Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oireettomat vaihdevuodet - tabu?

Vierailija
29.05.2022 |

Eilisiltana täällä käytiin keskustelua kokonaan oireettomista vaihdevuosista. Aiheesta ei puhuta oikeastaan missään, ja nyt taisi selvitä siihen syykin: ketjuun ilmestyi ainakin yksi ihminen, joka kirjoitti monta kommenttia siitä, että ketju on vain "lesostelua" ja että aiheesta ei saisi puhua, koska joillakin on paljon pahoja oireita. Nyt ketju onkin poistunut.

Minua aihe kiinnostaa sen vuoksi, että siitä ei saa tietoa mistään. Haluaisin tietää, miten yleistä tämä on ja mitä on odotettavissa. Tietääkö joku, onko olemassa foorumia, missä tästä keskusteleminen on sallittua?

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pian ketjuun tulee se vakiotyyppi, joka kertoo, että MINÄ olen hoikka ja liikunnallinen ja siksi MINULLA ei ole mitää oireita. LAIHDUTA 😁

Onko asiassa muuten perää?Altistaako ylipaino oireille?

Ei ole perää. Sattuman kauppaa ja monen asian kokonaisuus.

Vierailija
42/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pian ketjuun tulee se vakiotyyppi, joka kertoo, että MINÄ olen hoikka ja liikunnallinen ja siksi MINULLA ei ole mitää oireita. LAIHDUTA 😁

Ei altista, koska ylipainoisilla on enemmän rasvakudoksen tuottamaa estrogeeniä. Liikunta sen sijaan lievittää oireita - sikäli kun liikuntaa jaksaa harrastaa, jos unenlaatu on heikko. 

Itselläni on 10 kg ylipainoa ja ei mitään oireita ole onneksi ollut. Joskus alle viisikymppisenä heräilin aamuyöstä ja luulin, että nyt ne vaihdevuodet iskee, mutta ei, ikää 55 ja edelleen tulee epäsäännöllisesti kuukautiset. Myöhäisemmät vaihdevuodet liittyvät usein ylipainoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen yhtä paljon kuin vihreäsilmäisyys, vasenkätisyys ja ruskeatukkaisuus. Aina on joku, joka uskoo, ettei oireita tullut, koska hän oli hoikka ja kaverilla tuli, koska oli lihava. Todistaminen toisin päin ei muuta tämän uskoon hurahtaneen ajatuksia.

Alipaino altistaa varhaisille vaihdevuosille, ylipaino myöhentää menopaussia (koska rasvakudos tuottaa estrogeenia) mutta muuten yhteyttä painoon ei ole. 

Vierailija
44/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kommentti koskee sitä, että kun ei vaihdevuosioireita tai ongelmia ole, ei niistä siis keskustellakaan. Toisaaltahan tämä on totta, mutta ei silti selitä sitä, että ne harvatkin asiaa koskevat keskustelut poistatetaan, tai ainakin vängätään vastaan, että onpas juupas oireita, ja jos olet niin tyhmä, ettet tajua niitä, kyllä muut tajuavat.

Lehdistä ja myös terveysfoorumeilta saa sellaisen käsityksen, että vaihdevuosiin kuuluu aina oireita, nimenomaan ikäviä oireita. Tässä ketjussa on jo monta oireetonta, mikä on vastaus yhteen minua askarruttaneeseen kysymykseen. Toinen kysymys on se, miten muilla oireettomilla on jatkossa sujunut. Ja kolmantena se, miksi tämä aihe on joillekin niin tavattoman arka, että edes muut eivät siitä saisi puhua.

Ap

Vierailija
45/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakaan ei ole ollut vaihdevuosioireita, ellei limakalvojen pientä kuivumista lasketa. Tosin kuukautiset tulevat vielä epäsäännöllisesti. Olen kuitenkin nukkunut hyvin, ei kuumia aaltoja, raivonpuuskia tai muutakaan ongelmaa. 

Lääkärin mukaan osviittaa omista vaihdevuosista saa kysymällä äidiltä ja naispuoleisilta sukulaisilta oireista. Äidilläni oli vain yksi kuuma aalto, ei huomannut muita oireita. Myös hänen sisarensa ovat selvinneet yhtä vähällä eli uskoisin, että itsekin selviän.

Ystävistä yksikään ei ole valitellut kamalia vaihdevuosia, vaikka ovat kertoneet oireista. Luulen, että osaltaan liittyy myös muuhun elämäntilanteeseen eli jos se on huono, tuntuvat vaihdevuodetkin kurjilta. Ja unenpuutehan voi saada ihmisen ihan sekaisin ilman vaihdevuosiakin eli itse ajattelen, että se voisi olla hankalin oire omalle kohdalle, jos on edessä. Unenpuute vaikuttaa mielialaan, ärtyisyyyteen ja vähän kaikkeen. Jos ei ole mahdollista nukkua silloin kun nukuttaa, niin sehän ajaa hulluuteen. N55

En ole lukenut ketjua ja joku on varmaan vastannut äkin jo. Ei minullakaan ollut kuumia aaltoja silloin kun menkat vielä satunnaisesti tuli. Nyt kun ei ole näkynyt puoleen vuoteen, elämä on yhtä hoota näiden aaltojen kanssa. Ihan koko ajan.

Vierailija
46/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas määrä oireita liittyy aiempaan korkeaan estrogeenitasoon. Hormonimäärät vaihtelevat ihmisillä, eikä se liity mitenkään painoon tai muihin elintapoihin. Perinnöllisiä ne saattavat luultavasti olla, joten jos äidillä on ollut paljon/vähän oireita, niin tyttärellä voi olla todennäköisemmin sama.

Vierailija
47/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni voi olla omasta mielestää oireeton. Ympäristö saattaa olla asiasta vähän eri mieltä, työpaikalla nähtyä: jatkuvaa ikkunan sulkemista, koska kuuma-kylmä-kuuma..., matala tulistumiskynnys jos kahvikuppi on jäänyt laittamatta tiskikineeseen, ylikorostunut kyräily ja arvostelu ihmisten ulkonäköön ja pukeutumiseen liittyen, takertuminen yhteen sanaan tai lauseeseen ja sen märehtiminen viikko tolkulla ja sitten ihan vaan riidan haluisuus. Tällaisen kanssa sitten kun tasapainottelet, niin melkein siitä saisi maksaa raskaan työn lisää. Tämän kestoa on näköpiirissä vielä rapiat 10 v.

Vaikuttaa siltä, että perustat mielipiteesi yhden ainoan ihmisen käyttäytymiseen. Taitaa olla niin, että ärtyisyyden ja riidanhaluisuuden syynä eivät ole vaihdevuodet, vaan vuosikausien altistuminen sinun läsnäolollesi. :)

Vierailija
48/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PMS-oireet olivat hirveät. Vaihdevuodet vapauttivat niistä. Lady-vita poisti kuuman aallon yrityksetkin, samoin liikunta. Gynen määräämät vagifem ja ovestin tekevät rakkauselämästä mukavaa.

Ruokavalioni on kasvispainotteinen, kalavahvistuksella. Tämä on tosin yksilöllistä. Ystäväni samanlaisella ruokavaliolla ja kovemmalla hormonilääkityksellä hikoili vettä valuen aina kun häntä jokin tilanne jännitti.

Vierailija
49/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oireettomat kuukautiset tabu? Jollain voi olla todella vaikeita kipuja ja/tai PMS oireilua, toisella taas ei juuri mitään.

Minulla oli oireettomat kuukautiset, ei kipuja, ei pms:ää, niukka vuoto. Siksi olikin vähän yllätys, että vaihdevuodet on aiheuttaneet oireita, vaan eipä noilla taida mitään yhteyttä olla.

-8-

Niillä taitaa olla yhteys. On nimittäin huomattu, että vaihdrvuosioireet ovat pahimmat niillä, joilla on ollut korkea estrogeenitaso.

Esim minulla niin on ja aina on ollut todella runsaat kuukautiset, kovia kipuja ja endometrioosi niin paha, että sitä on pitänyt leikatakin useamman kerran.

Eli se vaihdevuosioireiden voimakkuus johtuu ainakin monilla siitä, että pudotus korkeista hormonitasoista mataliin on niin suuri.

Oho. Minulla myös hillittömät kuukautiset ja nuorena oli kovat kovat menkkakivut ja nyt saa tosissaan hikoilla. Kiitos tästä tiedosta. En ole jaksanut selvitellä asiaa kun elämä on muutenkin kiirettä ja kuormitusta täynnä.

Vierailija
50/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PMS-oireet olivat hirveät. Vaihdevuodet vapauttivat niistä. Lady-vita poisti kuuman aallon yrityksetkin, samoin liikunta. Gynen määräämät vagifem ja ovestin tekevät rakkauselämästä mukavaa.

Ruokavalioni on kasvispainotteinen, kalavahvistuksella. Tämä on tosin yksilöllistä. Ystäväni samanlaisella ruokavaliolla ja kovemmalla hormonilääkityksellä hikoili vettä valuen aina kun häntä jokin tilanne jännitti.

Liittyykö hikoilu myös jännittämiseen? Eli rennommalla elämällä vähemmän oireita?

Vierailija
51/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakaan ei ole ollut vaihdevuosioireita, ellei limakalvojen pientä kuivumista lasketa. Tosin kuukautiset tulevat vielä epäsäännöllisesti. Olen kuitenkin nukkunut hyvin, ei kuumia aaltoja, raivonpuuskia tai muutakaan ongelmaa. 

Lääkärin mukaan osviittaa omista vaihdevuosista saa kysymällä äidiltä ja naispuoleisilta sukulaisilta oireista. Äidilläni oli vain yksi kuuma aalto, ei huomannut muita oireita. Myös hänen sisarensa ovat selvinneet yhtä vähällä eli uskoisin, että itsekin selviän.

Ystävistä yksikään ei ole valitellut kamalia vaihdevuosia, vaikka ovat kertoneet oireista. Luulen, että osaltaan liittyy myös muuhun elämäntilanteeseen eli jos se on huono, tuntuvat vaihdevuodetkin kurjilta. Ja unenpuutehan voi saada ihmisen ihan sekaisin ilman vaihdevuosiakin eli itse ajattelen, että se voisi olla hankalin oire omalle kohdalle, jos on edessä. Unenpuute vaikuttaa mielialaan, ärtyisyyyteen ja vähän kaikkeen. Jos ei ole mahdollista nukkua silloin kun nukuttaa, niin sehän ajaa hulluuteen. N55

En ole lukenut ketjua ja joku on varmaan vastannut äkin jo. Ei minullakaan ollut kuumia aaltoja silloin kun menkat vielä satunnaisesti tuli. Nyt kun ei ole näkynyt puoleen vuoteen, elämä on yhtä hoota näiden aaltojen kanssa. Ihan koko ajan.

Hui. Oletko muuten laihduttanut tai laihtunut ennen kun sait noita oireita? Laihdutus tietääkseni aiheuttaa vaihdevuosioireita tuon rasvakudoksen sitoman estrogeenin takia eli vähenee paljon, kun laihduttaa.

Vierailija
52/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsas määrä oireita liittyy aiempaan korkeaan estrogeenitasoon. Hormonimäärät vaihtelevat ihmisillä, eikä se liity mitenkään painoon tai muihin elintapoihin. Perinnöllisiä ne saattavat luultavasti olla, joten jos äidillä on ollut paljon/vähän oireita, niin tyttärellä voi olla todennäköisemmin sama.

Mistä tietää, onko estrogeenitaso korkea vai matala? Lääkärihän sen saisi selville, mutta näin pienen asian vuoksi ei ole syytä lähteä jonottelemaan vastaanotolle.

Ap

Vierailija
53/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän pitää olla varovainen puheissaan, kun aina on joku, jolle tulee paha mieli.

Minulla oli ns. oireettomat kuukautiset eli ei kipuja, ei epäsäännöllisyyttä eikä PMS-vaivoja, mutta sitten vuoto muuttui kovin runsaaksi. Syykin selvisi, myoomia kohdussa. Kohtu poistettiin, olin 45 v. Jotkut pelottelivat, että vaihdevuodet alkavat nopeasti ja ovat pahat. No ne alkoivat vasta normaaliin aikaan päälle viisikymppisenä eivätkä kauhean pahat olleet. Vähän aikaa käytin korvaushoitoa, mutta jätin sen pois heti, kun alkoi tuntua, ettei sille enää ole tarvetta.

Me ihmiset olemme niin erilaisia, meillä on erilaisia vaivoja ja monesti me koemme yhden ja saman vaivankin kovin eri tavalla.   

Vierailija
54/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut vaihdevuosia, kun rennosti matkustelin ympäri maailmaa sapattivuonna. Kun aloitin stressaavassa työssä, tuli aivan kamalat kuumat aallot ja muut oireet, hikoilu ja univaikeudet. Oman kokemukseni perusteella siis stressi pahantaa ja saattaa jopa aikaistaa vv-oireita. Ja mielestäni asia on sillä lailla tabu, että ei puhuta esimerkiksi siitä, miten viikset alkavat kasvaa naiselle. Rasvaa kertyy helpommin vyötärölle. Joillakin hiukset saattavat oheta. Silti meidän pitäisi ikuisesti näyttää 17-vuotiailta vallitsevan ihanteen mukaan.

Vierailija
55/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni voi olla omasta mielestää oireeton. Ympäristö saattaa olla asiasta vähän eri mieltä, työpaikalla nähtyä: jatkuvaa ikkunan sulkemista, koska kuuma-kylmä-kuuma..., matala tulistumiskynnys jos kahvikuppi on jäänyt laittamatta tiskikineeseen, ylikorostunut kyräily ja arvostelu ihmisten ulkonäköön ja pukeutumiseen liittyen, takertuminen yhteen sanaan tai lauseeseen ja sen märehtiminen viikko tolkulla ja sitten ihan vaan riidan haluisuus. Tällaisen kanssa sitten kun tasapainottelet, niin melkein siitä saisi maksaa raskaan työn lisää. Tämän kestoa on näköpiirissä vielä rapiat 10 v.

Vaikuttaa siltä, että perustat mielipiteesi yhden ainoan ihmisen käyttäytymiseen. Taitaa olla niin, että ärtyisyyden ja riidanhaluisuuden syynä eivät ole vaihdevuodet, vaan vuosikausien altistuminen sinun läsnäolollesi. :)

En perusta yhden ihmisen käytökseen, mutta vastauksesi vahvisti käsitystäni. Lisään listaani vielä avoin hyökkäävyys.

Vierailija
56/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, onko estrogeenitaso korkea vai matala? Lääkärihän sen saisi selville, mutta näin pienen asian vuoksi ei ole syytä lähteä jonottelemaan vastaanotolle.

Ap

Ei sitä mistään voi tietää. Mutta ylipainoisilla ja lihavilla estrogeenia on rasvakudoksessa (myös miehillä pätee sama).

Vierailija
57/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En perusta yhden ihmisen käytökseen, mutta vastauksesi vahvisti käsitystäni. Lisään listaani vielä avoin hyökkäävyys.

Johan nyt. Minusta tuo oli vain osoitus humoristisesta tarkkanäköisyydestä ja sarkasmintajusta. :)

Vierailija
58/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö hikoilu myös jännittämiseen? Eli rennommalla elämällä vähemmän oireita?

Ainakin hänellä. Juttelimme asiasta monta kertaa. Asiakaspalvelutyössä häntä hermostutti jo etukäteen, jos tulee vaativampi tilanne ja punastuu ja hiki alkaa valua.

Mutta en usko, että pelkät asenteet ratkaisevat tässä. Perintötekijät esim. varmasti vaikuttavat jollain lailla, kuten kaikessa muussakin.

Tosin itse olen aina suunnitellut "tekemiseni" sen mukaan kuin minulle parhaiten sopi. Siksi kuukautiseni alkoivat aina joka neljäs maanantai iltapäivällä, koska se oli mielestäni selkeä kuvio. Synnytysten jälkeen (4) saattoi olla pientä vaihtelua, mutta fiksasin (tahdonvoimalla) maanantait kohdalleen. :D

Vierailija
59/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Lihavuus voi helpottaa oireita, kun rasvakudos ylläpitää estrogeenituotantoa eli mitään äkkimuutosta ei tule.

Osteoporoosiriskikin koskee laihoja.

Vierailija
60/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mikä voi myös vaikuttaa on se mihin vertaa.

Esim.

Omalla kohdalla menkat on aina olleet suht helpot ja toistuvat samalla kaavalla:

Muutamaa päivää aiemmin iho/hiukset 'rasvoittuvat' vähän, hikoilen hieman norm. enemmän, on 'koko ajan' (makean)nälkä 1-2 päivän ajan. Yhden yön ennen alkua nukun huonosti, sitten pari päivää väsyttää, menkat aika pientä vuotoa muutama päivä, kierto päivälleen sama.

Kaverilla taas kovia kramppeja ja kipuja, joutuu olemaan välillä saikulla jne. joskus oksentanut jne.

Jos nyt ajatellaan että molemmille tulisi 'semi helpot' vaihdevuodet, minulla ne voisivat tuntua nykyistä pahemmalta, kaverillani taas helpotukselta _aiempaan_ verrattuna.

Samaan tapaan moni muukin kokemus voi olla helppo/vaikea riippuen siitä millainen aiempi on ollut.

Ihan vaikka työssä: sama työ voi tuntua helpommalta/vaativammalta eri henkilöille riippuen aiemmista kokemuksista.