Naapuri oli kysynyt lapseltani, onko hän poika vai tyttö.
Muutimme jo jouluna ja lapseni on tietysti nyt kevään tullen leikkinyt pihalla ilman pipoa. Hänellä on pitkät hiukset ja naapuri oli tänään tullut kysymään, että onko hän tyttö vai poika! Mitä ihmettä??? Vuonna 2022.
Onneksi lapseni oli sanonut vain tyynesti oman nimensä. Tästäkin oli vielä naapuri alkanut tivaamaan, että onko se tytön vai pojan nimi?? USKOMATONTA!!!
Kommentit (136)
Minun sukupuoltani on myös ihmetelty niin kauan kuin voin muistaa, jonnekkin alle kouluikäiseksi. Aikuisen tulisi ymmärtää että on loukkaavaa ääneen ihmetellä kumpiko toi nyt on,kyllä lapsi hämmentyy tuollaisesta ja myös vanhempanakin. Itselläni kun ei epäilystä sukupuolestani ole. Pitäkää ajatuksenne ominanne ei tarvi huudella ääneen niitä.
Useimmista näkee mutta jos ei asia ole ilmiselvä, niin naapurinsetä tarkistaa. Se on hurjan tärkeä asia naapurin sedälle, että tietää valvoa että kaikki pihaleikit sujuvat sukupuolinormien mukaisesti.
Ja jos pihalla on yksikin tummempi ihminen niin sama naapuri juoksee kysymään weeraarjuufrom? Sekin on tärkeä tieto naapurin sedälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, tuleepa tästä mieleeni eräs monta vuotta sitten leikkipuistossa tapaamani lapsi, jolla oli sukupuolineutraali nimi, en viitsi sitä oikeaa sanoa, niin sanotaan vaikka Kuura. Lapsella oli polkkatukka ja kirjavat vaatteet. Joku toinen äiti kysyi, että onko Kuura tyttö vai poika? Äiti vastasi Kuura on lapsi.
Nyt Kuura on teini-ikäinen pikkuäijä, käy salilla, pukeutuu tyypillisiin poikien vaatteisiin ja höyryää mopoista. Se siitä sukupuolineutraalisuudesta.
Niin, mitä siitä? Jos lasta kasvatetaan ja kohdellaan sukupuolineutraalisti, niin eihän se tarkoita, että vanhemmat haluavat estää sukupuolen näkymisen (aikuisena). Kysymys on omasta valinnasta, siitä, ettei sukupuolta ylikorosteta lapsena.
Samaa olin tulossa kommentoimaan. Sukupuolineutraaliuteen tuskin kukaan pyrki , vaan enneminkin kasvatuksessa sukupuolisensitiivisyyteen. Eli mitään perinteisiä sukupuolirooleja ei tuputeta, vaan lapsi saa valita mielenkiinnon kohteet itse. Toisista kasvaa tyttömäisiä prinsessahepeneisiin pukeutujia aikuisena, vaikka tytölle ei lapsuudessaan olisi ikinä ehdollistettu, että tällainen sinun kuuluu olla, vaan se valinta tulee lapselta itseltään. Siinä ei ole mitään väärää, että Kuurasta kasvoi äijämäinen äijä ! Se oli Kuuran oma valinta, eli mitä ihmettä tuo Kuuran äidin mollaaja naureskelee?
Vierailija kirjoitti:
Minun sukupuoltani on myös ihmetelty niin kauan kuin voin muistaa, jonnekkin alle kouluikäiseksi. Aikuisen tulisi ymmärtää että on loukkaavaa ääneen ihmetellä kumpiko toi nyt on,kyllä lapsi hämmentyy tuollaisesta ja myös vanhempanakin. Itselläni kun ei epäilystä sukupuolestani ole. Pitäkää ajatuksenne ominanne ei tarvi huudella ääneen niitä.
Kysyminen on ihan eri asia kuin ääneen taivastelu. Miksei saa kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, tuleepa tästä mieleeni eräs monta vuotta sitten leikkipuistossa tapaamani lapsi, jolla oli sukupuolineutraali nimi, en viitsi sitä oikeaa sanoa, niin sanotaan vaikka Kuura. Lapsella oli polkkatukka ja kirjavat vaatteet. Joku toinen äiti kysyi, että onko Kuura tyttö vai poika? Äiti vastasi Kuura on lapsi.
Nyt Kuura on teini-ikäinen pikkuäijä, käy salilla, pukeutuu tyypillisiin poikien vaatteisiin ja höyryää mopoista. Se siitä sukupuolineutraalisuudesta.
Tietyissä piireissä halutaan, että lapsi on tra ns ja yritetään kasvattaa lapsi sellaiseksi. Joskus se muka onnistuu, kun miellyttämishaluinen lapsi leikkii mukana. Sellainen on näille kuin sulka hattuun, iso saavutus.
No ei sitö asiaa kukaan halua riesoikseen. . Kyllä se lapsi vänkää asiaa 10 vuotta vanhemmille ja toiset 10 vuotta sitten transpolilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyminen on ihan eri asia kuin ääneen taivastelu. Miksei saa kysyä?
se on loukkaavaa. Eikä myöskään kuulu tuntemattomille. He tietävät keiden tarvii tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä siitä? Jos lasta kasvatetaan ja kohdellaan sukupuolineutraalisti, niin eihän se tarkoita, että vanhemmat haluavat estää sukupuolen näkymisen (aikuisena). Kysymys on omasta valinnasta, siitä, ettei sukupuolta ylikorosteta lapsena.
Samaa olin tulossa kommentoimaan. Sukupuolineutraaliuteen tuskin kukaan pyrki , vaan enneminkin kasvatuksessa sukupuolisensitiivisyyteen. Eli mitään perinteisiä sukupuolirooleja ei tuputeta, vaan lapsi saa valita mielenkiinnon kohteet itse. Toisista kasvaa tyttömäisiä prinsessahepeneisiin pukeutujia aikuisena, vaikka tytölle ei lapsuudessaan olisi ikinä ehdollistettu, että tällainen sinun kuuluu olla, vaan se valinta tulee lapselta itseltään. Siinä ei ole mitään väärää, että Kuurasta kasvoi äijämäinen äijä ! Se oli Kuuran oma valinta, eli mitä ihmettä tuo Kuuran äidin mollaaja naureskelee?
Huvittaa myös tuo, että kirjoittajaa on häirinnyt Kuuran kirjava vaatetus. Ilmeisesti olisi pitänyt olla vaaleanpunainen tai tummansininen sukupuoliunivormu?
Minulla oli 1980-luvulla patatukka ja sen värinen haalari ja huopatossut kuin serkuilta oli sattunut periytymään. Emme olleet mitään köyhiä edes, vaan vaatteet kestivät ja ne oli tapana antaa eteenpäin. Melkein kaikilla lapsilla olin paikkalappu polvessa.
Ei kukaan tullut kyselemään, että oletkos tyttö vai poika. Outona olisi pidetty. Tiesin kyllä, mikä olen, ja niin tiesivät kaikki kaverinikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä sukupuolettomuutta sitten pitää ylikorostaa?
Mitä törkeää siinä on?
Naapuri ei tiennyt kumpaa sukupuolta lapsesi on joten kysyi.
Pitkät hiukset ei takaa että on tyttö. Veljellänikin oli lapsena usein pojalle pitkät hiukset koska tykkäsi pitkistä.
Ihan normaali kysymys. Samoin mustalta ihmiseltä kuuluu kysyä mistä olet kotoisin koska värin perusteella jokainen sokeakin tietää että sukujuuret ei ole suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ole koskaan tuputettu vanhempieni tai muidenkaan toimesta mitään perinteisiä sukupuolirooleja. Olen aina saanut valita mielenkiinnonkohteeni itse. Tästä ei tehty mitään numeroa koska oli ihan luonnollista. Mikä ihmeen uusi asia tämä nyt on olevinaan?
N45
Saako siihen vastata, että asia ei kuulu sinulle?
Koska eihän naapuri oikeastaan tarvitse sitä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmista näkee mutta jos ei asia ole ilmiselvä, niin naapurinsetä tarkistaa. Se on hurjan tärkeä asia naapurin sedälle, että tietää valvoa että kaikki pihaleikit sujuvat sukupuolinormien mukaisesti.
Ja jos pihalla on yksikin tummempi ihminen niin sama naapuri juoksee kysymään weeraarjuufrom? Sekin on tärkeä tieto naapurin sedälle.
Miksi teet olettamuksia naapurin sedästä? Ihan samalla tavalla itsekin käyttäydyt kuin mistä kritisoit toisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teistä naapurin oli niin ehdottoman tärkeää saada tietää lapsen sukupuoli?
Koska sellainen on normaalille ihmiselle ihan järkevä tieto.
Epänormaalia ja lapselle vahingollista on pyrkiä salaamaan lapsen sukupuoli, suorastaan sairasta ja rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teistä naapurin oli niin ehdottoman tärkeää saada tietää lapsen sukupuoli?
Koska sellainen on normaalille ihmiselle ihan järkevä tieto.
Epänormaalia ja lapselle vahingollista on pyrkiä salaamaan lapsen sukupuoli, suorastaan sairasta ja rikollista.
Tiedäthän, että lapselta ei salata mitään, vaan sinulta tai naapurilta, joille asia ei kuulu pätkääkään.
Nimenomaan normaali ihminen ei kysele tuollaisia, ei aikuisilta eikä lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä piireissä halutaan, että lapsi on tra ns ja yritetään kasvattaa lapsi sellaiseksi. Joskus se muka onnistuu, kun miellyttämishaluinen lapsi leikkii mukana. Sellainen on näille kuin sulka hattuun, iso saavutus.
Tämä on taas tätä olettamista. Missä nämä piirit on? En ole itse moista havainnut.
Minun lapsuudessani oli vanhempien ihmisten tapana kiusoitella tyttö- tai pokalasta kysymällä:"mitän poika/tyttö" Tarkoitus oli, että lapsi suuttuu ja alkaa kinaamaan. Ei ollut sekään kivaa, vaikka leikkiä olikin. Ei pienenä ymmärrä tollasta leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ylikorosteta vaan kielletään. Ihmiset nyt kuitenkin ovat joko tyttöjä tai poikia, ja jos se on epävarmaa ulkonäön ja nimen perusteella (varsinkin kun ollaan tietoisesti pyritty häivyttämään sukupuoli), miksi sitten on niin paha asia kysyä, kumpi on kyseessä? Mitä jos naapurilla olisi vaikka omien lasten vanhoja leluja annettavana ja haluaa siksi kysyä, on lapsi tyttö vai poika. Ei sitä viitsi barbeja pojalle antaa, tai siis kysyä, haluaisiko lapsi ne.
Minusta on omituista, että lapsi itse ei osaa sanoa, onko hän tyttö vai poika. Hän ei taida tietää, koska kysyttäessä kertoo nimensä eikä sukupuoltaan. Vähän kuin jollain olisi lemmikki ja kaveri tulisi kylään ja kysyisi, onko tuo hamsteri vai marsu, ja lapsi sanoisi, että se on Matti, ja kieltäytyisi kertomasta, mistä eläimestä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pudointa tässä on se, miksi naapuri edes kyselee lapsen sukupuolta?! Mitä hän tekee tällä tiedolla?
Eräässä työpaikassani oli kollega, jonka sukupuolta en edelleenkään tiedä. Sukupuolineutraali nimi, eikä vaatetus tahi ulkoinen habitus ikinä paljastaneet, olisi voinut olla mies tai nainen. Tai joku muu? Ei kuitenkaan tullut mieleenkään ikinä kysyä "ootsä mies vai nainen?" :D aika törpön vaikutelman olisin itsestäni antanut, vastapuolikin olisi vain hämmentynyt miksi tuo nyt haluaa tietää mitä hällä on jalkovälissä :D
Ymmärrättekö? Ihan yhtä outoa kysyä samaa lapselta. Muuttaako se kysyjän suhtautumista lapseen jotenkin, kun tietää sukupuolen? Ja miksi näin?
Minä voisin kyllä läheisemmälle naispuoliselle työtoverille sanoa, että vitsi kun ristiselkää särkee kun on menkat alkamassa. En alkaisi miehelle sellaista jutella.
Miksi on huono asia tietää, onko kyseessä mies vai nainen? Vahingoittaako se jotenkin sinua?
Sateenkaarevat ihmiset ymmärtääkseni mieluummin tulevat kohdelluksi haluamanaan sukupuolena, ja siksi he toivovat, että heidän sukupuoltaan kysytään. Ei ole sen jälkeen ongelmaa asiasta.
Mitä sitten? Miksi sen kysyminen nyt on ongelma? Meidän lapset ovat saaneet olla mitä ovat ja pukeutua miten ovat halunneet, mutta kyllä he ovat aina tienneet olevansa tyttö ja poika. Pojallani oli pitkät hiukset pitkään ja kyllä häneltäkin kysyttiin ulkomailla pariin otteeseen, että onko hän he vai she ja aina osasi vastata, että he.
Sukupuolisensitiivisyys ei ole sukupuolen häivyttämistä, lapsi täysin luonnostaan puhuu itsestään poikana tai tyttönä, miksi sitä estämään? Onko todella niin, että apn lapsi ei tiedä sukupuoltaan? Jos ei, miksi ei?