Miltä tuntuu anestesia ja siitä herääminen?
Kommentit (107)
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ihan kauheaa. Keuhkot lukkiutuvat eikä voi hengittää. Et pysty sanomaan, että nyt tukehdun, nukutus ei onnistunut.
^ Sama kokemus, ilmeisesti nukutusaineen vaikutus katoaa, mutta relaksanttivaikutus jää...Ikävä tunne herätä kun haukkoo henkeä. Kuulo palaa nopeasti, näkö ei. Lisäksi horkka joka anestesian jälkeen heräämössä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siitä tule sellainen olo ettei henki kulje? Siis nukahtaessa. Ja eikö se hengitysputken laitto ole aika ikävää?
Se nukahtaminen tapahtuu kirjaimellisesti parissa sekunnissa, joten ei siinä ehdi mitään ajattelemaan tai tuntemaan. Hengitysputkesta en osaa sanoa, sillä ei sitä ainakaan hereillä ole laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siitä tule sellainen olo ettei henki kulje? Siis nukahtaessa. Ja eikö se hengitysputken laitto ole aika ikävää?
Ne laitetaan ja otetaan pois kun olet nukuksissa.
Vierailija kirjoitti:
nukahdat mutta et nuku vaan olet tajuttomana. eli et näe unia tms. heräät ja huomaat että "filmi on ollut poikki" eli ajantaju myös häviää. monet toteaa kun heräävät että milloin itse operaatio aloitetaan vaikka se on jo aikaa sitten tehty.
olen ollut hammaslääkärissä anestesiassa ja sedaatiossa ja aion myös jatkossa jos jotain suurempaa tehdään.
Mä olen tässä viime aikoina ollut viikkokaupalla sairaalassa ja neljä kertaa leikattu sinä aikana. Eka leikkaus puudutus+sedaatio, nukuin hyvin enkä nähnyt unia. Toka yleisanestesia, jotain epämääräisiä unikuvia oli. Kolmas leikkaus oli pitkä (yli 5 tuntia), ja sen anestesian aikana näin oikein mukavaa unta kesästä ja mökkireissusta, uimisesta ja aurinkoisista päivistä. Neljäs leikkaus taas tuntui menneen ohi hetkessä, just ehdin mielestäni nukahtaa kun jo heräteltiin.
Ilmeisesti unien näkeminen liittyy nukutuksen pituuteen. Tehohoidossa nukutettuna olevat ainakin näkee unia, tästä moni kertoo jälkikäteen.
Nukahtaminen tuntuu lääkkeiden ansiosta mielestäni vain mukavalta, ihanasti vajoaa sellaiseen pumpulinpehmeään olotilaan. Herääminen voi olla ikävämpää jos on taipuvainen pahoinvointiin. Kannattaa ottaa varovasti juotavaa heräämisen jälkeen ja herkästi pyytää sitä pahoinvointilääkettä.
Nukutusaine nipistää/polttelee itsellä aina aika ikävästi, mutta taju menee hetkessä.
Herääminen oli tosiaan raskaampaa, kuin unesta herääminen mutta leikkauksen jälkeen sai kahvia ja voileipiä.
jenkkilässä ne laittaa sellaiset tropit että oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Eipä miltään,tuntuu hyvältä.
Uninen,levollinen
Taisin heräämössä sanoa ensimmäiseksi, että voisinko nukkua vielä vähän 😁
Ei ollut ihan heti ymmärrystä, että lääkeaineen vaikutus loppui jo.
Helppo nukahtamisen ja herääminen. Leikkaus kesti noin 2 h.
Leikkauksessa annetaan (jos ya) nukutusai etta (kaasuna tai laskimoon, kipulääkettä ja lihasrelaksanttia. Kutakin näistä lisäillään tarpeen mukaan leikkauksen aikana ja loppupuolella aletaan vähenrämään relaksanttia (se voidaan myös kumota lääkeestä riippuen) sekä nukutusainetta.
Lääkäri tai kukalie saattaa laskea numeroita, oot hetken pimeenä ja sitten heräät. Ei mitään unia tai muuta. Olin vähän huonovointinen kun heräsin, silmät sumeat ja heikotti, mutta muilla ei välttis oo mitään.
Vierailija kirjoitti:
tai sitten aivot ei nukahdakkaan : https://en.wikipedia.org/wiki/Anesthesia_awareness
Lääkäri sanoi, että nukutuksen lisäksi myös puudutetaan. Totesi tuon ihan itse, ilman että olisin epäillyt olevani hereillä nukutuksesta huolimatta.
Nykyään mulle annetaan kunnon pahoinvointikääkkeet ennen kuin herättävät, koska elimistöni reagoi anestesiaan ja puudutteisiin oksentamalla ja yökkimällä.
Vierailija kirjoitti:
tai sitten aivot ei nukahdakkaan : https://en.wikipedia.org/wiki/Anesthesia_awareness
1-2 potilasta tuhannesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyi viddu.
Se olikin hauska kokemus. Kun pitää laskea siitä kymmenestä taaksepäin, yhtäkkiä tulee täysi blackout. Siis oikeasti blackout. Aika vain katoaa. Ei mitään unia sun muuta. Sitten vain herää ja toimenpide on ohi.
Ei siinä ole ollut sen kummempaa, vähän kuin nukahtaisi rättiväsyneenä ja heräilykin on sujunut ihan hyvin. Tietenkin hieman tokkuraisempi olo kuin jos aamulla heräilisi unesta.
Herättyäni luulin olevani omassa sängyssä, mutta kun kuulin hoitajan sanovan, että nyt heräsi, muistin heti kaiken. Eniten varmaan olin pelännyt etukäteen, että jos tulee pissat alle ja sitä varmaan ensimmäisenä aloin pähkäilemään.
Ihana kokemus. Siis oikeasti, uni tuli nopeasti ja herätessä oli raukea ja onnellinen olo.
Nukuttaminen ei tunnu miltään, filmi vaan menee poikki ja herää leikkauksen jälkeen. Minulla on tullut jälkeenpäin joka kerta kova tärinä ja palelu. Heräämössä laitetaan päälle ihana peitto, jonka sisään puhalletaan lämmintä ilmaa. Pikkuhiljaa tärinä menee ohi. Ei ole ilmeisesti mitenkään vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olet kuullut juttuja eetterinarkoosista, jota käytettiin yli 60 vuotta sitten.
Nykyään se on vain mukavaa. Putkea laitettaessa on jo taju pois. Ei siitä tiedä mitään. Ja herätessä on letkeä ja kivuton olo opiaatin takia.
Ei tullut minkäänlainen olo, kun oli taju kankaalla. Leikkauksen jälkeen oli sellainen vähän karhea tunne kurkussa jonkin aikaa. En ottanut esilääkitystä (sovittiin näin anestesiahoitajan kanssa), niin en ollut herätessäni mitenkään tokkurassa tai huonovointinen.