Kaksi vuotias lapsi on kaksi viikkoa erossa vanhemmistaan, liian pitkä aika?
Veljeni lapsi ja lapsen äiti ovat lähdössä kahden viikon lomamatkalle, jättäen heidän kaksi vuotiaan poikansa mummolle tai minulle hoitoon. Miltä tämä teistä kuulostaa? Mielestäni kaksi viikkoa on aivan liian pitkä aika lapselle olla erossa molemmista vanhemmistaan. Olen huolissani lapsen kehityksestä ja siitä, voiko tuosta koitua lapselle jotain negatiivista. Veljeni ja myös äitimme vähättelee asiaa ja he väittävät minun olevan liian hysteerinen. Olen eri mieltä.
Mitä mieltä muut olette? Miten asiaa perustelisitte? Veljeni lapsi on itselleni hyvin rakas ja läheinen, näemme viikottain, mutta eihän se ole sama asia kuin aikuiset, johon lapsi on ensisijassa kiintynyt.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi kahdeksi viikoksi itse, mutta toisaalta voiko yksi tällainen kerta lapsuudessa ja sekin kaksivuotiaana vaikuttaa niin dramaattisesti kehitykseen ja kiintymyssuhteeseen?
Ei se varmaan "niin dramaattisesti" vaikuta, mutta aivan varmasti jollain tasolla vaikuttaa.
On liian pitkä aika. He huomaavat sen sitten takaisin tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat jättämässä lapsen sinulle? Mikä ihme estää sinua avaamasta suutasi ja sanomasta "ei käy".
En ole aloittaja, mutta arvelen että lapsi jää joka tapauksessa matkan ajaksi jonnekin hoitoon, joten mieluiten hyvään hoitoon aloittajan vastuulle.
Miten muka matkalle lähdetään ilman että lapsella on hoitopaikkaa tiedossa ennen matkan varaamista?
Ei kahdeksi viikoksi lapsen ottajia voi mitenkään olla jonoksi asti ja jos vanhempia ei edes kiinnosta, missä muksu on kaksi viikkoa, kertoo se isommista vanhemmuuden puutteista.
Ap:n kannattaa jämptisti sanoa, ettei ole käytettävissä lastenhoitoon tässä tapauksessa.
Liian pitkä aika, enkä ymmärrä, miten vanhemmat edes rentoutuisivat ilman lasta. Miksi eivät ota mukaan?
Jos kaksi viikkoa johtuu työreissusta tai sairaalassa olosta, niin tottakai lapsi selviää. Mutta jos ei kerran ole pakko, miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin suoraan, että ihan liian pitkä aika.
Olen sanonut, mutta minua ei uskota, sillä minulla ei ole omia lapsia. Veljeni loukkaantuu ja suuttuu. Ihan uskomatonta käytöstä. Yritän vielä puhua järkeä, linkkaan asiantuntijoiden mielipiteitä kun ne löydän. Matkat ovat jo varattu, mutta mikäänhän ei estä heitä ostamasta uusia lentoja aikaisemmin takaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä lapsia sijoituksessakin pidempiä aikoja putkeen ja sitten vanhempien luokse viikonlopuksi.
Niin on, ja kyllähän se jälkensä jättääkin.
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö lapsen isä matkalle? Jos ei, niin näkeekö lapsi isäänsä, kun äiti on poissa?
Ap kirjoitti monikossa: vanhemmistaan, niin ilm. molemmat lapsen vanhemmat olisivat lähdössä. - Se olisikin ihan toinen juttu jos vain toinen vanhemmista ilmaisisi halunsa lähteä kahdeksi viikoksi omalle lomalle, ilman ketään muuta perheenjäsentä.(..)
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä lapsia sijoituksessakin pidempiä aikoja putkeen ja sitten vanhempien luokse viikonlopuksi.
Ja miksihän ovat sijoituksessa? Johtuisiko huonosta vanhemmuudesta? Ja ennenkaikkea, kyllähän sijoituksesta lapselle koituu haittaa, voi vaikuttaa esim minäkokemuksen rakentumiseen, empatiakyvyn kehittymiseen, hylkäämiskokemukseen jne.
Ap Ihan liian pitkä aika olla erossa molemmista vanhemmistaan.
Kaksivuotiailla on eroahdistuskausi meneillään.
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/2-3-v/2-3-vuotia…
Siis ketkä sinne matkalle on lähdössä? Veljesi lapsi ja lapsen äiti? Mitä se veljesi tekee, miksi lapsi ei mene hänelle? Vai siis täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin suoraan, että ihan liian pitkä aika.
Olen sanonut, mutta minua ei uskota, sillä minulla ei ole omia lapsia. Veljeni loukkaantuu ja suuttuu. Ihan uskomatonta käytöstä. Yritän vielä puhua järkeä, linkkaan asiantuntijoiden mielipiteitä kun ne löydän. Matkat ovat jo varattu, mutta mikäänhän ei estä heitä ostamasta uusia lentoja aikaisemmin takaisin.
Ap
Kaiken perusteella veljesi jyrää eikä kunnioita sinua yhtään. Tietenkään ei pidä ottaa pikkulasta kahdeksi viikoksi ellei vanhemmat ole molemmat henkihieverissä sairaalassa.
Sinun olisi hyvä antaa arvoa myös omalle ajallesi. Ei ole mitenkään kohtuullinen aika lastenhoidolle tuo kaksi viikkoa. Sinullakin on oikeus omaan elämään. Normaali veli ei kehtaisi tuollaista edes pyytää jonkun lomamatkan takia.
Suosittelen kieltäytymään. Kenelläkään ei ole velvollisuutta taipua painostukseen, jos ajatus ei tunnu hyvältä.
Minä en ottaisi häntä hoitoon.
2 viikkoa on TODELLA pitkä aika! Hyvä että tuon ikäinen selviää viikonloppu erosta
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä aika, enkä ymmärrä, miten vanhemmat edes rentoutuisivat ilman lasta. Miksi eivät ota mukaan?
Jos kaksi viikkoa johtuu työreissusta tai sairaalassa olosta, niin tottakai lapsi selviää. Mutta jos ei kerran ole pakko, miksi pitäisi?
Ja vielä mainitsemasi työreissu osuu harvemmin molemmille samaa aikaa ja sairaalassakin voi vierailla ja tällöin lapsi näkee vanhempaansa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen sijoittaminen jonnekin muualle kaksi vuotiaana on viimekätisiä toimia yrittää suojella lasta. Ei sijoituksen tarkoitus tai sen ei ainakaan ensi-sijaisesti pitäsi olla tapa, jolla vanhemmat voivat ottaa parin viikon irtioton omasta parivuotiaasta lapsestaan, ellei tähän ole jokin erityinen syy.
- Sijaishuolto (kuten myös huostaanotto) ovat toistan viimesijaisia keinoja, joiden perimmäinen tarkoitus on se, että olot kotona paranisivat niin, että lapsi pääsisi takaisin kotiinsa mutta toki tällaiasen tarve tulee joka kerta harkita tapauskohtaisesti
Uskovainen mies
Ongelmat saattaa näkyä vasta paljon myöhemmin. Esim jos lapsi teininä tai aikuisena joutuu johonkin traumatisoivaan tapahtumaan niin saattaa oireilla tosi pahasti jos taustalla hylkäyskokemus lapsena. Myös aikuisena saattaa näkyä ihmissuhteissa tuo kahden viikon hylkäys. Saattaa olla vaikea luoda pysyviä ihmissuhteita koska asennoituu että toinen hylkää kuitenkin tai saattaa olla hyvin mustasukkainen.
Toki voi olla että mitään ongelmia ei tule. Itse en lähtisi kokeilemaan oman huvin (loman ) takia. Eri asia jos vanhempi joutuisi sairaalaan ym tilanne jossa nyt vaan pakosti joutuu olemaan erossa. Silloin on vain pakko ottaa riski siitä että lapsi kärsii. Loman takia ei ole pakko. Eikä varsinkaan noin pitkän loman. Viikkokin olisi jo turhan pitkä aika mutta kaksi
Riippuu todella paljon siitä, millainen suhde lapsella ja mummolla on. Onko lapsi ollut paljon mummolla hoidossa? Vai onko tämä ensimmäinen kerta?
Jos on ekaa kertaa yökylässä mummon luona ilman vanhempia, niin 2 viikkoa on liian pitkä aika. Jos taas mummola on lapselle "toinen koti", ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis ketkä sinne matkalle on lähdössä? Veljesi lapsi ja lapsen äiti? Mitä se veljesi tekee, miksi lapsi ei mene hänelle? Vai siis täh?
Anteeksi, tuli kirjoitusvirhe. Eli siis veljeni (lapsen isä) ja lapsen äiti lähtevät reissuun.
Ap
Aivan valtavan pitkä aika 2-vuotiaalle. Lapsi pärjää erossa ensisijaisista läheisimmistä aikuisista (eli yleensä vanhemmistaan) oman ikänsä + 1 päivää. 2-vuotias siis pärjäisi varmasti ihan hyvin n. 3-4 päivää. Tämä on myös aika, jonka lapsi pystyy hahmottamaan, jos esim. seinälle tehdään kalenteri, jossa on että päivät 1, 2 ja 3 olet mummin ja tädin hoidossa. 4. päivänä äiti / isä tulee taas. Vaikka minkälaisen kuvakalenterin tekisi, 2-vuotias ei hahmota viikon tai kahden viikon käsitettä.
Tästä seuraa, että lapselle voi tulla selittämätön paha olo, kun ei ymmärrä, missä ja miksi vanhemmat ovat ja milloin he palaavat. Lapsi alkaa myös tunnetasolla unohtaa vanhempiaan. Loman jälkeen vanhempiin ja sisarukseen saattaa kohdistua voimakas kiukku. Ja 2-vuotias joutuu ikään kuin uudestaan tutustumaan vanhempiinsa ja opettelemaan, miten heidän kanssaan ollaan. Pöly kyllä ajan mittaan laskeutuu, mutta en minä tällaista 2-vuotiaalle aiheuttaisi, jos ei olisi aivan pakko.
No 20: n lisäyksiä. Viime syksynä, perillä 25-26 astetta, Etelä-Euroopassa, kaksi viikkoa olimme, lapsenlapsi 1v10kk.
Miksi ovat hankkineet lapsen, jos eivät halua hänen kanssaan olla?
Minä- minä vanhemmat kyseessä.