Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan

Vierailija
01.06.2022 |

alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.

Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"

Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut

1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa

Mitä itse tekisit?

Kommentit (225)

Vierailija
1/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen 860 e vuokra? Muuta halvempaan, alle 700 eurolla saa oikein hyviä kämppiä jo.

Vierailija
2/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä 510e?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulle maksetaan koko vuokra vaikka toi on reilusti yli hyväksytyn vuokran määrän?

Vierailija
4/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että sinulle on nyt kannattavampaa olla noin, mutta ihmettelen, miksi et ole aikanaan hankkinut minkäänlaista koulutusta. Mitä tässä voi sanoa. Tuo nykyinen tilanteesi on parasta mitä voit saada tuolla asenteella. Pidä toi.

Toki voit myös harkita edullisempaa paikkakuntaa, mutta varmista miten vaikuttaa tukiin.

Vierailija
5/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä 510e?

Toimeentulotuen perusosa

"Perusosan määrä

Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet). Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menoeränä oma perusosansa.

Vuonna 2022 toimeentulotuen perusosan määrä on yksin asuvalle 514,82 e/kk."

Lähde: Kela.fi

Vierailija
6/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin

Vierailija
7/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitää maksaa sun eläminen vain siksi ettet oo saanut aikaiseksi hankkia koulutusta??

Vierailija
8/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet nyt vapaa-ajalla?

Vierailija
9/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulle maksetaan koko vuokra vaikka toi on reilusti yli hyväksytyn vuokran määrän?

Siksi koska osoitan asuntohakemuksilla Kelalle hakevani halvempaa asuntoa.

Oleellista ei ole se että saanko halvempaa asuntoa, vaan se että osoitan hakevani sitä.

Tällöin hyväksyvät kuntakohtaisen rajan ylittävän vuokran

ap

Vierailija
10/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö töitä tekee kun toinen hölmö maksaa puolestasi.

Vierailija
11/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta halvempaan paikkaan. Ota asunto työpaikan läheltä ja Simsalabim. rahaa jää muuhun elämiseen ihan eri tavalla.

Vierailija
12/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menisin pienipalkkaiseen työhön, mistä siirtyisin parempipalkkaiseen työhön ja siitä taas parempipalkkaiseen työhön. Opiskelisin myös vähän joka välissä. Ja näinhän minä olen tehnytkin.

Vierailija
13/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle riittää moinen minimielämä niin siitä vaan. Se on kyllä se huippu minkä voit koskaan saavuttaa. Sen sijaan jos menisit töihin, voisi tulotasosi vähitellen nousta siitä mitä se aluksi on ja elämäsi mennä koko ajan ylöspäin.

Vierailija
14/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän pitää maksaa sun eläminen vain siksi ettet oo saanut aikaiseksi hankkia koulutusta??

Mulla on koulutus siitä huolimatta elän niukemmin kuin ap. Olen vakaasti harkitsemassa siirtymistä yhteiskunnan ruhtinaalliseen huomaan ja vaihtamaan siihen jatkuvan kiireen, stressin, rahapulan ja turhautumisen.

Vierailija
15/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos näin on, niin kyllä on väärin. Saat liikaa tukia, liian kalliiseen asuntoon, jos ihan oikeasti yksiksesi asut noin kalliissa asunnossa. Sun pitäisi asua jossain 20m2 max 550e/kk kämpässä. No sittenhän sulle jäisi palkastakin enemmän käteen asumiskulujen jälkeen ja työssä käyminen/itse itsensä elättäminen kannattaisi.

Nyt kun asian itse noin esittelet, niin kyllä tässä maassa sitten vaan kerta kaikkiaan maksetaan liikaa tukia!!

Vierailija
16/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menisin pienipalkkaiseen työhön, mistä siirtyisin parempipalkkaiseen työhön ja siitä taas parempipalkkaiseen työhön. Opiskelisin myös vähän joka välissä. Ja näinhän minä olen tehnytkin.

Meinaat että jokainen voi vain vaihtaa paikkaa halutessaa, ja kaikki tienaavat 10 000e/kk jos vain viitsivät?

joopa joo.

Vierailija
17/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisi perustaa oman firman tuonne niiin kiinteistön vuokra on jo tähtitieteellisiä summmia.

Vierailija
18/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulle riittää moinen minimielämä niin siitä vaan. Se on kyllä se huippu minkä voit koskaan saavuttaa. Sen sijaan jos menisit töihin, voisi tulotasosi vähitellen nousta siitä mitä se aluksi on ja elämäsi mennä koko ajan ylöspäin.

V##tu mikä harhakuvitelma. Koskee vain pientä osaa ihmisistä.

Vierailija
19/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti aika hirvittävää, miten iso kynnys nykyään niin monelle on mennä edes ensimmäiseen työpaikkaan.

Vierailija
20/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos näin on, niin kyllä on väärin. Saat liikaa tukia, liian kalliiseen asuntoon, jos ihan oikeasti yksiksesi asut noin kalliissa asunnossa. Sun pitäisi asua jossain 20m2 max 550e/kk kämpässä. No sittenhän sulle jäisi palkastakin enemmän käteen asumiskulujen jälkeen ja työssä käyminen/itse itsensä elättäminen kannattaisi.

Nyt kun asian itse noin esittelet, niin kyllä tässä maassa sitten vaan kerta kaikkiaan maksetaan liikaa tukia!!

eläminen 20m2 kopissa ei ole elämää, vaan hengissä pysymistä.