Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär haluaa muuttaa takaisin kotiin

Vierailija
03.06.2022 |

Mieheni ja minä olemme viisikymppisiä. Lapset ovat muuttaneet kotoa pois, mutta nyt 25v tyttäremme on muuttamassa ulkomailta takaisin. Hän tarvitsee asuinpaikan jotta saa säästettyä rahaa omaa asuntoaan varten. Looginen päätös on siis se, että hän tulee vuodeksi, pariksi takaisin kotiin.
Mutta minä en ole tästä kovinkaan innoissani. Meillä on omat rutiini me ja mukava, rauhallinen elämä. Rakastamme lapsiamme, mutta nyt olisi aika nauttia omasta ajasta ja rauhasta. Tyttäreni on minulle äärettömän tärkeä, mutta hän ei ole helppo ihminen. Tunnen syyllisyyttä näistä tunteista, ja tunnustan, että olisin hyvilläni jos hän hankkisi asuinpaikan kaverinsa ym luota. Olemme tarjonneet raha-apua, mutta tytön mielestä on kaikin tavoin helpompaa että hän tulee kotiin. Oman äitini mielestä olen itsekäs ja "luonnoton" äiti. Hän tarjosi myös tyttärelleni asuinpaikkaa, mutta se on liian kaukana hänen tulevasta työpaikastaan.

Kommentit (549)

Vierailija
201/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se aikuinen tytär teidän elämään muka vaikuttaa? Miksi muuttaisitte elämäänne tai rytmiänne?

Meidän lapset on vielä pieniä, mutta tietävät jo nyt, että kotiin saa aina tulla, aikuisenakin.

Tottakai saa tulla käymään, aikuisenakin. Nyt on kyse siitä, että 25 v palaa asumaan kotiinsa jopa vuosiksi tarkoituksella säästää omaan asuntoon.

Kyllä se muuttaa elämää ja rytmiä, jos nuori päättää pitää vaikka juhlia omille ystävilleen tai nuorella käy vaikka yövieraita. En voisi kulkea kotonani vapaasti esim vähissä vaatteissa, jos vaikkapa joku ystävä olisi jäänyt kylään. Nämä asiat pitää sopia etukäteen, ettei tule yllätyksiä.

No totta hemmetissä se nuori kysyy vanhemmiltaan luvan ennen kuin kutsuu sinne kavereitaan saati että järjestää juhlia. Jos muuttaa toisen nurkkiin niin asuu sitten sen toisen ehdoilla, niin se vaan menee. Ja tämä nyt toki kannattaa sopia jo etukäteen, että ei sovi tulla asumaan kuin hotelliin tai täyshoitolaan. Minä asuin joskus muutaman kuukauden isälläni töitten takia, ihan tein itse ruokani ja pesin pyykkini, joskus tein ruokaa koko porukalle. Ja aika paljon olin kavereitten luona tai kaupungilla, en raahannut sinne isän luo ketään saati että jotain bileitä olisin pitänyt.

Vierailija
202/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. . .Jos olisin itse samassa tilanteessa, antaisin tyttären muuttaa, mutta tekisin selväksi, että hänkin on taloudessa aikuinen, joka huolehtii osansa velvollisuuksista . . . ;

Juuri näin! Tietysti otat lapsesi vastaan, mutta teet selväksi, että mikään Hotelli Äiti ei kotinne ole. Luulisin, että hänellä ulkomailla olon jälkeen on tiedossa, miten kotitöistä ja omista asioista pidetään huolta.

Epäilen vahvasti että olisi pitänyt asioistaan huolta ulkomaillakaan. Omien sanojensa mukaan varmasti. Mutta osa ihmisistä onnistuu teettämään kaiken muilla eikä pidä sitä mitenkään ongelmallisena.

Sama, erikoista jos ei ole yhtään rahaa jäänyt säästöön vaikka on ollut töissä. Luulenpa ettei ulkomailla kaikki olekaan mennyt ihan kuin Strönsössä ja nyt sitten "routa porsaan kotiin ajaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni asui kotonamme 27-vuotiaaksi saakka. Nyt hän asuu ulkomailla yhdessä puolisonsa kanssa ja käy töissä. Normaali hänestä tuli ja selviytyy itsenäisesti niin kuin muutki. Lopettakaa eläminen yhteiskunnan sekä muiden odotusten mukaisesti. Tehkää mikä parhaalta tuntuu

Vierailija
204/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin aikuisen lapsen kotiin saamaan tukea pidemmäksi aikaa, jos hän olisi sairas, loukkaantunut, tai muuten toipumisen tarpeessa tai esimerkiksi vararikossa.

Mutta täysin terve, työkykyinen nuori ihminen saisi minulta ehkä lainaan vuokratakuurahat ja kutsun syömään kerta viikkoon. Viikoksi, pariksi voisi tulla bunkkaamaan, että saa järjestettyä asunnon.

Jos pitää säästää käsiraha omaan asuntoon, on hyvä idea aloittaa asolla. Ottaa pienen lainan sen kynnysmaksuun. Kun se on maksettu, niin kynnysraha onkin kasassa.

Vierailija
205/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on käsittämättömän itsekäs tapa ajatella, että lapset asap pois kotoa eikä sen jälkeen ole asiaa takaisin. Ei auteta, koska minä ja minun uusi elämä- mentaliteetti. Samoiten omat vanhemmat tyrkätään hoitokoteihin ikääntyessään.

Pidän kulttuureista, joissa perhe on aidosti tärkeä eikä kotoa painostetaan ketään pois. Autetaan päivittäin toisia ja vietetään yhdessä aikaa usein. Ei ole itsekkäitä ajattelutapoja, kuten "ei se meidän Janica-Petteri voi tulla takaisin, kun ei muuten saada nussia missä ja milloin halutaan!". Ja niitä ikäihmisiä hoidetaan tilanteen mukaan.

Meille lapset saavat tulla aina, vaikka muuttaa takaisin jos sille tuntuu. Monesti myös autetaan meidän omia vanhempia ja olemmekin jo anopille sanoneet, että hän voi meille muuttaa tulevaisuudessa halutessaan. Oli otettu tästä, ja syystäkin. Harvoin kukaan suomalainen tällaista ehdottaa.

Omien vanhempieni kohdalla, minulla on monta sisarusta ja valmiiksi ollaan sovittu, miten toimitaan heidän ikääntyessään. Vanhempamme ovat tietoisia tästä ja kaikki sisarukseni haluavat auttaa heitä jos/kun sellainen elämäntilanne tulee. Mutta mieheni on ainoa, joka haluaa auttaa omaa äitiään. Ei niitä muita kiinnosta, yksikin mieheni sisaruksista oli äidilleen sanonut että laittaa heti hoitokotiin, kun sellainen aika tulee.

Tuossa on nyt noin 10 sivullista tekstiä, joissa lähes kaikissa lukee, että vanhemmat ottaisivat tyttären kotiin, mutta tietyillä ehdoilla.

Miten ihmeessä sait ohitettua ne kaikki ja päättelit nerokkaasti, että tytär einsaisi mennä kotiin ja kuinka kaikki okisvat laittamassa lapsoset ulos kotoa heti kuin mahdollista? Mikä ongelma sinulla on?

Vierailija
206/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin te itsekkäät äidit ja isät hankitte lapsia, ja kun lapsi aikuisena vähän tarvisi apua niin ei kelpaa enää. Käy vähän kuin koiralle. Pentu on niin suloinen ja sitä on kivaa paapoa, kunnes koira kasvaa ja siihen kyllästyy.

25-vuotias on kaikin puolin kykenevämpi, voimakkaampi, työkyvyltään parempi ja elinvoimaisenpi kuin vanhempansa. Niin se luonto toimii, ei ole tarkoitus, ettei ihminen itsenäisty koskaan.

Vierailija
207/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi olet kasvattanut tyttärestäsi vaikean ihmisen?

Ei ihmistä kasvateta vaikeaksi ihmiseksi. Kokemusta on pari lasta ovat tosi sopuisia kaikkien kanssa ja yksi on sukset ristissä lähes kaikkiin ihmisiin ( ovat jo yli kolmikymppisiä)

Vierailija
208/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. . .Jos olisin itse samassa tilanteessa, antaisin tyttären muuttaa, mutta tekisin selväksi, että hänkin on taloudessa aikuinen, joka huolehtii osansa velvollisuuksista . . . ;

Juuri näin! Tietysti otat lapsesi vastaan, mutta teet selväksi, että mikään Hotelli Äiti ei kotinne ole. Luulisin, että hänellä ulkomailla olon jälkeen on tiedossa, miten kotitöistä ja omista asioista pidetään huolta.

Epäilen vahvasti että olisi pitänyt asioistaan huolta ulkomaillakaan. Omien sanojensa mukaan varmasti. Mutta osa ihmisistä onnistuu teettämään kaiken muilla eikä pidä sitä mitenkään ongelmallisena.

Sama, erikoista jos ei ole yhtään rahaa jäänyt säästöön vaikka on ollut töissä. Luulenpa ettei ulkomailla kaikki olekaan mennyt ihan kuin Strönsössä ja nyt sitten "routa porsaan kotiin ajaa".

Mistäs me tiedetään ettei ole yhtään jäänyt rahaa säästöön? Voihan sitä ollakin, mutta jos tavoitteena on ostaa asunto pk-seudulta niin sitä tarvitsee aika paljon käsirahaksi. Eikä kaikkien palkka siellä ulkomaillakaan ole niin hyvä että siitä erityisemmin jäisi säästöön, vaikka asiansa hoitaisikin. Oikeastaan olen aika ihmeissäni että ihmiset olettaa 25-vuotiaalla olevan kovin paljon säästöjä, siinä iässähän ollaan ihan työuran alussa ja maksellaan opintolainaa jne.

Vierailija
209/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä jotka kieli pitkällä oottaa, että lapsi on 18 ja lähtee kotoa. Ja takaisin ei ole tulemista.

Jostain syystä nää on aina niitä joilla on nuoruus jäänyt lapsen takia elämättä ja sitä vapauden kaipuuta yritetään paikata myöhemmin.

Mulle on ainakin vanhemmat sanonut, että kotiin saa aina tulla takaisin.

Minullekin... ja nyt tulee pikkuserkkupuolen lapsi ulkomailta syksyllä asumaan meille, kun tulee suomeen vaihto-oppilaaksi. Sopi meille oikein hyvin, hyvää tekee, että saa välillä tarkastella omiakin rutiineja, että olisiko aika päivittää ja sellaista. Meillä on lähisuvussa kaikki vähän sitä mieltä, että niinkauan kun lattiapinta-alaa on vapaana, niin majapaikka löytyy.

Vierailija
210/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten vaikka oliskin? Säkö sanot siinä vaiheessa lapsellesi, että mitäs läksit?

Vierailija
211/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs me tiedetään ettei ole yhtään jäänyt rahaa säästöön? Voihan sitä ollakin, mutta jos tavoitteena on ostaa asunto pk-seudulta niin sitä tarvitsee aika paljon käsirahaksi. Eikä kaikkien palkka siellä ulkomaillakaan ole niin hyvä että siitä erityisemmin jäisi säästöön, vaikka asiansa hoitaisikin. Oikeastaan olen aika ihmeissäni että ihmiset olettaa 25-vuotiaalla olevan kovin paljon säästöjä, siinä iässähän ollaan ihan työuran alussa ja maksellaan opintolainaa jne.

Nyky 25v:t ovat onnekkaita jos saavat edes hyväpalkkaisia vakitöitä. Melkein joka alalta saa vaan pätkätöitä ja silppua. Tai sit tarjolla on jotain 20h/vko osaria. Säästäpä siinä sitten.

Elinkustannukset taas kohoaa silmissä.

Vierailija
212/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä jotka kieli pitkällä oottaa, että lapsi on 18 ja lähtee kotoa. Ja takaisin ei ole tulemista.

Jostain syystä nää on aina niitä joilla on nuoruus jäänyt lapsen takia elämättä ja sitä vapauden kaipuuta yritetään paikata myöhemmin.

Minullekin... ja nyt tulee pikkuserkkupuolen lapsi ulkomailta syksyllä asumaan meille, kun tulee suomeen vaihto-oppilaaksi. Sopi meille oikein hyvin, hyvää tekee, että saa välillä tarkastella omiakin rutiineja, että olisiko aika päivittää ja sellaista. Meillä on lähisuvussa kaikki vähän sitä mieltä, että niinkauan kun lattiapinta-alaa on vapaana, niin majapaikka löytyy.

Suomessa olisi majapaikkaa etsiviä vaikka kuinka, mutta ettepä ole ottaneet heitäkään kotiinne. Ihme tekopyhyyttä.

Vierailija
213/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky 25v:t ovat onnekkaita jos saavat edes hyväpalkkaisia vakitöitä. Melkein joka alalta saa vaan pätkätöitä ja silppua. Tai sit tarjolla on jotain 20h/vko osaria. Säästäpä siinä sitten.

Elinkustannukset taas kohoaa silmissä.

Ammatinvalintakysymys.

Vierailija
214/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen perheeni kanssa ja viihdyn heidän kanssaan. Elämä on lyhyt. Itsenäistyminen tapahtuu viimeistään silloin kun vanhemmista aika jättää. Vietän heidän kanssaan niin paljon aikaa kun vielä voi :) Muiden mielipiteet ei kiinnosta.

Vierailija
215/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on käsittämättömän itsekäs tapa ajatella, että lapset asap pois kotoa eikä sen jälkeen ole asiaa takaisin. Ei auteta, koska minä ja minun uusi elämä- mentaliteetti. Samoiten omat vanhemmat tyrkätään hoitokoteihin ikääntyessään.

Pidän kulttuureista, joissa perhe on aidosti tärkeä eikä kotoa painostetaan ketään pois. Autetaan päivittäin toisia ja vietetään yhdessä aikaa usein. Ei ole itsekkäitä ajattelutapoja, kuten "ei se meidän Janica-Petteri voi tulla takaisin, kun ei muuten saada nussia missä ja milloin halutaan!". Ja niitä ikäihmisiä hoidetaan tilanteen mukaan.

Meille lapset saavat tulla aina, vaikka muuttaa takaisin jos sille tuntuu. Monesti myös autetaan meidän omia vanhempia ja olemmekin jo anopille sanoneet, että hän voi meille muuttaa tulevaisuudessa halutessaan. Oli otettu tästä, ja syystäkin. Harvoin kukaan suomalainen tällaista ehdottaa.

Omien vanhempieni kohdalla, minulla on monta sisarusta ja valmiiksi ollaan sovittu, miten toimitaan heidän ikääntyessään. Vanhempamme ovat tietoisia tästä ja kaikki sisarukseni haluavat auttaa heitä jos/kun sellainen elämäntilanne tulee. Mutta mieheni on ainoa, joka haluaa auttaa omaa äitiään. Ei niitä muita kiinnosta, yksikin mieheni sisaruksista oli äidilleen sanonut että laittaa heti hoitokotiin, kun sellainen aika tulee.

Minusta on aivan eri asia, mistä syystä kukin muuttaa ja kuinka pitkäksi aikaa. Omat vanhempani olisivat ottaneet isoäitini heille asumaan, koska ei pärjännyt enää yksin omassa kodissaan, mutta tuskinpa silloin, jos isoäitini olisi halunnut ainoastaan maksimoida säästönsä asumiskuluissa. Sama juttu omalla kohdallani. Jos minulla olisi iso asunto, niin ottaisin vanhempani asumaan heidän tarvitessaan apua, mutta en siksi, että he voisivat vuosia säästää asumiskulunsa sukan varteen. Ap:n tilanne kuulostaa juuri siltä, että lapsi ei tarvitse varsinaisesti apua, mutta asuessaan vanhemmillaan, ei tarvitsisi maksaa vuokraa, vakuutusta, sähköä, ruokia jne. Kyllähän siinä säästää. Tarjotaanko reiluuden nimissä sama mahdollisuus myös muille lapsille? Tokihan aina muutama kuukausi käy vaikka kaverikin tulisi nurkkiin asumaan, mutta kyse oli vuosista.

Vierailija
216/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa muutetaan niin aikaisin pois kotoa? Opiskelijana nyt maksaa omia vuokria ja kaikkea. Ei ihan mitään halpaa lystiä. Kotona voisi säästää rahaa niin olisi hyvä alku itsenäiselle elämälle. Mutta ei, sitä parempi ihminen olet mitä aikaisemmin lähdet pois kotoa. Olen myös pistänyt merkille, että mitä suomalaisille perhe merkitsee. Ei tunnu olevan aitoa yhteisöllisyyttä ja välittämistä :(

Meillä lasten opiskelupaikat löytyivät monen sadan kilometrin päästä, kotoa pitäen opiskelu on mahdotonta. Jostain kumman syystä he mieluummin muuttivat pois kotoa eivätkä jääneet kotikaupunkin ammattikouluun opiskelemaan.

En itse yli kaksikymppisenä olisi halunnut, että vanhemmat määräävät, saanko mennä illalla ulos ja mihin aikaan minun pitää aamulla herätä. Jos olisin jäänyt lapsuudenkotiin asumaan, minua olisi kohdeltu kuin viisivuotiasta. Äiti kysyy nytkin vessareissun jälkeen, pesinkö kädet. Voi luoja, olen jo viisikymppinen.

Tuskin huvikseen kysyy.

Vierailija
217/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloituksesta:

"Hän tarvitsee asuinpaikan jotta saa säästettyä rahaa omaa asuntoaan varten. Looginen päätös on siis se, että hän tulee vuodeksi, pariksi takaisin kotiin".

Vierailija
218/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vieläkään saatu tietoa mitä ap:n mies tästä tuumaa? Ei kai ap yksinään asiaa päätä. Mitä mies sanoo?

Vierailija
219/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytärhän on jo aikuistunut - tuskin on enää hankala ja vaikka olisikin niin voitte tehdä jo alussa sopimuksen, miten teillä kuuluu elää ja jos tuottaa häiriötä, hänen täytyy keksiä joku muu paikka.

Vierailija
220/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi majapaikkaa etsiviä vaikka kuinka, mutta ettepä ole ottaneet heitäkään kotiinne. Ihme tekopyhyyttä.

Et sitten keksinyt yhtään hyvää.

T. Eri