Miksi joillakin on ihan perusolettama, että muut ihmiset on aina ilkeitä?
Olen huomannut, että joillakin on sellainen sisäänrakennettu ajattelutapa, että muut on aina ilkeitä ja liikkeellä pahoin aikein. Siis ihan etsimällä etsivät tavallisesta juttelusta rivien välistä näiden salaisia vttuiluja tai kuvittelevat, että sen toisen teot on juuri häntä vastaan suunniteltu. Ja tämä oletus on ihan järjestelmällinen perusasenne ventovieraita kohtaan, vaikkei heitä edes tunne ja vieras käyttäytyy normaalisti.
Itse olen aina ajatellut, että muut ihmiset on lähtökohtaisesti ihan kivoja, jollei heidän törkeä käytöksensä sitten sitä muuksi muuta.
Mutta mistä tällainen epäilevä asenne juontaa juurensa? Onko se luonnekysymys?
Kommentit (104)
Voi kuinka lapsellista ajatella onko jotkut "ilkeitä" vai ei. Eihän sellaisen kanssa tarvitse olla tekemisissä sen jälkeen kun on havainnut epämiellyttäväksi tai kieroksi.
Jonkun ilkeys on ongelma itselleni silloin kun siitä on koitut itselleni jotain selvää haittaa eli jotain tekoja. Ihmiset voi puhua, ajatella ja supist mitä haluaa, mutta tekeminen saattaa olla ongelma, varsinkin jos mennään ihan sellaisiin todella inhottavuuksiin ja asiattomuuksiin, jotka saattavat olla jopa rikollisia.
Miksi pitäisi olettaa muuta? Myös sinä ap olet ilkeä kun sellainen tilanne sattuu. Kaiki ovat ilkeitä. Ilkeys on ihmisessä ja nousee pintaan eri tilanteissa.
Ehkä minä nostan ilkeyden pintaan kun kohtaan sitä niin usein. En vaan viitsi enää olettaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi tehdä aloituksen, jossa kyseltäisiin, mitä ilkeätä olet tehnyt jollekin tuntemattomattomalle ihmiselle. Jatkokysymykseksi voisi laittaa, miksi.
Pyh. Kukaan ei omasta mielestään ole ilkeä. Tuokin kuolleen työkaverin haukkuja porukka ei edes tajunnut olevansa ilkeitä vaan nostivat vain omaa erinomaisuuttaan tajuamatta mitä tekevät. Omassa maailmassaan ovat varmasti sivistyneitä ja ystävällisiä.
Koska ihminen on paska olento.