Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu anestesia ja siitä herääminen?

Vierailija
29.05.2022 |

Onko miten kauheata?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdin ja heräsin naps vaan. Ei ollut huono olo tai tokkurainen. Hoikka teinitytär tärisi kylmästä leikkauksen jälkeen ja piti laittaa lämpöpeitto päälle tunniksi. 

Vierailija
82/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ingmar Bergman kertoi että oli päässyt kuolemanpelostaan nukutuksen jälkeen.

Hän kertoo myös että Greta Garbon suu oli RUMA😩. Hänen mukaansa kalvakka viilto 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin kun heräsin. 

Vierailija
84/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani oli heräämössä kysynyt myöhästyikö leikkauksesta.   Sitten tietysti kun pää selvisi kokonaan oli hoitajan kanssa naureskellut. 

Itselleni on annettu pahoinvointipiikki heräämössä ihan pyytämättä kun olen alkanut olla hereillä.

Vierailija
85/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran nukutettu. Ei ollut mitään erityistä. Nukahdin ja heräsin.

Vierailija
86/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavalta. Nukahtaa kahdessa sekunnissa tuntematta mitään ja kun herää on rento olo.

Vierailija
87/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräsin nukutuksesta jostain syystä hyvin äksynä. :D 

Minä yritin samantien hypätä ylös ja lähteä tupakalle, eivät päästäneet 

Mulla oli hirveä pissahäntä, mutta eivät päästäneet vessaan vaan täytyi kulhoon pissata. Herätessä tunsin vielä hieman aineen vaikutuksen, mutta kahden tunnin kuluttua sain jo lähteä kotiin.

Vierailija
88/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nukutettuna vain kerran 6-vuotiaana 80-luvun alussa, muistan laskeneeni kymmenestä alaspäin ehkä seitsemään, sitten vaivuin uneen. Leikkaussaliin lähtiessä pelkäsin kuolevani, ihan kuin teuraaksi lähtö olisi ollut.

Nielurisaleikkaus oli niin herätessä oli sulahtanutta jääteöä vieressä, mutta ei hoitajia. En yhtään tiedä mitä kello silloin oli. Söin vähän jäätelöä, mutta kurkku oli niin epämiellyttävä tai kipeä että paljoa ei jäätelö maistunut.

Leikkaus vei toistuvat angiinat mennessään, sen koommin en ole tähänkään päivään mennessä ollut angiinassa.

Kyse oli anestesianukutuksesta !

Ei ketään kiinnostanut sun kitarisas.

Näkyykö ne alapäässäkin?

Pistä kuva sekä ylä- että alapäästä.

Vierailija
89/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö anestesian tarkoitus ole tehdä ihminen tiedottomaksi, ja tunnottomaksi jotta häntä voidaan leikellä, poistaa tunto... Vaikuttaa hermostoon niin, ettei kipuaistimuksia, ja kaiketi muitakaan (tunto)aistimuksia ole, niin ei kai se sitten tunnu miltään. Olet tiedoton.

Herääminen... no, vähän kerrassaan alkaa maailma taas tulla tietoosi.

En ole koskaan ollut anestesioituna... Hammaslääkärillä suuta puudutettu, se ainoa...

Mitä mitä,

Miksi ja mihin vastaat, kun ei ole mitään kokemuksia.

Vierailija
90/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huvittavaa. Pyysivät laskemaan kymmeneen ja pääsin varmaan yhteen. Sitten mukamas heti heräsinkin nolona, aivan pihalla. Pelkäsin kuorsanneeni, mutta en ilmeisesti sitten niin tehnyt. Äiti oli kertonut, että hänen herätessä hoitajat olivat naureskelleet vähän siihen malliin, että oli varmaan höpöttänyt jotain.

Ei ole harvinaista että höpötellään :)  Muistan erään joka puhui sillivoileivistä :D

Minut on nukutettu muutaman kerran mutta en tiedä olenko mitään sanonut.  Sen muistan että  kerran ainakin ihmetytti että tässäkö nyt vieläkin olen, eikö mitään ole tehty? Kuvittelin olevani vielä salissa leikkaupöydällä.  Huonosti olen voinut kerran, yleensä en. Se harmitti kun ei saanut nukahtaa uudelleen ennenkuin nukutuskaasut alkoi olla kropasta pois.  Jatkuva verenpaineen mittaus häiritsi.

Olen itse ammatiltani sairaanhoitaja ja monta kertaa haen potilaita heräämöstä.

Vierailija
91/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdin ennekuin ehtivät kissaa sanoa, ei tuntunut miltään. Herättyäni katsoin kelloa seinällä ja pelästyin, kun tajusin, että 8 h oli kulunut minun huomaamattani.

Ei huonoa oloa missään vaiheessa. Papereissa myöh luki, että laryngospasmi oli tullut, mutta kai se korjattiin, kun olen hengissä.😻

Vierailija
92/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä niin pika toimenpide, se nukutus, ettei sitä ehdi tajuta.

Eniten pelottaa se leikkaussaliin kärrääminen ja se suuret valot leikkauspöydän yllä.

Itse aattelin eniten, että selviänköhän tästä leikkaiksesta, se toimenpide pelotti eniten, vaikka ei siitä itse tiedä yhtään mitään.

Sitten sitä heräilee, kun heräilee.  Minua joku lääkäri taputteli jo leikkaussalista lähtiessä poskelle, kun jo avasin silmätä  Hän kysyi, että missä sinä olet, vastasin että sairaalassa.

Sitten vietiin kirurgiselle osasolle, jossa srvan kerran heräsin klo 18.30 illalla, muista miten katsoin seinässä olevaa kelloa.

Hyvinhän se meni, kipulääkettä pistettiin ja nesteys oli suonessa päivän pari.

Vierailija
93/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksensin kun heräsin. 

Voihan sitä oksentaakin, mutta suolisto kyllä tyhjennetään perusteellisesti ennen leikkausta, joten eipä sieltä mitään muuta voi ulos tilla, kuin jitain vhreää sappiliejua.

Vierailija
94/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nukutus miltään tunnu. Mutta heräämisen jälkeen mulla oli kurkku niin kipeä ja käheä että yskin 2 päivää melkein. Lääkäri sanoi että ahdas kurkku ja se putki ärsytti kurkkua. Ei tapahdu kaikille. Mutta kyll mua hemmoteltiin siellä sairaalassa, sun limujäätä ja juomaa.

Vierailija
95/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin nukutus tällä viikolla, ja se on kirjaimellisesti filmi poikki. Muistan leikkaussaliin menon, tipanlaiton ym. Sain naamarin kasvoille ja nukutuslääkäri sanoi, että nyt tulee vahva kipulääke, voi vähän päätä pöllyttää ja sitten lähtee uniaine tulemaan. Seuraava muistikuva on heräämöstä, heräsin samantyyppisessä pöpperössä kuin mitä joskus keskellä yötä on. Kysyivät mikä olo, onko kipuja, sanoin että jonkun verran on, enemmän vaan väsynyt olo. Kysyivät haluanko ruokaa, sanoin että jos vaikka vissyä tms. Laitoin kotiin tekstarin. Sain kipulääkkeen ja nukahdin uudelleen. Siitä kun heräsin, olo oli jo normaali, oli nälkä ja teki mieli kahvia. 

Vierailija
96/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nukutettuna vain kerran 6-vuotiaana 80-luvun alussa, muistan laskeneeni kymmenestä alaspäin ehkä seitsemään, sitten vaivuin uneen. Leikkaussaliin lähtiessä pelkäsin kuolevani, ihan kuin teuraaksi lähtö olisi ollut.

Nielurisaleikkaus oli niin herätessä oli sulahtanutta jääteöä vieressä, mutta ei hoitajia. En yhtään tiedä mitä kello silloin oli. Söin vähän jäätelöä, mutta kurkku oli niin epämiellyttävä tai kipeä että paljoa ei jäätelö maistunut.

Leikkaus vei toistuvat angiinat mennessään, sen koommin en ole tähänkään päivään mennessä ollut angiinassa.

6-vuotiaana et tiennyt mitä kello oli? Kuinka moni 6-vuotias tietää ylipäätään?

Vierailija
97/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut miltään. Komea nukutuslääkäri. Herättyä sain ihanan lämpöpeiton.

Vierailija
98/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on nukutettu useasti. 

Joka kerta mennyt näin suunnilleen. Kun saa esilääkkeenjälkeen anestasian  niin tipahdan i laskettuja. 

Kun herään oksentelun monta tuntia ja olen aivan joukossa. Palelen ha mikään ei aluks tunnu auttavan. Sään lämpöpeittoa yms. Ja kurkkua kuivaa ha sattuu henhitysputken takia

plus ieikkauskivut mihin ei nykyään paljoa lääkitä.

Eli eikovin mukavaa ollu koskaan. 

Oletko nyt hereillä, sen verran sekavaa tekstiä tulee.

Vierailija
99/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on nukutettu kolme kertaa. Viimeisenä kertana ajattelin, että yritän erityisesti kiinnittää huomiota tapahtumaan, ja painaa mieleen että millaisia tuntemuksia siitä tulee. Turha oli tämä suunnitelma, filmi katkesi kerta kaikkiaan äkkiä. Sitten jo heräilin tokkuraisena. En pidä kokemusta mitenkään epämiellyttävänä.

Vierailija
100/107 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahden viikon päästä yleisanestesiassa tehtävä gastroskopia ja pelottaa ihan hirveästi, vaikka toimenpiteen pitäisikin olla lyhyt. Ensin tuo tähystys yritettiin tehdä sedaatiossa, mutta taistelin kuulemma liikaa vastaan (itse en muista tuosta yhtään mitään), niin pakko tehdä nukutuksessa.

Pelottaa, että salpaantuuko hengitys jotenkin ja miten saavat tungettua sen tähystysletkun kurkkuuni, kun olen tajuttomana. Mitä jos tukehdun siihen? En halua kuolla. :(