Mitä te opettajat teette pitkillä lomilla? Siis oikeesti, eikö aika käy pitkäksi?
Ja se siinä. Oma lomani, 4 vkoa on vielä kaukana, mutta toisaalta en koe, että olisi vielä tarvettakaan totaalilevolle. Musta on ihan mukava, että rutiinit jatkuu vielä, eikä aamuisinkaan töiden aloittaminen ole mitenkään vastenmielistä. Usein laitan kahvit kiehumaan ja istahdan sohvannurkkaan työskentelemään. Lounastauolla käyn lenkillä ja toimistolla 1-2 kertaa viikossa tapaamassa kollegoita.
Niin eikö 10 viikon lomalla käy aika jo pitkäksi?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on opettaja, jolla 9 viikon kesäloma. Itse olen muulla alalla, ja pidin lomani syyskuussa. Opettajaystäväni oli kateellinen lomastani, kun itsellä loppui, ja minulla vasta edessä, oikein sanoi sen. Olin hiljaa, mutta teki kieli sanoa, että vaihdetaan- ota minun 30 pv lomat, niin minä voin ottaa sinun 3 kk lomat + 6h työpäivät ja viikonloppuvapaat
Minä sain opettajana kollegaksi tänä vuonna alanvaihtajan, joka oli kouluttautunut sairaanhoitajasta aineenopettajaksi sillä oletuksella, että saisi helpomman työelämän ja paremmat lomat. Vuoden varrella on käynyt ilmi, ettei käynytkään niin. Hän on ymmärtänyt olevansa koko ajan töissä. Työ imee lukuvuoden aikana kaiken vapaa-ajan ja pyörii mielessä iltaisinkin, on henkisesti kuormittavaa - ja omat lapsetkin valittavat, ettei vanhempi enää ehdi tehdä muuta kuin töitä. Niin. Jos uskoo tämän palstan kirjoittelijoita, joutuu kyllä pettymään. Oma mieheni voisi kirjoittaa sinullekin vähän faktaa noiden kuvitelmien tilalle. 6 h työpäivä - hah!
Opetustyö on henkisesti todella raskasta ja kuormittavaa. Se, että se ulospäin näyttää oppilaille tai alaa tuntemattomille aikuisille kevyeltä, on vain ja ainoastaan osoitus ammattitaidosta. Siitä samasta, joka saa asiakaspalvelijan hymyilemään päivän sviddumaisimmalle asiakkaalle tai sairaanhoitajan toimimaan varman ja kiireettömän oloisesti keskellä kaaosta, jossa joku toinen jähmettyisi ja alkaisi itkeä. Jokuhan tuossakin viisasteli, että opettaja syö oppilaiden kanssa, joten onhan hänellä ruokatauko - eikä edes itse tajunnut ristiriitaa toteamuksessaan. Tosiaanko - tauko? Olisiko teille muillekin TAUKO, jos saisitte syödä päivän lounaanne samalla töitä tehden? Toki moni niin tekeekin, ei sillä. Mutta taukohan se ei ole, jos mättää ruokansa viidessä minuutissa samalla töitä paiskien.
Opettaja toimii satojen lasten ja nuorten emootioiden suodattimena. Se on kuulkaa melkoista hommaa henkisesti. Nykyope ei enää saarnaa kateederilta, vaan hoitelee opetuksen lomassa paniikkikohtaukset, väkivaltatapaukset ja lastensuojeluilmoitukset. Joskus muinoin ope meni välkällä opehuoneeseen ja joi kupin kahvia. Nykykoulussa (alakoulun jälkeen) suuri osa välitunneista kestää Suomessakin jenkkityyliin 0-5 minuuttia, joten teiniä lappaa sisään luokkaan taukoamattomana virtana, ja päivän ainoa valvonnoista vapaa vartti menee vessataukoon ja juoksevien asioiden selvittelyyn. Itse lähden töistä aina klo 16 ehtiäkseni hakea lapsen päiväkodista. On totta, että menen usein töihin vasta klo 9 tai 10, mutta niinpä sitten teenkin töitä usein myös iltaisin ja viikonloppuisin. Koska 6-7 tuntia päivittäin ei missään tapauksessa riitä työhöni, joka on kokopäivätyö.
Kesälomalla ensin lepään. Nukun kuolemankaltaista unta ja olen vuosi vuodelta väsyneempi. Usein käyn ekalla viikolla pari päivää töissä lajittelemassa papereita (enkä ole ainoa - koulun parkkiksella on aina autoja, ja pääsen pizzalle kollegoiden kanssa). Sitten keskitän huomioni kotiin ja perheeseen. Koti ja piha ovat rempallaan, koska koko toukokuu on vilahtanut työstressissä ohi. Puoliso hautoo tyypillisesti aina kevätjuhlapäivän tienoilla eroa, koska ei kestä sitä, miten stressaantunut ja muissa maailmoissa olen töiden takia ollut pitkään. Useimmiten saan tästä draamaa ja joudun suodattamaan vielä hänenkin tunteensa lomani alkajaisiksi. Aika paljon on siis mentaalikuonaa prosessoitavana elokuuhun mennessä.
Tervetuloa alalle!
ex-vaimo erkkaope, sattuneesta syystä opettajia ystäväpiirissä valtaosa. En kertakaikkiaan pysty tunnistamaan kuvaamaasi elämää, en kertakaikkiaan.
Täälläkin moni kuitenkin tunnisti. Opettajia on hyvin erilaisia ja hyvin erilaisissa toimenkuvissa. Esimerkiksi erkkaope tai matikanope aika harvoin järjestää kevätjuhlan, mutta jollekin toiselle opelle se tuottaa kymmenien tuntien lisätyön toukokuun loppuun. Erkkaopella ei myöskään ole 150 oppilasta päättöarvioitavana toukokuussa. Silti tunnen itse ainakin kaksi burnoutin läpi käynyttä erkkaa - siinä työssä on omat kuormittavuutensa. Lisäksi tunnen työyhteisöstänikin opettajia, jotka eivät todellakaan tee työtään erityisen omistautuvasti ja siten tuskin kovasti siitä kuormittuvatkaan. Kovin korkealle en heitä kollegoina arvosta, koska heidän laiminlyöntiensä paikkaaminenkin jää meille, jotka välitämme oppilaista. Tuttavapiirisi ilmeisesti on näitå lwi
On se jännä, että keskustelu täällä menee aina täsmälleen samoin: joku aloittaa täällä opettajista avautumisen väärien käsitysten perusteella, opettajat korjaavat faktat ja yrittävät rautalangasta vääntäen selittää, millaista työ nykyään on, ja sitten onkin vuoro ylenkatsoa opettajia: kuinka te kehtaatte väittää, että työnne on kuormittavaa - entä palomiehet ja kirurgit - eikö muka ole heillä kuormittavaa, kehtaattekin valittaa. Ei kai kukaan täällä ole yrittänyt väittää, ettei kenelläkään muulla olisi kuormittavaa? Päin vastoin - en iki päivänä opettajana tulisi tänne avaamaan keskustelua jonkun toisen ammatista kuvitellen tietäväni, millaisen kuormituksen sen aiheuttaa. Sen sijaan jostain syystä joudun jatkuvasti lukemaan tätä p***aa omasta ammatistani.
Kouluissa on erilaisia käytäntöjä. Meilläkään ei erkkaopet kuten monet muutkaan opet järjestäneet kevätjuhlaohjelmaa, mutta koska meillä koulussa on ysigaala, ysien kukitus ja kahvitus, henkilökunnan kahvitus ja tietysti muuta juhlaan liittyvää järjestelyä vaikka kuinka, kuten paikkojen merkitseminen, salin koristelu, tarvittavien tavaroiden roudaus jne. niin siitä riittää ylimääräistä työtä ihan kaikille. Ehdota sinäkin jatkossa, että teillä jaetaan hommat vastaavalla tavalla. Itse myös ajattelen, että opettajan työssä on erilaisia töitä ja kaikille kyllä työtä riittää. Erityisopettajilla ei ole tosiaan arviointivastuuta, mutta ainakin meidän koulussa he osallistuvat kaikkien opettamiensa oppilaiden arviointiin (ehkä 70 oppilasta?) ja vetivät pitkää päivää ihan viimeiseen asti, että kaikki oppilaiden suoritukset tuli tehtyä ja palavereitakin taisi olla vielä vikana koulupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä luokanopettajana alkuopetuksessa melko vanhoillisessa kunnassa. Yleensä loman alkuun alan elää itselleni: värjään hiukset ja kaivan esiin omantyyliset vaatteet & meikit. En voi työssäni mm. käyttää kirkkaanvärisiä kynsilakkoja, sillä niitä katsotaan kieroon ja ruoditaan kodeissa. Lukuvuoden ajan olen hillitty ja hajuton & mauton, kesällä saan olla oma itseni.
Kesäisin kierrän myös oman kunnan kaupat kaukaa, jos vain mahdollista. Shoppailen isoissa marketeissa anonyymisti, käytän Alkon palveluita ilman pelkoa, että joku huoltaja näkee open perjantaipullon ostossa ja laulattaa tiedon heti jonnekin vanhempien whatsappiin.
Aika harva ammatti on nykyään enää vastaavan syynin alla. Pikkuoppilaiden opettaja on kuitenkin yhä jotenkin myyttinen hahmo, jolta edellytetään nuhteetonta elämää ainakin kouluvuoden aikana. Tämänkin taakan karistaminen tuntuu kesäisin erityisen hyvältä!
,kertaa sijainen sai ryypätä vain kevään.
Me opettajat tilaamme monesti viinamme ulkomailta postipaketilla. Voi ryypätä rauhassa joka viikonloppu.
Ryyppäävä opettaja on hyvin nopeasti entinen opettaja. Opettajanhommissa - ainakaan peruskoulussa ja lukiossa - ei parane viinan kanssa leikkiä yhtään.
Pari tapausta muistan. Toisella kertaa vakiopettajan ryyppäämästä, rokulipäiviä jne. katseltiin vuosikausia, ennenkuin tuli kenkää. Kun kerroit asiasta esimiehelle, et muka voinut todistaa tyypin olevan kännissä ja kun sai kenkää, niin valitettiin, miksei oltu avoimia, että olisi voitu auttaa. Toisella kertaa pitempiaikaisesti sijaiseksi palkattu tyyppi sai ryypätä vain kevään. Sopimusta ei uusittu.
Vierailija kirjoitti:
Presidentilläkin on pitkät lomat. Nytkin lomailee mökillä Naantalissa. Avaa jonkun maatalousnäyttelyn ja puhuu puhelimessä jonkun kanssa. Helppo komma.
Nato
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä luokanopettajana alkuopetuksessa melko vanhoillisessa kunnassa. Yleensä loman alkuun alan elää itselleni: värjään hiukset ja kaivan esiin omantyyliset vaatteet & meikit. En voi työssäni mm. käyttää kirkkaanvärisiä kynsilakkoja, sillä niitä katsotaan kieroon ja ruoditaan kodeissa. Lukuvuoden ajan olen hillitty ja hajuton & mauton, kesällä saan olla oma itseni.
Kesäisin kierrän myös oman kunnan kaupat kaukaa, jos vain mahdollista. Shoppailen isoissa marketeissa anonyymisti, käytän Alkon palveluita ilman pelkoa, että joku huoltaja näkee open perjantaipullon ostossa ja laulattaa tiedon heti jonnekin vanhempien whatsappiin.
Aika harva ammatti on nykyään enää vastaavan syynin alla. Pikkuoppilaiden opettaja on kuitenkin yhä jotenkin myyttinen hahmo, jolta edellytetään nuhteetonta elämää ainakin kouluvuoden aikana. Tämänkin taakan karistaminen tuntuu kesäisin erityisen hyvältä!
Me opettajat tilaamme monesti viinamme ulkomailta postipaketilla. Voi ryypätä rauhassa joka viikonloppu.
Ryyppäävä opettaja on hyvin nopeasti entinen opettaja. Opettajanhommissa - ainakaan peruskoulussa ja lukiossa - ei parane viinan kanssa leikkiä yhtään.
Ainakin omassa työyhteisössä on täysjuoppo miesaineenopettaja, joka on aika usein poissa (katkolla?). Jäänee varhaiseläkkeelle pian, jos veikata voi. Ulos eivät ole saaneet, vaikkei työteho lie edes 50-prosenttista, ehkä ennemminkin 38-prosenttista, kuten Kossu. Sinne asti sijaisia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Menen kesätöihin, sen tarkemmin en yksilöi, mutta alaan liittyy.
Pää ei kestä pitkiä lomia. Viikon ehkä lomailen.
T. Ope (ADHD)
Terveisiä kesätöistä käsin! Ei näitä lomia muuten kestäisi.
T: Ope (ADHD)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen kesätöihin, sen tarkemmin en yksilöi, mutta alaan liittyy.
Pää ei kestä pitkiä lomia. Viikon ehkä lomailen.
T. Ope (ADHD)Eli kesäleirejä? Lasten valmentamista? Kesälukioiden ja kurssien opettajaksi?
Aika lähelle osui
Tuntui olevan lasten futisleiriä vetämässä opettaja. Ei ilmeisesti malta pysty poissa lasten parista, vaikka loma.
Aika paljon töissä on sellaista, mitä ei tule ajatelleeksi. Onko sinulle ok, että oman lapsesi opettaja ei tapaisi sinua kertaakaan kouluvuosien aikana, ei lähetä yhtään viestiä, ei vastaa sinun viesteihisi tai puheluihisi, ei laita wilmamerkintöjä, ei pidä vanhempainiltoja, koulussa ei ole retkiä, ei mitään teemapäiviä, ei juhlia, ei setvi mitään kiusaamisia tai oppimisvaikeuksia, jos sellaisia sattuisi tulemaan jne. Siis jos katsot, että opettaja lähtee suoraan kotiin kiireesti ja siinä kaikki. Voi tuntua pikkujutulta, että joo joku puhelu lapsen asioista silloin tällöin, mitä se nyt on, mutta kerro se 25:lla, niin jo alkaa tuntua työmäärässä