Mitä ajattelet naisesta, joka ei koskaan ole halunnut saada lasta?
Elikä siis vapaa-ehtoisesti lapseton. Onko sellainen outo nainen, joka ei halua tulla äidiksi, eikä ole mitään äidillisiä ajatuksia?
Kommentit (44)
Jokaisen oma asia mitä ainoalla elämällään tekee.
Lisääntymistä en pidä minään saavutuksena. Sen sijaan hyvälaatuista kymmenien vuosien kasvatustyötä kyllä.
Siis jos ko. projektiin tuntee paloa. Jos ei niin täällä maailmassa on paljon muutakin kuin kotileikit.
Mietin, onko kyse ihmisen oikeasta halusta olla saamatta lapsia, vai onko vela- muoti-ilmiöön liittyvä asia, tai pelottaako esim. raskaus ja synnytys. Tai pelottaako tulevaisuus liikaa, ilmeisesti tämäkin on iso syy monen lapsettomuuteen.
Jos on nuori, alle 30v, ehkä vakiintumaton parisuhde tai opiskelija tai pätkätyöt, niin pitäisin mahdollisena että mieli muuttuu vielä. Mutta muuten en ajattele mitään sen erityisemmin. Ei kaikki halua lapsia eikä kaikki niitä saa vaikka haluaisivat.
Eivät jokainen halua saada, tai tehdä lapsia. Olemme kaikki erilaisia, jotkut eivät voi saada lapsia biologisista syistä ja meillä on kaikilla erilaisia tavoiteltavina toiveita, unelmia ja monet eri syyt voivat olla lapsettomuuden taustalla. Osalle lapsettomuus on oma valinta, tai sitten ei. Jotkut ajattelevat myös asioita globaalin maailman ja sivilisaation liikakansoittumisen kannalta. Että meitä on liikaa, ja ettei maapallo pysty mitenkään elättämään koko tätä porukkaa, ja tulevaisuudessa tämä tulee vain entistä enemmän olemaan todellisuutta.
Lapsettomuus ei määrittele ihmistä, eikä kerro siitä, millainen hän on persoonana. Tai millaiset arvot hänellä on.
Mun ystäväpiirissä on tosi monta vapaaehtoisesti lapsetonta. Muutamasta huomaa, etteivät he pidä lapsista, toiset taas pitävät ja ovat tosi ihania äitipuolia miestensä lapsille tai ihania kummeja. Ajattelen, että on täysin ok olla vapaaehtoisesti lapseton. Syitä voi olla todella monia, esim. oma sairaus tai psyykkiset syyt, esim. että epäilee omaa jaksamistaan jne. Vastuullista olla hankkimatta lapsia, jos epäilee omaa jaksamistaan!
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki saa itse valita?
Minä en halunnut lapsia eikä miehenikään.
Semmosia kummajaisia sitä ollaan.Terv. 53 vee mamma
mamma=äiti
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin vähän, koska lapsethan on aika ihania, ainakin omat lapset ja monesti naisilla on suuri tarve saada lapsia. Mutta en koskaan kysyisi asiasta ja voisin olla myös erittäin läheinen ystävä tällaisen ihmisen kanssa. En toisi siis koskaan julki hetkellistä ihmettelyäni.
Miten niin "monesti naisilla" - mikä tutkimus kyseessä? Typerä oletus, että sukupuoli määrää lisääntymistarvetta. Jos näin on, niin sitten olen mies.
Uniikki lumihiutale. Vain viidesosa naisista jää lapsettomiksi ja siihen on laskettu mukaan lapsia haluavat lapsettomat.
Mitä ajattelet miehestä, joka ei halua lapsia?
En sen enempää, kuin äitiydestä haaveilevistakaan. Miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin vähän, koska lapsethan on aika ihania, ainakin omat lapset ja monesti naisilla on suuri tarve saada lapsia. Mutta en koskaan kysyisi asiasta ja voisin olla myös erittäin läheinen ystävä tällaisen ihmisen kanssa. En toisi siis koskaan julki hetkellistä ihmettelyäni.
Miten niin "monesti naisilla" - mikä tutkimus kyseessä? Typerä oletus, että sukupuoli määrää lisääntymistarvetta. Jos näin on, niin sitten olen mies.
"Monesti naisista" ei kyllä kerro mitään juuri sinusta. Ihme logiikka.
ohis
Ennemmin mua mietityttää ne naiset ja miehet, jotka haluaisivat perheen ja lapsia, mutta jotka tajuavat sen liian myöhään. Miten heidät saataisiin ajoissa ymmärtämään lisääntymisbiologiaa ja toisaalta myös kohtaamaan toisensa?
Vastentahtoisesti lapsettomuus on usein todella kurja tilanne. Adoptio tai keinohedelmöitys ei todellakaan ole kaikille vaihtiehto.
Mua ahdistaa ihmiset jotka odottaa, että naisena mun pitäs lisääntyä tai puuttuu mun päätöksiin muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain siellä on tietysti taustalla, koska ihmiseen on ohjelmoitu normaalisti halu lisääntyä. Jotain psyykkistä traumaa/kehitysongelmaa tai muuta vastaavaa.
Ei se minulle kuulu tai minua kiinnosta sen enempää, mutta näin ajattelen kun kerran kysyit.
Tekee mieli lyödä jotain, tämä kommentti on aivan älytön!
Minua puolestaan naurattaa "on ohjelmoitu"
"Nyt 20–24-vuotiaiden naisten ja miesten lapsi-ihanteet jäivät selvästi alle kahteen lapseen (naisilla 1,83 ja miehillä 1,62 lasta), kun taas 55–59-vuotiailla vastaajilla keskiarvo oli tuo suomalaisille aiemmin tyypillinen 2,30 lasta miehillä ja 2,51 naisilla."
https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/suomalaiset-haluavat-nykyaan-vah…
Se on oma täysin itsekäs päätös, kuten lasten hankintakin. Tai ainakin pitäisi olla. En ajattele muitten päätöksistä sen kummempia, jokainen tekee omansa.
Ihan normaali ja fiksu ihminen.Pahasti ajattelen niistä jotka lisääntyy sinne tänne eikä huolehdi edellisistäkään.
Se päätös ei vaikuta viattomiin, toisin kuin lisääntyjät tekevät ihmisen valmiiksi liikakansoitetulle pallolle kärsimään ja kuolemaan.
Harvinaisen fiksu. Ei ainakaan sen vietin vietävänä. Ehkä jotain muutakin itsekontrollia.
Jotain siellä on tietysti taustalla, koska ihmiseen on ohjelmoitu normaalisti halu lisääntyä. Jotain psyykkistä traumaa/kehitysongelmaa tai muuta vastaavaa.
Ei se minulle kuulu tai minua kiinnosta sen enempää, mutta näin ajattelen kun kerran kysyit.