Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihansyöjä - kuinka usein suostuisit syömään kasvisruokaa?

Vierailija
02.06.2022 |

Kysymys tuli mieleen, uusioperheen ruokakuvioita miettiessä. Nyt avopuoliso haluaisi lihaa joka aterialla ja minä syön lapsena kanssa vain kasvisruokaa. Kokkaan aina kasvisruoan meille, mutta kätevää olisi jos jonkun kerran viikossa samasta ruoasta saisi myös mies ja hänen kaksi lastaan syödäkseen.

Usein kasvisruokani on melko tavallista arkiruokaa: pinaattikeitto- ja kananmuna, kasvispyörykät riisillä ja kermaviilikastikkeella, jokin kasvispasta, sienirisotto, kasvissosekeitto raejuustolla jne.

Mies pelkää ettei saa itselleen ja lapsilleen tarpeeksi ravintoaineita vaikka kasvisruokakertoja ei tulisi kun pari kolme viikkoon.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oleta, että kasvissyöjä tekisi kompromisseja sen suhteen kuinka usein suostuu syömään lihaa, joten en itsekään tekisi kompromisseja asian suhteen. 

Sekasyöjä ei syö 100% lihaa eli valtaosa ruokavaliosta myös sekasyöjällä on kasviksia.

Otsikossa kysyttiin lihansyöjiltä, ja vastasin, koska olen lihansyöjä eli karnivori.

Vierailija
62/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön suurimmaksi osaksi kasvisruokaa. En silti miellä itseäni kasvissyöjäksi koska lihaa menee kerran, pari viikossa. Lähinnä kanaa syön ja kalaa/mereneläviä (sushin muodossa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin syödä vaikka joka aterialla, kunhan kasvisruoassa ei ole soijarouhetta tai tofua. 

Vierailija
64/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjä mies ilmoittautuu. Pyrin syömään edes kerran viikossa puhtaasti kasvisruokaa ilman lihaa tai kalaa. 

Ja ilokseni olen huomannut, että esim intialaisissa ravintoloissa saa ihan älyttömän hyviä kasvisannoksia. 

Vierailija
65/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämaisissa ravintoloissa todellakin on usein tosi maukkaita kasvisruokia.

Vierailija
66/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavalmisteita ja punaista lihaa suositellaan syömään 500g. viikossa. Lähde ruokavirasto.

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…

Sä voit sanoa että et tule katsomaan lihan ahmijoita sairaalaan kun niillä on suolistosyöpä tai saavat sydänkohtauksen tai korkeasta verenpaineesta johtuvan aivoinfarktin.

Liha ei noita vaivoja aiheuta. Ne johtuvat ravinnon liian korkeasta glykeemisestä kuormasta. Lihan glykeeminen indeksi ja kuorma on lähellä nollaa.

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-lowdown-on-g…

Vierailija
67/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko molemmat ruokaa? Tai laittaako hän itse siis ruokaa kun haluaa joka aterialla liharuoan?

Vierailija
68/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihan kanssa myös kasviksia mutta en pelkkää kasvisruokaa.

Vierailija
69/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on ainoa kasvis mitä syön, muuten menee pelkkää lihaa.

Vierailija
70/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se nero luulee ettei ilman lihaa saa ravintoaineita? Varmaan kuvittelee että proteiinia ei saa muusta kuin lihasta ja siitä saa C-vitamiiniakin.

Vierailija
71/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäpä siinä, molemmat on hyviä vaihtoehtoja. Ainoa asia on vaan, että prosessoituja tuotteita en syö, ne on täyttä myrkkyä, olin se sitten kasvis- tai liharuoka.

Ainot asia on, että kasvisruuassa saa olla erittäin tarkka mitä suuhunsa pistää, ettei saa antiravinteita ja suolisto pysyy kunnossa. Pähkinät, oliviiöljy, mantelit, tuoreet kasvikset ja juurekset, kaura ja marjat on loistavaa ravintoa.

Soijan ja muut viljat kuin kaura saa unohtaa välittömästi, jos meinaa terveellisesti syödä. Tai no luomusoijaaä menisi, mutta kaikki ne lähes on GMO:lla pilattua, kuten viljatkin.

Huoh. EU-alueella ei saa myydä GMO-tuotteita ihmisravinnoksi, joten eivät ole läheskään kaikki sillä pilattua.

Vierailija
72/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvispyörykät riisillä ja kermaviilikastikkeella, jokin kasvispasta, sienirisotto, kasvissosekeitto raejuustolla jne.

kasvispyörykät / lihapullat

Vierailija
73/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman soijasta iso osahan menee nimenomaan karjan rehuksi eli jos soijaa pelkää niin monet eläinperäiset tuotteet on juuri soijalla kasvatettua. Jos siis soijaa pelkää.

Vierailija
74/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin mielelläni kasvisruokaa 4-5 viikossa mikäli tuotteet olisivat maistuvia. Ns. lihankorvikkeet ovat toistaiseksi olleet melkoisia pettymyksiä.

Vierailija
75/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihansyöjä ja vielä mies.

Tehdään usein avopuolison kanssa lihatonta ruokaa, joskus saattaa koko viikko mennä, että on kokattu vaikka soijarouheesta, erilaisia keittoja, salaatteja, ym.

Olen itse sen verran kulinaristi, että tykkään hyvin tehdystä kasvis/vegeruuasta, enkä voi käsittää, että sitä lihaa pitää olla joka aterialla. Parhaat ravintolatkin olen kokenut maailman vegerafloissa.

SIlti lihaa menee, eniten kanaa, mutta on tuolla kyljyksetkin odottamassa grilliä. Mutta vastaus alun kysymykseen, pystyisin helposti olla pitkiäkin aikoja ilman lihaa. Suositan myös muita rohkeasti kokeilemaan lihattomia reseptejä. Takaan, että vatsa tulee täyteen ja maistuu usein paremmaltakin kuin samat vanhat lihakeitot, kunhan jaksaa nähdä vaivaa.

Älä viitsi valehdella. Yksikään kulinaristi ei koske soijarouheeseen.

Vierailija
76/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavalmisteita ja punaista lihaa suositellaan syömään 500g. viikossa. Lähde ruokavirasto.

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…

Sä voit sanoa että et tule katsomaan lihan ahmijoita sairaalaan kun niillä on suolistosyöpä tai saavat sydänkohtauksen tai korkeasta verenpaineesta johtuvan aivoinfarktin.

Lihansyönti ei aiheuta biologisesti sekasyöjille suolistosyöpää, sydankohtauksia tai aivoinfarkteja. Eihän se aiheuta niitä muillekaan eläinlajeille.

Vierailija
77/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, mutta soija, pavut, herneet ja kaalit on kiellettyjen listalla. Myös paprika, sipulit. Saan syödä kuitenkin purjon vihreää osaa, peruna ei käy koska en kestä nopeita hiilihydraatteja, välteltäviä myös riisi ja pasta. Ei viljoja ja maitotuotteita nyt kasvisruokavalio ei sisälläkään. Jos näiden ulkopuoelta keksii kasvisruuan niin olen enemmän kuin kiinnostunut.

Vierailija
78/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön päivittäin kasviksia lihan kanssa. Kuinka usein sinä syöt lihaa kasvisten kanssa?

Vierailija
79/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman soijasta iso osahan menee nimenomaan karjan rehuksi eli jos soijaa pelkää niin monet eläinperäiset tuotteet on juuri soijalla kasvatettua. Jos siis soijaa pelkää.

Kannattaakin suosia kotimaista nautaa. Sitä ei ruokita soijalla vaan ruoholla, jota ihminen ei voi syödä.

Vierailija
80/81 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni käyttää elintarvikkeita, juustoja, ravintolalihoja yms mitkä tulee ulkomailta. Kyllä Suomessakin monille eläimille taidetaan syöttää soijaa. Miten vaikka broileri?

Isoksi jalostettuja eläimiä jotka syö rehua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi