Mielestäni on erittäin junttia käyttää jotain hienostelevaa sivistyssanaa kansantajuisen sanan sijaan, etenkin jos on selvää, ettei läheskään kaikki ymmärrä tuon hienostelevan sivistyssanan merkitystä
Ja usein tuollainen vaikuttaa muutenkin sellaiselta tekoälykkäältä meiningiltä. Oikeasti älykäs ihminen puhuu niin, että tyhminkin tajuaa mistä on kyse.
Kommentit (105)
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Olen akateemisesti koulutettu ja asiantuntijatyössä. Toki puhun työympäristössä ammattikieltä ja käytän ns. sivistyssanoja, MUTTA puhun myös paljon kansantajuistamisen puolesta. Minusta keskustelukumppani tulee aina ottaa huomioon ja mieluummin selkiyttää ilmaisuaan liikaa, kuin antaa itsestään ylimielinen kuva hienoilla sanoilla ja ilmaisuilla.
Nykyään käytetään mm. sanaa "kontribuutio" monessa paikassa. Erityisesti TV1:n ajankohtaisia asioita puivat kulttuurikeskustelijat heittävät melkoisia ilmauksia kuulijoille. Joskus listasin näitä sanoja ja kysyin, ymmärtääkö mummoni hölkäsen pölyäystä näiden ns. sivistyneiden puheesta.
Kannattaa niitä käyttää. Ne provosoi ja etenkin jos käyttää väärin väärässä kohtaa, niin aiheuttaa myötähäpeää.
Siinä henkilö provosoi itselleen häpeällisen tilan ja satuttaa itseään. Vain sen takia koska käytin sanaa väärin.
Käytä pimeää voimaa. Sivistyssanoilla voi oikeasti lyödä ja opettaa toisille mikä on heidän asemansa suhteessa sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään käytetään mm. sanaa "kontribuutio" monessa paikassa. Erityisesti TV1:n ajankohtaisia asioita puivat kulttuurikeskustelijat heittävät melkoisia ilmauksia kuulijoille. Joskus listasin näitä sanoja ja kysyin, ymmärtääkö mummoni hölkäsen pölyäystä näiden ns. sivistyneiden puheesta.
Kulttuuri on aika spesifi genre, jota koskeva diskurssi on potentiaalisesti kompleksista.
No ymmärsikö mummo-kulta?
Vierailija kirjoitti:
No ymmärsikö? Mummosi ei ehkä ole kohderyhmää eikä välttämättä edes penaalin terävin kynä, mutta saattaa helposti olla paljon ymmärtävämpi kuin mitä sinä olet.
Jos tuntee tarvetta todistella omaa sivistystään niin se kertoo kaiken oleellisen ko. henkilön minäkuvasta.
Ei rikas tunne tarvetta todistella olevansa rikas.
Ei onnellinen tunne tarvetta todistella olevansa onnellinen.
Ei sivistynyt tunne tarvetta todistella olevansa sivistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitaan nyt esimerkiksi Netfliksissä oleva kategoria "eksentrinen". Olisiko "erikoinen" ollut järkevämpi vaihtoehto tuolle? Kuinka moni suomijuntti muka tietää mitä eksentrinen tarkoittaa? Ap
No ei eksentrinen täsmälleen ole sama kuin erikoinen. Minusta ei ole olemassa yhtä suomen sanaa, jolla eksentrisen voisi helposti kaikissa yhteyksissä korvata.
Sitä paitsi kaikki, jotka ymmärtävät englantia, tietävät, mitä tuo sana tarkoittaa. Sehän on englanniksi melkein sama. Eikä kyseiseessä todellakaan ole mikään erityisen vaikea tai harvinainen sana.
Itse en jaksa tyhmentää itseäni ja rajata sanavarastoani vaan meinaan edelleen käyttää myös vierasperäisiä sanoja. Sori.
Vahan kylla joskus naurattaa kun nama englantia "osaavat" kayttavat Yhdysvaltojen mustien jengilaisten kielta ja luulevat etta se antaa heista kielitaitoisen vaikutelman.
Ja noin sitten kirjoittaa tyhmeliini, joka ei saa edes pisteitä ä:hän. :D
Ja suomalainen on heti nimittelemassa tyhmeliiniksi kun nyt kylla kannattaisi katsoa peiliin. Kauanko itse jaksaisit kirjoittaa alt-1-3-2 kun tarvitset än? Tahan sitten muut skandit ja isot alkukirjaimet lisaksi.
Laita sina viisas nyt tahan ohjeet miten ne skandit kirjoitetaan ilman numpadia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntee tarvetta todistella omaa sivistystään niin se kertoo kaiken oleellisen ko. henkilön minäkuvasta.
Ei itsensä kanssa sinut oleva tunne tarvetta tuomita toisia yhtään miksikään esimerkiksi sivistyssanojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen vivahteista perillä oleva käyttää tilanteeseen sopivaa sanastoa. Välillä se voi tarkoittaa jonkin alan erikoissanastoa, välillä murretta. Samaa mieltä aapeen kanssa: on sivistynyttä ottaa muiden keskustelijoiden kielitaito huomioon.
Mutta ei tuo ap:n kuvaama asia ole oikeasti varmaan yleinen ongelma, koska ihmiset hakeutuvat yleensä älykkyydeltään suurin piirtein samantasoiseen seuraan. En esim. minä juuri koskaan keskustele jonkun amiksen tai ÄO-85 ihmisen kanssa, koska ei ole sellaisia kavereita tai läheisiä.
Olen eri mieltä. Kyllä mun tuttavapiirissä on selkeästi hyvin monenlaisella älykkyydellä ja elämänkokemuksella varustettuja ihmisiä, enkä ollenkaan usko että olen poikkeus.
Ja kyllähän suurin osa meistä törmää erilailla koulutettuihin ihmisiin palveluammateissa tai vaikka festareilla tai gaalaillallisilla. Jos olet jumittanut itsesi jonnekin omaan kuplaan missä kaikki on samanlaisia, suosittelen tulemaan pois. Elämä on paljon monimuotoisempaa ja kiinnostavampaa kun ei lukitse itseään samankaltaisten seuraan.
Höpö höpö. Totta kai näen silloin tällöin erilaisia ihmisiä joissain tilaisuuksissa, mutta en saa yhtään mitään siitä, että varta vasten hakeudun jonkun ÄO-85 ihmisen seuraan. Ja ei, ei ole minun laajemmassakaan kaveripiirissä juuri ollenkaan ihmisiä, jotka eivät olisi korkeasti koulutettuja tai keskimääräistä älykkäämpiä. Jossain sukujuhlissa saattaa olla pari ei-niin älykästä ihmistä, mutta ei sen enempää, koska minun sukuni vain on sellainen. Ja isommissa tilaisuuksissa en juuri juttele niiden yksinkertaisempien ihmisten kanssa, kun siellä on tarjolla myös älykkäämpää keskusteluseuraa.
Jos on älykäs ja introvertti, niin jonkun ÄO-85 ihmisen kanssa keskusteleminen ei tuo elämään sinänsä mitään lisäarvoa, jonka takia se olisi jotenkin tavoiteltava asia. Älykäs ihminen, joka on hyvin ekstrovertti, saattaa joskus ihan mielellään keskustella ei-älykkään kanssa, koska he saavat paljon energiaa sosiaalisesta kanssakäymisestä, mutta kyllä hekin mielellään keskustelevat älykkäiden ihmisten kanssa, koska se stimuloi ja tuo lisäarvoa elämään.
En minä lukitse itseäni samankaltaisten seuraan, vaan ajaudun aina keskivertoa älykkäämpien seuraan, koska heidän kanssaan synkkaa. Ja introverttina en siis kaipaa mitään pintapuolisia "niitä näitä" keskusteluja, paljon mieluummin katson itsekseni vaikka sarjaa HBO:lta kuin teen sitä. Ekstrovertit eivät usein näytä ymmärtävän, että introvertit ihan oikeasti ovat usein mieluummin yksin kuin muiden seurassa vain sosialisoimisen vuoksi.
Kuullostat rasittavalta seuralta, näin ÄÖ-85 junttina.
Niin, sitähän minä sanoinkin, että ihmiset viihtyvä sellaisten seurasta, jotka ovat älyllisesti suurin piirtein samaa tasoa.
Tosin olet väärässä siinä, että olisin livenä sinänsä rasittavaa seuraa, siis noin yleensä ihmisten mielestä, sillä olen huumorintajuinen, sydämellinen ja hyvä kuuntelija enkä korosta itseäni sosiaalisissa tilanteissa. Useimmat saanevat minusta sympaattisen vaikutelman noista syistä, ja tuskin kukaan kaverini sanoisi, että olen rasittavaa seuraa, todennäköisesti ihan päinvastoin.
Mutta meillä ei varmaan ole oikein mitään yhteistä, joten olisi ajanhukkaa kummallekin olla missään kanssakäymisissä. Tai siis, minkä helvetin takia juntti haluaisi viettää aikaa älykön kanssa tai päinvastoin?
Jonkun kaveri oli jossakin avauksessa "obsessoitunut" jostakin. En halunnut tietää mistä, mutta hyvä esimerkki.
Tuo 'sivistyssana' - termi varmaan saa ihmiset vihamielisiksi, sillä se antaa jotenkin ymmärtää, että niitä käytettäisiin vain oman sivistyneisyyden korostamiseen. Oikeasti ne ovat vain vierasperäisiä sanoja. Aina toistellaan, miten tärkeää on laaja sanavarasto, mutta joidenkin mielestä se ei koske mitään halvatun sivistyssanoja. Kuitenkaan merkitykset eivät usein mene yksi yhteen suomen kielen sanojen kanssa. En käytä 'sivistyssanoja', kun menen Pohjanmaalle, muuten ne ovat sanoja muiden joukossa. Ehkä jotkut ekan ja tokan vuoden yliopisto-opiskelijat harrastavat vielä sanoilla pätemistä. Teinit taas käyttävät englanninkielistä sanaa, koska se tulee heille mieleen ennen suomenkielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri on aika spesifi genre, jota koskeva diskurssi on potentiaalisesti kompleksista.
No ei, mutta hän voisi kirjoittaa jotain viime sodan aikaisesta lotta-toiminnasta ja ilmahälytystehtävistä ja käyttää asiasta vähän spesifiä kriisiajan jargonia ja suunnata viestinsä nykyajan kulttuuriangsteja kokeville "älyköille".
Vierailija kirjoitti:
Jonkun kaveri oli jossakin avauksessa "obsessoitunut" jostakin. En halunnut tietää mistä, mutta hyvä esimerkki.
Tämä on vain esimerkki siitä, ettei enää osata suomen kieltä, ei 'sivistyssanoilla' brassailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta hän voisi kirjoittaa jotain viime sodan aikaisesta lotta-toiminnasta ja ilmahälytystehtävistä ja käyttää asiasta vähän spesifiä kriisiajan jargonia ja suunnata viestinsä nykyajan kulttuuriangsteja kokeville "älyköille".
Hyvä. Yksikään yleisesti asioista kiinnostunut sivistyssanoja osaava tuskin pahastuu, ja voisi kuunnella mielenkiinnollakin. Toisin voi olla, jos koittaisi kertoa asioista elämämkalluille, joiden käsityskyky rajoittuu kaljan ja sidukan oston suunnitteluun, ja joille muutama vierasperäinen sanakin on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuulija tietysti päättää, milloin joku yrittää todistella jotain. Jos käyttää jotain sanaa, yrittää todistella sivistystä. Jos ostaa rahoillaan jotain, todistelee rikkautta. Jos kertoo, että itselle on tapahtunut jotain kivaa, yrittää todistella onnellisuutta. Näin olen ainakin av:lla huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain esimerkki siitä, ettei enää osata suomen kieltä, ei 'sivistyssanoilla' brassailusta.
Kuten joku jo sanoi, teinille tulee ensimmäisenä mieleen englanninkielinen sana, koska käyttää englanninkielistä nettiä ja tiktokia ja instaa ja tubea. Voi käydä kyllä entisellekin teinille, myönnetään.
Kieli muuttuu, ja olen antanut itselleni kertoa että se ei ole vain paha asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen vivahteista perillä oleva käyttää tilanteeseen sopivaa sanastoa. Välillä se voi tarkoittaa jonkin alan erikoissanastoa, välillä murretta. Samaa mieltä aapeen kanssa: on sivistynyttä ottaa muiden keskustelijoiden kielitaito huomioon.
Mutta ei tuo ap:n kuvaama asia ole oikeasti varmaan yleinen ongelma, koska ihmiset hakeutuvat yleensä älykkyydeltään suurin piirtein samantasoiseen seuraan. En esim. minä juuri koskaan keskustele jonkun amiksen tai ÄO-85 ihmisen kanssa, koska ei ole sellaisia kavereita tai läheisiä.
Olen eri mieltä. Kyllä mun tuttavapiirissä on selkeästi hyvin monenlaisella älykkyydellä ja elämänkokemuksella varustettuja ihmisiä, enkä ollenkaan usko että olen poikkeus.
Ja kyllähän suurin osa meistä törmää erilailla koulutettuihin ihmisiin palveluammateissa tai vaikka festareilla tai gaalaillallisilla. Jos olet jumittanut itsesi jonnekin omaan kuplaan missä kaikki on samanlaisia, suosittelen tulemaan pois. Elämä on paljon monimuotoisempaa ja kiinnostavampaa kun ei lukitse itseään samankaltaisten seuraan.
Höpö höpö. Totta kai näen silloin tällöin erilaisia ihmisiä joissain tilaisuuksissa, mutta en saa yhtään mitään siitä, että varta vasten hakeudun jonkun ÄO-85 ihmisen seuraan. Ja ei, ei ole minun laajemmassakaan kaveripiirissä juuri ollenkaan ihmisiä, jotka eivät olisi korkeasti koulutettuja tai keskimääräistä älykkäämpiä. Jossain sukujuhlissa saattaa olla pari ei-niin älykästä ihmistä, mutta ei sen enempää, koska minun sukuni vain on sellainen. Ja isommissa tilaisuuksissa en juuri juttele niiden yksinkertaisempien ihmisten kanssa, kun siellä on tarjolla myös älykkäämpää keskusteluseuraa.
Jos on älykäs ja introvertti, niin jonkun ÄO-85 ihmisen kanssa keskusteleminen ei tuo elämään sinänsä mitään lisäarvoa, jonka takia se olisi jotenkin tavoiteltava asia. Älykäs ihminen, joka on hyvin ekstrovertti, saattaa joskus ihan mielellään keskustella ei-älykkään kanssa, koska he saavat paljon energiaa sosiaalisesta kanssakäymisestä, mutta kyllä hekin mielellään keskustelevat älykkäiden ihmisten kanssa, koska se stimuloi ja tuo lisäarvoa elämään.
En minä lukitse itseäni samankaltaisten seuraan, vaan ajaudun aina keskivertoa älykkäämpien seuraan, koska heidän kanssaan synkkaa. Ja introverttina en siis kaipaa mitään pintapuolisia "niitä näitä" keskusteluja, paljon mieluummin katson itsekseni vaikka sarjaa HBO:lta kuin teen sitä. Ekstrovertit eivät usein näytä ymmärtävän, että introvertit ihan oikeasti ovat usein mieluummin yksin kuin muiden seurassa vain sosialisoimisen vuoksi.
Niin, sitähän minä sanoinkin, että ihmiset viihtyvä sellaisten seurasta, jotka ovat älyllisesti suurin piirtein samaa tasoa.
Tosin olet väärässä siinä, että olisin livenä sinänsä rasittavaa seuraa, siis noin yleensä ihmisten mielestä, sillä olen huumorintajuinen, sydämellinen ja hyvä kuuntelija enkä korosta itseäni sosiaalisissa tilanteissa. Useimmat saanevat minusta sympaattisen vaikutelman noista syistä, ja tuskin kukaan kaverini sanoisi, että olen rasittavaa seuraa, todennäköisesti ihan päinvastoin.
Mutta meillä ei varmaan ole oikein mitään yhteistä, joten olisi ajanhukkaa kummallekin olla missään kanssakäymisissä. Tai siis, minkä helvetin takia juntti haluaisi viettää aikaa älykön kanssa tai päinvastoin?
Mitä noiden parin minun kommenttien alapeukuista pitäisi päätellä? Että minun pitäisi haluta keskustella ÄO-85 ihmisten kanssa? Miksi? Tai miksi he haluaisivat keskustella minun kanssani? Eihän siinä ole mitään mieltä, että yksinkertainen ja älykkö keskustelevat keskenään vain keskustelemisen vuoksi. Jos jossain tilanteessa pitää vaihtaa muutama sana, niin ei siinä mitään, mutta että älykön pitäisi hakeutua yksinkertaisen ihmisen seuraan varta vasten?
Uskokaa nyt vaan, että se on teille yksinkertaisille ihmisillekin paljon mielekkäämpää keskustella samalla aaltopituudella olevien kanssa, koska vuorovaikutus on silloin luontevampaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 'sivistyssana' - termi varmaan saa ihmiset vihamielisiksi, sillä se antaa jotenkin ymmärtää, että niitä käytettäisiin vain oman sivistyneisyyden korostamiseen. Oikeasti ne ovat vain vierasperäisiä sanoja. Aina toistellaan, miten tärkeää on laaja sanavarasto, mutta joidenkin mielestä se ei koske mitään halvatun sivistyssanoja. Kuitenkaan merkitykset eivät usein mene yksi yhteen suomen kielen sanojen kanssa. En käytä 'sivistyssanoja', kun menen Pohjanmaalle, muuten ne ovat sanoja muiden joukossa. Ehkä jotkut ekan ja tokan vuoden yliopisto-opiskelijat harrastavat vielä sanoilla pätemistä. Teinit taas käyttävät englanninkielistä sanaa, koska se tulee heille mieleen ennen suomenkielistä.
Kyllä Pohjanmaalla voi käyttää sivistyssanoja, ihan samalla tavalla huomioiden sen, miten muut seurueessa käyttävät kieltä. Leveä (ei-eteläsuomalainen) murre ja sivistyssanat eivät sulje toisiaan pois. Minun kuplassani ne ainakin yhdistyvät sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pidetään ihan yleisesti nuivana älykkönä ja voin kertoa että minulla ei olisi mitään mielenkiintoa keskustella kanssasi, vaikutat todella ikävältä ihmiseltä.
Ylilautakieli, ask.fm -kieli, muut nettikielet, ja hymiöt joiden merkitystä ei voi päätellä hymiön ulkonäöstä on pahempia.