Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla

Vierailija
30.05.2022 |

Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat

Kommentit (1761)

Vierailija
1621/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan vuokraa itse 180 euroa kuukaudessa keskustassa sijaitsevasta uudehkosta saunallisesta kaksiosta. Samassa taloyhtiössä oli joku aika sitten kaksio myynnissä ja hinta noin 150 000 euroa. Joku ehkä pää märkänä juoksee ostamaan mutta omassa tilanteessa en näe mitään järkeä.

Vuokraan saa tukea, mutta yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa ja toimeentulotuki on se jota haetaan sähköön, lääkkeisiin ja ruokaan eli sitä ei saa, koska tuo yhtiölaina ei ole lasku joten sillä rahalla saa sähkön ja ruokaa.

Kela maksaa ja lyhentää taloyhtiölainat. Tarkista kelan sivuilta jos et usko.

Lue, mitä kirjoitin. Yhtiölaina on asumismeno asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa ja toimeentulotuki on se mitä haetaan lääkkeisiin, ruokaan ja sähköön.

Molempiin tukiin vaikuttavat puolison tulot. Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.

Leipäjonossa hakijat lisääntyvät ja taas kaupoilta jää vähemmän ruokaa jaettavaksi, kun tilaavat ruokaa nyt vähemmän myyntiin ja hävikkiä tulee vähemmän.

Vaikea talvi tulossa monella.

Miksi kaupat olisivat tilanneet aikaisemmin suhteessa enemmän kysyntään nähden kuin nyt leipäjonojen kasvaessa? Tuossa logiikassa ei ole mitään järkeä

Hävikkiä on tullut aikaisemmin ja nyt tilataan myyntiin vähemmän ruokaa, koska ruoka on kallistunut.

Höpsistä, kaupat tilaavat ruokaa myyntiin kysynnän mukaan meni sitä sitten paljon tai vähän. Oikein optimoitu tilausketju tuottaa hävikkiä hyvin vähän oli menekki mikä hyvänsä.

Etkö lue lainkaan mitä muut mediat kirjoittaa, sieltä minä tuon luin.

Eli et ymmärtänyt aiheesta mitään, mutta kopioit muiden tyhmiä ajatuksia

Vierailija
1622/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan vuokraa itse 180 euroa kuukaudessa keskustassa sijaitsevasta uudehkosta saunallisesta kaksiosta. Samassa taloyhtiössä oli joku aika sitten kaksio myynnissä ja hinta noin 150 000 euroa. Joku ehkä pää märkänä juoksee ostamaan mutta omassa tilanteessa en näe mitään järkeä.

Vuokraan saa tukea, mutta yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa ja toimeentulotuki on se jota haetaan sähköön, lääkkeisiin ja ruokaan eli sitä ei saa, koska tuo yhtiölaina ei ole lasku joten sillä rahalla saa sähkön ja ruokaa.

Kela maksaa ja lyhentää taloyhtiölainat. Tarkista kelan sivuilta jos et usko.

Lue, mitä kirjoitin. Yhtiölaina on asumismeno asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa ja toimeentulotuki on se mitä haetaan lääkkeisiin, ruokaan ja sähköön.

Molempiin tukiin vaikuttavat puolison tulot. Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.

Leipäjonossa hakijat lisääntyvät ja taas kaupoilta jää vähemmän ruokaa jaettavaksi, kun tilaavat ruokaa nyt vähemmän myyntiin ja hävikkiä tulee vähemmän.

Vaikea talvi tulossa monella.

Miksi kaupat olisivat tilanneet aikaisemmin suhteessa enemmän kysyntään nähden kuin nyt leipäjonojen kasvaessa? Tuossa logiikassa ei ole mitään järkeä

Hävikkiä on tullut aikaisemmin ja nyt tilataan myyntiin vähemmän ruokaa, koska ruoka on kallistunut.

Höpsistä, kaupat tilaavat ruokaa myyntiin kysynnän mukaan meni sitä sitten paljon tai vähän. Oikein optimoitu tilausketju tuottaa hävikkiä hyvin vähän oli menekki mikä hyvänsä.

Etkö lue lainkaan mitä muut mediat kirjoittaa, sieltä minä tuon luin.

Eli et ymmärtänyt aiheesta mitään, mutta kopioit muiden tyhmiä ajatuksia

Muistaakseni tuo oli Ylen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en nyt muuta jaksa kirjoittaa mutta älkää nyt hyvät ihmiset luulko että asuntojen arvo nousee enää pk-seudulla! Kyllä, upeaa jos myit vuosi sitten hintahuipussa ja muutit vuokralle, mutta nyt hinnat ovat laskussa. Ei kannata uskoa että saa paremman hinnan myydessä jos olet tänä vuonna ostanut!

Vierailija
1624/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, en nyt muuta jaksa kirjoittaa mutta älkää nyt hyvät ihmiset luulko että asuntojen arvo nousee enää pk-seudulla! Kyllä, upeaa jos myit vuosi sitten hintahuipussa ja muutit vuokralle, mutta nyt hinnat ovat laskussa. Ei kannata uskoa että saa paremman hinnan myydessä jos olet tänä vuonna ostanut!

Asuntojen arvot nousee aina, koska palkat yms nousee vai luulitko, että kun Helsinkiinkin on laskettu 150 000 uutta asukasta 15v aikana, niin se ei vaikuttaisi hintoihin?

Vierailija
1625/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tosi monille tarjolla tuollaisia? Ihan vastaava esimerkki kuin "ostin oman kattohuoneiston Ullanlinnasta enkä maksanut siitä itse euroakaan, joten omistusasuminen on tosi kannattavaa".

Asumistukea maksetaan myös kaupunkien keskustoissa sijaitseviin asuntoihin. Ei mitenkään poikkeustapaus.

Vierailija
1626/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen arvot nousee aina, koska palkat yms nousee vai luulitko, että kun Helsinkiinkin on laskettu 150 000 uutta asukasta 15v aikana, niin se ei vaikuttaisi hintoihin?

En kiistä, tulijoita kyllä riittää, aivan varmasti. Onko maksukykyisiä tulijoita joilla on heittää pieneen uuteen perheasuntoon 450 000 euroa? en todellakaan usko. Kelalla kyllä riittää asiakkaita!

Vierailija
1627/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät ja etenkin perheelliset ostavat asuntonsa Helsingin ulkopuolelta kun ostarilla pyörijät vievät kaupungista asunnot. Jälkimmäisten asumisen maksaa yhteiskunta pääsääntöisesti. Ensimmäinen ryhmä muuttaa pois myös siksi että lapset pääsevät kouluihin joissa suomi vielä valtakieli.

Vierailija
1628/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/17007311

Esim. Tuon Asunnon hinta on 185 000 e ja Vuokra alle 600e/kk, nyt on vuokralaisen markkinat Helsingissäkin..

Onpa todella vuokrat pudonneet. Vuosi sitten etsimme pojalle yksiötä keskustasta/läheltä, eikä ollut toivoakaan löytää alle 700€.

Toisaalta, kun Kela maksaa vuokran, ei sillä ole vuokralaiselle paljon väliä onko 580 vai 680.

No ei tuosta yhdestä kannata vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos tuota kävisi katsomassa, niin saattaisi selvitä miksi ko. tyydyttävä-kuntoisessa asunnossa on keskimääräistä edullisempi vuokra.

Vierailija
1629/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kiistä, tulijoita kyllä riittää, aivan varmasti. Onko maksukykyisiä tulijoita joilla on heittää pieneen uuteen perheasuntoon 450 000 euroa? en todellakaan usko. Kelalla kyllä riittää asiakkaita!

Halutuilta alueilta puolen miljoonankin yhtiömuotoiset asunnot menevät kuin kuumille kiville.

Vierailija
1630/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tosi monille tarjolla tuollaisia? Ihan vastaava esimerkki kuin "ostin oman kattohuoneiston Ullanlinnasta enkä maksanut siitä itse euroakaan, joten omistusasuminen on tosi kannattavaa".

Asumistukea maksetaan myös kaupunkien keskustoissa sijaitseviin asuntoihin. Ei mitenkään poikkeustapaus.

180 euron vuokra kaupungin keskustassa ei ole poikkeustapaus? No, se "kaupunki" on kyllä siinä tapauksessa joku Tornio.

Vierailija
1631/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti tulee saamaan paremman hinnan kunhan odottelee riittävän kauan.

Vierailija
1632/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Tuon Asunnon hinta on 185 000 e ja Vuokra alle 600e/kk, nyt on vuokralaisen markkinat Helsingissäkin..

Esim. tuon? Valitsitko ihan vahingossa esimerkiksesi halvimman Kalliossa sijaitsevan vuokrayksiön mitä Oikotieltä löytyi?

Vierailija
1633/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

180 euron vuokra kaupungin keskustassa ei ole poikkeustapaus? No, se "kaupunki" on kyllä siinä tapauksessa joku Tornio.

180 euroa minun maksama vuokra ja asumistuki siihen päälle. En asu Torniossa vaan eteläisessä osassa maata.

Vierailija
1634/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

180 euroa minun maksama vuokra ja asumistuki siihen päälle. En asu Torniossa vaan eteläisessä osassa maata.

Suomeksi. Loisit toisten rahoilla maksamalla vain murto-osan omasta asumisestasi.

Vierailija
1635/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnos saa aina vuokralle - ei maailmalla muissakaan kaupjngeissa kaikilla ole vara ostaa omaa ja maksavat järjettömiä hintoja vuokrakuluinaan. Helsinki on pääkaupunkina ja saatavuuksien takia täysin samassa asemessa - laivaliikenne, junaliikenne, lentoliikenne.

Vierailija
1636/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi. Loisit toisten rahoilla maksamalla vain murto-osan omasta asumisestasi.

Totta ja maksan asumisesta niin vähän että moni jaksaa täälläkin väittää ettei pidä paikkaansa.

Vierailija
1637/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. tuon? Valitsitko ihan vahingossa esimerkiksesi halvimman Kalliossa sijaitsevan vuokrayksiön mitä Oikotieltä löytyi?

Aluksi voi vuokrata halvalla ja nostaa sitä pikkuhiljaa, koska vuokralainen joutuu etsii joko toisen tai jäädä siihen. Halvat hinnat on vain loukutuksia.

Vierailija
1638/1761 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnos saa aina vuokralle - ei maailmalla muissakaan kaupjngeissa kaikilla ole vara ostaa omaa ja maksavat järjettömiä hintoja vuokrakuluinaan. Helsinki on pääkaupunkina ja saatavuuksien takia täysin samassa asemessa - laivaliikenne, junaliikenne, lentoliikenne.

Vuokraa vaikkapa sompulle tai kotoperäiselle työttömälle ja odota pelon vallassa mitä tuhoja aiheuttaa asunnolle. Remontoi aina vuokraisin lähdettyä jäljet pois ja sinne kaikki vuokratuotot menneet vuosiksi eteenpäin.

Vierailija
1639/1761 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS tänään: Taloyhtiölainoissa muhii pommi, joka voi räjähtää pian 

https://www.hs.fi/talous/art-2000009140819.html

Vierailija
1640/1761 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taloyhtiössä tarve nostaa rahoitusvastiketta melkein 60%, koska 12kk euribor on noussut negatiiviselta puolelta lähemmäksi 3%. Puhutaan useista euroista/m2. Uudiskohteen halvat ajat ovat siis ohitse. Taloyhtiössä on paljon sijoituskämppiä ja suurimmassa osassa niistä on taloyhtiölainaa. Jopa yksiössä tulee lainakustannukset nousemaan ainakin 150€/kk. Aikamoisia paineita on nostaa vuokria ja paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi