paniikkikohtaukset, väkivaltatapaukset ja lastensuojeluilmoitukset. Joskus muinoin ope meni välkällä opehuoneeseen ja joi kupin kahvia. Nykykoulussa (alakoulun jälkeen) suuri osa välitunneista kestää Suomessakin jenkkityyliin 0-5 minuuttia, joten teiniä lappaa sisään luokkaan taukoamattomana virtana, ja päivän ainoa valvonnoista vapaa vartti menee vessataukoon ja juoksevien asioiden selvittelyyn. Itse lähden töistä aina klo 16 ehtiäkseni hakea lapsen päiväkodista. On totta, että menen usein töihin vasta klo 9 tai 10, mutta niinpä sitten teenkin töitä usein myös iltaisin ja viikonloppuisin. Koska 6-7 tuntia päivittäin ei missään tapauksessa riitä työhöni, joka on kokopäivätyö.

Kesälomalla ensin lepään. Nukun kuolemankaltaista unta ja olen vuosi vuodelta väsyneempi. Usein käyn ekalla viikolla pari päivää töissä lajittelemassa papereita (enkä ole ainoa - koulun parkkiksella on aina autoja, ja pääsen pizzalle kollegoiden kanssa). Sitten keskitän huomioni kotiin ja perheeseen. Koti ja piha ovat rempallaan, koska koko toukokuu on vilahtanut työstressissä ohi. Puoliso hautoo tyypillisesti aina kevätjuhlapäivän tienoilla eroa, koska ei kestä sitä, miten stressaantunut ja muissa maailmoissa olen töiden takia ollut pitkään. Useimmiten saan tästä draamaa ja joudun suodattamaan vielä hänenkin tunteensa lomani alkajaisiksi. Aika paljon on siis mentaalikuonaa prosessoitavana elokuuhun mennessä.

Tervetuloa alalle!

Kirjoituksesi vahvistaa käsitystäni että opettajat pitävät nykyisin itseään aiheetta työnsankareina. Tervetuloa yksityiselle sektorille niin näkisitte mitä työnteko ja siihe sitoutuminen on. Ette pärjäsi näillä aloilla lainkaan 

Vierailija
150/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan tuota vaikeuksia. Koulua ei ole nyt kahdeksaan viikkoon. Ensi viikolla menen koululle siivomaan luokkaa ja viimeisellä lomaviikolla aloitan työn suunnittelut. Jäljelle jää kuusi viikkoa. Kyllä sen loman saa kulumaan. Lähes kaikilla kavereillanikin on se kuusi viikkoa lomaa. Heidän työssään voi pitää ylityöt vapaana.  

Siivoamaan luokkaa? Viikon ajan?

Kuulostat kyllä pesunkestävältä opettajalta ajanhallintasi perusteella.

Sellaista 50-60 neliön komeroa ei kyllä puoltapäivää kauempaa siivoa, jos työtavoissa on vähäänkään tolkkua. Kun ne lattiat kuitenkin hoitaa siistijät.

Sama homma elokuussa. Luokkatilan valmisteluun ei kyllä millään saa koko viikkoa kulumaan, vaikka sen tekisi silmät sidottuna ja kädet käsiraudoissa.

Iso osa opettajista on kyllä käsittämätöntä porukkaa tuhlaamaan aikaansa tehottomaan puuhasteluun ja sitten valittavat työnsä raskautta.

Luokan siivoaminen ei tarkoita luutuamista, vaan kaiken tavaran siivoamista kaappeihin, luokkiin kun ei saada jäädä pinnoille mitään kesän ajaksi. Siivoaminen pitää sisällään myös arkistoinnin, turvahävityksen, usein myös koko lukuvuoden materiaalien läpikäymiseen (sitä materiaalia kertyy ja jos niitä ei säännöllisesti kon Marita, arkistoi ja hävitä, ei kaappeihin mahdu mitään. Tämä kaikki on sellaista työtä, jota ei ehdi lukuvuoden aikana tekemään.

Ja se, että siivoaa luokkaa ensimmäisellä lomaviikolla ei tarkoita sitä, että sitä tehtäisiin 8h päivässä. Sama pätee elokuuhun - ei kai kukaan ole väittänytkään, että luokan kuntoon laittamiseen menisi viikko.

Se on vain työtä, jota tehdään sillä viimeisellä lomaviikolla: ne keväällä kaappeihin raivatut tavarat taas esille, luokan huonekalujen siirtäminen oikeille paikoille (ovat kesän suursiivouksen jäljiltä miten sattuu), teknisten laitteiden toimivuuden varmistaminen, oppilasmäärän päivittäminen ja mahdollisten lisäpulpettien metsästäminen, ekojen päivien materiaalien valmistelu - tämä kaikki on työtä, joka on pakko tehdä enne kuin oppilaat tulevat kouluun. Ei siihen mene kokonaan se viimeinen lomaviikko, mutta ajatuksia hallitsee jo siinä vaiheessa työasiat ja lomamoodi alkaa väistyä. Tätä tuossa useampi kollega tarkoitti.

-ohis

Valitettava tosiasia on useimmilla muilla korkeakoulutettujen aloilla, ettei loman viimeisellä viikolla ala lomamoodi väistyä, vaan työn kanssa ollaan naimisissa myös loman aikana. Joku enemmän, joku vähemmän. Itse katson sähköpostit n 2 krt/vko ja hyväksyn alaisten tunnit samalla. Joitain töitä on vaikea siirtää sijaiselle. Tuntemani treidaaja on toki usein lomamatkoilla perheen tai ystävien kanssa, mutta palaveeraa ja on puhelin kourassa aivan koko ajan. Tienestit sitten sen mukaisesti.

Vierailija
151/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa alalle!

Juuri tämä. Olisi voinut olla minun kirjoitukseni. t. yläkoulun ope

Vierailija
152/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa jos oma elämä olisi niin tyhjää ja surkeaa, että lomalla olo ahdistaa.

En miettisi, että lomasta nauttiva on väärällä alalla vaan että sen loma-ahdistujan (saati jos toivoo mieluummin kuolevansa ennen eläkkeelle jäämistä) kannattaisi työstää henkilökohtaisia kipupisteitä. Miksi elämän ainoa sisältö tulee työstä? Miksi muu elämä on niin rajoittunutta?

Vierailija
153/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nyt on niin ihanaa olla opettaja :) Koko kesäloma edessä, mikään ei voisi masentaa! Tätäkin ketjua on ilo lukea, kun palkka juoksee, vaikka pyllyä ei tarvitse sohvalta 9 viikkoon nostaa, jos ei siltä tunnu. Sanoinko jo, että on ihanaa olla opettaja! :)

Vierailija
154/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah. Ei käy pitkäksi. No ehkä vaikka sen takia, ettei opettajan työ ole mitään kahvin keittelyä ja sohvannurkassa istustelua. Mikä lounastauko?

Kummasti teillä on kuitenkin aikaa istua, hörppiä kahvia ja juoruilla työpäivän aikana. 🤔

En ole vielä niin fossiili kuin sinä. Tieto tulee ihan nykyajasta. Aamulla kun menee opettajainhuoneeseen, siellä te istuttu jo. Jos parin tunnin sisään erehtyy siellä poikkeamaan uudestaa, samat mammat istuvat edelleen siellä.

Vierailija
155/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette kuinka paljon mentaalikuormaa on hoitajilla tai poliiseilla? Älkää uhriutuko.

Vierailija
156/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen kesäloma alkoi, 8vk. Amisope.Mökkeilyä, kotimaan matkoja ehkä, lapsen lapsen tapaamista, ystävien tapaamista, oleilua jne.

Heti eka viikolla jonkinlainen muutos,niin pääsee henkisesti irti työstä ( matka, mökki, tapahtuma,juhlat tms)

Amisopen työviikkoon saattaa kuulua opetusta, työpaikkakäyntejä, opiskelen henk.koht ohjausta, yht.pitoa huoltajiin, neuvonpitoa Te- toimiston, lastensuojelun, opisk.hoitotahon kanssa jne.

Mutta työtilojen/ tavaroiden järjestely kyllä tehdän työajalla, samoin elokuun valmistelu - ei lomalla.

Vierailija
157/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa jos oma elämä olisi niin tyhjää ja surkeaa, että lomalla olo ahdistaa.

En miettisi, että lomasta nauttiva on väärällä alalla vaan että sen loma-ahdistujan (saati jos toivoo mieluummin kuolevansa ennen eläkkeelle jäämistä) kannattaisi työstää henkilökohtaisia kipupisteitä. Miksi elämän ainoa sisältö tulee työstä? Miksi muu elämä on niin rajoittunutta?

Ehkä se on ihmiseen, tai mihin tahansa elävään olentoon, vähän koodattu, että valtaosa ajasta kuluu elannon rääpimiseen. Helpollahan me länsimaiset ihmiset tänä päivänä päästään. Tunnetko ilmiön nimeltä boreout? Masentua tai palaa loppuun voi siitäkin, ettei ole riittävästi mielekästä puuhaa ja aivoille työtä. Itse ajattelen lähinnä, että työtahtiin sopeutuminen olisi taas vaikeaa 8 viikon vapaiden jälkeen. En siis tiedä kun ei ole kokemusta, pidän max 3 viikon lomaputkia kerrallaan. Itse lomalla puuhaan koko ajan jotain mielekästä, eli ts käytän ne muutaman viikon maksimaalisesti hyväksi. En oikein jaksaisi innostua siitä riippukeinussa lojumisesta.

Vierailija
158/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä niin fossiili kuin sinä. Tieto tulee ihan nykyajasta. Aamulla kun menee opettajainhuoneeseen, siellä te istuttu jo. Jos parin tunnin sisään erehtyy siellä poikkeamaan uudestaa, samat mammat istuvat edelleen siellä.

Miksei saisi?  Ei meidän koulussa ainakaan ole mitään työtiloja, joten kaikki työt hyppytunneilla pitää tehdä opehuoneessa. Ihmetyttää vain, että miten sinä ehdit parin tunnein välein töistäsi sinne opehuoneeseen ja miten olet ehtinyt selvittää kaikkien opettajien lukujärjestykset niin, että tiedät, moneltako heidän tuntinsa alkavat ja milloin heillä on hyppytunteja. 

Vierailija
159/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää ryhtymästä opettajaksi?

Vierailija
160/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi?  Ei meidän koulussa ainakaan ole mitään työtiloja, joten kaikki työt hyppytunneilla pitää tehdä opehuoneessa. Ihmetyttää vain, että miten sinä ehdit parin tunnein välein töistäsi sinne opehuoneeseen ja miten olet ehtinyt selvittää kaikkien opettajien lukujärjestykset niin, että tiedät, moneltako heidän tuntinsa alkavat ja milloin heillä on hyppytunteja. 

Saatte toki. Miksi sitten valitatte liiasta työmäärästä ja työaika ei muka riitä niiden hoitamiseen. No ei kai se riitä jos tunti tolkulla istuu juoruilemassa.