Mielestäni on erittäin junttia käyttää jotain hienostelevaa sivistyssanaa kansantajuisen sanan sijaan, etenkin jos on selvää, ettei läheskään kaikki ymmärrä tuon hienostelevan sivistyssanan merkitystä
Ja usein tuollainen vaikuttaa muutenkin sellaiselta tekoälykkäältä meiningiltä. Oikeasti älykäs ihminen puhuu niin, että tyhminkin tajuaa mistä on kyse.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkilla ei riitä itsetunto olemaan korostamatta itseään.
Liikaa sivistyssanoja käyttävä paljastaa paljon pätevyydestään.
Mitä sinä paljastat, kun haluat osoittaa pätevyyttäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen vivahteista perillä oleva käyttää tilanteeseen sopivaa sanastoa. Välillä se voi tarkoittaa jonkin alan erikoissanastoa, välillä murretta. Samaa mieltä aapeen kanssa: on sivistynyttä ottaa muiden keskustelijoiden kielitaito huomioon.
Mutta ei tuo ap:n kuvaama asia ole oikeasti varmaan yleinen ongelma, koska ihmiset hakeutuvat yleensä älykkyydeltään suurin piirtein samantasoiseen seuraan. En esim. minä juuri koskaan keskustele jonkun amiksen tai ÄO-85 ihmisen kanssa, koska ei ole sellaisia kavereita tai läheisiä.
Jos joskus kuitenkin niin käy, niin tyhmennän puhettani, mutta se ei ole kovin mielekästä. On henkisesti latistavaa, jos pitää tyhmentää puhettaan ja koko ajan varmistaa, että toinen varmasti tajuaa, mitä sanon.
Huoh. Sinä siis koet että sivystyssanojen ja ammattisanaston tunteminen on älykkyyden merkki? Tarpeeton sivistyssanojen käyttö on merkki pelkästään itsekorostuksen tarpeesta.
"Rangaistukseksi oikeus langetti 80 päiväsakkoa, josta kertyy Kolehmaisen tuloilla maksettavaa 2 960 euroa."
Ei hitto, että on köyhä mies. Alta 40 euroa per päiväsakko!
Ei ihme, että on pinna kireällä :D
Vierailija kirjoitti:
"Rangaistukseksi oikeus langetti 80 päiväsakkoa, josta kertyy Kolehmaisen tuloilla maksettavaa 2 960 euroa."
Ei hitto, että on köyhä mies. Alta 40 euroa per päiväsakko!
Ei ihme, että on pinna kireällä :D
Oho, meni väärään ketjuun.
No. Tässä teillekin sivisyssanoilla tai ilman: https://www.vauva.fi/keskustelu/4674824/koronaraivo-iski-muusikko-maki-…
Vierailija kirjoitti:
Mainitaan nyt esimerkiksi Netfliksissä oleva kategoria "eksentrinen". Olisiko "erikoinen" ollut järkevämpi vaihtoehto tuolle? Kuinka moni suomijuntti muka tietää mitä eksentrinen tarkoittaa? Ap
No ei eksentrinen täsmälleen ole sama kuin erikoinen. Minusta ei ole olemassa yhtä suomen sanaa, jolla eksentrisen voisi helposti kaikissa yhteyksissä korvata.
Sitä paitsi kaikki, jotka ymmärtävät englantia, tietävät, mitä tuo sana tarkoittaa. Sehän on englanniksi melkein sama. Eikä kyseiseessä todellakaan ole mikään erityisen vaikea tai harvinainen sana.
Itse en jaksa tyhmentää itseäni ja rajata sanavarastoani vaan meinaan edelleen käyttää myös vierasperäisiä sanoja. Sori.
Joskus en muista avata sanoja, koska olen omissa ajatuksissani ja ehkä vähän uupunut (esim. töissä). Lisäksi koulussa käytän niitä jatkuvasti ihan siksi, että eivät jotkut oppilaat niitä muuallakaan opi. Toki selitän asian selkokielisesti heti perään. Joskus toistan sen sivistyssanan ihan tarkoituksella, että se jää jonnekin muistin sopukoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä diskurssi kuuluu implisiittisesti narratiiviin. Varsin hyvä momentum.
Sulla vaikuttas olevan ketterä tahtotila.
Minulle sivistyssanat ovat muodostuneet vuosikymmenien aikana arkikieleksi. Joskus väsyneenä en jaksa muistaa varoa niitä kaikessa seurassa.
Sivistynyt keskustelu vaatii abstraktiota. Sivistyssanat tarjoavat niitä. Siksi sivistyssanat ovat sivistystä per se.
Mielestäni on erittäin junttia olla kysymättä selvennystä jos ei ole tajunnut sanaa, niin oikeasti älykkäät ihmiset hoitaa, se on ongelman sosialisoimista ja erittäin tärkeä oppimismekanismi, tosi itsetuhoista hiljentää se huonon iteetunnon varjolla.
Joillekin sivistyssanat tulevat mieleen ennen selkosanoja. Jos on esimerkiksi opiskellut jotain tiettyä alaa ja vaikka filosofiaa siihen päälle, ne sanat tulevat tutuiksi sivistyssanamuodossa. Tai useita asioita olen opiskellut englannin kielellä, jossa se sana on usein hyvin lähellä suomen kielen sivistyssanaversiota. Kyse ei ole mitenkään älykkyydestä tietenkään, vaan enemmänkin harjaantuneisuudesta tiettyyn kieleen. Toki harjaantuminen tapahtuu usein korkeamman koulutuksen piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen vivahteista perillä oleva käyttää tilanteeseen sopivaa sanastoa. Välillä se voi tarkoittaa jonkin alan erikoissanastoa, välillä murretta. Samaa mieltä aapeen kanssa: on sivistynyttä ottaa muiden keskustelijoiden kielitaito huomioon.
Mutta ei tuo ap:n kuvaama asia ole oikeasti varmaan yleinen ongelma, koska ihmiset hakeutuvat yleensä älykkyydeltään suurin piirtein samantasoiseen seuraan. En esim. minä juuri koskaan keskustele jonkun amiksen tai ÄO-85 ihmisen kanssa, koska ei ole sellaisia kavereita tai läheisiä.
Jos joskus kuitenkin niin käy, niin tyhmennän puhettani, mutta se ei ole kovin mielekästä. On henkisesti latistavaa, jos pitää tyhmentää puhettaan ja koko ajan varmistaa, että toinen varmasti tajuaa, mitä sanon.
Huoh. Sinä siis koet että sivystyssanojen ja ammattisanaston tunteminen on älykkyyden merkki? Tarpeeton sivistyssanojen käyttö on merkki pelkästään itsekorostuksen tarpeesta.
Vierassanojen käyttö ei toki kerro neroudesta. Mutta ihan varmasti on niin, että laajan sanavaraston omaavat ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin ne, jotka eivät hallitse kuin arkisen perussanaston. Esimerkiksi jo peruskoulu on pitkälti käsitteiden opettelua. Tiedätkö, mikä on tornado, substantiivi, kommunismi, intoleranssi, modernismi jne? Osa oppii ja osa ei niin millään. Kumpi porukka lienee älykkäämpi?
T. Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitaan nyt esimerkiksi Netfliksissä oleva kategoria "eksentrinen". Olisiko "erikoinen" ollut järkevämpi vaihtoehto tuolle? Kuinka moni suomijuntti muka tietää mitä eksentrinen tarkoittaa? Ap
No ei eksentrinen täsmälleen ole sama kuin erikoinen. Minusta ei ole olemassa yhtä suomen sanaa, jolla eksentrisen voisi helposti kaikissa yhteyksissä korvata.
Sitä paitsi kaikki, jotka ymmärtävät englantia, tietävät, mitä tuo sana tarkoittaa. Sehän on englanniksi melkein sama. Eikä kyseiseessä todellakaan ole mikään erityisen vaikea tai harvinainen sana.
Itse en jaksa tyhmentää itseäni ja rajata sanavarastoani vaan meinaan edelleen käyttää myös vierasperäisiä sanoja. Sori.
Mitä itsensä tyhmentämistä siinä on, että pyrkii ilmaisemaan itseään mahdollisimman monipuolisesti omalla äidinkielellään? Sehän on päin vastoin henkistä laiskuutta, jos ei tee niin, vaan käyttää vierassanoja oikotienä.
Albert Einstein sanoi jotenkin näin: "Jos et osaa selittää asiaa ymmärrettävästi, et ymmärrä sitä tarpeeksi hyvin."
Etenkin jos puhuu omaa ammattikieltään siihen perehtymättömille. Psykologit ja puheterapeutit ovat tätä harrastaneet. Minulla ei ikävä kyllä ole tutkintoa kummaltakaan alalta.
Mitä tuo meininggi on, mistä puhut?
Onhan se nyt niin hienoa päteä sivistyssanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on erittäin junttia olla kysymättä selvennystä jos ei ole tajunnut sanaa, niin oikeasti älykkäät ihmiset hoitaa, se on ongelman sosialisoimista ja erittäin tärkeä oppimismekanismi, tosi itsetuhoista hiljentää se huonon iteetunnon varjolla.
Ihan joka pölhöösin ongelman sosialisoinnista ei tarvitse kysyä mitään tarkennuksia. Siinäpähän sönköttävät juttuaan, joka pitäisi esimerkiksi olla myyvä tai muuten vakuuttava. Viesti pitää osata sanoittaa selvästi. Vaatii poikkeuksellisuutta, että diipadaapabullhit-tykittäjiltä haluaa koittaa lypsää oikeasti, mitä he koittavat sanoa, mutteivat sitä jostain syystä osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Kyllä mun tuttavapiirissä on selkeästi hyvin monenlaisella älykkyydellä ja elämänkokemuksella varustettuja ihmisiä, enkä ollenkaan usko että olen poikkeus.
Ja kyllähän suurin osa meistä törmää erilailla koulutettuihin ihmisiin palveluammateissa tai vaikka festareilla tai gaalaillallisilla. Jos olet jumittanut itsesi jonnekin omaan kuplaan missä kaikki on samanlaisia, suosittelen tulemaan pois. Elämä on paljon monimuotoisempaa ja kiinnostavampaa kun ei lukitse itseään samankaltaisten seuraan.
Höpö höpö. Totta kai näen silloin tällöin erilaisia ihmisiä joissain tilaisuuksissa, mutta en saa yhtään mitään siitä, että varta vasten hakeudun jonkun ÄO-85 ihmisen seuraan. Ja ei, ei ole minun laajemmassakaan kaveripiirissä juuri ollenkaan ihmisiä, jotka eivät olisi korkeasti koulutettuja tai keskimääräistä älykkäämpiä. Jossain sukujuhlissa saattaa olla pari ei-niin älykästä ihmistä, mutta ei sen enempää, koska minun sukuni vain on sellainen. Ja isommissa tilaisuuksissa en juuri juttele niiden yksinkertaisempien ihmisten kanssa, kun siellä on tarjolla myös älykkäämpää keskusteluseuraa.
Jos on älykäs ja introvertti, niin jonkun ÄO-85 ihmisen kanssa keskusteleminen ei tuo elämään sinänsä mitään lisäarvoa, jonka takia se olisi jotenkin tavoiteltava asia. Älykäs ihminen, joka on hyvin ekstrovertti, saattaa joskus ihan mielellään keskustella ei-älykkään kanssa, koska he saavat paljon energiaa sosiaalisesta kanssakäymisestä, mutta kyllä hekin mielellään keskustelevat älykkäiden ihmisten kanssa, koska se stimuloi ja tuo lisäarvoa elämään.
En minä lukitse itseäni samankaltaisten seuraan, vaan ajaudun aina keskivertoa älykkäämpien seuraan, koska heidän kanssaan synkkaa. Ja introverttina en siis kaipaa mitään pintapuolisia "niitä näitä" keskusteluja, paljon mieluummin katson itsekseni vaikka sarjaa HBO:lta kuin teen sitä. Ekstrovertit eivät usein näytä ymmärtävän, että introvertit ihan oikeasti ovat usein mieluummin yksin kuin muiden seurassa vain sosialisoimisen vuoksi.
Minulle sivistyssanat ovat normaali osa elämääni ja siksi niitä käytän sujuvasti myös ihan arkisesssa puheessani. Onneksi suurin osa ihmisistä, joiden kanssa olen kanssakäymisessä ovat myös varsin sivistyneitä, joten käytännön ongelmia tästä ei juurikaan aiheudu. Kyllä kai aikuinen ihminen voi kysyä keskustelukumppaniltaan ihan suoraan, jos ei jotain ymmärrä?