Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin on ihan perusolettama, että muut ihmiset on aina ilkeitä?

Vierailija
05.06.2022 |

Olen huomannut, että joillakin on sellainen sisäänrakennettu ajattelutapa, että muut on aina ilkeitä ja liikkeellä pahoin aikein. Siis ihan etsimällä etsivät tavallisesta juttelusta rivien välistä näiden salaisia vttuiluja tai kuvittelevat, että sen toisen teot on juuri häntä vastaan suunniteltu. Ja tämä oletus on ihan järjestelmällinen perusasenne ventovieraita kohtaan, vaikkei heitä edes tunne ja vieras käyttäytyy normaalisti.

Itse olen aina ajatellut, että muut ihmiset on lähtökohtaisesti ihan kivoja, jollei heidän törkeä käytöksensä sitten sitä muuksi muuta.

Mutta mistä tällainen epäilevä asenne juontaa juurensa? Onko se luonnekysymys?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnan petoksen kaivo on loputon - olen elävä testamentti tästä asiasta. On kestänyt todella kauan oppia jälleen luottamaan ihmisiin edes jollain lailla enkä pysty enää luottamaan ihmisiin täysin. En kuitenkaan ajattele että kaikki olisivat pahoja vaan pidän etäisyyttä muihin ihmisiin ja saan välillä yllättyä myös positiivisesti. Onneksi.

Vierailija
42/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan totta, että jos ajattelee kaikkien olevan ikäviä, suhtautuu samalla heihin ikävästi ja tästä tulee kierre. Kun sinä suhtaudut muihin ikävästi tai epäluuluisesti, he eivät pidä sinusta ja voivat käyttäytyä ilkeästi, joka ruokkii sinun ennakkoluuloa, että kaikki ovat ilkeitä.

Itse pääsin pois tuosta ajatusmallista, kun aloin miettiä, mitä jos kaikille muillekin on käynyt yhtä pahoja tai pahempia asioita kuin minulle ja siksi ovat sellaisia. Aiemmin jotenkin ajatusmaailma oli sellainen, että minulle on tehty väärin ja kaikilla muilla on helppoa ja ihanaa ja silti ovat ilkeitä minulle. Kun muutin ajatusta, että heillekin on varmasti tapahtunut jotain pahaa elämässään ja on minusta kiinni luonko heille lisää pahaa oloa ja pyrinkö luomaan positiivista tunnelmaa, huolimatta heidän käytöksestään. Tämä on luonut sitten taas sitä, että ihmiset ovat minulle kivempia, koska en ole epäluuloinen, ilkeä, välttele muita tai muutenkaan lähde negatiivisen tunteen kautta. Enkä enää kuormita muita minun ikävillä kokemuksilla, koska ajattelen, että heilläkin on omat ikävät asiansa, niin pyrin tuomaan hyvää mieltä muiden elämään.

Ymmärrän, että pahojen kokemusten takia omaa ajattelua on todella vaikea muuttaa, mutta kyllä se onnistuu ja parantaa omaa elämää niin paljon. Toki välillä vieläkin joku paljastuu ilkeäksi ihan oikeasti, mutta suurin osa ihmisistä on suurimman osan aikaa mukavia. Ei kaikki ja ei koko ajan. Kivoillakin on huonoja päiviä, mutta on minullakin.

Tähän auttaa myös se, jos pääsee mielentilaan, jossa ei oikeastaan välitä muiden mielipiteistä, paitsi itselle rakkaiden ihmisten. Mitä väliä sillä on jos joku tuttu luulee sinusta jotain tai kertoo sellaista jollekin toiselle. En tarvitse sellaisia ihmisiä elämääni, eikä heidän ilkeydellä ole minulle mitään väliä, annan heidän olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on kaunis nainen tai rikas mies, niin ympärillä pyörivät perseennuolijat vaikuttavat mukavilta. tavallisia ihmisiä kohtaan ihmiset ovat kusipäitä. todellinen luonne paljastuu, kun toista ei tarvitse mielistellä saadakseen itse siltä jotain.

Eli sinun mukaasi muut ihmiset ovat mukavia vain saadakseen jotakin hyötyä?

Ei se nyt ihan näinkään ole. Onhan ihmiset ihan OK ilmankin hyötyä. Eikö sinusta ole kiva esim. vaan jutella jollekin?

et sinä (eikä kukaan muukaan) juttele vain "jollekin". sinä valitset juttelukaverisi hyötyäksesi jotain

Vierailija
44/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa . 99,3% on ilkeitä, narsisteja , egoisteja, kpäitä.

Vierailija
45/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusluottamuksen puute ihmisiä kohtaan.

Jos et sovi muottiin sut eristetään porukasta.

Luulet varmaan että sinut hyväksyttäisiin millaisena vain. Ei hyväksytä.

Niin siis totta kai realistisesti ajateltuna minua ei hyväksyttäisi joka porukkaan, mutta siinä tapauksessa sanon adjö ja menen muualle. Ei tietenkään kiinnosta porukat, joihin ei ole tervetullut.

Toisaalta en sitten välitäkään, ihan sama. Miksi pitäisi pyrkiä jengiin, joka välttelee. Menen muualle muihin, parempiin jengeihin.

Niin no mitäs teet siinä kohtaa kun et sovi yhteenkään jengiin ?

Silloin saattaa alkaa jo miettimään että kaupan kassakin vihaa sua. Tai vähintäänkin vihaisi jos tuntisi sut.

No sitten etsisin kunnes löytäisin.

Tai miettisin, että pitäisikö mun muuttaa jotakin asiaa kelvatakseni - mutta tämä vasta sitten, jos ei sadaskaan ihminen ole ystävällinen minulle.

Vierailija
46/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut lapsena turvattomuutta, henkistä väkivaltaa ja hyvin voimakasta kelpaamattomuuden tunnetta. Minua on kiusattu koulussa lukion loppuun asti. Silti uskon ihmisistä pääosin hyvää, ellei toisin todisteta.

Tämä on iso osa perusluonnettani, mutta varmaan kokemuksillanikin on osuutensa, koska minulla on aika tarkka mielialatutka. En luota ihan kaikkiin ihmisiin samalla tavalla. Jo aikuinen lapseni on ihan samanlainen, varhaisteininä ollessaan jouduin häntä pariinkin otteeseen opastamaan, että ihan kaikkea ei pidä uskoa edes kavereilta, saati sitten ventovierailta. Pari kertaa häntä oltiin vedättämässä ihan täysillä, kunnes puutuin peliin.

Toisaalta samoista lähtökohdista oleva veljeni on aika vainoharhainen, ja miettii liikaakin, mitä konnuuksia ihmisillä on hänen ja perheensä varalle. Se on surullista.

Sinä olet teistä älykkäämpi ja tunnet paremmin itsesi. Hän ei ole sitä taitoa opetellut.

Pitää muistaa, että miehillä on vähemmän kaikkea, koska heillä on vähemmän perimää. Ehkä se ero näkyy juuri tässä, siinä miten aivojaan käyttää. Nainen on monipuolinen, spatiaalinen, resilientti. Mies vain on ja möllöttää, käpertyy itseensä eikä opettele analyyttiseksi.

Vierailija
47/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Päättäjät ovat pahoja.

varsinkin vihreät

Ja esim. Persutko ei?

Vierailija
48/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni muovautuu sellaiseksi kuin on vastapuoli eli tekeytyy sellaiseksi kuin on vastapuoli , puhuu vastapuolelle mieleen olevia asioita ja on on olevinaan kiinnostunut samoista asioista. Jollakin ei ole kavereita, jos tietää ettei vastapuolella ole, mutta hupsheijaa kun tunteekin ja tietää kohta kaikki tyypit seuraavan kanssa jutellessa.

Tarkkaavaisena kyllä huomaa ihmisestä milloin mitäkin on ja pahimpia ovat uteliaat. Ei vanhan kansan sanonta "se kel onni on se onnen kätkököön" ollut turha. Eikä pelkkään onneen liittyen. No miksi? Siksi, että tosi moni ajattelee omaa etuaan, on itsekäs, kateellinen ja kyseisen kaltainen ihminen voi levitellä ilkeämielisiä juorujaan muokaten omaksi edukseen. Ei tarvitse kuin työpaikkalla katsoa vierestä kuinka joku kärkkyy jonkun vakituista ja parempaa työpaikkaa saaden tämän sitten savustettua ulos. Jos taas kerrot epäonnesta sehän pitää päästä kertomaan kaikille ja suurennellen, koska omalla tavalla nautitaan siitä toisen epäonnen vatvomisesta.

Ihminen on luontojaan itsekäs ja narsistinen. Huom! Ei narsisti vaan narsistinen. Jokaisessa sitä on.

Tärkeintä onkin, että on pari läheistä ihmistä, joihin voit luottaa ilman kilpailu ja omanedun tavoittelu asemaa.

Vierailija
49/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taustansa muo paljastavat. Heillä on ikävä, turvaton lapsuus. Ei rajoja eikä rakkautta.

Tuo ajattelutapa voi kehittyä myöhemminkin. Kotiolot ovat voineet olla mitä parhaimmat. Kun kasvaa pumpulissa, sitten se vasta onkin järkytys kun tajuaa, millaisia ihmisiä on myös olemassa.

Vierailija
50/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ajattelen, että ihmiset on hyviä ja mukavia. Kunnes ne eivät olekaan. Kyllähän sen ilmeistä, eleistä ja puhetavasta huomaa sitten.

Yleensä vetäydyn ilkeiden seurasta, jopa välttelen. Esim. työkavereita vapaa-ajalla. Sitten saankin kuulla, että olen ylimielinen tämän takia. Surullista. Eikö ole ihmisellä oikeus olla olematta piikittelyn kohde?

Joo, mutta sinähän teet tuota ihan syystä. Niin minäkin tekisin.

Nuo työkaverithan eivät ole mukavia.

Vierailija
51/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ilkeä ja oletan muilta samaa.

mies54v

Vierailija
52/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on kaunis nainen tai rikas mies, niin ympärillä pyörivät perseennuolijat vaikuttavat mukavilta. tavallisia ihmisiä kohtaan ihmiset ovat kusipäitä. todellinen luonne paljastuu, kun toista ei tarvitse mielistellä saadakseen itse siltä jotain.

Ei se nyt ihan näinkään ole. Onhan ihmiset ihan OK ilmankin hyötyä. Eikö sinusta ole kiva esim. vaan jutella jollekin?

et sinä (eikä kukaan muukaan) juttele vain "jollekin". sinä valitset juttelukaverisi hyötyäksesi jotain

No kyllä mä voin jossakin kaupan perunalaarilla todeta jollekin tuntemattomalle, kuinka hyvännäköisiä varhaisperunoita tuossa on. Eikä ole tarkoitus lobata häntä ostamaan niitä kauppiaan hyväksi. Se on vaan toteamus.

Vierailija
53/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi valita kaupan kassaa, en valitse kaikkia kohtaamiani ihmisiä.

Jokaisen kanssa pystyn asiallisesti kohtaamaan eikä kyse ole aina hyödyntavoittelusta, ainakaan henkilökohtaisella tasolla. Monesti on kyse yleisestä hyödystä, yhteisön toiminnasta, filantropiasta.

Ihmiskunnan menestyksen salaisuus on kyky kommunikaatioon ja yhteistyöhön ja edellytys näille on tietty terveeseen itseluottamukseen liittyvä perusluottamus. Jos et luota itseesi, et sitten muihinkaan.

Yksinäiset sudet ovat yhteisöjen ulkopuolisia ja kyvyttömiä normaaliin kanssakäymiseen. Ei aina häiriköitä mutta joskus jopa tuhoisia, esim. sarja- ja joukkomurhaajat.

Vierailija
54/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut lapsena turvattomuutta, henkistä väkivaltaa ja hyvin voimakasta kelpaamattomuuden tunnetta. Minua on kiusattu koulussa lukion loppuun asti. Silti uskon ihmisistä pääosin hyvää, ellei toisin todisteta.

Tämä on iso osa perusluonnettani, mutta varmaan kokemuksillanikin on osuutensa, koska minulla on aika tarkka mielialatutka. En luota ihan kaikkiin ihmisiin samalla tavalla. Jo aikuinen lapseni on ihan samanlainen, varhaisteininä ollessaan jouduin häntä pariinkin otteeseen opastamaan, että ihan kaikkea ei pidä uskoa edes kavereilta, saati sitten ventovierailta. Pari kertaa häntä oltiin vedättämässä ihan täysillä, kunnes puutuin peliin.

Toisaalta samoista lähtökohdista oleva veljeni on aika vainoharhainen, ja miettii liikaakin, mitä konnuuksia ihmisillä on hänen ja perheensä varalle. Se on surullista.

Sinä olet teistä älykkäämpi ja tunnet paremmin itsesi. Hän ei ole sitä taitoa opetellut.

Pitää muistaa, että miehillä on vähemmän kaikkea, koska heillä on vähemmän perimää. Ehkä se ero näkyy juuri tässä, siinä miten aivojaan käyttää. Nainen on monipuolinen, spatiaalinen, resilientti. Mies vain on ja möllöttää, käpertyy itseensä eikä opettele analyyttiseksi.

Totta. Y:stä puuttuu yksi sakara 🤔

Vierailija
55/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taustansa muo paljastavat. Heillä on ikävä, turvaton lapsuus. Ei rajoja eikä rakkautta.

Tuo ajattelutapa voi kehittyä myöhemminkin. Kotiolot ovat voineet olla mitä parhaimmat. Kun kasvaa pumpulissa, sitten se vasta onkin järkytys kun tajuaa, millaisia ihmisiä on myös olemassa.

Ehkä näinkin, mutta tuskin kuitenkaan ajattelee, että jokainen vastaantulija on ilkimys ja kpää.

Vierailija
56/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen kanssa pystyn asiallisesti kohtaamaan eikä kyse ole aina hyödyntavoittelusta, ainakaan henkilökohtaisella tasolla. Monesti on kyse yleisestä hyödystä, yhteisön toiminnasta, filantropiasta.

Ihmiskunnan menestyksen salaisuus on kyky kommunikaatioon ja yhteistyöhön ja edellytys näille on tietty terveeseen itseluottamukseen liittyvä perusluottamus. Jos et luota itseesi, et sitten muihinkaan.

Yksinäiset sudet ovat yhteisöjen ulkopuolisia ja kyvyttömiä normaaliin kanssakäymiseen. Ei aina häiriköitä mutta joskus jopa tuhoisia, esim. sarja- ja joukkomurhaajat.

Että oikein yksinäiset sudet🤣🤣 ootko sä sitten joku orava vai lehmä laumassa?

Vierailija
57/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen luonto paljastuu, kun tarkkailee miten hän kohtelee ihmistä, joka on heikommassa asemassa tai josta ei voi hyöytyä. Jos ihmisyys pysyy kelkassa näissä tilanteissa, yleensä kyseessä on hyvä tyyppi. Tämä ohjenuora oikeasti paljastaa perusluonteesta paljon jo ihan alkumetreillä.

Vierailija
58/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että oikein yksinäiset sudet🤣🤣 ootko sä sitten joku orava vai lehmä laumassa?

Oisko biisoni? Eikö biisonit ryntää muun muassa rotkoon laumassa? Jossain dokumentissa mainittiin.

Vierailija
59/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tällainen vihamielisyys on tuntematon käsite, sillä minä rakastan kaikkia ihmisiä. Osa tapaamistani henkilöistä on minulle kusipäisiä, mutta toisaalta ymmärrän sen siten, että heillä itsellään on vaikeaa ja kyseinen käyttäytyminen johtuu siitä. Yritän olla edes yksi hyvä kokemus heidän ikävässä elämässään.

- Jeesus

Vierailija
60/104 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti opetti mut ajattelemaan niin kommentoimalla koko ajan itse ilkeästi muista. Hän myös oletti aina, että muut ihmiset haluaa hänelle pahaa. Kesti tosi kauan päästä irti siitä ajatusmaailmasta ja myös siitä, ettei itse ajattele aina muita ilkeimmän kautta.

Luultavasti siis nämä , jotka odottaa muilta pelkkää ilkeyttä, on itse ilkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi