Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär haluaa muuttaa takaisin kotiin

Vierailija
03.06.2022 |

Mieheni ja minä olemme viisikymppisiä. Lapset ovat muuttaneet kotoa pois, mutta nyt 25v tyttäremme on muuttamassa ulkomailta takaisin. Hän tarvitsee asuinpaikan jotta saa säästettyä rahaa omaa asuntoaan varten. Looginen päätös on siis se, että hän tulee vuodeksi, pariksi takaisin kotiin.
Mutta minä en ole tästä kovinkaan innoissani. Meillä on omat rutiini me ja mukava, rauhallinen elämä. Rakastamme lapsiamme, mutta nyt olisi aika nauttia omasta ajasta ja rauhasta. Tyttäreni on minulle äärettömän tärkeä, mutta hän ei ole helppo ihminen. Tunnen syyllisyyttä näistä tunteista, ja tunnustan, että olisin hyvilläni jos hän hankkisi asuinpaikan kaverinsa ym luota. Olemme tarjonneet raha-apua, mutta tytön mielestä on kaikin tavoin helpompaa että hän tulee kotiin. Oman äitini mielestä olen itsekäs ja "luonnoton" äiti. Hän tarjosi myös tyttärelleni asuinpaikkaa, mutta se on liian kaukana hänen tulevasta työpaikastaan.

Kommentit (549)

Vierailija
1/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itsekäs ja luonnoton äiti. Ei siinä muuta.

Mutta sen verran tulee ymmärrystä ettei ole kiva jos tytär ihan vuodeksi tai pariksi tulee. Luulisi pari kuukautta riittävän että saa oman kämpän.

Vierailija
2/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ajatuksesi. Jos olisin itse samassa tilanteessa, antaisin tyttären muuttaa, mutta tekisin selväksi, että hänkin on taloudessa aikuinen, joka huolehtii osansa velvollisuuksista, eikä palaa "lapseksi". Ajattelisin niin, että sen vuoden, parin jälkeen voin taas jatkaa omaa helppoa elämää puolison kanssa.

Palvelus lapselle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sen verran tulee ymmärrystä ettei ole kiva jos tytär ihan vuodeksi tai pariksi tulee. Luulisi pari kuukautta riittävän että saa oman kämpän.

Ap puhui säästämisestä, ymmärtäisin että kyse on käsirahasta omaan kämppään. Vuokralla asuessa on vaikea säästää.

Vierailija
4/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Ymmärrän sinua, mutta itse asuin vielä 25-vuotiaana kesäisin 3kk ja jouluisin 1kk vanhempieni luona, koska opiskelin toisella paikkakunnalla ja kävin loma-ajat töissä kotipaikkakunnallani. Olisi tuntunut todella ikävältä, jos olisi sanottu, etten saa tulla. Tietysti muutama kuukausi on eri asia kuin ympärivuotinen asuminen. En olisi ehkä halunnut muuttaa kokonaan takaisin kotiin tuossa tyttäresi tilanteessa.

Vierailija
5/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itsekäs. Aikuinenkin lapsi taantuu teiniksi kotiin palatessaan.

Vierailija
6/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhui säästämisestä, ymmärtäisin että kyse on käsirahasta omaan kämppään. Vuokralla asuessa on vaikea säästää.

Harva omistusasuja kai saa asua ilmaiseksi omaa asuntoa säästäessään. Monet onnistuvat säästämään käsirahan ihan omillaan.

Vierailija
7/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vuokralla asuessa on vaikea säästää? Toki ap:n lapsi maksaa osansa asumiskuluista ja vakuutuksista vai oletetaanko tässä, että tytär asuu ilmaiseksi vanhempiensa kanssa, kaverinsa ja mahdollinen miesystävä käyvät kylässä jne.?

Ymmärtäisin kuukauden tai parin asumisen eli siihen asti, että löytyy oma asunto, mutta harva meistä säästää omistusasunnon käsirahaa tuossa ajassa.

Vierailija
8/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi muuttaa, mutta koti ei ole aikuiselle mikään täysihoitola. Eli ruoanlaitto, siivous ja muut työt kuuluu tasapuolisesti jokaiselle. Vuokraa ei tarvitse maksaa, mutta ruokakuluihin osallistuu jokainen aikuinen

Vierailija
9/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän teitä. Itse aion muuttaa selvästi pienempään asuntoon, kun lapset muuttavat kotoa. Ei minulla ole aikomus pitää ylimääräistä tilaa siltä varalta, että lapset haluaisivat muuttaa takaisin.

Vierailija
10/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tytär on nyt kuitenkin jo aikuinen, ei teidän tarvitse siitä enää huolehtia ja palvella vaikka se teillä asuisikin. Sovitte vaan pelisäännöt: koti ei ole täysihoitola ja tytär tekee osansa kotitöistä ja maksaa ainakin omat ruokansa.

Vierailija
11/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi itse tuohon.

Vaikka lapseni ovat minulle tosi tärkeitä tietenkin, aika aikansa kutakin ja kun kotoa on muutettu pois, ei sinne enää pysyvästi palata, ei etenkään pelkän rahan takia.

Vierailija
12/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma äitisi sanoi totuuden: olet itsekäs ja luonnoton äiti. Tuosta nyt ei kuitenkaan tarvitse kantaa syyllisyyttä, sillä myös itsekkäät ihmiset tekevät lapsia ja koska lapsi ei vanhempiaan voi valita, niin ei voi mitään. Parempi, että olet rehellinen sekä itsellesi, että myös tyttäresi suuntaan. JA mitä pikemmin asiasta sanot, sitä enemmän se tytärtäsi auttaa vuokra-asunnon löytämisen suhteen. Hänhän voi tinkiä siellä asuinmukavuudestaan ja hakea markkinoiden halvinta ja näin voi säästää nopeammin.

Varmaa kuitenkin on, että jos kieltäydyt tarjoamasta asuinpaikkaa tyttärellesi, niin se saa aikaan särön suhteisiinne, mutta se on sen hinta. Välit voi aina korjata jälkeenpäin, ellei tyttöresi ole sitten pitkävihaista laatua.

Vierailija
13/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin näkisin, että Suomessa, tässä maailman kalleimmassa maassa, vanhemmat eivät auta lapsiaan tarpeeksi oman elämän alkuun. Se apu voisi olla juurikin sitä, että ostetaan lapselle oma asunto tai annetaan lapsen asua kotona vaikka 30-vuotiaaksi, niin on saanut säästettyä käsirahan asuntoon. Muuten tällä meidän sukupolvella ei tule olemaan mahdollisuuksia omistusasuntoon (ellei saa perintöä).

Vierailija
14/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä kuvitella että aika pian se tytär alkaa katsella omaa kämppää, harva tuon ikäinen oikeasti haluaa asua vanhempien nurkissa. Varsinkin jos on jo asunut vuosia omillaan ja ulkomaillakin.

Vierailija
15/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin näkisin, että Suomessa, tässä maailman kalleimmassa maassa, vanhemmat eivät auta lapsiaan tarpeeksi oman elämän alkuun. Se apu voisi olla juurikin sitä, että ostetaan lapselle oma asunto tai annetaan lapsen asua kotona vaikka 30-vuotiaaksi, niin on saanut säästettyä käsirahan asuntoon. Muuten tällä meidän sukupolvella ei tule olemaan mahdollisuuksia omistusasuntoon (ellei saa perintöä).

Tai vaikka neuvoo ASP-säästäjäksi.

Vierailija
16/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole itsekäs. Aikuinenkin lapsi taantuu teiniksi kotiin palatessaan.

Just näin. Ja ymmärtäisin jonkun kuukauden tai kaksi, mutta mahdollisesti pari vuotta? Kyllä tuon ikäisen jo pitää ottaa vastuu omasta elämästä, on se sitten säästämistä tai muuta. Minä en ainakaan suostuisi muuta kuin hetken tilapäismajoitukseen.

Vierailija
17/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi olla lapsen puolelta hankalaa ymmärtää, jos asutte jossain kartanossa, missä 5 tyhjää makuuhuonetta, ja muutenkin hyvällä paikalla.

Sinänsä kyllä ymmärrän, ettei ole halua ottaa. Tosin voisin itse ottaa, jos tytär vuokraksi siivoaisi aina talon.

Vierailija
18/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu tytär tyhmällä äidillä.

Vierailija
19/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva omistusasuja kai saa asua ilmaiseksi omaa asuntoa säästäessään. Monet onnistuvat säästämään käsirahan ihan omillaan.

Mitä sitten? Pitääkö aina mennä sen mukaan, mitä suurin osa ihmisistä tekee? Et osaa ajatella omilla aivoilla, niin tarvitset muut kertomaan, mikä on soveliasta?

Vierailija
20/549 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen haluaa pitää välivuoden opinnoistaan ulkomailla ja tulee kotiin.

Olen vain iloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän