Perintöverotus tulisi poistaa
Tästä olisi monenlaista hyötyä ihmisille, erityisesti kaikkein köyhimmille.
Kommentit (126)
jos se raha on jostain otettava niin onhan se järkevä ottaa kun joku saa jotain "täysin ylimääristä jota ei ole itse ansainnut"
on joku sitten omaisuuden kanssa onnistunut hölmöilemään ja ongelmiin verojen kanssa, no hengeltään köyhät ne joutuu ongelmiin vaikka saisi rahaa
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaan että rakennan itse talon. Talon tarvikkeisiin menee 250 000€. Pelkkää arvonlisäveroa on tässä summassa n. 50 000€.
Eli veroa on maksettu 50 000€.
Otan koko summan lainana, 20 vuoden maksuajalla. Oletetaan että ei ole korkoa, niin maksan kuukausitasolla reilu 1000€ lainalyhennystä. Jotta saan nettona sen 1000€, niin bruttona pitää tulla 1450€. Eli kuukausittain n. 450€ menee veroihin, joten koko lainanmaksun aikana veroja menee 108 000€.
Lopulta talo on maksettu ja veroja on tässä kohtaa mennyt n. 160 000€. Kuolla kupsahdan ja ainoa rintaperillinen perii talon, jonka arvo on inflaatiosta johtuen joku 400 000€. Rintaperilliselle tulee tästä n. 53 000 € perintöverot.
Alv 50 000
tuloverot 160 000
perintövero 53 000
Lopputulemana veroa on tönöstä maksettu enemmän kuin mitä sen rakentaminen on maksanut.
Möisin tuon talon hintaan 400 tuhatta, maksaisin verot 53 tuhatta ja saisin 347 tuhatta rahaa, olisin hyvin onnellinen. Itse sain perintöä hautajaiskulujen jälkeen noin tuhat euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaan että rakennan itse talon. Talon tarvikkeisiin menee 250 000€. Pelkkää arvonlisäveroa on tässä summassa n. 50 000€.
Otan koko summan lainana, 20 vuoden maksuajalla. Oletetaan että ei ole korkoa, niin maksan kuukausitasolla reilu 1000€ lainalyhennystä. Jotta saan nettona sen 1000€, niin bruttona pitää tulla 1450€. Eli kuukausittain n. 450€ menee veroihin, joten koko lainanmaksun aikana veroja menee 108 000€.
Lopulta talo on maksettu ja veroja on tässä kohtaa mennyt n. 160 000€. Kuolla kupsahdan ja ainoa rintaperillinen perii talon, jonka arvo on inflaatiosta johtuen joku 400 000€. Rintaperilliselle tulee tästä n. 53 000 € perintöverot.
Alv 50 000
tuloverot 160 000
perintövero 53 000
Lopputulemana veroa on tönöstä maksettu enemmän kuin mitä sen rakentaminen on maksanut.
Hullulta vaikuttaa mutta kerro sitten vaihtoehto, jostainhan nuo verotulot on otettava, nostetaanko sitten vain alv:tä tai tuloveroa jos perintöverosta luovutaan tai pitääkö vain leikata muualta tulleiden sosiaalitukia, siinä minun ehdotus?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pitäisi kohtuullistaa verojen maksuaikataulua. Aivan mahtavaa persaukisena periä kiinteistö missä asuu joku leskenoikeudella. Verot on maksettava, mutta kämppää et saa myytyä koska siellä asuu joku kuolemaansa saakka.
Tämä on ihan oikea ongelma. Verot pitäisi maksaa vasta sitten, kun leskikin kuolee ja perilliset oikeasti saavat jotain omistukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Moni joutuu liemeen periessään kiinteää omaisuutta, vero on maksettava vaikka ei saisi taloa myydyksi, ja jos perii metsää on pakko tehdä suuret aukkohakkuut saadakseen veron maksettua. Otetaan se vero vasta sitten varainsiirtoverona tai luovutusvoittona kun/jos myy asunnon tai muun perintökohteen.
Perinnöstä voi aina kieltäytyä, niin ei joudu liemeen.
Talon hinta tarpeeksi alas niin eiköhän se mene kaupaksi. Perintöveron maksatusta vartenhan siitä kuitenkin joudutaan joku hinta-arvio tekemään, eli sen perusteella voi miettiä, kannattaako perinnöstä ehkä mieluummin kieltäytyä.
Ei voi jos on alaikäisiä lapsia, koska se menee sitten heille riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alv 50 000
tuloverot 160 000
perintövero 53 000
Möisin tuon talon hintaan 400 tuhatta, maksaisin verot 53 tuhatta ja saisin 347 tuhatta rahaa, olisin hyvin onnellinen. Itse sain perintöä hautajaiskulujen jälkeen noin tuhat euroa.
Tottakai olisit hyvin onnellinen, suomalainenhan on onnellinen kun saa maksaa veroja. Ilmankos olemme onnellisin maa, johtuu ilmeisesti rajusta verotuksesta.
Muistuttaisin vielä että suomi ottaa tänä vuonna lisää velkaa n. 9 miljardia, tämä siitä huolimatta että veroja kerätään ennätysmääriä.
Maksetaan jo moneen kertaan verotettua omaisuutta. Itselle tuli niin suuret perintöverot maksettavaksi ettei siitä sitten mitään enää jäänytkään. Iso omaisuus olisi ollut mut perinnön antaja niin kaukaista sukua et valtiolle meni.
Vaihtoehto on Ruotsin malli. Luovutaan peeintöverosta, mutta otetaan tilalle luovutusvoittovero ja lisäksi oman asunnon myynnin voitosta maksetaan aina pääomatuloveron mukaan eli 30%.
Vierailija kirjoitti:
Alv 50 000
tuloverot 160 000
perintövero 53 000
Luovutusvoittovero tuosta 400.000 talosta olisi sitten 136000. Perintöveron poiston myötä luovutusvoittovero todennäköisesti nousisi kun se ei kata nykyistä perintöveroa kun omaisuus tuskin kiertäisi enää samaan tahtiin luovutusvoittoveron takia. Jos perintövero poistuisi perilliset maksaisi silti vain toisessa muodossa ja todennäköisesti nykyistä enemmän.
Ruotsissa joudut maksamaan paljon enemmän Suomeen verrattuna, jos myyt perinnöksi saadun asunnon. 200.000 euron asunnosta Suomessa 24.000, Ruotsissa 60.000.
Kun päästäisiin edes siihen että jos jälkipolvi jatkaa firmaa, perintöveroa ei määrätä vasta kuin firman poismyynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alv 50 000
tuloverot 160 000
perintövero 53 000
Hullulta vaikuttaa mutta kerro sitten vaihtoehto, jostainhan nuo verotulot on otettava, nostetaanko sitten vain alv:tä tai tuloveroa jos perintöverosta luovutaan tai pitääkö vain leikata muualta tulleiden sosiaalitukia, siinä minun ehdotus?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d
MIksi olisi OTETTAVA yhtään mistään. Aletaan vain tarkastelemaan kriittisesti mihin sitä rahaa tungetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä haluavat aika monet, mutta eivät tule miettineeksi sitä, että mitä se tarkoittaisi. Otetaanko vaan lisää taikaseinästä rahaa tuon vajeen paikkaamiseksi vai nostetaanko muita veroja sitten?
Ei oteta eikä nosteta.
Ja mitään @%& vajetta ei edes ole vaan pääasiassa julkisten varojen väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alv 50 000
tuloverot 160 000
perintövero 53 000
Luovutusvoittovero tuosta 400.000 talosta olisi sitten 136000. Perintöveron poiston myötä luovutusvoittovero todennäköisesti nousisi kun se ei kata nykyistä perintöveroa kun omaisuus tuskin kiertäisi enää samaan tahtiin luovutusvoittoveron takia. Jos perintövero poistuisi perilliset maksaisi silti vain toisessa muodossa ja todennäköisesti nykyistä enemmän.
Paitsi ei olisi, jos asuttu 2 vuotta...
Lapsiperhe, vanhemmat ovat hankkineet asunnon ja kesämökin. Yhteisomistus, toinen kuolee. Lapset perivät ja joutuvat maksamaan perintöveron.
Lapseton aviopari. Yhdessä hankittu asunto tai talo omaksi kodiksi. Toinen kuolee. Leski omistaa puolet ja joutuu maksamaan perintöveroa perimästään puolikkaasta omasta kodistaan.
Lapsiperhe, vanhemmat eivät ole säästäneet mitään, vaan asunnon verran rahaa on käytetty harrastuksiin ja matkusteluun lasten kanssa. Kaukomatkoja Australiaan tms. Lapset kulkeneet mukana, ei mitään verotettavaa.
Lapseton aviopari, säästämisen sijaan on istuttu kapakassa ja matkusteltu. Asuttu asumistuella ja nostettu sosiaalietuuksia.
Jotenkin epäreilua, että säästämisestä peritään verot, mutta esim. matkojen tarjoamisesta ei.
Ainakin pitäisi verottoman perinnön alarajaa nostaa sen verran, että perheasunto Helsingissä jäisi verottamatta. Sääliksi käy vanhoja pariskuntia...
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan jo moneen kertaan verotettua omaisuutta. Itselle tuli niin suuret perintöverot maksettavaksi ettei siitä sitten mitään enää jäänytkään. Iso omaisuus olisi ollut mut perinnön antaja niin kaukaista sukua et valtiolle meni.
No ei kaalliimpi perintöveroluokkakaan ole 100 %. Ja sinulle täysin ansiotonta periä sukulainen, jonka omaisuus ei mitenkään ole "sinun" kuten jotkut luulevat olevansa va hempiensa omaisuuden omistajat. Ihan osallistuneetkin kun ovat penskana leikanneet nurmikkoa.
Perintövero on kyllä väärin. Samasta rahasta maksetaan veroa veron perään. Isäni kuoli ja sain osakkeita, jotka olivat hänen vanhemmiltaan.
Isovanhemmat olivat maksaneet palkkatyöstä veron, ja ostivat sillä osakkeita. Sitten isäni maksoi perintöveron näistä. Kun ne tulivat minulle, maksoin taas perintöveron samoista osakkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Aina kun raha vaihtaa käsiä siitä otetaan veroa. Minusta verotuksen painopistettä tulisi pikemminkin siirtää ansioiden verottamisesta ansiottomien tulojen verotukseen. Nykyinen systeemi on ihan älyvapaa, että mistään ei veroteta niin rankalla kädellä kuin siitä, minkä olet omalla työllä ja vaivalla tehnyt. Jos saat rahaa siksi, että olet opiskellut 10 vuotta, edennyt työssä ja tehnyt pitkää päivää vaativassa hommassa niin siitä saa ottaa. Jos synnyt kultalusikka hanurissa niin siitä ei saa.
Mutta sä voit joutua maksamaan veroa, vaikka et saisi rahana senttiäkään. Vero tulee maksuun 6-12 kuukautta siitä kun perunkirjoitus on pidetty. Vaikka et olisi saanut kiinteästä omaisuudesta myytyä mitään maksettava on. Sitten jos myyt tätä omaisuutta, maksat vielä myyntivoittoverot erikseen. Sen jälkeen kun äitini kuoli 90-luvulla, perintöveron alarajaa on nostettu mistä syystä isäni kuoltua ei tarvinnut enää maksaa kotitalosta veroa. Mutta äitini osuudesta piti, rahaa oli hautajaiskuluihin, muuten s ellaista omaisuutta, mikä oli vaikeasti myytävää ja talossa lesken asumisoikeus. Jos olisin luopunut perinnöstä, se olisi siirtynyt lapsilleni ja vero heidän eli minun maksuun. Veljeni oli opiskelija, minä kotihoidontuella. Kummallekin meistä oli tiukkaa selvitä verosta. Jos veljeni olisi luopunut, se olisi siirtynyt minulle, koska hänellä ei ollut perhettä. Siitähän ei saa määrätä, kenen hyväksi luopuu, voi ainoastaan ilmotitaa että luopuu ja omaisuus siirtyy perintökaaressa seuraaville. Alaikäisten lasten osalta pitänee kai hakea maistraatilta lupa, mutta heidän puolestaan ei voi luopua noin vain.
Joku voi periä miljoonan arvoisen talon, jota on vaikea myydä juuri sen hinnan takia. Ei niillä kalliita taloja tehneillä ole välttämättä suuria pääomia tileillä, vaan raha on laitettu omaisuuteen.
Minä maksoin perintöveroa ollessani kotihoidontuella noin 2000 markkaa ja senttiäkään perintöä ei ole saanut. En tiedä kuinka paljon olen antanut rahaa sen talon ylläpitoon, olen kyllä tehnyt osani vaikka asun kaukana enkä sinne aio muuttaa - isoihin remontteihin ei minulla ole ollut varaa ja niinpä se on nyt purkukuntoinen, alunperinkin siinä on ollut rakennusvirheitä. Tontti on alueella, josta sitä tuskin koskaan saa kaupaksi. Se oli joskus rauhallista aluetta, nykyään levotonta. Lisäksi liiketila alueella, missä puretaan uudempiakin liiketiloja, kun vuokraajia ei ole. On tarjottu sitä ilmaiseksikin, ei kelpaa. Mökki on ihan kivalla paikalla saaressa, mutta sinne on kulku hankalaa ja se on alkeellinen eikä siinä ole uimarantaa, kalastusta varten isä sen aikoinaan hommasi ja se kaipaa niin isoa remonttia, että vastaavan rakentaa jo uutena. Se katsottiin isän perunkirjoitustilanteessa arvottomaksi, tontille laskettiin joku arvo, ei kovin kummoinen sekään, kun siinä ei ole mitään uimarantaa. Kaikki tämä omaisuus on nyt tyhjillään ja purkukuntoista.
Jos perukirja on väärin tehty joutuu maksamaan myyntivoiton verotusta. Jos omaisuus aiotaan myydä kannattaa perukirja tehdä reaalihintaan, jonka saa myynnistä.
Perukirjaan voi laittaa myös oikaisupyynnön jälkikäteen kun tajuaa ja on tositteits, esim. Hinta- arvio omaisuuden reaalihinnasta, jos on ensin aatellut säästää perintöveross.
Perintövero on huomattavasti halvempi kuin myyntivoiton vero.
Alv 50 000
tuloverot 160 000
perintövero 53 000