Miten jakaa vuokra uusperheessä?
Kun toisella 2 lasta, toisella ei lapsia. Onko ok jakaa vuokra,vesi ja sähkölasku puoliksi? Asunto 4h+k
Kommentit (75)
jos miehen lapsia, niin jaetaan vuokra 4 osaan. 3/4 miehelle. jos naisen lapsia, niin mies maksaa vuokran. elättäjäähän yh mammat hakee
Vierailija kirjoitti:
Uusperheen mamma kirjoitti:
Meillä on uusperhe, johon kuuluu mieheni ja hänen juuri täysi-ikäistynyt, mutta vielä kotona asuva (opiskeleva) lapsensa, minä, 16- ja 14-vuotiaat lapseni sekä yhteinen 8-vuotias lapsemme. Kaikki lapset asuvat meillä koko ajan. Lisäksi perheeseemme kuuluu nuoremman lapseni hamsteri ja mieheni täysi-ikäisen lapsen koira.
Asumiskustannukset on jyvitetty huoneiden pinta-alan ja yhteisten tilojen keskimääräisen käytön mukaan ja jaamme ne seuraavasti:
Mieheni maksaa 22 %
Mieheni lapsi maksaa 9 %, mutta koska hän opiskelee, mies ja hänen exänsä maksavat summan puoliksi.
Minä maksan 20,5 %
Minun lapseni maksavat kumpikin 9,25 %, mutta he ovat alaikäisiä, joten exäni ja minä maksamme ne puoliksi.
Yhteinen lapsemme maksaa 10 %, mutta käytännössä mieheni ja minä maksamme sen puoliksi.20 % asumiskuluista katetaan tasausrahastosta, johon kerätään maksuja keittiön ja kylpyhuoneen päivittäisestä käytöstä. Kolikot lasketaan joka kuukauden lopussa ja yleensä niistä kertyy hieman ylijäämää, jolla ostetaan herkkuja.
Koiralta ja hamsterilta ei kerätä maksuja.
Kaikki ovat tyytyväisiä ja homma toimii.
Mistä nuo tasausrahaston rahat tulevat? Ymmärsinkö oikein että kotona pitää maksaa vessan ja keittiön käytöstä? :D
Eiköhän vastaus ollut sarkasmia. Kirjoittajaa huvittaa kulujen jakaminen viivoittimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Miten jakaisit kulut? Lapsellinen menettää yhdessä asuessa asumistuen ja yh lisät. Ap
Se on sinun valintasi, että menetät tuet ja haluat muuttaa yhteen. Itsestäänselvää luulisi olevan, että sinä maksat itse niistä lapsistasi koituvat kulut. 75% vesi- ja sähkölaskusta, vuokrasta hankalampi miettiä, ainakin sen 75%, sillä sinun lapsesi tarvitsevat ne 2 makuuhuonetta, niin sinunkaan niistä pitäisi maksaa 100%.
En muuttaisi näillä spekseillä. Minusta reilumpaa olisi että aikuiset maksaa 50-50 asumiseen liittyvät maksut ja sitten se jolla niitä lapsia on niin maksa atoki lapsiin eriksen liittyvät kulut, kuten vatteet, harratukset jne. Mahdollisesti isomman osan ruokakuluista.
Ei todellakaan 50/50.
Itse maksaisin menoista esim. 1 aikuinen 800€, 1 lapsi 400€, siis suhde tuo, summat riippuen talouden menoista. Ja noista maksettaisiin vain asuminen ( +muut yhdessä sovitut kodin hankinnat ), kotivakuutus, sähkö, vesi ja ruuat.
Autot, vaatteet, harrastukset ja turhakkeensa kumpikin maksaa omasta pussistaan.
Yh:n oma valinta muuttaa uusperhekuvioon, silloin on turha vinkua tukien menettämisellä, lapsettomanko pitäisi tuet kompensoida maksamalla kuluista enemmän?
Minulla ja lapsillani on oma koti ja saan muiden yksinvanhempien tapaan täysin aiheellisesti yh-korotukset ja isompaa asumistukea, johon jokainen samassa tilanteessa oleva on oikeutettu. Meillä on toimiva perhe jossa kaikilla on hyvä olla. En ymmärrä miksi muuttaisin kumppanini kanssa yhteen. Pitäisi luopua omasta tutusta kodista ja menettäisin avoliiton vuoksi koko asumistuen ja nuo korotukset - mutta tasajakologiikallanne silti joutuisin maksamaan 75% kaikista kuluista koska meitä on kolme ja kumppanini on yksin. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ainoa tilanne jossa suostuisin muuttamaan yhteen olisi se että kumppani olisi hiton rikas eikä tuntuisi missään maksaa vaikka kaikkien kuluja. Olisi todella epäreilua että pienituloinen alkaisi maksaa hyvätuloisenkin asumista kun vuokra nousisi satasia. En tiedä, onneksi haluan asua omalla porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uusperhe, johon kuuluu mieheni ja hänen juuri täysi-ikäistynyt, mutta vielä kotona asuva (opiskeleva) lapsensa, minä, 16- ja 14-vuotiaat lapseni sekä yhteinen 8-vuotias lapsemme. Kaikki lapset asuvat meillä koko ajan. Lisäksi perheeseemme kuuluu nuoremman lapseni hamsteri ja mieheni täysi-ikäisen lapsen koira.
Asumiskustannukset on jyvitetty huoneiden pinta-alan ja yhteisten tilojen keskimääräisen käytön mukaan ja jaamme ne seuraavasti:
Mieheni maksaa 22 %
Mieheni lapsi maksaa 9 %, mutta koska hän opiskelee, mies ja hänen exänsä maksavat summan puoliksi.
Minä maksan 20,5 %
Minun lapseni maksavat kumpikin 9,25 %, mutta he ovat alaikäisiä, joten exäni ja minä maksamme ne puoliksi.
Yhteinen lapsemme maksaa 10 %, mutta käytännössä mieheni ja minä maksamme sen puoliksi.20 % asumiskuluista katetaan tasausrahastosta, johon kerätään maksuja keittiön ja kylpyhuoneen päivittäisestä käytöstä. Kolikot lasketaan joka kuukauden lopussa ja yleensä niistä kertyy hieman ylijäämää, jolla ostetaan herkkuja.
Mistä nuo tasausrahaston rahat tulevat? Ymmärsinkö oikein että kotona pitää maksaa vessan ja keittiön käytöstä? :D
Ymmärsit oikein. Keittiö 50 senttiä/puoli tuntia, Wc/kylppäri 20 senttiä/10 min. Maksuja kertyy riittävästi eikä kukaan ole valittanut.
Lähtökohtainen oletus on mielestäni se, että aikuiset maksavat maksukykynsä mukaan about puoliksi. Lapset ja nuoret ovat tulottomia. Jos uusperheen "vieras" aikuinen asuu hänelle vieraiden lasten kanssa, hän on vähintäänkin suostunut olemaan lapsille edes jonkinlainen järkevä aikuisen malli ja huolehtimaan heistä sen mukaan mitä olette sopineet. Jos vieras aikuinen ei ole tarpeeksi turvallinen ja huolehtiva, niin sitten hän on jollain tasolla vaarallinen. (Kärjistetysti ei koe olevansa missään vastuussa lapsesta eikä soita hänelle edes apua jos tarvetta on - torjuu, hylkää jne.)
Logiikkaani ei mahdu se, että toinen maksaisi 3 osuuden ja toinen 1 osuuden. Aikuiset ovat kuitenkin ne, jotka "hallinnoivat" asuntoa, eivät lapset.
Meillä minä maksoin sen (ja muut kulut) silloin kun olin töissä ja mies opiskeli. Sitten vaihdettiin toisinpäin, mies töihin ja minä opiskelemaan ja hän maksoi kaikki kulut.
Nyt ollaan molemmat töissä mutta miehellä kolminkertainen palkka joten hän maksaa edelleen kaikki kulut.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni maksaa 22 %
Minä maksan 20,5 %
Kaikki muut ovat tyytyväisiä paitsi vouti joka tulee lopulta hakemaan joka kuukausi puuttuvan 9,25% osuuden erääntyneet maksut.
Mitään ei jää puuttumaan, koska niitä 9,25 % maksavia lapsia on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan 50/50.
Itse maksaisin menoista esim. 1 aikuinen 800€, 1 lapsi 400€, siis suhde tuo, summat riippuen talouden menoista. Ja noista maksettaisiin vain asuminen ( +muut yhdessä sovitut kodin hankinnat ), kotivakuutus, sähkö, vesi ja ruuat.
Autot, vaatteet, harrastukset ja turhakkeensa kumpikin maksaa omasta pussistaan.
Yh:n oma valinta muuttaa uusperhekuvioon, silloin on turha vinkua tukien menettämisellä, lapsettomanko pitäisi tuet kompensoida maksamalla kuluista enemmän?
Ei lapsen kohtuullisiksi asumiskuluiksi katsota missään 400 euroa kuussa. Jos menisi vaikka lastenvalvojalle esittämään sopimusta jossa eksäni pitäisi jakaa kanssani kolmen lapsemme kulut puoliksi, tuolla järjellä hänelle pitäisi määrätä yli 600 euroa elatusmaksua mikäli ajatus on että lasten kulut ovat pelkästään asumisesta 1200 euroa kuussa. Tuon 600 euron päälle tulisi vielä puolet kaikista muista lasten kuluista. :D
Mieheni maksaa 22 %
Minä maksan 20,5 %
Ihanan selkeää! Mahtaa exäsikin olla tyytyväinen kun saa olla osallistumassa näin selkeästi pirstaloituun kulukuvioon. Itse laittaisin ehkä koiran vielä vetämään kärryllä osan ostoksista ja hamsterille voisi opettaa jotain temppuja, joilla viihdyttäisi perhettä elantonsa eteen... Saa käyttää muttei oo pakko!
Mun kumppani aina välillä ehdottaa että muuttaisi meille. Just tuosta syystä en suostu. Maksakoon itse oman elämisensä. Halvemmalla hän tietenkin mun talossa pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta reilumpaa olisi että aikuiset maksaa 50-50 asumiseen liittyvät maksut ja sitten se jolla niitä lapsia on niin maksa atoki lapsiin eriksen liittyvät kulut, kuten vatteet, harratukset jne. Mahdollisesti isomman osan ruokakuluista.
Miksi asuminen pitäisi maksaa 50-50? Asunnon pitää olla väh. 1 huonetta isompi niiden lasten takia!
Vierailija kirjoitti:
Mieheni maksaa 22 %
Minä maksan 20,5 %
Ymmärsit oikein. Keittiö 50 senttiä/puoli tuntia, Wc/kylppäri 20 senttiä/10 min. Maksuja kertyy riittävästi eikä kukaan ole valittanut.
Aivan älytöntä. Te siis annatte lapsille viikkorahaa tms josta heidän pitää maksaa teille takaisin kun toimivat normaalisti omassa kodissaan? Toki teille hyvä systeemi että teinit joutuvat maksamaan vessassa ja suihkussa käynnistä. Toivon että joku heistä kertoo tuosta ulkopuoliselle, lastensuojelu kiinnostuisi ihan varmasti siitä että perustarpeiden täyttämisestä pitää maksaa aikuisille. Hyi hitto.
No nyt en ymmärrä. Aina täällä huudetaan että asumiskulut suhteessa kummankin tuloihin, eli enemmän tienaava maksaa enemmän. Ja että talouden rahat on yhteiset. Miksi se ei päde nyt?
t. yksinasuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni maksaa 22 %
Minä maksan 20,5 %
Aivan älytöntä. Te siis annatte lapsille viikkorahaa tms josta heidän pitää maksaa teille takaisin kun toimivat normaalisti omassa kodissaan? Toki teille hyvä systeemi että teinit joutuvat maksamaan vessassa ja suihkussa käynnistä. Toivon että joku heistä kertoo tuosta ulkopuoliselle, lastensuojelu kiinnostuisi ihan varmasti siitä että perustarpeiden täyttämisestä pitää maksaa aikuisille. Hyi hitto.
Aivan älytöntä että joku ei tajua sarkasmia vaikka se pilkotaan useassa erässä hopeatarjottimelle nenän eteen.
Minä ihmettelen minkälainen ihminen haluaa muuttaa lapsiperheeseen jossa lapset eivät ole omia. Järkevintä olisi pitää omat asunnot. Mitään omaa rauhaa ei ole lapsiperheessä. Sit se ei ole ihan sama kuin omat lapset. Sekin ettei lapset välttämättä hyväksy koska eivät he rakastu vieraaseen ihmiseen. Tärkeinä jos kuitenkin aikoo yrittää niin on iso asunto että kaikki saavat omaakin rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan 50/50.
Lapsettoman oma valinta muuttaa uusperhekuvioon. Silloin on turha valittaaa kun pitää maksaa toisen lapsien kuluja. Uusperheessä ollaan perhe, ei "minä, sinä ja sun lapset".
Avoliittoon muuttava menettää tuet ja lisät koska koko ruokakunnan tulot huomioidaan niissä, samoin kuin samassa paikassa asuvien aikuisten lukumäärä. Idea on juurikin se että yhteiskunnan näkökulmasta kaksi aikuista voi vastata kuluista yhdessä eikä tukia enää tarvita. Uskomaton ajatus että sen sijaan että samassa kodissa asuvat aikuiset jakaisivat kulut, kaikki tuet menettävä aikuinen joutuisi maksamaan yksin enemmän kuin lapseton kumppani.
Tottakai aikuiset jakaa vuokran ja muut asumiskulut puoliksi. Ellei sitten toisin sovita, jos toinen tienaa vaikka moninkertaisesti. Ruokakulutkin 50-50 kuulostaa ihan reilulta ellei toinen taho syö reilusti enemmän. (Esim. nainen 50kg joka syö vaan salaattia versus mies +100kg ja hänen 5 teiniä)