Perintöverotus tulisi poistaa
Tästä olisi monenlaista hyötyä ihmisille, erityisesti kaikkein köyhimmille.
Kommentit (126)
Kyllä, perintövero on ehkä raivostuttavin vero. Valtiolla ei ole mitään oikeutta perintöön.
Valtio saa jo riittävästi perintöjä henkilöiltä joilla ei ole perijöitä.
Ja ei, en ole saanut perintöjä, enkä ole koskaan saamassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis kyllä poistaa. Sehän on jo verotettu. Lottovoitto taitaa olla ainoa, mitä ei ole.
Veikkaus maksaa arpajaisveroja joka kierrokselta, voitti joku tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli yllättäen. Maksoimme perintöverot 30 vuotta sitten, pelkkää kiinteää omaisuutta. Nykyään mikään siitä ei ole myyntikelpoista. Alaikäisten lasten takia luopuminen ei onnistunut. Raja oli silloin matalampi kuin nykyään. Nyt kotitalo on purkukuntoinen, liiketilaa ei halua kukaan ja alkeellinen mökki. Ei ollut sydäntä vaatia isää myymään mökkiä silloin, kun sille olisi vielä ollut ostajia. Eli maksoin veroja omaisuudesta, mistä en ole koskaan saanut senttiäkään, enkä koskaan tule saamaankaan, mutta kuluja on ollut ja tulee.
Tätä se on pahimmillaan. Ja kaikki luulee miljoonan tienatun.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa rahaa ilman omaa ansiota, niin totta kai siitä verotetaan. Kieltäytykää perinnöstä, jos ettei sitä halua. Minäkin olen kieltäytynyt, ei ole iso juttu hoitaa.
Ei onnistu jos itsellä on alaikäisiä rintaperillisiä. Perintö voi olla myös sellainen, ettei rahaa ole ja talo muuttotappioslueella tosin silloin pitää olla aika arvokas että veroa menee. Minä en perinyt muuta kuin verot ja kiinteää vaikeasti myytävää omaisuutta.
Saattaa perintöveron poisto olla myös virhe. Suomessa ajatuspaja libera on ehdottanut sen poistoa mutta ruotsissa on ilmeisesti kadutttu sen poistoa ja ruotsissa on elinkeinoelämän ajatuspaja SNS ehdottanut sen palauttamista raportissaan 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ei saa sellaista perintöä, josta menisi vero.
Samalla tavoin köyhät perii kuin rikkaat, vai luuletko ettei ihminen voi olla köyhä jos vanhemmat on keskituloisia.
Keskimäärin kyllä köyhyys periytyy ja köyhät saavat pienempia perintöjä kuin varakkaat.
Joutuu sitä pienemmästäkin maksamaan, köyhän on vaikeampi maksaa sitä pientä veroa kuin rikkaan sitä suurempaa.
Pienistä perinnöistä ei mene veroa. Ollenkaan.
20000 euroa on raja. Keskituloiselta voi helposti jäädä 100000 euron arvoinen talo josta köyhän on tiukkaa maksaa jos on ainoa perijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ei saa sellaista perintöä, josta menisi vero.
Samalla tavoin köyhät perii kuin rikkaat, vai luuletko ettei ihminen voi olla köyhä jos vanhemmat on keskituloisia.
Keskimäärin kyllä köyhyys periytyy ja köyhät saavat pienempia perintöjä kuin varakkaat.
Joutuu sitä pienemmästäkin maksamaan, köyhän on vaikeampi maksaa sitä pientä veroa kuin rikkaan sitä suurempaa.
Pienistä perinnöistä ei mene veroa. Ollenkaan.
20000 euroa on raja. Keskituloiselta voi helposti jäädä 100000 euron arvoinen talo josta köyhän on tiukkaa maksaa jos on ainoa perijä.
Jos on ainoa perijä saa pankista lainaa veron maksuun. Ensimmäinen 20 000 on verotonta, katso perintöverotaulukko paljonko 80 000 aiheuttaa veroa. Halvempaa on kuin myyntivoiton verotus jolloin menisi 30% arvosta 100000.
Perintövero tulee useammassa erässä. Maksoin kakkosluokan ( kalliimpi vero toissijaiselle) veron vajaa 1700 euroa kahdessa erässä puolen vuoden välein. Verolaput siis tuli noin verotoimistosta.
Valtavan hyvä ajatus. Poistetaa perintövero alle puolen miljoonan perinnöistä ja kiristetään yli miljoonan perintöihin. Näin ap: n toiveet toteutuvat. Kokonaisuus pysyy samana.
Olen eri mieltä. Aina kun raha vaihtaa käsiä siitä otetaan veroa. Minusta verotuksen painopistettä tulisi pikemminkin siirtää ansioiden verottamisesta ansiottomien tulojen verotukseen. Nykyinen systeemi on ihan älyvapaa, että mistään ei veroteta niin rankalla kädellä kuin siitä, minkä olet omalla työllä ja vaivalla tehnyt. Jos saat rahaa siksi, että olet opiskellut 10 vuotta, edennyt työssä ja tehnyt pitkää päivää vaativassa hommassa niin siitä saa ottaa. Jos synnyt kultalusikka hanurissa niin siitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Aina kun raha vaihtaa käsiä siitä otetaan veroa. Minusta verotuksen painopistettä tulisi pikemminkin siirtää ansioiden verottamisesta ansiottomien tulojen verotukseen. Nykyinen systeemi on ihan älyvapaa, että mistään ei veroteta niin rankalla kädellä kuin siitä, minkä olet omalla työllä ja vaivalla tehnyt. Jos saat rahaa siksi, että olet opiskellut 10 vuotta, edennyt työssä ja tehnyt pitkää päivää vaativassa hommassa niin siitä saa ottaa. Jos synnyt kultalusikka hanurissa niin siitä ei saa.
Mutta sä voit joutua maksamaan veroa, vaikka et saisi rahana senttiäkään. Vero tulee maksuun 6-12 kuukautta siitä kun perunkirjoitus on pidetty. Vaikka et olisi saanut kiinteästä omaisuudesta myytyä mitään maksettava on. Sitten jos myyt tätä omaisuutta, maksat vielä myyntivoittoverot erikseen. Sen jälkeen kun äitini kuoli 90-luvulla, perintöveron alarajaa on nostettu mistä syystä isäni kuoltua ei tarvinnut enää maksaa kotitalosta veroa. Mutta äitini osuudesta piti, rahaa oli hautajaiskuluihin, muuten s ellaista omaisuutta, mikä oli vaikeasti myytävää ja talossa lesken asumisoikeus. Jos olisin luopunut perinnöstä, se olisi siirtynyt lapsilleni ja vero heidän eli minun maksuun. Veljeni oli opiskelija, minä kotihoidontuella. Kummallekin meistä oli tiukkaa selvitä verosta. Jos veljeni olisi luopunut, se olisi siirtynyt minulle, koska hänellä ei ollut perhettä. Siitähän ei saa määrätä, kenen hyväksi luopuu, voi ainoastaan ilmotitaa että luopuu ja omaisuus siirtyy perintökaaressa seuraaville. Alaikäisten lasten osalta pitänee kai hakea maistraatilta lupa, mutta heidän puolestaan ei voi luopua noin vain.
Joku voi periä miljoonan arvoisen talon, jota on vaikea myydä juuri sen hinnan takia. Ei niillä kalliita taloja tehneillä ole välttämättä suuria pääomia tileillä, vaan raha on laitettu omaisuuteen.
Minä maksoin perintöveroa ollessani kotihoidontuella noin 2000 markkaa ja senttiäkään perintöä ei ole saanut. En tiedä kuinka paljon olen antanut rahaa sen talon ylläpitoon, olen kyllä tehnyt osani vaikka asun kaukana enkä sinne aio muuttaa - isoihin remontteihin ei minulla ole ollut varaa ja niinpä se on nyt purkukuntoinen, alunperinkin siinä on ollut rakennusvirheitä. Tontti on alueella, josta sitä tuskin koskaan saa kaupaksi. Se oli joskus rauhallista aluetta, nykyään levotonta. Lisäksi liiketila alueella, missä puretaan uudempiakin liiketiloja, kun vuokraajia ei ole. On tarjottu sitä ilmaiseksikin, ei kelpaa. Mökki on ihan kivalla paikalla saaressa, mutta sinne on kulku hankalaa ja se on alkeellinen eikä siinä ole uimarantaa, kalastusta varten isä sen aikoinaan hommasi ja se kaipaa niin isoa remonttia, että vastaavan rakentaa jo uutena. Se katsottiin isän perunkirjoitustilanteessa arvottomaksi, tontille laskettiin joku arvo, ei kovin kummoinen sekään, kun siinä ei ole mitään uimarantaa. Kaikki tämä omaisuus on nyt tyhjillään ja purkukuntoista.
Suomi on kummallinen maa, jos suomalaiset eivät oikeasti saa päättää suurista asioistaan.
Pakollinen 2-kielisyys (suoritus ehtona korkeisiin virkoihin Suomessa), perintövero, Nato... suomalaisten PITÄISI voida päättää näistä asioista!
Vierailija kirjoitti:
Tuloverotuksen progressiivisuus on törkeän epätasa-arvoista, mutta ratkaisu ei mielestäni ole ryövätä perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se perintö ole omalla työllä tienattua joten joutaisi verottaa lisää. Moni täysi vötkäle saa hyvän elintason perinnöllä pistämättä itse tikkuakaan ristiin.
Tämä. Perintövero sietäisi olla 100%.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, perintövero on ehkä raivostuttavin vero. Valtiolla ei ole mitään oikeutta perintöön.
Valtio saa jo riittävästi perintöjä henkilöiltä joilla ei ole perijöitä.
Ja ei, en ole saanut perintöjä, enkä ole koskaan saamassakaan.
Eli maksat mielelläsi pari prosenttia lisää tuloistasi veroina, jotta minä saan miljoonaperintöni verotta? Kiitos, kyllä tämä mulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Valtavan hyvä ajatus. Poistetaa perintövero alle puolen miljoonan perinnöistä ja kiristetään yli miljoonan perintöihin. Näin ap: n toiveet toteutuvat. Kokonaisuus pysyy samana.
No, ei pysy koska siinä vaiheessa jos omaisuutta on miljoonia niin verot on kierretty jo kauan sitten ja kierretään sitä varmemmin mitä enemmän verotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sä voit joutua maksamaan veroa, vaikka et saisi rahana senttiäkään. Vero tulee maksuun 6-12 kuukautta siitä kun perunkirjoitus on pidetty. Vaikka et olisi saanut kiinteästä omaisuudesta myytyä mitään maksettava on. Sitten jos myyt tätä omaisuutta, maksat vielä myyntivoittoverot erikseen. Sen jälkeen kun äitini kuoli 90-luvulla, perintöveron alarajaa on nostettu mistä syystä isäni kuoltua ei tarvinnut enää maksaa kotitalosta veroa. Mutta äitini osuudesta piti, rahaa oli hautajaiskuluihin, muuten s ellaista omaisuutta, mikä oli vaikeasti myytävää ja talossa lesken asumisoikeus. Jos olisin luopunut perinnöstä, se olisi siirtynyt lapsilleni ja vero heidän eli minun maksuun. Veljeni oli opiskelija, minä kotihoidontuella. Kummallekin meistä oli tiukkaa selvitä verosta. Jos veljeni olisi luopunut, se olisi siirtynyt minulle, koska hänellä ei ollut perhettä. Siitähän ei saa määrätä, kenen hyväksi luopuu, voi ainoastaan ilmotitaa että luopuu ja omaisuus siirtyy perintökaaressa seuraaville. Alaikäisten lasten osalta pitänee kai hakea maistraatilta lupa, mutta heidän puolestaan ei voi luopua noin vain.
Joku voi periä miljoonan arvoisen talon, jota on vaikea myydä juuri sen hinnan takia. Ei niillä kalliita taloja tehneillä ole välttämättä suuria pääomia tileillä, vaan raha on laitettu omaisuuteen.
Minä maksoin perintöveroa ollessani kotihoidontuella noin 2000 markkaa ja senttiäkään perintöä ei ole saanut. En tiedä kuinka paljon olen antanut rahaa sen talon ylläpitoon, olen kyllä tehnyt osani vaikka asun kaukana enkä sinne aio muuttaa - isoihin remontteihin ei minulla ole ollut varaa ja niinpä se on nyt purkukuntoinen, alunperinkin siinä on ollut rakennusvirheitä. Tontti on alueella, josta sitä tuskin koskaan saa kaupaksi. Se oli joskus rauhallista aluetta, nykyään levotonta. Lisäksi liiketila alueella, missä puretaan uudempiakin liiketiloja, kun vuokraajia ei ole. On tarjottu sitä ilmaiseksikin, ei kelpaa. Mökki on ihan kivalla paikalla saaressa, mutta sinne on kulku hankalaa ja se on alkeellinen eikä siinä ole uimarantaa, kalastusta varten isä sen aikoinaan hommasi ja se kaipaa niin isoa remonttia, että vastaavan rakentaa jo uutena. Se katsottiin isän perunkirjoitustilanteessa arvottomaksi, tontille laskettiin joku arvo, ei kovin kummoinen sekään, kun siinä ei ole mitään uimarantaa. Kaikki tämä omaisuus on nyt tyhjillään ja purkukuntoista.
"Sitten jos myyt tätä omaisuutta, maksat vielä myyntivoittoverot"
Myyntivoittoveroa ei tule jos perukirjaan on laitettu realistinen arvo. Myyntivoittovero tulee jos myynistä saa enemmän mitä perukirjaan on merkitty omaisuuden arvoksi.
Perintövero maksettiin suoraan puolestasi.