Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oireettomat vaihdevuodet - tabu?

Vierailija
29.05.2022 |

Eilisiltana täällä käytiin keskustelua kokonaan oireettomista vaihdevuosista. Aiheesta ei puhuta oikeastaan missään, ja nyt taisi selvitä siihen syykin: ketjuun ilmestyi ainakin yksi ihminen, joka kirjoitti monta kommenttia siitä, että ketju on vain "lesostelua" ja että aiheesta ei saisi puhua, koska joillakin on paljon pahoja oireita. Nyt ketju onkin poistunut.

Minua aihe kiinnostaa sen vuoksi, että siitä ei saa tietoa mistään. Haluaisin tietää, miten yleistä tämä on ja mitä on odotettavissa. Tietääkö joku, onko olemassa foorumia, missä tästä keskusteleminen on sallittua?

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oireettomat vaihdevuodet jos oireeksi ei lasketa että kuukautiset jäivät välillä pois kokonaan tullakseen sitten taas takaisin. Luulin olevani raskaana!

Ei mitään muita oireita. 

Tämä on ehkä perinnöllistä sillä äidilläni ja sisarillani sama, todella helpolla on päästy.

Lihonut en ole, päin vastoin. Nyt kun olen virallisesti sitten "mummoiässä" paino on laskenut vaikka ei saisi. Olen aina ollut hoikka ja painonlaskussa tässä iässä on vaarana osteoporoosin kehittyminen.

Nukkunut olen aina hyvin ihan lapsesta asti. Sekään ei ole muuttunut.

No, iho on kuivempi ja vaatii enemmän hoitoa.

Muuten olen iloinen kun pääsin kuukautista, niistä en koskaan ole nauttinut!

Jos oireilla tarkoitetaan ikäviä asioita en voi valittaa kyllä.

Vierailija
22/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabut sinulla on ap housuissasi. Tottakai täällä ja ihan missä muuallakin voi kirjoittaa mitä haluaa ja mistä vain, mutta jos se poistetaan, niin se poistetaan. Jotkut poistavat aloituksia, vaikka ne koskisivat mieleisiä voileivän päällisiä tai pihalla käveleviä västäräkkejä ja nekään aiheet eivät silloin tabuiksi muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni voi olla omasta mielestää oireeton. Ympäristö saattaa olla asiasta vähän eri mieltä, työpaikalla nähtyä: jatkuvaa ikkunan sulkemista, koska kuuma-kylmä-kuuma..., matala tulistumiskynnys jos kahvikuppi on jäänyt laittamatta tiskikineeseen, ylikorostunut kyräily ja arvostelu ihmisten ulkonäköön ja pukeutumiseen liittyen, takertuminen yhteen sanaan tai lauseeseen ja sen märehtiminen viikko tolkulla ja sitten ihan vaan riidan haluisuus. Tällaisen kanssa sitten kun tasapainottelet, niin melkein siitä saisi maksaa raskaan työn lisää. Tämän kestoa on näköpiirissä vielä rapiat 10 v.

Vierailija
24/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko vaihdevuosissa kun menkat on nyt muutaman kuukauden jääneet tulematta, mutta mitään oireita mulla ei ole.

Olen ihmetellytkin, miten voi olla näin hyvä olo ja tyyni mieli. Nukunkin paremmin kuin koskaan murrosiän alun jälkeen.

N57

Vierailija
25/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen itse tietää, onko hankala olo vai ei. Jos ei, hip hurraa, se nyt ainakaan ei ole huono juttu!

Vierailija
26/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireettomia vaihde vuosia ei ole olemassakan,Ihminen ei itse niitä tunnista välttämättä, toisilla kun ne lievät ja toisilla vaikeat.Enne vaihdevuosia on menopaussi aika ja sitäkään ei tunnistet a. Ollantällä mikä on kukautiset ei tuleet,olenko raskaana tai miksi kukautiseni kestää 10-12-15 päivääTai on joka toinen vikko menkat.Ennenaikinen menopaussi kuin vaihdevuodet voi alkaa alle 40 vuotiaana.Asia tietoa on aiheesta netti pilvin pimein.Miksi ette katso?Lisäksi livenä tietoa asiasta saatte terveyskeskus lääkärit terveyden hoitajat un tilatte ajan.

Mikä sinä olet sanomaan, ettei ole oireettomia vaihdevuosia - kateellinen oireettomille? Mikä oire se sellainen on, jota ei tunne eikä tiedosta? Ei sitä ainakaan oireeksi nimitetä. Kenties näkymätön muutos?

Vierailija
27/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oireettomuudesta pitäisi keskustella?

Mikä järki siinäkin olisi, että täällä palstalla porukka tekisi aloituksia "olen terve kolmekymppinen nainen, en sairastele ja elän oireetonta elämää"? Mikä sen keskustelun pointti olisi?

Ei se ole mikään tabu, siinä ei vaan ole mitään keskusteltavaa!

Hassua kyllä, mutta yleensä jos johonkin asiaan liitetään tiettyjä oireita, niin se voi sitten olla hämmentävää, jos niitä ei sitten itse "joudu" käymään läpi. Vaikka se olisikin hyvä juttu, niin silti joitakin saattaa vähän harmittaa, että heiltä ikään kuin jää joku tietty naisia yhdistävä kokemus välistä.

Vierailija
28/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin sen ketjun aloituksen. Yhtään vastausta en ehtinyt nähdä ja olin ihmeissäni miksi se oli poistettu.

Vierailija
29/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään oireita täälläkään. Urheileva, hoikka, ei holia ja tupakkaa.

Vierailija
30/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki siinäkin olisi, että täällä palstalla porukka tekisi aloituksia "olen terve kolmekymppinen nainen, en sairastele ja elän oireetonta elämää"? Mikä sen keskustelun pointti olisi?

Hassua kyllä, mutta yleensä jos johonkin asiaan liitetään tiettyjä oireita, niin se voi sitten olla hämmentävää, jos niitä ei sitten itse "joudu" käymään läpi. Vaikka se olisikin hyvä juttu, niin silti joitakin saattaa vähän harmittaa, että heiltä ikään kuin jää joku tietty naisia yhdistävä kokemus välistä.

No just. Mieluummin tunnen yhteyttä oireettomiin.

Vierailija
31/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin sen ketjun aloituksen. Yhtään vastausta en ehtinyt nähdä ja olin ihmeissäni miksi se oli poistettu.

Kysymyksenihän oli, että miten yleistä oireettomuus on. Mitään lesottelua ei ollut tarkoitus tuottaa.

Sama

Vierailija
32/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään oireita täälläkään. Urheileva, hoikka, ei holia ja tupakkaa.

😁Tuli vasta toisella sivulla.

Vierailija
33/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pian ketjuun tulee se vakiotyyppi, joka kertoo, että MINÄ olen hoikka ja liikunnallinen ja siksi MINULLA ei ole mitää oireita. LAIHDUTA 😁

Onko asiassa muuten perää?Altistaako ylipaino oireille?

Vierailija
34/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkivut yleisin oire mutta ne selitellään muilla syillä.

Vierailija
35/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika lievät oireet.

Olen ollut aina tasaisesti pahalla päällä ja huonomuistinen, joten en huomannut mitään erikoista. Muutaman kerran punastelin yllättäen, mutta sekin saattoi johtua muusta.

Kun vertaa äitini saamiin oireisiin, pääsin helpolla. Ei siis mitään samanlaisia hikoilukohtauksia.

Vierailija
36/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet ovat ehkä enemmänkin olleet tapu ihan viime aikoihin asti

Vierailija
37/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just. Mieluummin tunnen yhteyttä oireettomiin.

Tämä vain alleviivaa, miksi esim. oireettomista vaihdevuosista yms. ei juurikaan puhuta, heti kun joku niin haluaisi tehdä, niin sitten saa kommentteja, että pitäisi iloita ja olla onnellinen. Kumma kyllä, niistä kamalista oireista saa valittaa ja hakea vertaistukea, mutta jos oireita ei ole, niin kyllä silloinkin saa haluta vertaistukea. Vaihdevuodet ovat kuitenkin asia, jonka lähes kaikki naiset käyvät läpi.

Vierailija
38/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpäniiiin kirjoitti:

Nivelkivut yleisin oire mutta ne selitellään muilla syillä.

En tunnista nivelkipujakaan.

Vierailija
39/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu,  ylipainohan saa kaiken pahan aikaan maailmassa. Luultavasti Ukrainan sotakin on jotenkin ylipainoisten naisten syytä. /ironia

Vierailija
40/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pian ketjuun tulee se vakiotyyppi, joka kertoo, että MINÄ olen hoikka ja liikunnallinen ja siksi MINULLA ei ole mitää oireita. LAIHDUTA 😁

Onko asiassa muuten perää?Altistaako ylipaino oireille?

Suunnilleen yhtä paljon kuin vihreäsilmäisyys, vasenkätisyys ja ruskeatukkaisuus. Aina on joku, joka uskoo, ettei oireita tullut, koska hän oli hoikka ja kaverilla tuli, koska oli lihava. Todistaminen toisin päin ei muuta tämän uskoon hurahtaneen ajatuksia.