Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni on erittäin junttia käyttää jotain hienostelevaa sivistyssanaa kansantajuisen sanan sijaan, etenkin jos on selvää, ettei läheskään kaikki ymmärrä tuon hienostelevan sivistyssanan merkitystä

Vierailija
31.05.2022 |

Ja usein tuollainen vaikuttaa muutenkin sellaiselta tekoälykkäältä meiningiltä. Oikeasti älykäs ihminen puhuu niin, että tyhminkin tajuaa mistä on kyse.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitaan nyt esimerkiksi Netfliksissä oleva kategoria "eksentrinen". Olisiko "erikoinen" ollut järkevämpi vaihtoehto tuolle? Kuinka moni suomijuntti muka tietää mitä eksentrinen tarkoittaa? Ap

Vierailija
2/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä käytetään sanoja joita en ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että vastuu asian ymmärrettäväksi tekemisestä on puhujalla, ei kuulijalla. Tämä olisi kaikkien hyvä sisäistää.

Vierailija
4/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen vivahteista perillä oleva käyttää tilanteeseen sopivaa sanastoa. Välillä se voi tarkoittaa jonkin alan erikoissanastoa, välillä murretta. Samaa mieltä aapeen kanssa: on sivistynyttä ottaa muiden keskustelijoiden kielitaito huomioon.

Vierailija
5/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä haukkuu juntiksi kun itse ei ymmärrä sivistyssanoja

Vierailija
6/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävin muotisana näille omaa "sivistystään" korostaville on narratiivi-sanan käyttö.

7/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa kontekstissa, ei kun siis yhteydessä, eksentrinen tarkoittaisi enemmänkin outoa tai epäperinteistä? Eli ei välttämättä erikoisen huono tai hyvä tai suurella budjetilla tuotettu, vaan tyyliltään jotain perinteisiä leffakäytäntöjä tai odotuksia rikkova.

Vierailija
8/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskoni tekee tuota. On hoitoalalla ja puhuu yleensä sairauksista niiden latinalaisilla nimityksillä esimerkiksi äidille tai muille sellaisille, jotka eivät ymmärrä. Nolo vaan kun hän yleensä kirjoittaa ne jotenkin väärin (olen siis itsekin hoitoalalla). Haluaa vaan päteä, mutta on käytännössä juntti.

Vierailija
9/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kuulostaahan se vähän toiselta kuulla "perseet penkkiin" kuin "olkaa hyvät ja istukaa," samaahan ne kuitenkin tarkoittavat.

Vierailija
10/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielen vivahteista perillä oleva käyttää tilanteeseen sopivaa sanastoa. Välillä se voi tarkoittaa jonkin alan erikoissanastoa, välillä murretta. Samaa mieltä aapeen kanssa: on sivistynyttä ottaa muiden keskustelijoiden kielitaito huomioon.

Mutta ei tuo ap:n kuvaama asia ole oikeasti varmaan yleinen ongelma, koska ihmiset hakeutuvat yleensä älykkyydeltään suurin piirtein samantasoiseen seuraan. En esim. minä juuri koskaan keskustele jonkun amiksen tai ÄO-85 ihmisen kanssa, koska ei ole sellaisia kavereita tai läheisiä.

Jos joskus kuitenkin niin käy, niin tyhmennän puhettani, mutta se ei ole kovin mielekästä. On henkisesti latistavaa, jos pitää tyhmentää puhettaan ja koko ajan varmistaa, että toinen varmasti tajuaa, mitä sanon.

Vierailija
11/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun siskoni tekee tuota. On hoitoalalla ja puhuu yleensä sairauksista niiden latinalaisilla nimityksillä esimerkiksi äidille tai muille sellaisille, jotka eivät ymmärrä. Nolo vaan kun hän yleensä kirjoittaa ne jotenkin väärin (olen siis itsekin hoitoalalla). Haluaa vaan päteä, mutta on käytännössä juntti.

Hoitoalalla, tai muuta ammattisanastoa tai harrastuksiin liittyvää termistöä käytetään että asia tulee oikein ja tarkasti ilmaistuksi ja  ymmärretyksi, siksi latinalaiset nimitykset. Tietysti pitäisi huomioida keskustelukumppanin ymmärrys, mutta jos itse käyttää termejä jatkuvasti niin helposti unohtuu ettei kaikki ymmärrä.

Vierailija
12/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla, tai muuta ammattisanastoa tai harrastuksiin liittyvää termistöä käytetään että asia tulee oikein ja tarkasti ilmaistuksi ja  ymmärretyksi, siksi latinalaiset nimitykset. Tietysti pitäisi huomioida keskustelukumppanin ymmärrys, mutta jos itse käyttää termejä jatkuvasti niin helposti unohtuu ettei kaikki ymmärrä.

Tää on totta varmaan alalla kuin alalla: helposti luulee että itselle arkipäiväiset sanat on tuttuja muillekin, ja vasta tyhjistä katseista alkaa ymmärtää, että viestinnässä meni jotain pieleen. Ihan joka ikinen kerta siinä ei ole kyse pätemisestä, voi olla myös vilpitön virhearvio.

Vierailija
13/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei tuo ap:n kuvaama asia ole oikeasti varmaan yleinen ongelma, koska ihmiset hakeutuvat yleensä älykkyydeltään suurin piirtein samantasoiseen seuraan. En esim. minä juuri koskaan keskustele jonkun amiksen tai ÄO-85 ihmisen kanssa, koska ei ole sellaisia kavereita tai läheisiä.

Olen eri mieltä. Kyllä mun tuttavapiirissä on selkeästi hyvin monenlaisella älykkyydellä ja elämänkokemuksella varustettuja ihmisiä, enkä ollenkaan usko että olen poikkeus. 

Ja kyllähän suurin osa meistä törmää erilailla koulutettuihin ihmisiin palveluammateissa tai vaikka festareilla tai gaalaillallisilla. Jos olet jumittanut itsesi jonnekin omaan kuplaan missä kaikki on samanlaisia, suosittelen tulemaan pois. Elämä on paljon monimuotoisempaa ja kiinnostavampaa kun ei lukitse itseään samankaltaisten seuraan.

Vierailija
14/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä diskurssi kuuluu implisiittisesti narratiiviin. Varsin hyvä momentum.

Vierailija
15/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tullut vastaan niitäkin jotka eivät edes itse tiedä käyttämänsä sivistyssanan merkitystä.

Vierailija
16/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Opiskellessa opin yhtaikaa kaiken suomeksi, latinaksi ja englanniksi sekä hyvin vähän ruotsiksi. Tämä on helpottanut suunnattomasti tiedon hallintaa. Lyhenteistä tiedän heti, että mistä ne syntyvät, hyvin usein englanninkielistä sanoista ja latinasta taas poimin monta sanaa, joiden perusteella ymmärrän mihin mikäkin asia liittyy.

Vierailija
17/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte olla kuin antiikin kreikkalaiset, puhukaan suomea. Niin kreikkalaisetkin puhuivat kreikkaa, kansan kieltä. Se teki kreikkalaisesta sivistyksestä suuren.

Vierailija
18/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aivan normaalia de facto. Juntit nihilistit ei vaan hiffaa.

Vierailija
19/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte olla kuin antiikin kreikkalaiset, puhukaan suomea. Niin kreikkalaisetkin puhuivat kreikkaa, kansan kieltä. Se teki kreikkalaisesta sivistyksestä suuren.

Ei tehnyt. Suuremman siitä teki, että kreikkalaiset pistivät naimaan niin että kassit hölkyi ja vakinat pieri. Siitä syntyi kakaroita reikkaan kuin papanoita lampolaan isännän käynnin jälkeen. Näin on kreikkalainen kyltyyri aktuaalisen aidosti luotu.

Vierailija
20/105 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkilla ei riitä itsetunto olemaan korostamatta itseään.

Liikaa sivistyssanoja käyttävä paljastaa paljon pätevyydestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan