Miten jakaa vuokra uusperheessä?
Kun toisella 2 lasta, toisella ei lapsia. Onko ok jakaa vuokra,vesi ja sähkölasku puoliksi? Asunto 4h+k
Kommentit (75)
Lapseton maksaa adumiskuluista 1/3 ja lapsellinen maksaa 2/3. Mikäli lapset ovat jo teini-iässä. Lapseton maksaa 1/4 ja lapsellinen 3/4. Lapseton kumppani ei ole mikään kela tai Sossu niin että pitäisi maksaa toisten asumista ja olemista.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotimaksukin nousee, koska uuden avokin isot tulot huomioidaan maksun suuruudessa.
Tämä ei ole mitenkään avokin ongelma. Se jolla on muksuja maksaa niistä aiheutuvat kulut
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne miehen kanssa aikoinaan kun lapsensa olivat teinejä. Toinen asui meillä vakituiseen, toinen satunnaisesti noin joka toinen vkl. Mies halusi maksaa vuokrasta 2/3 ja se oli tietysti minulle ok. Eihän me oltais kahdestaan tarvittu sen kokoista asuntoa (oli myös 4h+k ja pääkaupunkiseudulla eli vuokra 1500). Myöhemmin ostettiin asunto puoliksi.
Tämä vuokra-asuntovaihe kesti 2v eikä kumpikaan meistä ole koskaan saanut mitään tukia, töissäkäyviä ihmisiä ollaan samanlaisella tulotasolla. Ostettiin oma kun riitti vähän pienempi kun ei enää ollut kotona asuvia lapsia.
Uusperheen mamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusperheen mamma kirjoitti:
Meillä on uusperhe, johon kuuluu mieheni ja hänen juuri täysi-ikäistynyt, mutta vielä kotona asuva (opiskeleva) lapsensa, minä, 16- ja 14-vuotiaat lapseni sekä yhteinen 8-vuotias lapsemme. Kaikki lapset asuvat meillä koko ajan. Lisäksi perheeseemme kuuluu nuoremman lapseni hamsteri ja mieheni täysi-ikäisen lapsen koira.
Asumiskustannukset on jyvitetty huoneiden pinta-alan ja yhteisten tilojen keskimääräisen käytön mukaan ja jaamme ne seuraavasti:
Mieheni maksaa 22 %
Mieheni lapsi maksaa 9 %, mutta koska hän opiskelee, mies ja hänen exänsä maksavat summan puoliksi.
Minä maksan 20,5 %
Minun lapseni maksavat kumpikin 9,25 %, mutta he ovat alaikäisiä, joten exäni ja minä maksamme ne puoliksi.
Yhteinen lapsemme maksaa 10 %, mutta käytännössä mieheni ja minä maksamme sen puoliksi.20 % asumiskuluista katetaan tasausrahastosta, johon kerätään maksuja keittiön ja kylpyhuoneen päivittäisestä käytöstä. Kolikot lasketaan joka kuukauden lopussa ja yleensä niistä kertyy hieman ylijäämää, jolla ostetaan herkkuja.
Koiralta ja hamsterilta ei kerätä maksuja.
Kaikki ovat tyytyväisiä ja homma toimii.
Mistä nuo tasausrahaston rahat tulevat? Ymmärsinkö oikein että kotona pitää maksaa vessan ja keittiön käytöstä? :D
Ymmärsit oikein. Keittiö 50 senttiä/puoli tuntia, Wc/kylppäri 20 senttiä/10 min. Maksuja kertyy riittävästi eikä kukaan ole valittanut.
Mua kyllä ärsyttäisi nuo lokkeilevat koira ja hamsteri. Ehkä ne osallistuu kuitenkin kodin töihin ja kustantavat sillä tavalla elämisensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne miehen kanssa aikoinaan kun lapsensa olivat teinejä. Toinen asui meillä vakituiseen, toinen satunnaisesti noin joka toinen vkl. Mies halusi maksaa vuokrasta 2/3 ja se oli tietysti minulle ok. Eihän me oltais kahdestaan tarvittu sen kokoista asuntoa (oli myös 4h+k ja pääkaupunkiseudulla eli vuokra 1500). Myöhemmin ostettiin asunto puoliksi.
Tämä vuokra-asuntovaihe kesti 2v eikä kumpikaan meistä ole koskaan saanut mitään tukia, töissäkäyviä ihmisiä ollaan samanlaisella tulotasolla. Ostettiin oma kun riitti vähän pienempi kun ei enää ollut kotona asuvia lapsia.
Edellinen oli siis sama vastaaja. Muut asumiskulut meni puoliksi, siis sähkö, netti, vakuutus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti kaksi aikuista jakavat kulut tasan. Ei olisi reilua että toinen maksaa paljon enemmän, vaikka menettää yksinhuoltajalle kuuluvat tuet toisen aikuisen muuttaessa asuntoon kirjoille.
Näinhän se lokin mielestä menee. Lapseton maksaa!
Lueppa kommentti 50, yritä ymmärtää ja mieti kumpi on lokki!
Miksi lapsettoman pitäisi kompensoida yh:n TUKIEN menetys?
Lapsia tehdään se määrä, mikä on YKSIN mahdollista elättää, ILMAN TUKIA!
TUKIEN varaan laskeva on yhteiskunnan lokki, joka syö meidän kaikkien ruokapöydässä!
Lapsellisen pitäisi teoriassa maksaa enemmän, mutta eihän sillä käytännössä ole varaa, jos tienaa vähemmän ja menettää tuetkin. Se on ihan siitä uudesta avopuolisosta kiinni, suostuuko maksamaan puolet tai jopa enemmän. Ja nämä pitää sopia ENNEN yhteenmuuttamista!
Molemmilla lapsillani on bonuslapset. Enpä ole koskaan kuullut, että olisivat miettineet kustannuksia. Toisella ei ole omia lapsia, on vain tämä bonus ja kaikki on viimeisen päälle hankkinut lapseni tälle bonukselleen. Ison talon rakensivat ja bonukselle tuli sinne iso hana huone.
Toisella on omia kolme yhdessä bonuslapsen vanhemman kanssa, mitään kustannuksia ei eritellä, totesi minulle kerran, ettei avioliitossa ole sinun ja minun vaan kaikki on yhteistä. Uudessa isossa omakotitalossa asuvat hekin ja kaikilla lapsilla on oma huone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti kaksi aikuista jakavat kulut tasan. Ei olisi reilua että toinen maksaa paljon enemmän, vaikka menettää yksinhuoltajalle kuuluvat tuet toisen aikuisen muuttaessa asuntoon kirjoille.
Näinhän se lokin mielestä menee. Lapseton maksaa!
Lueppa kommentti 50, yritä ymmärtää ja mieti kumpi on lokki!
Miksi lapsettoman pitäisi kompensoida yh:n TUKIEN menetys?
Lapsia tehdään se määrä, mikä on YKSIN mahdollista elättää, ILMAN TUKIA!
TUKIEN varaan laskeva on yhteiskunnan lokki, joka syö meidän kaikkien ruokapöydässä!
Rakkaudesta!
Mutta sinulle ja kaltaisillesi sellainen asia ei taatusti ole tuttu.
Te etsitte vain pahaa, eikö kukaan ole koskaan teitä rakastanut.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton maksaa adumiskuluista 1/3 ja lapsellinen maksaa 2/3. Mikäli lapset ovat jo teini-iässä. Lapseton maksaa 1/4 ja lapsellinen 3/4. Lapseton kumppani ei ole mikään kela tai Sossu niin että pitäisi maksaa toisten asumista ja olemista.
En voi ymmärtää miksi lapseton menee yhteen asumaan lapsiperheellisen kanssa jos nuppineulan päitä halkoen tasan centilleen ja viivottimella pitää laskea mikä oma osuus on. Silloinhan eletään kämppis suhteessa ja tuleeko se sulle halvemmaksi kuin eläisit yksin eikä parisuhteessa. Jos puolisolla ei ole enää tuloja mistä maksaa tasan tarkkaan omaa osuuttaan olet taatusti kela sossu maksaja ja jos et ole niin kämppä lähtee alta. Avoliitossa sitoudut elatusvelvolliseksi eikä sitä katsota miksikään kämppis erillis taloudeksi.
Niin, että kaikki menot lasketaan yhteen.
Asuttiin jonkun aikaa vuokralla ennen yhteisen asunnon ostamista. Mulla on 2 alakouluikäistä lasta ja viikko-viikko huoltajuus, miehellä ei ole lapsia. Vuokra laitettiin puoliksi, mies maksoi oman vesimaksunsa ja minä maksoin oman plus lasten vesimaksut. Sähkö ym puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käytännössä lain mukaan on. Siksi sen lapsellisen ei kannata muuttaa kenenkään kanssa yhteen.
Ei kenenkään kannata muuttaa yhteen jos ei suostu tasaamaan tuloeroja. Lain mukaan avoliitossa on elatusvelvollinen jos toinen tippuu köyhyysloukkuun. Jos on kummallakin varallisuutta tarpeeksi niin voidaan leikkiä jotain puolet ja puolet kustannuksiin osallistumista.
Puolisoni tiesi mihinkä lähti kun otti minut vähävaraisen ja hän sanoi että maksaisi yksinkin ihan kaikki asumiskulut eikä tarvitse kulujen puolittajaa ja tänne mahtuu asumaan, sanoi ihan huumorilla että tarvitsee keittiöpiikaa ja talouden hoitajaa :D Hän haluaa että minullekkin jää tarpeeksi harrastus rahaa ja kun olen onnellinen niin hänkin on. Jos olisi toisinpäin ja itselläni enemmän rahaa niin tekisin ihan samoin. Ei mun käärinliinoissani ole taskuja niin ettei täältä mitään saa mukaansa.
Luulisi olevan todella stressaavaa laske tasan tarkalleen kuluja että menee varmasti tasan ja vaikuttaa jo sairaalloiselta saituudelta sellainen eikä sellainen ole mitään rakkautta vaan jotain ihan muuta kämppis touhua.
Päiväkotimaksukin nousee, koska uuden avokin isot tulot huomioidaan maksun suuruudessa.