Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi vuotias lapsi on kaksi viikkoa erossa vanhemmistaan, liian pitkä aika?

Vierailija
29.05.2022 |

Veljeni lapsi ja lapsen äiti ovat lähdössä kahden viikon lomamatkalle, jättäen heidän kaksi vuotiaan poikansa mummolle tai minulle hoitoon. Miltä tämä teistä kuulostaa? Mielestäni kaksi viikkoa on aivan liian pitkä aika lapselle olla erossa molemmista vanhemmistaan. Olen huolissani lapsen kehityksestä ja siitä, voiko tuosta koitua lapselle jotain negatiivista. Veljeni ja myös äitimme vähättelee asiaa ja he väittävät minun olevan liian hysteerinen. Olen eri mieltä.

Mitä mieltä muut olette? Miten asiaa perustelisitte? Veljeni lapsi on itselleni hyvin rakas ja läheinen, näemme viikottain, mutta eihän se ole sama asia kuin aikuiset, johon lapsi on ensisijassa kiintynyt.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhemmat olettaa että joku jaksaa hoitaa 2 vuotiasta kahta viikkoa?! Tuon ikäinen on energiaa täynnä ja vaatii huolenpitoa 24h. En itse isovanhempana suostuisi hoitamaan taaperoa kahta peräkkäistä päivää pidempään, ellei olisi hätä kyseessä. Itsekästä touhua.

Vierailija
102/106 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävytöntä jättää kahdeksi viikkoa.Itsellä olisi lastani ikävä enkä voisi edes ajatella ,että jätän hänet toisille niin pitkäksi aikaa.Sano terveiset että ei ole ihan tervejärkistä !

V.ttumaiset vanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten joku voi vapaaehtoisesti jättää pienen lapsensa hoitoon kahdeksi viikoksi. Yksi-kaksi yötä kävisi jotenkin järkeeni, jos on pakko. 

Ihmisen itsekkyys on joskus järkyttävää. Minä, minä ja minä ja minun hyvinvointini. Itsekästä.

Vierailija
104/106 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä lapsia sijoituksessakin pidempiä aikoja putkeen ja sitten vanhempien luokse viikonlopuksi.

Mutta ei kukaan yleensä tahallaan ja vapaaehtoisesti aiheuta lapselleen sijoituksen kaltaista tilannetta oman lomailun takia.

Vierailija
105/106 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette muutenkin olleet tiiviisti lapsen kanssa tekemisissä ennen ja lapsi luottaa ja tuntee olonsa turvalliseksi kanssanne niin ei ole liian pitkä aika. Jos taaseen olette tavanneet tähän asti harvakseltaan niin silloin on liian pitkä aika.

Lapsen perusturvallisuudentunne rakentuu erityisesti kolmen ensimmäisen ikävuoden aikana, vaikka niistä harva muistaa enää aikuisena paljoakaan. Psyykkinen kehitys rakentuu kuitenkin pitkälti tuon vaiheen varaan. (Vähän kuten hyvä talo, heikon valesokkelirakenteen päälle rakennettuna osoittautuu myöhemmin kosteusvaurioiseksi.) 

Kiintymyssuhteen vauriot voivat näkyä vaikeutena luottaa ja luoda ihmissuhteita sekä erilaisina haitallisina suojautumistapoina omia tunteita vastaan kuten päihteillä turruttaminen.

Kaksivuotiaalla ei ole vielä niin kehittynyt mieli, että ymmärtäisi, mitä on kaksi viikkoa ja jaksaisi varmuudella kannatella sisäistä luottoa, että vanhempi palaa. 

Vierailija
106/106 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi