Kaksi vuotias lapsi on kaksi viikkoa erossa vanhemmistaan, liian pitkä aika?
Veljeni lapsi ja lapsen äiti ovat lähdössä kahden viikon lomamatkalle, jättäen heidän kaksi vuotiaan poikansa mummolle tai minulle hoitoon. Miltä tämä teistä kuulostaa? Mielestäni kaksi viikkoa on aivan liian pitkä aika lapselle olla erossa molemmista vanhemmistaan. Olen huolissani lapsen kehityksestä ja siitä, voiko tuosta koitua lapselle jotain negatiivista. Veljeni ja myös äitimme vähättelee asiaa ja he väittävät minun olevan liian hysteerinen. Olen eri mieltä.
Mitä mieltä muut olette? Miten asiaa perustelisitte? Veljeni lapsi on itselleni hyvin rakas ja läheinen, näemme viikottain, mutta eihän se ole sama asia kuin aikuiset, johon lapsi on ensisijassa kiintynyt.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin suoraan, että ihan liian pitkä aika.
Olen sanonut, mutta minua ei uskota, sillä minulla ei ole omia lapsia. Veljeni loukkaantuu ja suuttuu. Ihan uskomatonta käytöstä. Yritän vielä puhua järkeä, linkkaan asiantuntijoiden mielipiteitä kun ne löydän. Matkat ovat jo varattu, mutta mikäänhän ei estä heitä ostamasta uusia lentoja aikaisemmin takaisin.
Ap
Ensinnäkin luulisi,että vanhemmat ikävöisivät lastaan,lapsi ihan varmasti ikävöi vanhempiaan eikä ole kenellekään kohtuullista joutua hoitamaan toisen lasta noin kauan.En suostuisi missään tapauksessa.
Lomakohteissa on lastenhoitopalveluja ja lastenkerhoja juurikin siksi että vanhemmat saavat vähän myös huilahtaa lomalla. Miksi eivät hyödynnä tuota vaan karattava kahdeksi viikoksi(!) pois?
Lieköhän lapsiraukalla on edes kovin läheiset välit koko vanhempiin, sillä senverran tunnekylmiltä vaikuttaa vanhemmat, jotka edes voisivat kuvitella jättävänsä noin pienen lapsen NOIN pitkäksi aikaa eroon vanhemmistaan. Ihan helvetin itsekästä!
Ei voi vaatia,että joku hoitaa toisen lasta noin pitkän ajan huvimatkan takia.Jotain rajaa vaatimuksilla.Pidä puolesi äläkä suostu.
Vierailija kirjoitti:
No voi lässynlässyn. Saa varmaan ihan järkyttäviä traumoja. Ton ikäinen pentu edes muista jälkikäteen, että vanhemmat olisi olleet 2 viikkoa pois.
Sut on selvästi jätetty pienenä yksin...
Minulla sukulaiset menivät n. 1,5 v. kanssa häämatkalleen Thaimaaseen. Ei ole normaalia haluta olla erossa kaksi viikkoa noin pienestä. Tulee ihan tunne, että ovat venyttäneet loman mahdollisimman pitkäksi, että voivat olla mahdollisimman kauan "lapsettomina." Tokkopa tulee olemaan viimeinen kerta kun haluavat olla viikkoja poissa.
Mä traumatisoiduin 2-vuotiaana kun jäin isovanhempieni ja veljeni kanssa kahdeksi päiväksi mökille. Se oli mulle liikaa. Ei mitään pysyviä vaurioita jäänyt, mutta muistan edelleen sen syvän hädän mikä minulla oli.
Mitäköhän ihmiset kokevat tällaisista haukkumisketjuista saavansa? Ap näyttää tämän ketjun veljelleen, ja he muuttavat periaatteitaan koska AV-raati on tuominnut heidät kauheiksi vanhemmiksi? Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sukulaiset menivät n. 1,5 v. kanssa häämatkalleen Thaimaaseen. Ei ole normaalia haluta olla erossa kaksi viikkoa noin pienestä. Tulee ihan tunne, että ovat venyttäneet loman mahdollisimman pitkäksi, että voivat olla mahdollisimman kauan "lapsettomina." Tokkopa tulee olemaan viimeinen kerta kun haluavat olla viikkoja poissa.
Minua aina v*tuttaa tällaiset kommentit siitä, mitä on normaalia haluta tai tarvita. Ymmärrän keskustelun siitä, mikä on lasten kannalta kohtuullista toimintaa, mutta tunteista syyllistäminen on ihan älytöntä.
No ei se nyt varmasti kehitykseen vaikuta, mutta onhan tuo tosi pitkä aika.
Jos olette muutenkin olleet tiiviisti lapsen kanssa tekemisissä ennen ja lapsi luottaa ja tuntee olonsa turvalliseksi kanssanne niin ei ole liian pitkä aika. Jos taaseen olette tavanneet tähän asti harvakseltaan niin silloin on liian pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette muutenkin olleet tiiviisti lapsen kanssa tekemisissä ennen ja lapsi luottaa ja tuntee olonsa turvalliseksi kanssanne niin ei ole liian pitkä aika. Jos taaseen olette tavanneet tähän asti harvakseltaan niin silloin on liian pitkä aika.
Eka vaihtoehto toki parempi, mutta molemmissa vaihtoehdoissa on kiistatta liian pitkä aika!
AP: sinun ei ole pakko suostua hoitamaan veljesi lasta heidän reissunsa aikana. Ja sinun pitää kertyoa se veljellesi ja hänen kumppanilleen niin selvästi, että he sen ymmärtävät.
Äitisi tekee päätöksen vain omasta puolestaan. Jos hänkään ei suostu ottamaan lasta hoitoonsa reissun ajaksi, on veljesi ja hänen kumppaninsa muutettava suunnitelmiaan.
Ovat he kyllä ääliöitä, jos varaavat aikuisten matkan ennen kuin ovat varmistaneet lapsenhoidon sille ajalle. Tai sitten he ovat vain niin tottuneet, että sinä ja äitisi teette juuri niin kuin he käskevät. Ja vaikka perutte oman pitkään odotetun lääkäriaikanne, jotta voisitte toimia heidän palvelijoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Lieköhän lapsiraukalla on edes kovin läheiset välit koko vanhempiin, sillä senverran tunnekylmiltä vaikuttaa vanhemmat, jotka edes voisivat kuvitella jättävänsä noin pienen lapsen NOIN pitkäksi aikaa eroon vanhemmistaan. Ihan helvetin itsekästä!
Helvetin itsekästä lisääntyminen on etenkin useampaan kuin yhteen kertaan.
Minä viiden lapsen äitinä sanon tämän.
Mulle tulee mieleen että ovat ajatelleet tätä vanhempaa lasta. Lähdetään yhdessä lomalle, eikä esikoisen tarvitse "kilpailla" pienemmän veljensä kanssa vanhempiensa huomiosta.
Vanhemmat voivat samalla ottaa lomalla "rennommin" kun ei tarvitse olla silmät selässä ja viittä kättä käytössä yhtäaikaa.
Sille vanhemmalle lapselle tuo oikeasti on tärkeää, siis se vanhemmilta saatu jakamaton huomio.
On kuitenkin totta ettei tuolle 2 vuotiaalle ole hyväksi olla noin pitkää aikaa erossa perheestään.
Hyvä puoli kuitenkin on että joku tuttu ja turvallinen ihminen huolehtii sen aikaa jos tuo loma toteutuu suunnitelmien mukaan.
Meillä oli aikoinaan päiväkodissa 3- ja 5-vuotiaat lapset, jotka olivat kaksi viikkoa isovanhempien hoivissa vanhempien kahden viikon lomamatkan ajan.
Eka viikko meni ulospäin katsottuna ihan ok. Lapset olivat siis arkisin tavalliset päivät päiväkodissa. Toisella viikolla lapset alkoivat olla hyvin hiljaisia, itkuherkkiä ja vetäytyivät pois leikeistä. Nyhjöttivät mieluiten jonkun aikuisen sylissä. Ero lasten tavalliseen käytökseen oli huomattava.
Onko vanhemmat ylipäätään erossa alaikäisistä lapsista useinkin 2 viikkoa? En muista yhtäkään tilannetta omasta lapsuudesta / nuoruudesta, että olisin ollut molemmista vanhemmista erossa kaksi viikkoa. Saatoin olla kouluikäisenä viikon isovanhemmilla kesälomalla, kun vanhemmat olivat töissä. Viikonloppuna kuitenkin tulivat itsekin maalle. Tai olin monena kesänä 9 päivää musiikkileirillä teini-ikäisenä, tai 8 päivää rippileirillä 15-vuotiaana. Sielläkin oli 1 ilta, jolloin vanhemmat tulivat käymään. Sitten oli kuoromatkoja, jolloin saatoin lähteä 7-9 päiväksi ulkomaille niin, että omat vanhemmat eivät olleet mukana, mutta muita vanhempia kylläkin.
Mutta 2-vuotiaana 2 viikkoa siksi, että vanhemmat lähtevät lomailemaan?
Onko siis ylipäätään yleistä, että molemmat vanhemmat itse lähtisivät jonnekin kahdeksi viikoksi, kun pieni lapsi jää kotiin?
Voiko tää juttu olla tottakaan? En tajua millaiset vanhemmat jättäisi 2v hoitoon kahdeksi viikoksi!? Vaikea uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin suoraan, että ihan liian pitkä aika.
Olen sanonut, mutta minua ei uskota, sillä minulla ei ole omia lapsia. Veljeni loukkaantuu ja suuttuu. Ihan uskomatonta käytöstä. Yritän vielä puhua järkeä, linkkaan asiantuntijoiden mielipiteitä kun ne löydän. Matkat ovat jo varattu, mutta mikäänhän ei estä heitä ostamasta uusia lentoja aikaisemmin takaisin.
Ap
Aika perus, että lapsetonta ei kuulla. Todella vaikeaa saattaa olla ottaa neuvoa sellaiselta jolla ei oo lapsia, mutta tietoo voi saada muualtakin kuin vaan lapsiarjesta. Toki kokemuksia ei voi ymmärtää jos ei oo itse kokenu kys asiaa, mutta nykymaailmassa tietoon pääsee hyvin käsiksi.
On aivan liian pitkä aika, lapsi parka. Rakastavat vanhemmat eivät jättäisi lasta noin pitkäksi aikaa. Todella surullista.
Minustakin liian pitkä aika noin pienelle mutta en nyt ihan kehityksestä olisi huolissaan. Varmasti tulee ikävä lapsella, meillä lapset ikävöi isäänsä jo siinä jos ollaan oltu pitempi viikonloppu äitini luona ja isä on jäänyt kotiin. Videopuhelut tuntui vaan lisäävän ikävää. Meillä ei lapset ole olleet koskaan kuin yhden yön kerrallaan erossa molemmista vanhemmista yhtäaikaa. Olisi kyllä kiva joskus vaikka kaksikin yötä saada viettää jossain mutta meillä taas ei ole niitä hoitajia kuin minun äitini joka tulee kerran vuodessa käymään.