Mitä te opettajat teette pitkillä lomilla? Siis oikeesti, eikö aika käy pitkäksi?
Ja se siinä. Oma lomani, 4 vkoa on vielä kaukana, mutta toisaalta en koe, että olisi vielä tarvettakaan totaalilevolle. Musta on ihan mukava, että rutiinit jatkuu vielä, eikä aamuisinkaan töiden aloittaminen ole mitenkään vastenmielistä. Usein laitan kahvit kiehumaan ja istahdan sohvannurkkaan työskentelemään. Lounastauolla käyn lenkillä ja toimistolla 1-2 kertaa viikossa tapaamassa kollegoita.
Niin eikö 10 viikon lomalla käy aika jo pitkäksi?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy pitkäksi, vihelellen menee ja liian pian on taas syksy. Ja ne narisvat ja valittavat vanhemmat, joille ei mikään ole koskaan ja missään hyvin, täällä hyvinvointivaltiossa.
Muuttaisivat vaikka Afrikkaan, jonnekin perävuoristoseudulle, jossa ei edes vettä saan hanasta vaan 20 km päässä olevasta kaivosta. Siellä ihmiset on onnellisia, jos saavat koulua käydä ja oppia uusia asioita.
Hyvää kesää sulle ap ja koeta kestää, että suomessa on vielä maailman parhaiten koulutetut opettajat! Tosin surkealla palkalla, sivistysvaltioiden joukossa.
En ymmärrä tätä surkea palkka-korttia.
Oma kk-liksani on 4500 e / kk.
Ylitöitä voi ja saa tehdä niin paljon kuin jaksaa, juuri toukokuulta laskutin noin 1300 e extraa.
Työpäiviä vuodessa 190 kpl.
Aineenopettajana lukiossa.
Näinköhän? Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on ollut voimassa lakosta saakka ja jatkuu edelleen.
Virassa olevien lukion opettajien palkka vastaa melko hyvin koulutusta. Muiden ei. Suurin osa opettajista opettaa muualla. Useat määräaikaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan tuota vaikeuksia. Koulua ei ole nyt kahdeksaan viikkoon. Ensi viikolla menen koululle siivomaan luokkaa ja viimeisellä lomaviikolla aloitan työn suunnittelut. Jäljelle jää kuusi viikkoa. Kyllä sen loman saa kulumaan. Lähes kaikilla kavereillanikin on se kuusi viikkoa lomaa. Heidän työssään voi pitää ylityöt vapaana.
Siivoamaan luokkaa? Viikon ajan?
Kuulostat kyllä pesunkestävältä opettajalta ajanhallintasi perusteella.
Sellaista 50-60 neliön komeroa ei kyllä puoltapäivää kauempaa siivoa, jos työtavoissa on vähäänkään tolkkua. Kun ne lattiat kuitenkin hoitaa siistijät.
Sama homma elokuussa. Luokkatilan valmisteluun ei kyllä millään saa koko viikkoa kulumaan, vaikka sen tekisi silmät sidottuna ja kädet käsiraudoissa.
Iso osa opettajista on kyllä käsittämätöntä porukkaa tuhlaamaan aikaansa tehottomaan puuhasteluun ja sitten valittavat työnsä raskautta.
Noup, vaan työnsä vakavasti ottavia, asiantuntijoita, erityisesti luokanopettajat, joilla usein yli 30 oppilasta ja lisänä 2-3 erityisoppilasta kasvatettavanaan. Nykyvanhemmat eivät osaa olla vanhempia ja kasvattaa lapsiaan, ja sitä varten on ylimääräistä työtä suunniteltava ja valmisteltava hyvissä ajoin. Ja huom! tämä tilannehan ei koske kaikkia Suomen opettajia, joten turhaan soitat suutasi!
Kyllä tässä ketjussa huomaa kuinka kaikki on olleet joskus vuonna miekka ja kirves siellä luokan takarivissä länkyttämässä ja sitten tiedetään opettajan työnkuva lomineen niiiiin tarkkaan!
Mitäs töitä te länkyt teette? Aletaanpa ruotia kuinka ne hommat sujuu ja miten te jaksatte lomanne viettää. Kyllä me täällä palstalla sitten VARMASTI TIEDÄMME, ETTÄ VALEHTELETTE! Ette te mitään oikeasti osaa ja lomaakin on oikesti 7 kuukautta vuodesta, tasan varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän millään ammattiryhmällä ole niin paljoa vapaa-aikaa kuin opettajilla.
Kysypä selluköpiltä! Lomia riittää vaikka sulle jakaa.
No, ketjuhaukat! Miten on paljonko lomaa selluköpeillä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin se opettajien kesäloma virallisesti alkaa?
Laskennallinen vuosiloma alkaa 16.6. periaatteessa pitäisi olla käytettävissä siihen asti jos jotain tulee.
Mutta kyllähän se loma alkoi nyt. Valtaosa mun tuntemista opettajista lähtee reissuun heti tässä kesäkuun alussa. Jotkut lähti jo.
Miten ne lähtee reissuun nyt jo jos on oltava käytettävissä 16.6 asti? Eihän he ole käytettävissä jostain Kreikan saarilta käsin?
Koska he tietävät kyllä, onko tarvetta tulla töihin vai ei. Ei sinne extempore kutsuta. Jos on papereita kirjoittamatta tai ehtoja annettuna, niin sitten työt jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen, käyn ulkomailla, teen kaikki kotihommat mitä ei töissä ollessa jaksa tehdä. Lepään, jotta jaksan syksyllä vetää taas uuden 9kk projektin.
Todella hyvä palkka, kun rahaa ulkomaanmatkaan.
Provoilut provoiluna. Palkka on paljon huonompi kuin mitä minun koulutuksellani yksityisellä sektorilla töissä olevalla on. Palkallani tulee toimeen kun elää järkevästi. Ostin ale-lennot, jotka olivat tosi halvat. En majoitu hotellissa vaan halvassa airbnb:ssä. Matkani kustannukset eivät siis ole isot ja minua reilusti vähemmänkin tienaava pystyisi kustantamaan sen. Yläkoulun opena tienaan sen verran, että pystyn elämään itselleni sopivaa elämää ja laittamaan vähän sukan varteen. Mihinkään luksukseen ei ole varaa.
On todella rajoittunut ja minusta jollain tapaa myös epä-älyllinen ajatus, että ihminen automaattisesti pitkästyy, jos ei ole palkkatöissä.
Osa ihmisistä, kuten minä, ei ikinä pitkästy. En ole juuri nyt palkkatöissä. Olen koko elämäni ensinnäkin opiskelut jotain. Minulla useampi korkeakoulututkinto ja sitten kaikenlaista muuta opintoa takana, kesken ja koko ajan joku kiinnostaa. Siis oikeasti vaan kiinnostaa, en ajattele edes suurimmaksi osaksi mitään palkkatyöhyötyä niistä.
Lisäksi luen/kuuntelen, harrastan liikkumista vaikka millä tavalla, soitan, teen taidetta, hoidan puutarhaa, sisustan, rakentelen kaikkea, suunnittelen reseptiikkaa, teen ruokaa.. Tässä loppuu päivä kesken, jos alan luetella. Välillä parasta on kuitenkin vain olla ja ajatella, viihdyn omissa ajatuksissani, omassa seurassani todella hyvin ja pitkiä aikoja, vaikka kyllä tykkään hyvästä seurastakin.
Elämä on ihanaa ja palkkatyö voi tottakai olla tyydyttävää, mutta paljon on meitä, jotka eivät todellakaan pitkästy tai tylsisty ilman sitä.
Opettajilla on opetukseton aika, ei pelkkä loma. Syy on käytännön, mutta taukoja tuosta työstä tarvitaan. Aikaa, jolloin saa olla vaikka ihan hiljaisuudessa (jokainen opettanut tietää, mitä tarkoitan). Saa tyhjentää itsestään sen ahdistuksen, murheet ja ristiriidat, joita joutuu toisten puolesta kantamaan ja sen vastuun, joka on ihmislasten kasvattamisessa ja opettamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko koskaan ollut opettajan sijaisena edes? Niinpä. Joten sulla ei taida olla mitään käsitystä opettajan työn kuormittavuudesta tai mistään muustakaan nykykouluun liittyvästä härdellistä.
Lomat on enemmän kuin ansaittu tässä(kin) työssä.
Rentouttavaa lomaa sullekin ap!
Itseasiassa olen tehnyt sijaisuuksia. Tiedän millaista työ on. Valitsin kuitenkin toisin. Enkä kaipaa opetusalalle. Kysymys olikin nyt että miten opettajat viettävät lomaansa ja eikö aika niin pitkällä vapaalla käy pitkäksi.
Ap
Jos et ole ollut sijaisena koko lukukautta, et voi tietää, millaista työ on.
Lyhytaikaisen sijaisen ei tarvitse osallistua opekokouksiin, tiimeihin, erilaisten juhlien ja tapahtumien suunnitteluihin, ei käyttää wilmaa, ei pitää yhteyttä koteihin, ei laatia mitään viestejä, ei järjestää vanhempainiltoja, ei suunnitella tunteja, ei haalia materiaalia, ei korjata kokeita tms. Tässä nyt muutamia, mitä ekaksi tuli mieleen, lista on loputon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut siis kolmea viikkoa. Ei meidän koulussamme ole ollut koskaan kolmea. Itse edellisen vuodenvaihteen lomapäivien määrää laskiessani tekisin seuraavan laskutoimituksen:: 18 päivää miinus jouluaatto miinus viikonlopuksi sattuneet joulupäivä ja tapaninpävä miinus uudenvuodenpäivä miinus loppiainen miinus mahdolliset muut viikonloppupäivät.
Siis täh? Onhan ne vapaita eli lomaa...
Onpa outo ajattelutapa.
Mutta, as you wish.
Eivät ole lomaa. Katso vaikka tästä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Loma
Sittenhän lähes kaikissa ammateissa on lomaa joulun tienoilla, sillä aika monessa paikassa ollaan vapaalla jouluaattona tai joulupäivänä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomaa on yhdeksän viikkoa.
Ensimmäisellä mok-viikolla käyn vielä töissä, hoitamassa arkistoinnit ja siivoamassa luokkaa jne. Nukun, lepään.
Seuraavat kaksi viikkoa teen rästiin jääneitä kotihommia ja hoidan sellaisia asioita, joita pitää hoitaa virka-aikasn (lukuvuoden aikana mahdotonta), hoidan hammaslääkärit ym lääkärikäynnit jne.
Juhannuksesta alkaen mökkeillään, reidestään, lomaillaan. Heinäkuun lopussa ajatukset kääntyvät uuteen lukuvuoteen, työ tulee uniin ja suunnittelu käynnistyy. Työpaikalle menen viikkoa ennen koulun alkua, laittamaan paikat kuntoon.Viikkoa ennen koulun alkua laittamaan paikat kuntoon? 😂
Asetat läppärisi telakkaan ja asettelet oppilaiden työpisteet suoriin riveihin. Haet koulusihteeriltä kirjat ja vatupassin kanssa asettelet pari päivää pinoja kohti zeniittiä 😂
Jotkut opet todella osaavat olla tehottomia ja tehdä elostaan vaikeaa. Kun kaikki on elämässä niin kuormittavaa 🙄😂
Ehkä tuo opettaja -haluaa- käyttää aikaansa noin, se tuo hänelle rauhan tms. Ihmeellistä irvailua toisrn tekemisistä. Tuo edellinenhän ei sanonut että hänen täytyy, tai muutenkaan valittanut. Toinen lukee kirjaa ja toinen valmistelee tulevia töitä. Juku mitä empatiaa taas.
Kyllä minä ainakin menen edellisellä viikolla töihin laittamaan paikat kuntoon. Viime syksynä kun menin, luokkatilaani oli tungettu vanhoja käytöstä poistettuja tv-ja videolaitteita, sekä vanhat piirtoheittimet, joiden olemassaoloa ei juuri kukaan edes tiennyt. Pulpetit oli kasassa luokan nurkassa, ja tuoleista puuttui puolet. Ei kai sellaiseen tilanteeseen nyt voi oppilaita ekana päivänä sinne päästää.
No kyllä sen kuusi viikkoa saa ihan mainosti kulumaan (loman eka ja vika viikko menee usein töissä). Ja kyllähän aika monet opettajat kouluttautuvat myös loman aikana erilaisilla kursseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy pitkäksi, vihelellen menee ja liian pian on taas syksy. Ja ne narisvat ja valittavat vanhemmat, joille ei mikään ole koskaan ja missään hyvin, täällä hyvinvointivaltiossa.
Muuttaisivat vaikka Afrikkaan, jonnekin perävuoristoseudulle, jossa ei edes vettä saan hanasta vaan 20 km päässä olevasta kaivosta. Siellä ihmiset on onnellisia, jos saavat koulua käydä ja oppia uusia asioita.
Hyvää kesää sulle ap ja koeta kestää, että suomessa on vielä maailman parhaiten koulutetut opettajat! Tosin surkealla palkalla, sivistysvaltioiden joukossa.
Ylitöitä voi ja saa tehdä niin paljon kuin jaksaa, juuri toukokuulta laskutin noin 1300 e extraa.
Aineenopettajana lukiossa.Näinköhän? Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on ollut voimassa lakosta saakka ja jatkuu edelleen.
Virassa olevien lukion opettajien palkka vastaa melko hyvin koulutusta. Muiden ei. Suurin osa opettajista opettaa muualla. Useat määräaikaisena.
Kouluja on erilaisia. Ja työehtosopimuksia.
Millä lomalla? Itselläni ei ainakaan ole mitään lomaa vaan olen työtön ja etsin töitä, kun ensi syksylle ei ole tiedossa vielä mitään. Enkä ihmettele, että ei ole, koska eilisissä ylioppilasjuhlissa opettajat puhuivat, miten ylioppilaaksi valmistunut sisarukseni on loistava sijainen syksylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajana lukiossa.Näinköhän? Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on ollut voimassa lakosta saakka ja jatkuu edelleen.
Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei koske virkasuhteessa olevia lehtoreita.
Mutta että ylitöillä 1300 euroa yhden kuun aikana? Enpä ihan usko, ellei kyseinen kommentoija tarkoittanut sillä ylituntien ja lukioresurssin osuutta lukiokertoimineen palkastaan.
Jos mä mietin että millä ylitöillä mä voisin nostaa palkkaani niin se on tukiopetus. Jotta mä saisin tukiopetusta antamalla 1300 euroa niin se olisi sitten 42 tukaria kuukauden aikana. Ja jos mulla olisi 42 tukarituntia kuukauden aikana, alkaisin kyllä kyseenalaistaa opetukseni laadun noin yleensä ottaen.
Vierailija kirjoitti:
On todella rajoittunut ja minusta jollain tapaa myös epä-älyllinen ajatus, että ihminen automaattisesti pitkästyy, jos ei ole palkkatöissä.
Osa ihmisistä, kuten minä, ei ikinä pitkästy. En ole juuri nyt palkkatöissä. Olen koko elämäni ensinnäkin opiskelut jotain. Minulla useampi korkeakoulututkinto ja sitten kaikenlaista muuta opintoa takana, kesken ja koko ajan joku kiinnostaa. Siis oikeasti vaan kiinnostaa, en ajattele edes suurimmaksi osaksi mitään palkkatyöhyötyä niistä.
Lisäksi luen/kuuntelen, harrastan liikkumista vaikka millä tavalla, soitan, teen taidetta, hoidan puutarhaa, sisustan, rakentelen kaikkea, suunnittelen reseptiikkaa, teen ruokaa.. Tässä loppuu päivä kesken, jos alan luetella. Välillä parasta on kuitenkin vain olla ja ajatella, viihdyn omissa ajatuksissani, omassa seurassani todella hyvin ja pitkiä aikoja, vaikka kyllä tykkään hyvästä seurastakin.
Elämä on ihanaa ja palkkatyö voi tottakai olla tyydyttävää, mutta paljon on meitä, jotka eivät todellakaan pitkästy tai tylsisty ilman sitä.
Opettajilla on opetukseton aika, ei pelkkä loma. Syy on käytännön, mutta taukoja tuosta työstä tarvitaan. Aikaa, jolloin saa olla vaikka ihan hiljaisuudessa (jokainen opettanut tietää, mitä tarkoitan). Saa tyhjentää itsestään sen ahdistuksen, murheet ja ristiriidat, joita joutuu toisten puolesta kantamaan ja sen vastuun, joka on ihmislasten kasvattamisessa ja opettamisessa.
Toivottavasti olet elättänyt itsesi jollain muulla kuin yhteiskunnan tulonsiirroillla. Jos elämäntehtäväksesi olet valinnut opiskelun vain silkan uteliaisuuden tähden, olisi kohtuullista, että joku muu kuin yhteiskunta maksaisi elämäsi.
Muuten tuo pelkkään opiskeluun ilman työskentelyä on vastoin yhteiskuntasopimuksen henkeä, että yhteiskunta kustantaa opiskelun ammattiin ja sen jälkeen mennään töihin maksamaan sitä takaisin verojen muodossa.
Muuten se on mahdollisuuksien väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut siis kolmea viikkoa. Ei meidän koulussamme ole ollut koskaan kolmea. Itse edellisen vuodenvaihteen lomapäivien määrää laskiessani tekisin seuraavan laskutoimituksen:: 18 päivää miinus jouluaatto miinus viikonlopuksi sattuneet joulupäivä ja tapaninpävä miinus uudenvuodenpäivä miinus loppiainen miinus mahdolliset muut viikonloppupäivät.
Siis täh? Onhan ne vapaita eli lomaa...
Onpa outo ajattelutapa.
Mutta, as you wish.Eivät ole lomaa. Katso vaikka tästä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Loma
Sittenhän lähes kaikissa ammateissa on lomaa joulun tienoilla, sillä aika monessa paikassa ollaan vapaalla jouluaattona tai joulupäivänä tms.
Nimenomaan ei olla. Pyhäpäivävapaa ei ole lomaa, opettajilla eikä muillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet elättänyt itsesi jollain muulla kuin yhteiskunnan tulonsiirroillla. Jos elämäntehtäväksesi olet valinnut opiskelun vain silkan uteliaisuuden tähden, olisi kohtuullista, että joku muu kuin yhteiskunta maksaisi elämäsi.
Muuten tuo pelkkään opiskeluun ilman työskentelyä on vastoin yhteiskuntasopimuksen henkeä, että yhteiskunta kustantaa opiskelun ammattiin ja sen jälkeen mennään töihin maksamaan sitä takaisin verojen muodossa.
Muuten se on mahdollisuuksien väärinkäyttöä.
Nyt teet henkilön työhistoriasta ihan omia johtopäätöksiäsi. Tuo kuvaus voisi olla samaa kuin minulla: Kolmetoista vuotta olen ollut palkkatyössä. Koko sen ajan olen opiskellut jotain. Nyt en ole töissä vaan opintovapaalla, ensimmäistä kertaa elämässäni. Olen sen ansainnut. Äitiyslomia ei ole ollut, sairaslomiakin vain kaksi.
Aina oon pitkät ja hyvin ansaitut opettajan lomani saanut hyvin kulumaan. (Siis kyllähän se niin on, että opettajan työn parhaimmat puolet on kesä- ja heinäkuu sekä muut lomat: elokuussa taas pitää harmillisen aikaisin palata töihin.) Jollei pitkiä lomia olisi niin tekisin työkseni jotain muuta kuin opetushommia. (En ole luokanope vaan aineenope, joten olisin voinut myös muihin tehtäviin hakeutua.) Lepposammin lomat tietty kului aikana ennen lapsia: nyt on lasten ruoka- ja muu huolto ja heidän menonsa ja toiveensa myös yhtä lailla kesäohjelmassa. Mökillä ollaan paljon, mutta kotona myös. Vähän kotimaanmatkailua lisäksi ja kyllä se kesä ihan liian nopeasti ohi. on. Mutta nyt nautitaan;)
Ja jos joku on opettajan pitkistä lomista kateellinen niin tervetuloa alalle:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten se on mahdollisuuksien väärinkäyttöä.Nyt teet henkilön työhistoriasta ihan omia johtopäätöksiäsi. Tuo kuvaus voisi olla samaa kuin minulla: Kolmetoista vuotta olen ollut palkkatyössä. Koko sen ajan olen opiskellut jotain. Nyt en ole töissä vaan opintovapaalla, ensimmäistä kertaa elämässäni. Olen sen ansainnut. Äitiyslomia ei ole ollut, sairaslomiakin vain kaksi.
Huomasitko, kirjoitin toivottavasti
Kolmetoista vuotta ei ole vielä kovin pitkä aika työelämässä. Toki hienoa, että olet jo päässyt alkuun työelämässä.
Luokan siivoaminen ei tarkoita luutuamista, vaan kaiken tavaran siivoamista kaappeihin, luokkiin kun ei saada jäädä pinnoille mitään kesän ajaksi. Siivoaminen pitää sisällään myös arkistoinnin, turvahävityksen, usein myös koko lukuvuoden materiaalien läpikäymiseen (sitä materiaalia kertyy ja jos niitä ei säännöllisesti kon Marita, arkistoi ja hävitä, ei kaappeihin mahdu mitään. Tämä kaikki on sellaista työtä, jota ei ehdi lukuvuoden aikana tekemään.
Ja se, että siivoaa luokkaa ensimmäisellä lomaviikolla ei tarkoita sitä, että sitä tehtäisiin 8h päivässä. Sama pätee elokuuhun - ei kai kukaan ole väittänytkään, että luokan kuntoon laittamiseen menisi viikko.
Se on vain työtä, jota tehdään sillä viimeisellä lomaviikolla: ne keväällä kaappeihin raivatut tavarat taas esille, luokan huonekalujen siirtäminen oikeille paikoille (ovat kesän suursiivouksen jäljiltä miten sattuu), teknisten laitteiden toimivuuden varmistaminen, oppilasmäärän päivittäminen ja mahdollisten lisäpulpettien metsästäminen, ekojen päivien materiaalien valmistelu - tämä kaikki on työtä, joka on pakko tehdä enne kuin oppilaat tulevat kouluun. Ei siihen mene kokonaan se viimeinen lomaviikko, mutta ajatuksia hallitsee jo siinä vaiheessa työasiat ja lomamoodi alkaa väistyä. Tätä tuossa useampi kollega tarkoitti.
-ohis