Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oireettomat vaihdevuodet - tabu?

Vierailija
29.05.2022 |

Eilisiltana täällä käytiin keskustelua kokonaan oireettomista vaihdevuosista. Aiheesta ei puhuta oikeastaan missään, ja nyt taisi selvitä siihen syykin: ketjuun ilmestyi ainakin yksi ihminen, joka kirjoitti monta kommenttia siitä, että ketju on vain "lesostelua" ja että aiheesta ei saisi puhua, koska joillakin on paljon pahoja oireita. Nyt ketju onkin poistunut.

Minua aihe kiinnostaa sen vuoksi, että siitä ei saa tietoa mistään. Haluaisin tietää, miten yleistä tämä on ja mitä on odotettavissa. Tietääkö joku, onko olemassa foorumia, missä tästä keskusteleminen on sallittua?

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä foorumia, missä tuosta voisi keskustella. Kerron kuitenkin, että minulla ei ollut vaihdevuosioireita minkäänlaisia, vain kuukautiset jäivät pois.

Vierailija
2/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainoa häiriö oli yölliset pissahätäheräilyt. Jos tuo edes vaihdevuosiin liittyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole ollut vaihdevuosioireita, ellei limakalvojen pientä kuivumista lasketa. Tosin kuukautiset tulevat vielä epäsäännöllisesti. Olen kuitenkin nukkunut hyvin, ei kuumia aaltoja, raivonpuuskia tai muutakaan ongelmaa. 

Lääkärin mukaan osviittaa omista vaihdevuosista saa kysymällä äidiltä ja naispuoleisilta sukulaisilta oireista. Äidilläni oli vain yksi kuuma aalto, ei huomannut muita oireita. Myös hänen sisarensa ovat selvinneet yhtä vähällä eli uskoisin, että itsekin selviän.

Ystävistä yksikään ei ole valitellut kamalia vaihdevuosia, vaikka ovat kertoneet oireista. Luulen, että osaltaan liittyy myös muuhun elämäntilanteeseen eli jos se on huono, tuntuvat vaihdevuodetkin kurjilta. Ja unenpuutehan voi saada ihmisen ihan sekaisin ilman vaihdevuosiakin eli itse ajattelen, että se voisi olla hankalin oire omalle kohdalle, jos on edessä. Unenpuute vaikuttaa mielialaan, ärtyisyyyteen ja vähän kaikkeen. Jos ei ole mahdollista nukkua silloin kun nukuttaa, niin sehän ajaa hulluuteen. N55

Vierailija
4/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain kuumat aallot. En käytä hoitoa siihen.

Vierailija
5/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireettomia vaihde vuosia ei ole olemassakan,Ihminen ei itse niitä tunnista välttämättä, toisilla kun ne lievät ja toisilla vaikeat.Enne vaihdevuosia on menopaussi aika ja sitäkään ei tunnistet a. Ollantällä mikä on kukautiset ei tuleet,olenko raskaana tai miksi kukautiseni kestää 10-12-15 päivääTai on joka toinen vikko menkat.Ennenaikinen menopaussi kuin vaihdevuodet voi alkaa alle 40 vuotiaana.Asia tietoa on aiheesta netti pilvin pimein.Miksi ette katso?Lisäksi livenä tietoa asiasta saatte terveyskeskus lääkärit terveyden hoitajat un tilatte ajan.

Vierailija
6/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siitä ei puhuta, jos sitä ei koeta ongelmaksi. En minäkään.puhu liiasta naisten parrankasvusta, koska minulla ei naisena kasva parta lainkaan. Sellainen ei ole ongelma, eikä kiinnosta.

Vierailija
7/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ollut oikeastaan mitään vaihdevuosivaivoja. Olen myös pysynyt hoikkana, jopa kapea vyötärö on säilynyt. Ei mitään hormonikorvaushoitoa.

Vierailija
8/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin itsekin siihen ketjuun ja hämmästyin, että se oli poistettu! Siinä ei ollut mitään asiatonta. Mutta nykyään on ihan tutkitustikin niin, että ihmiset, jotka pahoittavat mielensä nettikeskusteluista, pyrkivät poistattamaan keskustelun sen sijaan, että itse poistuisivat ketjusta.

Ja minulla on siis oireita vähän vaihtelevasti. Välillä on niin pahoja, että harkitsen hormonilääkitystä, välillä taas oireita ei ole pitkään aikaan.

Vierailija
9/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireisiin tottuu.

Vierailija
10/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä foorumia, missä tuosta voisi keskustella. Kerron kuitenkin, että minulla ei ollut vaihdevuosioireita minkäänlaisia, vain kuukautiset jäivät pois.

Sama minulla

Vierailija
11/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi pois kuukautiset pari vuotta sitten. Luulin päässeeni hyvin pienillä oireilla: pientä hikoilua silloin tällöin mikä oikeastaan oli ihan mukavaa (kun yleensä mulla oli aina vilu). Sitten iski ihan järkyttävä limakalvojen kuivuus noin vuosi kuukautisten loputtua. Kokeilin kaikkea mutta oli pakko lopulta turvautua hormonikorvaushoitoihin (valinta oli joko se tai seksistä kokonaan luopuminen, paikat ei kestäneet edes sooloseksiä, muusta puhumattakaan!)

Toivottavasti sulle ei tule mitään oireita. Muutenhan vaihdevuosissa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
12/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oireettomat kuukautiset tabu? Jollain voi olla todella vaikeita kipuja ja/tai PMS oireilua, toisella taas ei juuri mitään.

Vierailija
13/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oireettomat kuukautiset tabu? Jollain voi olla todella vaikeita kipuja ja/tai PMS oireilua, toisella taas ei juuri mitään.

Minulla oli oireettomat kuukautiset, ei kipuja, ei pms:ää, niukka vuoto. Siksi olikin vähän yllätys, että vaihdevuodet on aiheuttaneet oireita, vaan eipä noilla taida mitään yhteyttä olla.

-8-

Vierailija
14/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait se mikään tabu ole, mutta vaihdevuosioireettomat tuovat ehkä vähemmän asiaa esille. Näin on monissa muissakin asioissa, kun ongelmaa ei ole.

Luulen, naisia on paljon, joilla ei ole mitään oireita, vaan kuukautiset jäävät vain pois. Itsekin kuulun tähän ryhmään, ei edes limakalvojen kuivumista.

Itse uskon minulle oireettomuuteen vaikuttaneen, etten voinut syödä sivuvaikutusten takia e-pillereitä ja aloitin hyvissä ajoin käyttää runsaasti kylmäpuristettuja öljyjä, jolla ei kuitenkaan ole mitään lääketiett.näytyöä.

Vierailija
15/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pian ketjuun tulee se vakiotyyppi, joka kertoo, että MINÄ olen hoikka ja liikunnallinen ja siksi MINULLA ei ole mitää oireita. LAIHDUTA 😁

Vierailija
16/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei se mikään tabu ole. Ne joilla on oireettomat vaihdevuodet eivät tunne tarvetta kertoa asiasta.

Vierailija
17/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli oireettomat kuukautiset, ei kipuja, ei pms:ää, niukka vuoto. Siksi olikin vähän yllätys, että vaihdevuodet on aiheuttaneet oireita, vaan eipä noilla taida mitään yhteyttä olla.

-8-

Mulla taas oli järkyttävät kuukautiset, siis hyvin runsaat ja kivuliaat kahtena ekana päivänä, joten olen nauttinut vaihdevuosien lähestymisestä. Kuukautiset tulevat silloin tällöin ja vuoto on niukempaa.

Vierailija
18/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-8-

Niillä taitaa olla yhteys. On nimittäin huomattu, että vaihdrvuosioireet ovat pahimmat niillä, joilla on ollut korkea estrogeenitaso.

Esim minulla niin on ja aina on ollut todella runsaat kuukautiset, kovia kipuja ja endometrioosi niin paha, että sitä on pitänyt leikatakin useamman kerran.

Eli se vaihdevuosioireiden voimakkuus johtuu ainakin monilla siitä, että pudotus korkeista hormonitasoista mataliin on niin suuri.

Vierailija
19/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärytön pää - miksi siitä ei keskustella. Tabu?

Vierailija
20/136 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oireettomuudesta pitäisi keskustella?

Mikä järki siinäkin olisi, että täällä palstalla porukka tekisi aloituksia "olen terve kolmekymppinen nainen, en sairastele ja elän oireetonta elämää"? Mikä sen keskustelun pointti olisi?

Ei se ole mikään tabu, siinä ei vaan ole mitään keskusteltavaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi