Aikuinen tytär haluaa muuttaa takaisin kotiin
Mieheni ja minä olemme viisikymppisiä. Lapset ovat muuttaneet kotoa pois, mutta nyt 25v tyttäremme on muuttamassa ulkomailta takaisin. Hän tarvitsee asuinpaikan jotta saa säästettyä rahaa omaa asuntoaan varten. Looginen päätös on siis se, että hän tulee vuodeksi, pariksi takaisin kotiin.
Mutta minä en ole tästä kovinkaan innoissani. Meillä on omat rutiini me ja mukava, rauhallinen elämä. Rakastamme lapsiamme, mutta nyt olisi aika nauttia omasta ajasta ja rauhasta. Tyttäreni on minulle äärettömän tärkeä, mutta hän ei ole helppo ihminen. Tunnen syyllisyyttä näistä tunteista, ja tunnustan, että olisin hyvilläni jos hän hankkisi asuinpaikan kaverinsa ym luota. Olemme tarjonneet raha-apua, mutta tytön mielestä on kaikin tavoin helpompaa että hän tulee kotiin. Oman äitini mielestä olen itsekäs ja "luonnoton" äiti. Hän tarjosi myös tyttärelleni asuinpaikkaa, mutta se on liian kaukana hänen tulevasta työpaikastaan.
Kommentit (549)
Limvo111 kirjoitti:
Tuttaville muutti takaisin yli 30v nainen. Asunut vuosia omillaan. Vuokra-asuntoja on hyvin tarjolla ja eri hintaisia. En tajua miten vanhemmat suostuvat tähän. Pienituloinen saa yhteiskunnan tukiakin...Täysin käsittämätöntä. Nyt tämä lokki pitänyt majaa täysihoidossa jo vuoden. Vanhemmat luulevat tukevansa tytärtään mutta oikeasti tekevät vain hallaa itselleen ja tyttärelle.
Asuin osittain vanhempieni luona kolmikymppisenä, mutta tilanne oli enemmän se, että he ripustautuivat minuun. Omat ruokani tein kyllä ym. En tykkää asua yksin ja nyt olen aika onneton, vanhemmat jo kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti haluaa asua vanhempiensa luona muuten kuin muutaman kuukauden siirtymävaiheen ajan eli etsiessään asuntoa? Vai olettaako joku, että kavereita voi kutsua vanhemmilleen kuin omaan kotiinsa tai että muutenkin voi elää vanhemmillaan täysin vapaasti, voi vaikka valita haluamansa netflix-leffan ja ilmoittaa isälle, että katso uutisesi läppäriltä, tämä on nyt kesken?
Kyse ei ole vain kotitöiden jakamisesta, vaan muutenkin siitä, miten kotona ollaan.
Plus miettikääpä tää tilanne uusperheeseen. Eli jossa toinen perheen aikuinen ei ole tämän partaisen lapsen isä/äiti.
Tämäkin on ihan todellista joissain. Voi kyllä natista uusioperheen liitto sillä hetkellä kun toisen 25v lapsi ilmaisee halunsa muuttaa mamin lihapatojen ääreen. Sillä erolla että ei lihaa vaan vegepataa tosin näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko auttaa tarjoamalla kotinne hänen asuntolainansa vakuudeksi?
Itse olen perheessämme lapsista ainoa, joka ei ole muuttanut takaisin kotiin edes lyhyeksi ajaksi. Tiedän, että sellainen mahdollisuus olisi aina olemassa, mutta olen sen verran itsenäinen etten halua tukeutua perheeni apuun. Omat sisarukseni ovat muuttaneet kotiin esimerkiksi ulkomaanjaksojen jälkeen tai avoliiton kariutuessa. Veljeni on jopa muuttanut vaimonsa ja lastensa kanssa lapsuudenkotiini, kun he luopuivat omasta asunnostaan suunnittelemansa ulkomaanjakson vuoksi, mikä sitten peruuntuikin.
Huh! En yhtään ihmettele ettei lapsia saaneet ihmiset ole aina niin tavoiteltuja treffipalstoilla. Etenkään jos toinen on lapseton tai saanut omat pilttinsä kasvatettua vastuullusiksi kansalaisiksi. Tuohon on elämän mittainen savotta ja riski. Aina joku esimerkiksi 26v lapsi jopa puolisoineen ja pienine lapsineen on vaarassa tulla vanhusten kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Siellä Porvoossa on varmasti edullisia vuokra-asuntoja. Rahaa saa säästettyä, kun syö 200 g makaronilaatikkoa ja raikkaita voileipiä päivittäin.
Tyrskähdin kun raikkaat voileivät oli saatu ujutettua tähänkin lankaan :)
Kyllä lyhyeksi aikaa majoittaisin aikuisen lapsen, vaikka tilaa olisikin niukasti. Tuskin itsekään moneksi kuukaudeksi haluaisi jäädä, 25v on jo ehtinyt tottua siellä ulkomailla omiin tapoihinsa ja varmasti itsekin toivoo pääsevänsä omaan kotiin pian. Kyllä muutamassa viikossa luulisi asunnon löytävän ja saisi muuton järjestettyä johonkin pieneen vuokra-asuntoon.
Tuon ikäisenä itsekin vasta hain paikkaani ja ajatuskin sitovasta asunnon ostosta oli hyvin kaukainen. Säästöön jäi palkasta, pystyi matkustella ja harrastaa miten huvitti. Ei nuoren aikuisen enää kuulu vanhempien nurkissa asua kuin aivan väliaikaisesti.
Minä ottaisin aikuiset lapseni kotiin mutta sillä ehdolla että en tarvitse elättää heitä.
Mun luokse saa aina tulla takaisin asumaan. Ihan mahtavaa, Piste. On resursseja.
Tyttö voisi muutta minun luokseni vaikka heti. M62
Ei tuossa kuviossa ole mitään järkeä. Vuokralle vain asumaan jonnekin. Suomessa saa aikuiset ihmiset lisäksi maailman kattavinta asumistukea ja muuta tulonsiirtoa yhteiskunnalta, niin ei missään kuukautta pidemmässä vanhempien luona notkumisessa olle mitään järkeä. Kummankaan osapuolen kannalta.