Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oireettomat vaihdevuodet - tabu?

Vierailija
29.05.2022 |

Eilisiltana täällä käytiin keskustelua kokonaan oireettomista vaihdevuosista. Aiheesta ei puhuta oikeastaan missään, ja nyt taisi selvitä siihen syykin: ketjuun ilmestyi ainakin yksi ihminen, joka kirjoitti monta kommenttia siitä, että ketju on vain "lesostelua" ja että aiheesta ei saisi puhua, koska joillakin on paljon pahoja oireita. Nyt ketju onkin poistunut.

Minua aihe kiinnostaa sen vuoksi, että siitä ei saa tietoa mistään. Haluaisin tietää, miten yleistä tämä on ja mitä on odotettavissa. Tietääkö joku, onko olemassa foorumia, missä tästä keskusteleminen on sallittua?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan vain sanoa, että pyytäkää tarkistamaan luuston kunto, vaikka olisikin oireettomat vaihdevuodet. Minulla on lääkärin määräyksestä korvaushoito. Ehdotin jo välillä, jos sen voisi jättää pois, mutta kaksi lääkäriä mainitsi osteoporoosin riskin. Kävin kuvissa ja alkava osteoporoosi näkyi siellä, vaikka siis on tämä hoito. monet huomaavat tilanteen vasta, kun luita on jo mennyt poikki.

Moni ei pysty korvaushoitoa käyttämään, koska lähisivussa on syöpätapauksia. 

Vierailija
122/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentti koskee sitä, että kun ei vaihdevuosioireita tai ongelmia ole, ei niistä siis keskustellakaan. Toisaaltahan tämä on totta, mutta ei silti selitä sitä, että ne harvatkin asiaa koskevat keskustelut poistatetaan, tai ainakin vängätään vastaan, että onpas juupas oireita, ja jos olet niin tyhmä, ettet tajua niitä, kyllä muut tajuavat.

Lehdistä ja myös terveysfoorumeilta saa sellaisen käsityksen, että vaihdevuosiin kuuluu aina oireita, nimenomaan ikäviä oireita. Tässä ketjussa on jo monta oireetonta, mikä on vastaus yhteen minua askarruttaneeseen kysymykseen. Toinen kysymys on se, miten muilla oireettomilla on jatkossa sujunut. Ja kolmantena se, miksi tämä aihe on joillekin niin tavattoman arka, että edes muut eivät siitä saisi puhua.

Ap

Olen 58v. Käytin 56v asti hormonikierukkaa ehkäisyyn varmuuden vuoksi (kierukka oli yliajalla muutaman vuoden, en viitsinyt uutta enää laitattaa). Kuukautiset pysyivät poissa kierukan poiston jälkeen eikä mitään oireita ole ollut. Limakalvoissakaan ei ongelmia. En käytä hormonivalmisteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vaihdevuosissaan oireettomat naiset eivät usein ymmärrä, miten paljon kudoksia vanhentavasti estrogeenipuutos vaikuttaa. Kukapa haluaa menettää versisuonten joustavuuden, lihasmassaa ja vahvat luut? Monet naiset lotraa kalliilla ryppyvoiteilla ja -seerumeilla sekä kauneushoidoilla, vaikka estrogeenikorvaushoito lisäisi ihon kimmoisuutta ja nuorekkuutta oikeastikin eikä vain mainostajien mielikuvissa.

Vierailija
124/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä foorumia, missä tuosta voisi keskustella. Kerron kuitenkin, että minulla ei ollut vaihdevuosioireita minkäänlaisia, vain kuukautiset jäivät pois.

SAMA. Olen aloittanut asiasta ketjunkin mutta en tiedä minne päätynyt. Kuukautiset alkoivat 12 v. Noin 3 pv per kk eikä mitään kipuja. Ennen alkamista paino nousi 1-1,5 kg eli nestettä kertyi kehoon. Vaihdevuodet tulivat kuin seinään 54 v. Ei mitään oireita ennen eikä koskaan. Suvussa naiset raskautuneet helposti, helppoja synnytyksiä, ei lapsivuodekuolemia, paljon lapsia, ei lapsikuolemia. 

Vierailija
125/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan vain sanoa, että pyytäkää tarkistamaan luuston kunto, vaikka olisikin oireettomat vaihdevuodet. Minulla on lääkärin määräyksestä korvaushoito. Ehdotin jo välillä, jos sen voisi jättää pois, mutta kaksi lääkäriä mainitsi osteoporoosin riskin. Kävin kuvissa ja alkava osteoporoosi näkyi siellä, vaikka siis on tämä hoito. monet huomaavat tilanteen vasta, kun luita on jo mennyt poikki.

Moni ei pysty korvaushoitoa käyttämään, koska lähisivussa on syöpätapauksia. 

Todellisuudessa melko harvalla on lähisuvussa paljon hormoneihin liittyviä rintasyöpätapauksia. Yksittäiset tapaukset eivät ole mikään este, rintasyövänhän saa muutenkin 8 % naisista.

Vierailija
126/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisellä jolta on poistettu munasrj.t ja kohtu vaihdevuosioireita?

Vierailija
127/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vaihdevuosissaan oireettomat naiset eivät usein ymmärrä, miten paljon kudoksia vanhentavasti estrogeenipuutos vaikuttaa. Kukapa haluaa menettää versisuonten joustavuuden, lihasmassaa ja vahvat luut? Monet naiset lotraa kalliilla ryppyvoiteilla ja -seerumeilla sekä kauneushoidoilla, vaikka estrogeenikorvaushoito lisäisi ihon kimmoisuutta ja nuorekkuutta oikeastikin eikä vain mainostajien mielikuvissa.

Mulla on lihakset tallella,  koska treenaan.  Kyllä se estrogeenikorvaushoitoa käyttävä vanhenee ihan samalla tavalla.  Ihminen vanhenee yksilöllisesti. Minulla ei ollut muita oireita kuin kuumat aallot. Ystäväni sai hormoniperäisen rintasyövän ja se todella johtui juuri estrogeenikorvaushoidosta. Onneksi parani,  hän oli todella vihainen lääkärille   joka oli kannustanut käyttämään korvaushoitoa.  ps luuni ovat myös todella vahvat ikäisekseni. Eli asia ei ole lääketeollisuuden harmiksi niin yksinkertainen =käytä estrogeenikorvausta tai olet tuhoon  tuomittu 

Vierailija
128/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyminen itsessään vie lihasmassaa, jäykistää suonia yms. Estrogeeni voi olla pieni vivahde noissa, mutta kyllä se kehon vanheneminen on pääasiallinen aiheuttaja. Ei ole olemassa nuoruudenlähdettä. Tärkeintä on syödä terveellisesti,  nukkua riittävästi,  liikkua monipuolisesti.  Se on tuhat kertaa tehokkaampi terveyden (ja sen ulkonäön) ylläpitäjä.  

Vierailija
129/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketeollisuus nauraa koko matkan pankkiin. 

Äidilleni aloitettiin korvaushoito jo vähän päälle nelikymppisenä mielialan takia, syy mielialan laskuu taisi  kuitenkin olla isän ryyppääminen ja työpaikkakiusaaminen, eivätkä esivaihdevuodet tms. 

25 vuotta myöhemmin sitten kohtusyöpä. Onneksi pieni ja kohdunpoisto riitti. Ja sitä joutuu muuten sitten ihan koko loppuikänsä korvaushoitoa käyttämään, vaihdevuosioireita voi ilmetä vaikka 80-vuotiaalla kun lopettaa sen. 

Omat vaihdevuoteni olivat jotakuinkin oireettomat ja helpot olivat kuukautisetkin sitä ennen. Olisiko tässä joku korrelaatio, että jos helpot kuukautiset, niin sitten helpot/oireettomat vaihdevuodet? 

Lihasmassani on muuten KASVANUT vaihdevuosien jälkeen. Kun treenailee ja on rasvapolttoinen (karppaaja siis), niin ei syö omia lihaksia heti kun verensokeri laskee. Sokeripolttoisilla kas kun se maksa alkaa tehdä sokeria glukoneogeneesillä proteiinista, eli lihaksista, heti kun verensokeri laskee.

Vielä ennen vaihdevuosiakin ei lihasmassani juuri kasvanut vaikka treenasin todella paljon, kun söin ruokavaliota joka oli aika lailla suositeltu, eli sokeripolttoisen sellainen. Massa pysyi samana, eli piti juosta täysiä pysyäkseen paikoillaan. Nyt rasvapolttoisena lihasmassa on kasvanut pikkuhiljaa VÄHÄISEMMÄLLÄ treenaamisella, kuin millä se sokeripolttoisena pysyi samana. 

Luustosta: Luun uudismuodostus heikkenee, ellei syö lainkaan tyydyttynyttä rasvaa. Ei ihme että naisilla on niinkin paljon osteoporoosia, kun noudatetaan kiltisti annettuja ravintosuosituksia. Tosin parempi siihen ongelmaan toki hormonikorvaushoito, kuin varsinaiset osteoporoosilääkkeet: Se mitä äidilleni yritettiin määrätä, kehitettiin alun perin terminaalivaiheen syöpäpotilaiden luustoetäpesäkkeiden kurissa pitämiseen ja elämänlaadun parantamiseen. Yleisenä sivuvaikutuksena leukaluun kuolio...

Vierailija
130/136 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän 70, en ole koskaan kärsinyt minkäänlaisista oireista.

Kuukautiset epäsäännöllistyi ja jäivät välillä pois, se oli ensimmäinen merkki vaihdevuosista. Kai sitten oire mutta en siitä kärsinyt, päin vastoin olin helpottunut kun niistä pääsin.

Ei ole ollut ylimääräistä hikoilua, ei unihäiriöitä; nukun todella hyvin kuten koko ikäni olen tehnyt.

Lihonut en ole, päin vastoin. Paino laskenut ja lihasmassa vähentynyt joka sekin kai on sitten oire mutta siitäkään en ole kärsinyt. Jaksan edelleen tehdä pitkiä lenkkejä, pyöräillä, hommata kaikenlaista fyysistä.  rasvakerrosta minussa ei juurikaan ole ja se on huono asia lääkärin mukaan koska lisää osteoporoosiriskiä.  Kärsimystä se ei tuota eikä arkeeni vaikuta, tietysti jos sitten menee joku luu poikki.

Asun yksin ja nautin elämästä.  Virtaa riittää ja näin eläkkeellä kun on taivas kattona voi mennä ja tulla :)

Oma äitini ei koskaan vaikuttanut kärsivän yhtään mistään oireista niin että sitä olisi mitenkään havainnut. Osteoporoosi hänelläkin ja kerran rannemurtuma. Paino putosi kuten minulla.  Menevä ja tekevä ihminen korkeaan ikään. Nyt kuollut.

Mikä sitten kenellekin on kärsimistä. Tietysti jos on haittaavia oireita on se hankalaa, mutta en todellakaan voi sanoa kärsineeni mistään oireista.

Vierailija
131/136 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentti koskee sitä, että kun ei vaihdevuosioireita tai ongelmia ole, ei niistä siis keskustellakaan. Toisaaltahan tämä on totta, mutta ei silti selitä sitä, että ne harvatkin asiaa koskevat keskustelut poistatetaan, tai ainakin vängätään vastaan, että onpas juupas oireita, ja jos olet niin tyhmä, ettet tajua niitä, kyllä muut tajuavat.

Lehdistä ja myös terveysfoorumeilta saa sellaisen käsityksen, että vaihdevuosiin kuuluu aina oireita, nimenomaan ikäviä oireita. Tässä ketjussa on jo monta oireetonta, mikä on vastaus yhteen minua askarruttaneeseen kysymykseen. Toinen kysymys on se, miten muilla oireettomilla on jatkossa sujunut. Ja kolmantena se, miksi tämä aihe on joillekin niin tavattoman arka, että edes muut eivät siitä saisi puhua.

Ap

Mulla loppui menkat 40v. Sitä ennen vuodot oli ollet todella rajut 30v. Endometrioosi todettiin päälle parikymppisenä ja kävin läpi useita leikkauksia. Menkkakivut olivat aina järkyt ja vuotojen hillitsemiseen sain lääkkeitä. Loppua kohti vuodot saattoivat kestää yli kuukaudenkin, sitten viikon tauko ja taas kuukauden vuoto. Sitten se vaan loppui yhtäkkiä. Nyt on menny 20 v eikä mitään vaihdevuosiin viittaavia oireita ole ollut.

Vierailija
132/136 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireisiin tottuu.

Ei totu, nivelkivut ja lihasjäykkyydet. Estrogeenikorvaushoito pillereinä ei sopinut(en saanut estrogeeni voidetta terveyskeskuksesta, olisi pitänyt yksityiselle tilata aika) Millä rahalla kysyy, pienin eläke vaan..    :(   Tuntuu ettei ole kansalainen vaan ja kuolla pois, kun olen niin köyhä ,että vituttaa. Ei ole varaa lainata sitä yksityiselle käyntiä varten ja kituuttaa vielä enemmän. 50+ nainen

Vierailija
133/136 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireisiin tottuu.

Ei totu, nivelkivut ja lihasjäykkyydet. Estrogeenikorvaushoito pillereinä ei sopinut(en saanut estrogeeni voidetta terveyskeskuksesta, olisi pitänyt yksityiselle tilata aika) Millä rahalla kysyy, pienin eläke vaan..    :(   Tuntuu ettei ole kansalainen vaan ja kuolla pois, kun olen niin köyhä ,että vituttaa. Ei ole varaa lainata sitä yksityiselle käyntiä varten ja kituuttaa vielä enemmän. 50+ nainen

Lisään vielä, lapsesta asti nukkunut yöt huonosti, nyt kuumat puuskat vielä.  Olkaa iloisia te, joilla on varaa käydä yksityisellä lääkärillä  :)

Vierailija
134/136 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireisiin tottuu.

Lisään vielä, lapsesta asti nukkunut yöt huonosti, nyt kuumat puuskat vielä.  Olkaa iloisia te, joilla on varaa käydä yksityisellä lääkärillä  :)

Tai ainakin tyytyväisiä(eihän se raha kuulemma onnea takaa, mutta varmasti helpottaa paljon)

Vierailija
135/136 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi rahaa käydä yksityisellä lääkärillä, mutta vielä suurempana onnena pidän sitä, että kroppa on sen verran hyvässä kunnossa, että voi kävellä ja juostakin ulkona. Liike on lääke.

Vierailija
136/136 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tabu vai ei, mutta itse kuulun perheeseen ja ilmeisesti myös laajemmin sukuun missä vaihdevuodet eivät ole kenellekään aiheuttaneet ongelmia.

Meitä on neljä sisarusta ja nyt jo edesmennyt äiti eikä kenelläkään meistä ole ollut mitään vaivoja joista valittaa.  Itselläni tiesin vaihdevuosien alkavan kun kuukautiset muuttuivat epäsäännöllisiksi ja runsaisksi ennekuin jäivät kokonaa pois.  Muuta vaivaa en ole havainnut. Sama meillä kaikilla sisaruksilla enkä muista äidillämmekään olleen mitään mainittavaa.

Eräs "ominaisuus" meissä kaikissa on myös se, että  olemme tulleet raskaaksi erittäin helposti, ja synnytys on ollut kaikilla nopea.  Omien lasten kohdalla 6 tuntia ja toisen 4 tuntia 25 min.  En tiedä tietenkään liittyykö mitenkään tosiinsa mutta näin kuitenkin on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän