Mitä te opettajat teette pitkillä lomilla? Siis oikeesti, eikö aika käy pitkäksi?
Ja se siinä. Oma lomani, 4 vkoa on vielä kaukana, mutta toisaalta en koe, että olisi vielä tarvettakaan totaalilevolle. Musta on ihan mukava, että rutiinit jatkuu vielä, eikä aamuisinkaan töiden aloittaminen ole mitenkään vastenmielistä. Usein laitan kahvit kiehumaan ja istahdan sohvannurkkaan työskentelemään. Lounastauolla käyn lenkillä ja toimistolla 1-2 kertaa viikossa tapaamassa kollegoita.
Niin eikö 10 viikon lomalla käy aika jo pitkäksi?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin mielikuvitukseton ihminen, että pitkästyisi, jos olisi kaksi kuukautta aikaa tehdä mitä haluaa ja vielä kesäaikaan, jolloin pimeys ja kylmyyskään eivät rajoita mitään.
Mikä neuvoksi kun kaikki tekeminen tuntuu niin turhalta?
Esim.
marjojen poimiminen > selkä vääränä poimit niitä metsässä itikoiden syötävänä ja saat tunnissa saaliin jonka arvo olisi kaupassa vain pari euroa
Kävelylenkki > kävele johonkin vain palataksesi lähtöpisteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Eihän millään ammattiryhmällä ole niin paljoa vapaa-aikaa kuin opettajilla.
Voi hemmetti sentään, TÄMÄ!
Mulla ja opettaja-ystävälläni on samanikäiset lapset. Ai että risoo, kun hän kertoo ottavansa joka päivä päiväunet tms. omaa puuhailua, ennen kuin hakee lapsen hoidosta.
Itse lopetan viimeisen palaverin 16, ja jätän harmittelevat työkaverit linjoille jauhamaan, kun itse kiiruhdan päiväkodille. Ei ole mitään päivittäistä huilihetkeä töiden ja lapsiperheen arki-iltarallin välillä.
En jaksa kauheasti sympatiseerata näitä pienestä palkasta nillittäviä opettajia. Tehkää ne iltapäivän tunnit lisähommia niin sillä se liksa nousee, saan minäkin 80% palkasta jos joka päivä lopettaisin klo 14. Ei tulisi mieleenkään sitten inistä, että miksen saa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja opettaja-ystävälläni on samanikäiset lapset. Ai että risoo, kun hän kertoo ottavansa joka päivä päiväunet tms. omaa puuhailua, ennen kuin hakee lapsen hoidosta.
En jaksa kauheasti sympatiseerata näitä pienestä palkasta nillittäviä opettajia. Tehkää ne iltapäivän tunnit lisähommia niin sillä se liksa nousee, saan minäkin 80% palkasta jos joka päivä lopettaisin klo 14. Ei tulisi mieleenkään sitten inistä, että miksen saa enempää.
Taidat olla aika myrkyllinen ystävä kirjoituksesi perusteella. Olisit iloinen että hänellä on mahdollisuus lepoon.
Kuukausi menee nukkuessa talven väsymystä pois, sitten ihmettelen viikon, ja vasta sitten on se oikea loma. Näillä kymmenillä (+50) on mehut poissa, kun loma alkaa.
Ystäväni on opettaja, jolla 9 viikon kesäloma. Itse olen muulla alalla, ja pidin lomani syyskuussa. Opettajaystäväni oli kateellinen lomastani, kun itsellä loppui, ja minulla vasta edessä, oikein sanoi sen. Olin hiljaa, mutta teki kieli sanoa, että vaihdetaan- ota minun 30 pv lomat, niin minä voin ottaa sinun 3 kk lomat + 6h työpäivät ja viikonloppuvapaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika myrkyllinen ystävä kirjoituksesi perusteella. Olisit iloinen että hänellä on mahdollisuus lepoon.
Opettajat voisi olla iloisia, että enemmän työtunteja tekevillä on mahdollisuus suurempaan liksaan, eikä valittaa pienestä palkastaan myrkyllisesti.
Itse en ole opettaja, mutta pystyn silti pitämään pitkän loman. Ei todellakaan tule aika pitkäksi. Yhteensä pari viikkoa tulee matkusteltua (sekä ulkomailla että kotimaassa) ja muuten suurimman osan kesää olen mökillä. Oikein hyvin viihdytään. Olisin huolissani, jos ihminen ei keksi tekemistä lomalla tai tarvitsee palkkatyön rutiineja, jotta päivät sujuvat ja oleminen tuntuu mielekkäältä.
Jep, minun palkkani aineenopettajana on nettona 2000. Sanokaa hep jos se on teistä iso/kohtuullinen. Ja ei, kesäisin en sitä saa.
Tyttäreni työskentelee lähihoitajana(epäpätevänä) ja saa saman verran/enemmän.
Eli: kiitos käytän mielelläni kesälomani rentoutumiseen ja oleskeluun.
Mitä tarkoitat? Muutamme kesän alussa kesäpaikkaan Ranskaan ja palaamme elokuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetan viimeisen palaverin 16, ja jätän harmittelevat työkaverit linjoille jauhamaan, kun itse kiiruhdan päiväkodille. Ei ole mitään päivittäistä huilihetkeä töiden ja lapsiperheen arki-iltarallin välillä.
Ehkä hänen "oma puuhailunsa" on työntekoa. Ja vaikka nukkuisikin, mitä sitten? Hän ei ole koulupäivänsä aikana pitänyt lounastaukoa, niin kuin työntekijät yleensä pitävä. Päivän oma hetki saa ihan hyvin olla koulupäivän jälkeen, ennen kuin lapset haetaan hoidosta ja ennen kuin taas palataan tekemään opetöitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin mielikuvitukseton ihminen, että pitkästyisi, jos olisi kaksi kuukautta aikaa tehdä mitä haluaa ja vielä kesäaikaan, jolloin pimeys ja kylmyyskään eivät rajoita mitään.
Mikä neuvoksi kun kaikki tekeminen tuntuu niin turhalta?
Esim.
marjojen poimiminen > selkä vääränä poimit niitä metsässä itikoiden syötävänä ja saat tunnissa saaliin jonka arvo olisi kaupassa vain pari euroa
Kävelylenkki > kävele johonkin vain palataksesi lähtöpisteeseen?
En minäkään marjojen poimintaan lomaani käyttäisi enkä minkäänlaiseen työntekoon. On paljon mielekkäitä asioita mitä voi tehdä. Kävellä voi vaikka uusia reittejä ja kuunnella samalla lempimusiikkia, en sanoisi tylsäksi. Myös ihan lepo ja laiskottelu ovat sopivissa määrin hyväksi. Lukeminen, uiminen, soittaminen, retkeily, liikuntalajit, museot, matkailu, päämäärätön kuljeskelu kaupungilla, kirjoittaminen ja lukematon määrä muuta tekemistä mistä voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otitko huomioon, että siinä kohtaa kun klo 16 haette yhdessä lapsianne päiväkodista, opettajaystäväsi työpäivä on vasta puolivälissä ja sinulla jo ohi. Lasten mentyä nukkumaan opettajan työpäivä jatkuu aineiden/esseiden lukemisella ja arvioinnilla, seuraavan päivän oppituntien ja tulevien pistokokeiden/ kokeiden laatimisella, materiaalien valmistelulla ja tiedonkeruulla. Nykyään valmistellaan joka oppitunnille myös eriytetyt tehtävät ylöspäin ja alaspäin. Nukkumaan kun pääsee, on kello jo paljon ja seuraavan päivän päikkärit tulevat tarpeeseen, jotta illan taas jaksaa.
Tämän koko ajan sinä olet viettänyt vapaata. Ai et ajatellut? No niinpä.
Ymmärtäkää nyt jo vihdoin, että opettajan työ on muutakin kuin ne opetustunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänen "oma puuhailunsa" on työntekoa. Ja vaikka nukkuisikin, mitä sitten? Hän ei ole koulupäivänsä aikana pitänyt lounastaukoa, niin kuin työntekijät yleensä pitävä. Päivän oma hetki saa ihan hyvin olla koulupäivän jälkeen, ennen kuin lapset haetaan hoidosta ja ennen kuin taas palataan tekemään opetöitä kotona.
Luokanopettajat ainakin syövät suurin osa oppilaiden kanssa, eli lounastauko kuuluu heidän päiväänsä.
Eikä nukkumisessa ole mitään pahaa, mutta turha valittaa raskautta kun muissa ammateissa ollaan vielä työn touhussa kun luokanopet ovat kotona puuhaamassa mitä tykkäävät.
Vuodessa 14 viikkoa vapaa-aikaa vs. 5 viikkoa muissa töissä. Kyllä on raskasta, huh.
Itselleni kesä-, heinä- ja elokuu olivat iso osa päätöstä hakeutua kouluun töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otitko huomioon, että siinä kohtaa kun klo 16 haette yhdessä lapsianne päiväkodista, opettajaystäväsi työpäivä on vasta puolivälissä ja sinulla jo ohi. Lasten mentyä nukkumaan opettajan työpäivä jatkuu aineiden/esseiden lukemisella ja arvioinnilla, seuraavan päivän oppituntien ja tulevien pistokokeiden/ kokeiden laatimisella, materiaalien valmistelulla ja tiedonkeruulla. Nykyään valmistellaan joka oppitunnille myös eriytetyt tehtävät ylöspäin ja alaspäin. Nukkumaan kun pääsee, on kello jo paljon ja seuraavan päivän päikkärit tulevat tarpeeseen, jotta illan taas jaksaa.
Kyseisen henkilön kanssa vertailtiin todellisia viikkotunteja, ja ei ne oikeasti sinne 40 tuntiin yllä kuin muutamana viikkona vuodessa. Ala-asteen opettaja. Kun taas minun on tehtävä sen verran tunteja joka viikko, tai tunnit on miinuksella ja ne on tehtävä joskus sisään. Tämä on taas vastaavasti asia joka ei mene kaaliin sinne, jotka muistuttelevat näistä aikaa vievistä valmisteluista. "Opettaja on töissä muulloinkin kuin oppitunteina". Niin on, ja kiinnostaisi nähdä todellinen työajanseuranta niin olisi oikeaa dataa tämän mutuilun tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä yläkoulussa ja lukiossa. Alakoulussa kaikki on toisin. Lyhyet työpäivät ja valmistelut minimaalisia. Materiaalin voi tehdä niin, että usean vuoden voi opettaa samoilla kamoilla. Kokeiden tarkistukset ihan pilipalia opettajan kirjasta löytyvine vastauksineen.
Luokanopettajien palkka on opettajista pienin, mutta niin on työmääräkin. Neljän-viiden tunnin päivät ja tunti, max kaksi valmistellen ja kiiruusti kotiin. 14 viikkoa opetuksetonta aikaa vuodessa.
Minä harrastan kesällä paljon liikuntaa, sillä talvella en ehdi sitä juurikaan tehdä. Kunnon kohottaminen on minulle työssä jaksamisen takia välttämätöntä. Opettajan työ on aika fyysistäkin, vaikka sitä ei varmaan moni ymmärrä. Päivän aikana askelia tulee 7000-10000. Työvuosia opettajana minulla on yli 30.
Kesällä luen oman alani kirjallisuutta, sillä ala kiinnostaa edelleen ja haluan perehtyä uusimpiin juttuihin.
Olen ollut työtön jo 3v eikä todellakaan käy aika pitkäksi. En edes ehtisi käymään töissä.
2kk olisi todella lyhyt loma.
Opettajat hoi! Kyllä muillakin aloilla on kuormitusta, ja pari viikkoa lomasta menee toipuessa. Älkää valittako turhista vaan kokeilkaa välillä toista työtä. Ehkä tulette uusiin ajatuksiin. Siellä pienessä piirissä tyhmyys tiivistyy kuin huomaamatta. Ex on opettaja amk:ssa. Pitkät lomat, vaikkei tee edes 8h/pv. Ja siitäkin puolet etänä samalla kotinsa asioita hoidellen. Siistiä sisätyötä.
Tän ekan viikon puhaltelen ja hengittelen ihan rauhassa, oli sen verran hektinen lukuvuosi. Hitaita, pitkiä aamuja. Sitten painan rästihommat pois pari viikkoa juhannukseen, ikkunoiden pesua ja muuta siivousta jne. Mies jää lomalle juhannuksesta, on viisi viikkoa. Pari reissua, yhdet sukujuhlat. Sitten kolkuttaa jo elokuu, ja pitäisi alkaa kääntää aivoja kohti työmoodia. Kyllä se aika menee.
Ja höpöhöpö - et tee tuollaista määrää ylitöitä.
Opettajatuttuni käy kahdessa seminaarissa = ruotsinristeilyllä kesässä, niin on kuitattu koulutus ja jatkuva oppiminen. Rehtoreita lukuunottamatta lomailevat koko kesän. Jaksavat sitten syksyllä taas valittaa työn kovuudesta.
En keksi mitään muuta ammattikuntaa, jolla yhtä pitkä työtötekemättömyysjaksi ja jaksavat vielä valittaa. Hyvin on OAJ asian hoitanut, AKT:kin näyttää ihan amaatööriltä.