Miltä tuntuu anestesia ja siitä herääminen?
Kommentit (107)
Ingmar Bergman kertoi että oli päässyt kuolemanpelostaan nukutuksen jälkeen.
Nukahdat ja heräät. Herätessä saattaa olla vähän huono olo, sen takia nukutuksen jälkeen tarjoillaan jogurttia.
nukahdat mutta et nuku vaan olet tajuttomana. eli et näe unia tms. heräät ja huomaat että "filmi on ollut poikki" eli ajantaju myös häviää. monet toteaa kun heräävät että milloin itse operaatio aloitetaan vaikka se on jo aikaa sitten tehty.
olen ollut hammaslääkärissä anestesiassa ja sedaatiossa ja aion myös jatkossa jos jotain suurempaa tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Nukut ja heräät.
Niin teet luultavasti joka yö.
En minä ainakaan nuku niin sikeästi kuin nukutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
nukahdat mutta et nuku vaan olet tajuttomana. eli et näe unia tms. heräät ja huomaat että "filmi on ollut poikki" eli ajantaju myös häviää. monet toteaa kun heräävät että milloin itse operaatio aloitetaan vaikka se on jo aikaa sitten tehty.
olen ollut hammaslääkärissä anestesiassa ja sedaatiossa ja aion myös jatkossa jos jotain suurempaa tehdään.
Tuo sedaatio on kyllä ehdoton.
Eipä miltään,tuntuu hyvältä.
Uninen,levollinen
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä näin uniakin, ja kun heräsin niin aloin heti niitä kertoilemaan innoissani hoitajille 😆
Minut on nukutettu kaksi kertaa, ja molemmat kerrat ovat olleet oikeastaan aika mukavia. Kasvoille on laitettu se maski ja käsketty laskea kymmenestä alaspäin, mutta se aine vaikuttaa niin nopeasti, että olen päässyt seitsemään asti. Nukutuksen jälkeen olen herännyt heräämössä, ja olo on ollut niin kuin heräisi jostain todella syvästä unesta. Vähän aikaa kestää tajuta että missä oikein on, mutta olo on sellainen mukavan raukea. Jos ikinä päädyn vielä yhteenkään leikkaukseen, niin haluan nukutuksen jatkossakin.
Tuntuu ettei nukahda vaan putoaa yhtäkkiä mustaan ja herääminen raskasta. Kestää tajuta missä mennään ja homma ohi. Pahaolo mulla ei suuremmin oo koskaan ollut tai mitään outoja sekoiluja. Ei tunnu pahalle tai pelottavalle kumpikaan pää. Suht nopeasti oon toennut.
Aika huvittavaa. Pyysivät laskemaan kymmeneen ja pääsin varmaan yhteen. Sitten mukamas heti heräsinkin nolona, aivan pihalla. Pelkäsin kuorsanneeni, mutta en ilmeisesti sitten niin tehnyt. Äiti oli kertonut, että hänen herätessä hoitajat olivat naureskelleet vähän siihen malliin, että oli varmaan höpöttänyt jotain.
Ei ole tuntunut miltään. Esilääkitys ja tavarat suoneen ja taju pois, herätessä olo ok.
Ihan kauheaa. Keuhkot lukkiutuvat eikä voi hengittää. Et pysty sanomaan, että nyt tukehdun, nukutus ei onnistunut.
Eikö siitä tule sellainen olo ettei henki kulje? Siis nukahtaessa. Ja eikö se hengitysputken laitto ole aika ikävää?
Olen ollut nukutettuna vain kerran 6-vuotiaana 80-luvun alussa, muistan laskeneeni kymmenestä alaspäin ehkä seitsemään, sitten vaivuin uneen. Leikkaussaliin lähtiessä pelkäsin kuolevani, ihan kuin teuraaksi lähtö olisi ollut.
Nielurisaleikkaus oli niin herätessä oli sulahtanutta jääteöä vieressä, mutta ei hoitajia. En yhtään tiedä mitä kello silloin oli. Söin vähän jäätelöä, mutta kurkku oli niin epämiellyttävä tai kipeä että paljoa ei jäätelö maistunut.
Leikkaus vei toistuvat angiinat mennessään, sen koommin en ole tähänkään päivään mennessä ollut angiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siitä tule sellainen olo ettei henki kulje? Siis nukahtaessa. Ja eikö se hengitysputken laitto ole aika ikävää?
Ei tuntunut miltään. Todella syvä ja rauhallinen uni. Jos kuolema tuntuu samalta niin ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mitään sellasia tuntoja ollut, älli on veks hetkessä ja putki laitetaan kun on unessa jo. Sitten tarvittaessa syvennetään unta ja laitetaan relaksanttia .
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ihan kauheaa. Keuhkot lukkiutuvat eikä voi hengittää. Et pysty sanomaan, että nyt tukehdun, nukutus ei onnistunut.
Oikeusjutun paikka.
Nukut ja heräät.
Niin teet luultavasti joka yö.