Kaksi vuotias lapsi on kaksi viikkoa erossa vanhemmistaan, liian pitkä aika?
Veljeni lapsi ja lapsen äiti ovat lähdössä kahden viikon lomamatkalle, jättäen heidän kaksi vuotiaan poikansa mummolle tai minulle hoitoon. Miltä tämä teistä kuulostaa? Mielestäni kaksi viikkoa on aivan liian pitkä aika lapselle olla erossa molemmista vanhemmistaan. Olen huolissani lapsen kehityksestä ja siitä, voiko tuosta koitua lapselle jotain negatiivista. Veljeni ja myös äitimme vähättelee asiaa ja he väittävät minun olevan liian hysteerinen. Olen eri mieltä.
Mitä mieltä muut olette? Miten asiaa perustelisitte? Veljeni lapsi on itselleni hyvin rakas ja läheinen, näemme viikottain, mutta eihän se ole sama asia kuin aikuiset, johon lapsi on ensisijassa kiintynyt.
Kommentit (106)
Minulle on jäänyt jonkin asteinen hylkäämis kokemus kun vanhemmat lähtivät kahdeksi viikoksi autoreissulle Eurooppaan ja me jäimme pikkuveljen kanssa tädin luokse hoitoon. Minä olin varmaan 8 vuotias ja pikkuveli 4 v. Täti oli tuttu ja kiva henkilö mutta muistan vielä sen valtavan pettymyksen tunteen kun ei päässyt mukaan. Vielä 30 vuotiaana koen hylkäämis tilanteet todella vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jäänyt jonkin asteinen hylkäämis kokemus kun vanhemmat lähtivät kahdeksi viikoksi autoreissulle Eurooppaan ja me jäimme pikkuveljen kanssa tädin luokse hoitoon. Minä olin varmaan 8 vuotias ja pikkuveli 4 v. Täti oli tuttu ja kiva henkilö mutta muistan vielä sen valtavan pettymyksen tunteen kun ei päässyt mukaan. Vielä 30 vuotiaana koen hylkäämis tilanteet todella vahvasti.
Lisään vielä että kolme isompaa sisarusta pääsi mukaan reissuun.
Itse jäin 6kk ikäisenä kuukaudeksi mummoni hoitoon. YH-äidin piti olla töissä Helsingissä, ja hoitopaikkaa ei kertakaikkiaan saanut heti vuonna 1975. Ja tuskin jäi traumoja! Hei haloo ihmiset, miettikää, että millaisista asioista lapset oikeasti traumatisoituu: alkoholismista, hyväksikäytöstä, pahoinpitelystä, laiminlyönnistä!
Antakaa ihmisten elää ja antakaa pariskunnan mennä lomalle kahdeksi viikoksi.
Mistä tiedät, vaikka se vaikka pelastaisi heidän avioliiton ja on pienempi paha, kuin ero ja sitä kautta tulevat muut ongelmat!
Te mammat täällä, jotka huutelette että pieni lapsi traumatisoituisi tästä, menkää itseenne! Ette voi tietää, mitä asioita perheessä käydään läpi ja mitkä ovat juurisyyt, ja oikeasti tällainen loma voisi pelastaa monet perheet ja uupuneet äidit. Kokeilkaa, miten toimii.
En ikinä pystyisi olemaan erossa kahta viikkoa omasta taaperosta ! Kuolisin ikävään. Jotain on mun mielestä vialla jos vanhempi tekee noin.
Olet ap aivan oikeassa ! Pidä pintasi äläkä suostu hoitamaan lasta
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaalle max 2 pvä erossa vanhemmista
Näin on. Tästä oli juuri juttua. Erossa voi olla yhtä monta päivää kuin pikkuisella on ikää vuosissa.
Voi aiheuttaa tunnelukkojen kehittymisen => voi lisätä riskiä muodostaa täten persoonallisuushäiriön.
Omaa kokemusta on tuosta siinä muodossa, että äitini ja isäni erosivat kun olin alle 3-vuotias. Jo alle 6-vuotiaana osoitin vieraantuminen kokemusta ja etäisyyden ottoa äidistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ketkä sinne matkalle on lähdössä? Veljesi lapsi ja lapsen äiti? Mitä se veljesi tekee, miksi lapsi ei mene hänelle? Vai siis täh?
Anteeksi, tuli kirjoitusvirhe. Eli siis veljeni (lapsen isä) ja lapsen äiti lähtevät reissuun.
Ap
Provot kannattaa tarkistaa hyvin ennwn kuin painaa lähetä nappia.
Miksi tämä lapsi ei pääse mukaan. Onko toinen äiti?Jättäkää hänele siinä tapauksessa.
Sortamista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä lapsi ei pääse mukaan. Onko toinen äiti?Jättäkää hänele siinä tapauksessa.
Sortamista.
Mitä keskustelua se herättäusi jos lähtisi?
On liian pitkä aika. Olet kertonut mielipiteesi lapsen vanhemmille - sen enempää et voi tehdä. Ei ole sinun tehtäväsi motivoida heitä hoitamaan velvollisuutensa vanhempina. Älä ota hoitovastuuta missään nimessä.
Lapsuusaika on niin lyhyt, lomille voisi ottaa lapsen mukaan ja viettää sitten myöhemmin "vanhempien laatuaikaa".
Vierailija kirjoitti:
Olet ap aivan oikeassa ! Pidä pintasi äläkä suostu hoitamaan lasta
Tuo lapsi on jo 6-vuotias ellei sitten kuollut vanhempiensa vuoksi.
Mielestäni EI. Itse sain olla suunnilleen tuon ikäisenä muiden seurassa, ja se oli parasta lapsuusaikaani.
Ehkä tämä olisi ensimmäinen kerta kun lapsi jätetään matkasta, arvelen että se tulisi tuollaisen asenteen vuoksi tulevaisuudessa toistumaan. Rakkaudesta lapsiimme perheeni matkusti aina yhdessä, emme olisi voineet riistää lapsiltamme iloa uusista kokemuksista.
"Kaksi vuotias lapsi on kaksi viikkoa erossa vanhemmistaan, liian pitkä aika?" KYLLÄ!!!
Äitinä en veisi kaksivuotiasta lasta hoitoon lomamatkan takia yhtään mihinkään! Jos lasta ei voi ottaa mukaan vanhempansa lomamatkalle, niin se lomamatka saa jäädä kokonaan tekemättä!
On järkyttävää, kun jo vauvaikäisiä - jopa alle yksivuotiaita - pieniä vauvoja ja leikki-ikäisiä lapsia tuupataan hoitoon ja yöhoitoon sukulaisille ja isovanhemmille. Äitien ja isien meriselitys on: "Vanhemmat tarvitsevat omaa aikaa ja lepoa lapsistaan ja vanhemmuudesta".
On kurjaa, kun iäkkäät - jopa reilusti yli 70-vuotiaat, monisairaat ja raihnaiset isovanhemmat yrittävät jaksaa hoitaa pientä vauvaikäistä tai leikki-ikäistä lasta. Lapsen hoitovastuun ja kasvatusvastuun sysääminen sukulaisille ja isovanhemmille on edesvastuutonta toimintaa lapsen vanhempien taholta.
Vierailija kirjoitti:
On liian pitkä aika. Olet kertonut mielipiteesi lapsen vanhemmille - sen enempää et voi tehdä. Ei ole sinun tehtäväsi motivoida heitä hoitamaan velvollisuutensa vanhempina. Älä ota hoitovastuuta missään nimessä.
4 vuotta vanha aloitus.
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaalle max 2 pvä erossa vanhemmista
Mistä tällainen määre?
Tekisin lasun