Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?

Vierailija
30.05.2022 |

Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D

Kommentit (827)

Vierailija
421/827 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kuunnella muilla kielillä kuin suomeksi. Korvani menevät "lukkoon", kun joku puhuu vierasta kieltä. Joskus en ymmärrä suomeakaan. Onkohan tämä jokin luokiteltu ominaisuus? Nolottaa usein, koska kuitenkin osaan kieliä, myös suullisesti. Vaikka pyydän toistamaan ja toinen sitten toistaa ja puhuu hitaammin, en sittenkään ymmärrä :(

Vierailija
422/827 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa vieraita kieliä, en edes englantia. 

Sama täällä. Joskus kun joku ulkomaalainen kysyy kadulla jotain. Joskus kun joku ulkomaalainen sattuu kysymään kadulla jotain hävettää kun et osaa sanoa mitään.  Amiksessa kun olin kielissä niin huono mulle ehdotettiin niistä vapautusta. No se asia ei edennyt vaan pääsin alimmalla arvosanalla läpi sormien välistä katsoen. En osaa myöskään prosenttilaskuja jollei näe jostain kaavoja. Peruskoulun 9 luokan keskiarvo oli 6,9.

Et osaa mitään tai tiedä mitään. Hienoa suomen kolutus, haluavilla ei ole varaa ja idiootit suorittaa. Ihan hävettää että joku on noin......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/827 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti opit vielä. Lainaa simppeli peruspyörä ja etsi rauhallinen hyvä melko tyhjä parkkipaikka missä voit kokeilla rauhassa. Kypärä ja kaveri, joka voi tarvittaessa tukea mukaan myös. Jemiä!

Vierailija
424/827 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut nyt vuoden yliopistossa enkä osaa sanoa yhtäkään asiaa jonka olisin siellä opiskellut.

Vierailija
425/827 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee retki lähimetsän. Nuotiopaikalla Ota hyvät pitkät tikut ja vaikka tuohta sytykkeeksi. Kuivia polttopuita löytyy monilta luontopoluilla ja niotiopaikoilta ihan valmiina. Käytettäväksi. Googlaa eri nuotiomalleja ja testaa ensin mielin. Hyvää retkeä ja kärsivällisyyttä.!

Vierailija
426/827 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)

Minäkään en osaa kunnolla päässälaskua, olen siksi kehitellyt vaivalloisia systeemeitä, joiden avulla selviän arjessa ilman laskinta. Kertotaulusta muistan jonkun sieltä täältä, ja loput päättelen ja lasken erikseen.

Jokin sokea piste tässä: olen kuullut, että jotkut näkevät jotain värejä tms. joiden avulla laskeminen on helppoa. Minulla ei "näy" yhtään mitään.

Tästä on jo varmaan kommentoitu, mutta melko tuoretta tutkimustietoa asiaan liittyen on olemassa ja ihmisten aivot tosiaan poikkeavat siinäkin, kuinka hahmottaa laskuja. Toiset pystyy abstraktimmin ja toiset tarvii jotain konkreettista avuksi, kuten sormet. Ei merkitse tyhmyyttä, vaan ihan voi menestyä silti matikassakin. Ehkä nykyään osataan jo ottaa paremmin huomioon opetuksessakin erilaisia tapoja oppia ja hahmottaa maailmaa?

Vierailija
427/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle muistisääntö väli-ilmansuuntien kanssa:

Korillinen kaljaa loiskahti lumeen. Otat jokaisen sanan kaksi ensimmäistä kirjainta, eli:

korillinen = koillinen

kaljaa = kaakko

loiskahti = lounas

lumeen = luode

Mulla taas on sellainen muisti noihin, että asun lounais-suomessa niin sen muistaa aina, luode taas on samalla puolella maata eli vasemmalla.

Koillisen muistan koillis-lapista (lappi ei voi olla etelässä), niin jäljelle jää vain kaakko. Kaakon voi muistaa myös entisestä Karjalasta.

Vierailija
428/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa töitäni

Vierailija
429/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisuus on vähän vaikeaa , vielä näin nelikymppisenäkin. Tai kyllähän sitä oppii joka päivä kun harjoittelee. harjoitellaan kaikki yhdessä.

Allekirjoitan tämän. Ja olen N61. Miten sitä lapsena kuvittelikin, että aikuisena olis helpompaa ja aikuiset osaa/tietää lähes kaiken. Moni asia onnistuu, jos kiinnostaa. Taskuperuutus ei onnistu, aina löytyy muita paikkoja. Tietsikkajutut??? EVVK.

Olen opetellut kutomaan, leipomaan yli 40v, kun innostuin harjoittelusta. Hitsausta olen kokeillut - ei ole mun juttu, eikä ruuvien seinään laitot, golfia kokeilin, ei kiinnosta.

Eväsretkeily, halonhakkuu, savusaunan lämmitys onnistuu.

Todellakin:

Opetellaan yhdessä🤔😉🙃🙁🤔

En myöskään osaa soittaa mitään soitinta

Vierailija
430/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korillinen kaljaa loiskahti lumeen. Otat jokaisen sanan kaksi ensimmäistä kirjainta, eli:

korillinen = koillinen

kaljaa = kaakko

loiskahti = lounas

lumeen = luode

Tämä on ihan paras👍👍

Mulla toimii lause: Koira kaatui, loukkasi luunsa. Täältä palstalta sen opin 🙂

Vierailija
431/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)

No häh, noinko helposti ällä irtoaa? Eikö siinä tarvi osata mitään ilman laskinta

Matematiikka ei ole laskemista.

Vierailija
432/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa pitää asuntoani siistinä ja kivan näköisenä. 

Paljon muutakin on mitä en osaa, mutta myöntäminen ei nolota.

Vierailija
433/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

korillinen = koillinen

kaljaa = kaakko

loiskahti = lounas

lumeen = luode

Mulla taas on sellainen muisti noihin, että asun lounais-suomessa niin sen muistaa aina, luode taas on samalla puolella maata eli vasemmalla.

L-kirjaimella alkavat lännen suunnalla (Ruotsin puolella), k:lla alkavat idän puolella.

Koillisen muistan koillis-lapista (lappi ei voi olla etelässä), niin jäljelle jää vain kaakko. Kaakon voi muistaa myös entisestä Karjalasta.

Vierailija
434/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikuisuusasiat". Esim. Minne menen tai soitan erilaisissa sairaustapauksissa, miten käytän tässä tilanteessa vakuutusta, mitä teen jos autosta puhkeaa kumi, jnejne. Miten tietää mitä näissä tilanteissa tehdään jos näitä ei ole ikinä sattunut kohdalle? Ja kaikki tuntuu silti tietävän miten toimia. Ja olen kyllä iham perheellinen, vakitöissä oleva yli kolmekymppinen.

Olen miettinyt samaa ja luulen että suurin osa vain kysyy nämä joltain läheiseltä kun asia tulee ensimmäisen kerran vastaan. Siitä ei ehkä vain puhuta.

Vierailija
435/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mrs Bush - apinatäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä taito taidoksi laskettava, mutta en vain osaa pitää itsestäni huolta.

Siis, käyn suihkussa säännöllisesti ja harjaan hampaat. Mutta kaikki muu: en osaa meikata, joten en meikkaa kuin vähän nenän punaisuutta piiloon (?) ja valokynää ja sitten iänikuinen puuteri. Jos laitan ripsaria, se onnistuu joka kolmas kerta.

En saa millään hiuksiani kauniisti, en vaikka olen useamman kerran kampaajalla pyytänyt sellaista mallia mikä paitsi sopisi minulle, olisi laitettavissa. Niinpä kuljen hiukset ponnarilla ja värjäämättöminä.

Kynteni on aina lyhyet ja suurimman osan ajasta röpelöiset. Ainakin vähän. En osaa lakata kynsiä kauniisti, joten se on joko väritön lakka tai ei mitään.

Sheivata en muista. Alapääkarvoja en voi, kun iho menee näpyille ja kutiaa. En tämän vuoksi käy uimahalleissa.

Ja kaiken lisäksi olen ylipainoinen. En vaan osaa liikkua. Jaksan kävellä tunti tolkulla, mutta en viitsi. Toisaalta en myöskään hallitse kehoani, en vain tajua miten muut saa vartalonsa liikkumaan miten haluavat.

Olen jo 40-vuotias, joten yritetty on. En vaan osaa "olla nainen".

Kunpa näkisit tämän kommentin. Jos haluat käydä uimahallissa, niin käy! Ei siellä ole mitään väliä karvoituksen kanssa. Itse käyn täyden puskan ja kainalokarvojen kanssa, olen 27v nainen. Kaikenikäisiä naisia löytyy luonnollisin karvoineen, paitsi ehkä teinit ovat harvassa, kun eivät ole kaikki vielä tajunneet että saavat olla juuri sen näköisiä kun haluavat. Ei kellään joka sheivaa alapäänsä kiinnosta muut naiset jotka ei sheivaa.

Olen käynyt hallilla kaikkine puskineni teinistä asti. En muista, että kukaan olisi tuijottanut, saatikka nauranut ääneen. Tai sitten en ole vain huomannut?

Jos jollakin on niin köyhä elämä että jaksaa uimahallissa vatvoa toisten naisten karvoitusta, niin sellaisen ihmisen mielipiteistä ei tarvitse muutenkaan välittää.

Vierailija
436/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoria perunoita. Tai no saanhan minä ne kuoret pois, mutta perunan koko lähes puolittuu... Tämän takia syön perunat aina kuorineen..

Vierailija
437/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa keventää tilanteita tai kertoa vitsejä. Paremminkin käy niin, että jostain tavallisesta asiasta kääntyy tahtomattani vitsi tai naurettavuus, vaikken ole niin tarkoittanut. Asialle ei voi mitään, olen hyväksynyt sen, ettei kuulu mulle nuo jutut.

Minun vitsini taas ihmiset ottavat tosissaan ja hämmentyvät tai loukkaantuvat. Muilta mielestäni ihan samanlaiset jutut taas otetaan vitsinä, joten ilmeisesti en vain osaa. Olen opetellut olemaan vitsailematta.

Vierailija
438/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihanan terapeuttinen ja lämminhenkinen ketju. Olette mahtavia.

Vierailija
439/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa pubiruusuilla, ts. olla elämänkoululaisten tasolla. Moni tuttava on matalapalkka-alalla oleva "kadun tyttö" , itse akateemisella taustalla oleva. Meillä on joskus todella vaikeaa saada älykästä ja/tai hedelmällistä keskustelua aikaan.

Ymmärrän ettet kehtaa myöntää sitä. Sulla selkeästi puuttuu joku palikka päästä, olisiko empatiaosastolta? Normaalistihan akateeminenkin -kuten allekirjoittanut- pystyy keskustelemaan kyllä kenen kanssa vaan. Keksii vain oikeat kysymykset, niin keskustelusta tulee kyllä hedelmällinen ja antoisa. Tietenkin pitää osata myös muutenkin käyttäytyä inhimillisesti ja ystävällisesti, mikä myöskään ei normaalisti fiksulle ihmiselle ole ongelma. Mutta ehkä sä vielä joskus opit, tsemppiä!

Samaa mieltä, täälläkin kaveripiirissä tulevat sujuvasti juttuun akateemiset, duunarit ja pitkäaikaistyöttömät. Kuulostaa sosiaalisten taitojen puutteelta jos ei osaa keskustella kuin oman viiteryhmänsä kanssa. Onneksi sosiaalisia taitoja voi oppia aikuisenakin. Ei muuta kuin harjoittelemaan!

Vierailija
440/827 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa napsautella sormia, enkä oppinut purkasta tekemään palloja.

Ikinä en saanut Rubikin kuutiota tehtyä. 

Monipuolinen maustaminen on hepreaa, osaan käyttää pippuria, suolaa ja oreganoa.

En osaa laittaa vähänkään isompia tauluja seinälle. Lamppujenkin kanssa kesti todella pitkään, että hahmotin, kuinka ne saadaan kattoon ja pysymään siellä.

Muut ymmärrän mutta onko Rubikin kuution osaaminen jokin kansalaistaito? :D En tiedä montakaan joka tuon osaa tuosta vain ja tunnen kuitenkin ihan fiksua, koulutettua ja menestynyttä porukkaa. En olisi tuosta kovin noloissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi