Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu anestesia ja siitä herääminen?

Vierailija
29.05.2022 |

Onko miten kauheata?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai sitten aivot ei nukahdakkaan  : https://en.wikipedia.org/wiki/Anesthesia_awareness

olen herännyt kerran kesken leikkauksen. muistan pienen pätkän leikkauksesta vieläkin vaikka tästä jo vuosia aikaa. On nukutettu senkin jälkeen eikä ole pelottanut, eli tuosta heräämisestä ei mitään kammoja jäänyt. Mitään en siis tuntenut kuitenkaan.

Vierailija
42/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttaminen kävi tosi nopeasti. Anestesialääkäri sanoi vaan että nyt tuntuu lämpimältä kädessä ja kohta nukahdat, ja sit olinki vintti pimeenä

Heräsin siihen että joku läiski naamaa ja huusi herää, herää!!. Heräsin mut en jaksanu pitää silmiä auki nii sit huudettiin avaa silmät! Avaa silmät!!! Avasin silmät ja sit alko hirvee horkka. Tärisin tosi paljon. Kysyin paljon kello ja jano oli. Sain tärinään jotain lääkettä. Sit joku keksi että virtsapussi on melkein tyhjä ja sit ne alko ronkkimaan katetria. Kun sain nestettä tipan kautta, alko pussikin täyttyä. Ilmeisesti en ollut saanut leikkauksen aikana nestettä suoneen ollenkaan. Heti herättyä tiesin missä olen. Pyysin heti että saisinko soittaa lapselle, mut en saanut vaan vastattiin että sit vasta kun pääsen osastolle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä herää heräämössä piuhat kiinni ja jatkuva valvonta.

Pidempi vuorokausien nukutus pistää pääkyn sekaisin tilapäisesti .... noh ... en minä tiedä kuinka hullu olin alussa ja kuinka herätessäni. Ympärillä olijat kertovat että tolkku on palannut....hehheh...jos edes syntyessä oi sitä kuuluisaa tolkuwa.

Ja HUS pistäkööt taulun heräämöön missä sairaalassa ollaan ja se soittokello kanssa.

Ja nenäletku teki pitkään parantuvan haavan.

Ja verenpaineet oli alhaalla 55 kautta 95 sys vs diastolinen.

Ja miksi SE ILMOITTI ETTÄ ON KUNNOSSA VAIKKA OLI KATETRI. Heevati.

Vierailija
44/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai sitten aivot ei nukahdakkaan  : https://en.wikipedia.org/wiki/Anesthesia_awareness

Lääkäri sanoi, että nukutuksen lisäksi myös puudutetaan. Totesi tuon ihan itse, ilman että olisin epäillyt olevani hereillä nukutuksesta huolimatta.

https://yle.fi/uutiset/3-9519903

ja edelleen nuitakin tapahtuu

Vierailija
45/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horkka tulee itselleni myös joka herätyksen jälkeen, pahoinvointia jos yhtään päätä tai silmiä pyörittelee heti herättyä. Kerran on tullut se että heräsin siihen ettei keuhkot toimineet, haukoin ja koristelin. Nukutuslääkäri rauhoitteli ja siitä se hengitys lähti. Olisivatko hiukan liian varhain ottaneet hengitystuubin pois?

Vierailija
46/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on nukutettu kaksi kertaa, ja molemmat kerrat ovat olleet oikeastaan aika mukavia. Kasvoille on laitettu se maski ja käsketty laskea kymmenestä alaspäin, mutta se aine vaikuttaa niin nopeasti, että olen päässyt seitsemään asti. Nukutuksen jälkeen olen herännyt heräämössä, ja olo on ollut niin kuin heräisi jostain todella syvästä unesta. Vähän aikaa kestää tajuta että missä oikein on, mutta olo on sellainen mukavan raukea. Jos ikinä päädyn vielä yhteenkään leikkaukseen, niin haluan nukutuksen jatkossakin.

Milloin nämä nukutukset ovat olleet?

Minutkin on nukutettu pari kertaa nyt vuoden sisällä ja ei mitään maskeja ole käytetty. Suoneen on laitettu aine menemään ja se on tepsinyt niin äkkiä, ettei edes pyydetä laskemaan mitään, kun taju on kankaalla saman tien. 

Vierailija
47/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuinen ihminen on voinut välttyä nukutukselta?

Mut leikattiin ekan kerran 4-vuotiaana, systeri vauvana. En edes viitsi laskea montako kertaa.

Kai teiltä nyt edes kitarisat ja umppari on leikattu jos ei muuta?

Vierailija
48/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutusaine nipistää/polttelee itsellä aina aika ikävästi, mutta taju menee hetkessä.

Herääminen oli tosiaan raskaampaa, kuin unesta herääminen mutta leikkauksen jälkeen sai kahvia ja voileipiä.

Propofoli kirvelee suonissa kyllä ikävästi.

Vierailija
49/107 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut leikattiin ekan kerran 4-vuotiaana, systeri vauvana. En edes viitsi laskea montako kertaa.

No ainakin itse olen tällainen tapaus. Ei ole leikattu mitään mihin olisi nukutettu. Ikää 58.

50/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiosta tuli kerran sellainen, että ihmiset nukutettiin, mutta tunto jäi. Olivat hereillä koko ajan ja tajuissaan, mutta lihasrentoutuslääke esti huutamasta, kommunikoimasta silmillä tai mitään.

Vierailija
51/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamisesta, väsyttää todella paljon etkä vain pysy hereillä. Heräämisessä en ole huomannut mitään erikoista paitsi tuntuu siltä että aikaa olisi kulunut 1min vaikka olet ollu tunteja operaatiossa

Vierailija
52/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika helposti, 65v äitiäni ei ole ikinä nukutettu. Minut ainakin 4kertaa

Vierailija
53/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme isoa lähes kahdeksan tunnin leikkausta mulla takana kolmen viimeisen vuoden aikana. Anestesialääkärit vain työntäneet aineet suoneen, ja taju on mennyt saman tien. Ei mitään laskemisia alaspäin ole ollut, herätessä vain vähän tokkurainen olo. Kerran olen kuulemma heräämössä oksentanut, mutta siitä en muista mitään.

Vierailija
54/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaminen maski naamalla todella nopeaa, herääminen ei niin helppoa ja mukavaa, kun leikkaushaavat alkoivat särkeä...

Vierailija
55/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuussa oli leikkaus ja ei siinä paljon mitään ehdi miettiä kun laittavat maskin naamalle ja heti on taju pois. Herätessä todella huono olo ja minulla oli kuuma, pyysin aukaisemaan ikkunan.

Vierailija
56/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Ihan kauheaa. Keuhkot lukkiutuvat eikä voi hengittää. Et pysty sanomaan, että nyt tukehdun, nukutus ei onnistunut.

Näin juuri.

Anestesia ei tunnu miltään, jos tuntuu se on pielessä.

Herääminen on riippuvainen ihmisesen omista ominaisuuksista. Voi olla tokkurainen, huimausta ylösnoustessa, pahoinvointia lääkemääristä tai sitten pirteä kuin peipponen.

Vierailija
57/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoille laitetaan maski, jonka kautta hengität syvään. Sitten sinun käsketään laskea kymmeneen ja filmi katkeaa.

Joku tuossa mainitsikin, että nukutuksesta herääminen on erikoinen kokemus. Nimittäin ihmettelet, että milloin se leikkaus/toimenpide aloitetaan?

Itselläni on joka kerta ollut karmea olo. Pyörryttänyt ja oksettanut niinkuin pahimmassa krapulassa ikinä ja itse herääminen (herättämössä) on ollut todella hidasta.

Vierailija
58/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala maku oli suussa. Pyysin vettä, hoitaja antoi putkistossa seissyttä haaleaa vettä.

Vierailija
59/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdin ja heräsin näin lyhyesti ilmaistuna. Nukahtamisen hetki oli samanlainen kuin yleensäkin yöllä nukahtaessa: nukahtamistaan ei huomaa. Seuraavana hetkenä heräsin.

Vierailija
60/107 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräämössä olin höpötelly jotain seksijuttuja hoitsuille. Olen heteronainen ja hoitajat oli naisia. Että oliko noloo sekava olo oli herätessä, mut ei muuta. Kahdesti leikattu.