Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te opettajat teette pitkillä lomilla? Siis oikeesti, eikö aika käy pitkäksi?

Vierailija
05.06.2022 |

Ja se siinä. Oma lomani, 4 vkoa on vielä kaukana, mutta toisaalta en koe, että olisi vielä tarvettakaan totaalilevolle. Musta on ihan mukava, että rutiinit jatkuu vielä, eikä aamuisinkaan töiden aloittaminen ole mitenkään vastenmielistä. Usein laitan kahvit kiehumaan ja istahdan sohvannurkkaan työskentelemään. Lounastauolla käyn lenkillä ja toimistolla 1-2 kertaa viikossa tapaamassa kollegoita.

Niin eikö 10 viikon lomalla käy aika jo pitkäksi?

Kommentit (227)

Vierailija
121/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten aiot eläkkeellä saada aikasi kulumaan, silloin kun tulee väkisin kahdeksan tuntia lisää aikaa siihen päivään, kun ei ole enää töitä tehtävänä?

Vierailija
122/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä melkoista tyhmyyttä jos ei keksi vapaa-ajalle tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla amk-opettajalla kahdeksan viikkoa. Kesä menee nopeasti. Kolme viikkoa ulkomailla, pari viikkoa siivoaa kotona tms tekee rästejä. Loppu aika mökillä työleirillä.

Vierailija
124/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella rajoittunut ja minusta jollain tapaa myös epä-älyllinen ajatus, että ihminen automaattisesti pitkästyy, jos ei ole palkkatöissä.

Osa ihmisistä, kuten minä, ei ikinä pitkästy. En ole juuri nyt palkkatöissä. Olen koko elämäni ensinnäkin opiskelut jotain. Minulla useampi korkeakoulututkinto ja sitten kaikenlaista muuta opintoa takana, kesken ja koko ajan joku kiinnostaa. Siis oikeasti vaan kiinnostaa, en ajattele edes suurimmaksi osaksi mitään palkkatyöhyötyä niistä.

Lisäksi luen/kuuntelen, harrastan liikkumista vaikka millä tavalla, soitan, teen taidetta, hoidan puutarhaa, sisustan, rakentelen kaikkea, suunnittelen reseptiikkaa, teen ruokaa.. Tässä loppuu päivä kesken, jos alan luetella. Välillä parasta on kuitenkin vain olla ja ajatella, viihdyn omissa ajatuksissani, omassa seurassani todella hyvin ja pitkiä aikoja, vaikka kyllä tykkään hyvästä seurastakin.

Elämä on ihanaa ja palkkatyö voi tottakai olla tyydyttävää, mutta paljon on meitä, jotka eivät todellakaan pitkästy tai tylsisty ilman sitä.

Opettajilla on opetukseton aika, ei pelkkä loma. Syy on käytännön, mutta taukoja tuosta työstä tarvitaan. Aikaa, jolloin saa olla vaikka ihan hiljaisuudessa (jokainen opettanut tietää, mitä tarkoitan). Saa tyhjentää itsestään sen ahdistuksen, murheet ja ristiriidat, joita joutuu toisten puolesta kantamaan ja sen vastuun, joka on ihmislasten kasvattamisessa ja opettamisessa.

Toivottavasti olet elättänyt itsesi jollain muulla kuin yhteiskunnan tulonsiirroillla. Jos elämäntehtäväksesi olet valinnut opiskelun vain silkan uteliaisuuden tähden, olisi kohtuullista, että joku muu kuin yhteiskunta maksaisi elämäsi.

Muuten tuo pelkkään opiskeluun ilman työskentelyä on vastoin yhteiskuntasopimuksen henkeä, että yhteiskunta kustantaa opiskelun ammattiin ja sen jälkeen mennään töihin maksamaan sitä takaisin verojen muodossa.

Muuten se on mahdollisuuksien väärinkäyttöä.

"En ole *juuri nyt* palkkatöissä", hän kirjoitti. Opiskella voi myös työnteon ohessa ja väliaikoina, eikö.

Vierailija
125/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on opettaja, jolla 9 viikon kesäloma. Itse olen muulla alalla, ja pidin lomani syyskuussa. Opettajaystäväni oli kateellinen lomastani, kun itsellä loppui, ja minulla vasta edessä, oikein sanoi sen. Olin hiljaa, mutta teki kieli sanoa, että vaihdetaan- ota minun 30 pv lomat, niin minä voin ottaa sinun 3 kk lomat + 6h työpäivät ja viikonloppuvapaat

Minä sain opettajana kollegaksi tänä vuonna alanvaihtajan, joka oli kouluttautunut sairaanhoitajasta aineenopettajaksi sillä oletuksella, että saisi helpomman työelämän ja paremmat lomat. Vuoden varrella on käynyt ilmi, ettei käynytkään niin. Hän on ymmärtänyt olevansa koko ajan töissä. Työ imee lukuvuoden aikana kaiken vapaa-ajan ja pyörii mielessä iltaisinkin, on henkisesti kuormittavaa - ja omat lapsetkin valittavat, ettei vanhempi enää ehdi tehdä muuta kuin töitä. Niin. Jos uskoo tämän palstan kirjoittelijoita, joutuu kyllä pettymään. Oma mieheni voisi kirjoittaa sinullekin vähän faktaa noiden kuvitelmien tilalle. 6 h työpäivä - hah!

Opetustyö on henkisesti todella raskasta ja kuormittavaa. Se, että se ulospäin näyttää oppilaille tai alaa tuntemattomille aikuisille kevyeltä, on vain ja ainoastaan osoitus ammattitaidosta. Siitä samasta, joka saa asiakaspalvelijan hymyilemään päivän sviddumaisimmalle asiakkaalle tai sairaanhoitajan toimimaan varman ja kiireettömän oloisesti keskellä kaaosta, jossa joku toinen jähmettyisi ja alkaisi itkeä. Jokuhan tuossakin viisasteli, että opettaja syö oppilaiden kanssa, joten onhan hänellä ruokatauko - eikä edes itse tajunnut ristiriitaa toteamuksessaan. Tosiaanko - tauko? Olisiko teille muillekin TAUKO, jos saisitte syödä päivän lounaanne samalla töitä tehden? Toki moni niin tekeekin, ei sillä. Mutta taukohan se ei ole, jos mättää ruokansa viidessä minuutissa samalla töitä paiskien.

Opettaja toimii satojen lasten ja nuorten emootioiden suodattimena. Se on kuulkaa melkoista hommaa henkisesti. Nykyope ei enää saarnaa kateederilta, vaan hoitelee opetuksen lomassa paniikkikohtaukset, väkivaltatapaukset ja lastensuojeluilmoitukset. Joskus muinoin ope meni välkällä opehuoneeseen ja joi kupin kahvia. Nykykoulussa (alakoulun jälkeen) suuri osa välitunneista kestää Suomessakin jenkkityyliin 0-5 minuuttia, joten teiniä lappaa sisään luokkaan taukoamattomana virtana, ja päivän ainoa valvonnoista vapaa vartti menee vessataukoon ja juoksevien asioiden selvittelyyn. Itse lähden töistä aina klo 16 ehtiäkseni hakea lapsen päiväkodista. On totta, että menen usein töihin vasta klo 9 tai 10, mutta niinpä sitten teenkin töitä usein myös iltaisin ja viikonloppuisin. Koska 6-7 tuntia päivittäin ei missään tapauksessa riitä työhöni, joka on kokopäivätyö.

Kesälomalla ensin lepään. Nukun kuolemankaltaista unta ja olen vuosi vuodelta väsyneempi. Usein käyn ekalla viikolla pari päivää töissä lajittelemassa papereita (enkä ole ainoa - koulun parkkiksella on aina autoja, ja pääsen pizzalle kollegoiden kanssa). Sitten keskitän huomioni kotiin ja perheeseen. Koti ja piha ovat rempallaan, koska koko toukokuu on vilahtanut työstressissä ohi. Puoliso hautoo tyypillisesti aina kevätjuhlapäivän tienoilla eroa, koska ei kestä sitä, miten stressaantunut ja muissa maailmoissa olen töiden takia ollut pitkään. Useimmiten saan tästä draamaa ja joudun suodattamaan vielä hänenkin tunteensa lomani alkajaisiksi. Aika paljon on siis mentaalikuonaa prosessoitavana elokuuhun mennessä.

Tervetuloa alalle!

Vierailija
126/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka koulu loppui lauantaina, en ole vielä lomalla. Ja olen töissä, ennen kuin koulu alkaa elokuussa. Heinäkuun pidän kokonaan lomaa, mitta koska rakastan opettamaan ainetta, käytän silloinkin aikaa aiheeseen. Pidän työstäni, tai siitä varsinaisesta työstäni - en kaikesta sälästä ympärillä.

Vierailija
127/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah. Ei käy pitkäksi. No ehkä vaikka sen takia, ettei opettajan työ ole mitään kahvin keittelyä ja sohvannurkassa istustelua. Mikä lounastauko?

Kummasti teillä on kuitenkin aikaa istua, hörppiä kahvia ja juoruilla työpäivän aikana. 🤔

Vierailija
128/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah. Ei käy pitkäksi. No ehkä vaikka sen takia, ettei opettajan työ ole mitään kahvin keittelyä ja sohvannurkassa istustelua. Mikä lounastauko?

Lounastauko on sellainen tauko, jolloin oikeat työssäkäyvät voivat pitää keskellä työpäivää ansaitun tauon ja lounastaa jossakin hyvässä lounaspaikassa rauhassa herkullisen lounaan, ei kuten opettajilla, että syöt helvetinmoisessa hälinässä 15 minuutissa sen mauttoman laitosruoan, puutut siinä samalla teinien käyttäytymiseen ja kiirehdit sitten valvontaan.

Vierailija
129/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti teillä on kuitenkin aikaa istua, hörppiä kahvia ja juoruilla työpäivän aikana. 🤔

Tunnut tietävän asian. Muissa töissä tauot ovat ansaittuja.

Vierailija
130/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuten sulla ja mulla on aikaa roikkua täällä työpäivän ohessa. :)

Ois mulla opettajan pätevyyskin, mutta ei tulisi mieleenikään mennä kouluun töihin. Niin paljon helpommalla saa rahaa muista töistä.

Vierailija
131/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän millään ammattiryhmällä ole niin paljoa vapaa-aikaa kuin opettajilla.

Voi hemmetti sentään, TÄMÄ!

Mulla ja opettaja-ystävälläni on samanikäiset lapset. Ai että risoo, kun hän kertoo ottavansa joka päivä päiväunet tms. omaa puuhailua, ennen kuin hakee lapsen hoidosta.

Itse lopetan viimeisen palaverin 16, ja jätän harmittelevat työkaverit linjoille jauhamaan, kun itse kiiruhdan päiväkodille. Ei ole mitään päivittäistä huilihetkeä töiden ja lapsiperheen arki-iltarallin välillä.

En jaksa kauheasti sympatiseerata näitä pienestä palkasta nillittäviä opettajia. Tehkää ne iltapäivän tunnit lisähommia niin sillä se liksa nousee, saan minäkin 80% palkasta jos joka päivä lopettaisin klo 14. Ei tulisi mieleenkään sitten inistä, että miksen saa enempää.

Otitko huomioon, että siinä kohtaa kun klo 16 haette yhdessä lapsianne päiväkodista, opettajaystäväsi työpäivä on vasta puolivälissä ja sinulla jo ohi. Lasten mentyä nukkumaan opettajan työpäivä jatkuu aineiden/esseiden lukemisella ja arvioinnilla, seuraavan päivän oppituntien ja tulevien pistokokeiden/ kokeiden laatimisella, materiaalien valmistelulla ja tiedonkeruulla. Nykyään valmistellaan joka oppitunnille myös eriytetyt tehtävät ylöspäin ja alaspäin. Nukkumaan kun pääsee, on kello jo paljon ja seuraavan päivän päikkärit tulevat tarpeeseen, jotta illan taas jaksaa.

Tämän koko ajan sinä olet viettänyt vapaata. Ai et ajatellut? No niinpä.

Ymmärtäkää nyt jo vihdoin, että opettajan työ on muutakin kuin ne opetustunnit.

Ehkäpä yläkoulussa ja lukiossa. Alakoulussa kaikki on toisin. Lyhyet työpäivät ja valmistelut minimaalisia. Materiaalin voi tehdä niin, että usean vuoden voi opettaa samoilla kamoilla. Kokeiden tarkistukset ihan pilipalia opettajan kirjasta löytyvine vastauksineen.

Luokanopettajien palkka on opettajista pienin, mutta niin on työmääräkin. Neljän-viiden tunnin päivät ja tunti, max kaksi valmistellen ja kiiruusti kotiin. 14 viikkoa opetuksetonta aikaa vuodessa.

Alakoulussa todellakin on tuntien valmistelua. Luokanope on yleensä monta vuotta saman luokan kanssa. Pitäisikö hänen vetää esimerkiksi ykkösluokan materiaali uudestaan kakkosluokkalaisille? Aineenopettaja voi osittain vetää pitää monta vuotta samoilla tuntisuunnitelmilla, mutta siinäkin on eroja, koska vaikkapa toinen seiskaluokka ei ole niin tasokas kuin edellisvuotinen, pitää käyttää uusia opetusmenetelmiä ynnä muuta.

Vierailija
132/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän millään ammattiryhmällä ole niin paljoa vapaa-aikaa kuin opettajilla.

Voi hemmetti sentään, TÄMÄ!

Mulla ja opettaja-ystävälläni on samanikäiset lapset. Ai että risoo, kun hän kertoo ottavansa joka päivä päiväunet tms. omaa puuhailua, ennen kuin hakee lapsen hoidosta.

Itse lopetan viimeisen palaverin 16, ja jätän harmittelevat työkaverit linjoille jauhamaan, kun itse kiiruhdan päiväkodille. Ei ole mitään päivittäistä huilihetkeä töiden ja lapsiperheen arki-iltarallin välillä.

En jaksa kauheasti sympatiseerata näitä pienestä palkasta nillittäviä opettajia. Tehkää ne iltapäivän tunnit lisähommia niin sillä se liksa nousee, saan minäkin 80% palkasta jos joka päivä lopettaisin klo 14. Ei tulisi mieleenkään sitten inistä, että miksen saa enempää.

Ehkä hänen "oma puuhailunsa" on työntekoa. Ja vaikka nukkuisikin, mitä sitten? Hän ei ole koulupäivänsä aikana pitänyt lounastaukoa, niin kuin työntekijät yleensä pitävä. Päivän oma hetki saa ihan hyvin olla koulupäivän jälkeen, ennen kuin lapset haetaan hoidosta ja ennen kuin taas palataan tekemään opetöitä kotona.

Luokanopettajat ainakin syövät suurin osa oppilaiden kanssa, eli lounastauko kuuluu heidän päiväänsä.

Eikä nukkumisessa ole mitään pahaa, mutta turha valittaa raskautta kun muissa ammateissa ollaan vielä työn touhussa kun luokanopet ovat kotona puuhaamassa mitä tykkäävät.

Vuodessa 14 viikkoa vapaa-aikaa vs. 5 viikkoa muissa töissä. Kyllä on raskasta, huh.

Itselleni kesä-, heinä- ja elokuu olivat iso osa päätöstä hakeutua kouluun töihin.

Luokanopettaja syö oppilaiden kanssa eli on vastuussa heistä. Hänen tulee myös hyvien tapojen mukaisesti keskustella oppilaiden kanssa. Hän on myös esimerkkiruokailija, jonka on käytännössä pakko syödä, vaikka ruoka ei häntä miellyttäisikään. Alakoululaiset ottavat mallia opettajan ruokailusta, mitä pienempi on kyseessä sitä enemmän. Eli se siitä lounastauosta.

Aineenopettajistakin osa on laitettu ruokailuvalvontaan. Voi syödä tai olla syömättä, se ei kokemukseni mukaan kiinnosta oppilaita pätkääkään. Jos ei ole ruokailuvalvontaa, pitää koululounaasta maksaa. Tämä ei oikein kannata, koska silloin saa ruokalassa kaupan päälle vastuun oppilaista, vaikka pääasiassa se on sillä, joka on ruokailuvalvonnassa. Parempi syödä omia eväitä opehuoneessa. Toisaalta syömään ehtii ehkä joka toinen päivä, koska edellinen tuntia saattaa päättyä vaikka yhdeltätoista ja seuraava alkaa vartin yli. Siinä välissä saattaa taas olla nimetty välituntivalvojaksi ulos. Ja jos "taukoa" olisikin vaikka puoli tuntia, se voi mennä paikasta toiseen siirtymiseen, tunnin jälkipyykkiin ja seuraavan laittamiseen.

Vierailija
133/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tylsä elämä pitää ihmisellä olla, että loma käy tylsäksi?

Vierailija
134/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän reilun kuukauden vain lomaa perheeni kanssa matkustellen. Aika todellakin käy pitkäksi kotia siivoillessa ja laittaessa. Siksi opiskelen joka kesä avoimessa yliopistossa jotain vähintään parin kurssin verran. Nyt on menossa erityspedagogiikkakursseja. Näistä "harrasteopinnoista" on iloa ja apua työelämässäkin.  Mieluiten pitäisin 1,5 kk loman ja aloittaisin työt aikaisemmin, jotta työkuormitus jakautuisi tasaisemmin vuoden ajalle. Tämä malli on hajottava.

Vierailija
135/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä nuo opettajan lomat ole paljoa omia pidempiä kuitenkaan jos huomioin tunnit. Itselläni kun nuo yli 37.5h tunnit maksetaan lomana niin niistä kertyy noin 2kk kesäloma.

häh

Vierailija
136/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounastauko on sellainen tauko, jolloin oikeat työssäkäyvät voivat pitää keskellä työpäivää ansaitun tauon ja lounastaa jossakin hyvässä lounaspaikassa rauhassa herkullisen lounaan, ei kuten opettajilla, että syöt helvetinmoisessa hälinässä 15 minuutissa sen mauttoman laitosruoan, puutut siinä samalla teinien käyttäytymiseen ja kiirehdit sitten valvontaan.

Oikean työssäkäyvän lounastauko on vähän kuin opettajien hyppytunti. Eli voit lähteä jonnekin syömään herkullisen lounaan, tai sitten voi jäädä työpöydän ääreen hoitamaan rästihommia tai vaikka neuloa hermojen lepuuttamiseksi.Mutta joka tapauksessa se tarkoittaa sitä, että päivä venyy iltapäivästä pitemmäksi.

Vierailija
137/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minä ihmettelen AP:n kaltaisia, joiden ainoa elämä on työelämä.

Vierailija
138/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa työtä te teette ja olette lomanne ansainneet.

Mutta näissä keskusteluissa ärsyttää ehkä eniten se, miten te martyyrimaisesti kuvailette tekevänne maailman raskainta työtä, on niin raskasta ja kamalaa, lapset on kamalia, vanhemmat on kamalia, kaikki on kamalaa, kukaan ei osaa enää kasvattaa lapsia, palkkakin on surkea ja sekin on kamalaa. Ja siksi teidän täytyy nukkua ensin kaksi viikkoa ja sitten pestä ikkunat, koska opettajan elämässä mitään vapaa-ajan toimia ei pysty hoitamaan opetuskaudella, kun on niin raskasta ja vanhemmat on kamalia.

Mutta kyllä mä väitän, että on niitä muitakin raskaita töitä. En yhtään ajattele, että sairaanhoitajat, poliisit, ensihoitajat, palomiehet, varhaiskasvattajat päiväkodissa, tehdastyöläiset, tai vaikka sitten pörssimeklarit aikapaineineen tekisi jotenkin kepeämpää ja helpompaa ja vähemmän kuormittavaa työtä. Mutta näistä hommista pitää toipua neljän viikon lomalla, sekin ehkä pätkittynä.

Nauttikaa lomastanne, mutta valittako ja uhriutuko aina siitä kuinka kamalaa työnne on. Kyllä täällä muutkin töitä tekee.

Vierailija
139/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höps, ei meillä tietotyöläisillä ole ollut lounastaukoja oikein koskaan, mutta nyt etätyö vei ne kokonaan. Miten menet ravintolaan lounaalle kun Teamseista on välillä kesken päivää tunnin tauko siellä, 15 min täällä ja työtkin pitää tehdä? Ehkä kerran kolmessa viikossa varaan lounasaikaan kalenteriin tunnin ja käyn ihan muilla asioilla, toisinaan myös lounaalla. Yleensä syön koneen äärellä mitä milloinkin. Oon ymmärtänyt tutuilta, että valtion hommissa saattaisi olla mahdollisuus vaikka lenkkeillä kesken työpäivän.

Vierailija
140/227 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa työtä te teette ja olette lomanne ansainneet.

Mutta näissä keskusteluissa ärsyttää ehkä eniten se, miten te martyyrimaisesti kuvailette tekevänne maailman raskainta työtä, on niin raskasta ja kamalaa, lapset on kamalia, vanhemmat on kamalia, kaikki on kamalaa, kukaan ei osaa enää kasvattaa lapsia, palkkakin on surkea ja sekin on kamalaa. Ja siksi teidän täytyy nukkua ensin kaksi viikkoa ja sitten pestä ikkunat, koska opettajan elämässä mitään vapaa-ajan toimia ei pysty hoitamaan opetuskaudella, kun on niin raskasta ja vanhemmat on kamalia.

Mutta kyllä mä väitän, että on niitä muitakin raskaita töitä. En yhtään ajattele, että sairaanhoitajat, poliisit, ensihoitajat, palomiehet, varhaiskasvattajat päiväkodissa, tehdastyöläiset, tai vaikka sitten pörssimeklarit aikapaineineen tekisi jotenkin kepeämpää ja helpompaa ja vähemmän kuormittavaa työtä. Mutta näistä hommista pitää toipua neljän viikon lomalla, sekin ehkä pätkittynä.

Nauttikaa lomastanne, mutta valittako ja uhriutuko aina siitä kuinka kamalaa työnne on. Kyllä täällä muutkin töitä tekee.

Niin.. facebookin mukaan opettajat lähti /lähtee kylläkin reissun päälle tällä viikolla. On meinaan kaverina toistakymmentä.