Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsoin ohjelmaa jossa autistit deittailee ja tajusin että olen itse autisti!

Vierailija
29.05.2022 |

Palaset tuntui loksahtavan kohdalleen, esim ihmiset tosi usein nauraa minulle ilman että tajuan miksi. Tai se että mua pidetään lapsenomaisena ja yksinkertaisena, vaikka olen älyllisesti yli keskitason.

Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset ovat niin tunnepohjaisia monissa asioissa. Olen itsekin tunteellinen, mutta en arkielämässä jatkuvasti. Mun pitää erikseen alkaa ajatella asioita siltä kantilta, että otan tunteet huomioon.

Mutta olipa jännä havainto joka selittää monet jutut mun elämässä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko niitä Netflixin Rakkautta Autisminkirjolla-sarjoja? USA ja Australia? Minulla on Asperger, ja tunsin lähinnä ketutusta katsellessani noita. Jenkit olivat pakottaneet autistit ja kevatkin pakotettuun kestohymymoodiin, koska niin kuuluu tehdä. Ihan järkyttävää. Jos small talk ei muutenkaan suju, niin mitä helvettiä nuo ihmiset tekivät pikatreffeillä? Minusta tuo oli teennäinen ja kuvottava ohjelma, jossa ihasteltiin kuina autistikin voidaan pakottaa nenttien deittailukulttuuriin, ja joskus onnistaa.

Vierailija
2/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa et kuitenkaan itsediagnoi. Se, että tunnet samanhenkisyyttä reality-ohjelman hahmoihin, ei ole mikään todiste siitä, että olet autisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään joka toinen väittää olevansa autisti? Onko se jotenkin hienoa vai mikä helvetin muoti-ilmiö se on etsiä itsestään jotain autistin piirteitä?

Vierailija
4/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään joka toinen väittää olevansa autisti? Onko se jotenkin hienoa vai mikä helvetin muoti-ilmiö se on etsiä itsestään jotain autistin piirteitä?

Tuskin väittää. Diagnoosiin tarvitaan aika laajat testaukset. Itse kävin kaksi viikkoa sairaalassa testeissä neurolla. Sitä ennen kaikki psykologiset testsukset. Sen sijaan näitä ei olla aiemmin osattu tutkia tai diagnosoida.

Vierailija
5/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin väittää. Diagnoosiin tarvitaan aika laajat testaukset. Itse kävin kaksi viikkoa sairaalassa testeissä neurolla. Sitä ennen kaikki psykologiset testsukset. Sen sijaan näitä ei olla aiemmin osattu tutkia tai diagnosoida.

Mitä tekemistä diagnoosilla on väittämisen kanssa? Selaile itse keskustelupalstoja niin kyllä siellä löytyy todella paljon näitä jotka suorastaan hehkuttavat miten löysivät itsestään taas autistin piirteitä. Myönnettäköön että tuo joka toinen on vähän liioittelua.

Vierailija
6/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä diagnoosilla on väittämisen kanssa? Selaile itse keskustelupalstoja niin kyllä siellä löytyy todella paljon näitä jotka suorastaan hehkuttavat miten löysivät itsestään taas autistin piirteitä. Myönnettäköön että tuo joka toinen on vähän liioittelua.

Joka toinen väittää myös olevansa erityisherkkä. Todellisuudessa näillä itsediagnooseilla voi heittää vesilintua; vain todellinen diagnoosi tutkimusten jälkeen on vakavasti otettava. Meissähän on kaikissa myös Narsistisia Piirteitä - eikö totta?

Vierailija
7/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen väittää myös olevansa erityisherkkä. Todellisuudessa näillä itsediagnooseilla voi heittää vesilintua; vain todellinen diagnoosi tutkimusten jälkeen on vakavasti otettava. Meissähän on kaikissa myös Narsistisia Piirteitä - eikö totta?

Toki moni löytää itsestään narsistisia piirteitä mutta hanakammin niitä löydetään muista. Kyökkipsykologia on in.

Vierailija
8/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnosoitu adhd ja sillä on usein päällekkäisyyttä autismin kanssa. Lisäksi olen todella stereotyyppisellä matemaattisella alalla, joten ns itsediagnoosi saattoi osua oikeaan.

Toisaalta ei minulla ole mitään tarvetta tätä tuntemattomille todistaa, kunhan kirjoitin havainnostani. En ole varma kannattaako sitä diagnoosia lähteä hakemaan kun olen kuitenkin elänyt elämäni ihan tyytyväisenä näin. Vaikuttaako vakuutuksiin tms?

-ap

Vierailija
9/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistit mielletään älykkäiksi, vaikka ovatkin sosiaalisesti kömpelöitä. Ei vaan oteta huomioon, että niiden älykkyys kohdistuu johonkin marginaalijuttuun, esim. juniin, josta sitten tietää kaiken ja muusta ei mitään.

Vierailija
10/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vastannut ketjuun aiemmin. Mutta minulla on ollut aina suunnattomia vaikeuksia kommunikoida ihmisten kanssa, ihan kuin olisin tullut ulkoavaruudesta, niin erilainen on kielemme. Tästä syystä en saa ylläpidettyä ihmissuhteita ja joskus jopa suututan ihmisiä. Ja näin on ollut vuosikymmeniä. En siis havittele diagnoosia siksi että se olisi jotenkin hienoa tai muotia (mitä ihmettä oikeasti!!) vaan siksi, että olisi jotenkin selittävää tälle kaikelle ulkopuolisuudentunteelle ja väärälle ololle mikä minua on vaivannut aina. Että oppisin ymmärtämään itseäni, vaikeuksiani ja sille olisi jokin selitys.

Terapeuttini mukaan minä en kuitenkaan sellainen ole, joten jatketaan tässä vääryydessä vellomista. 😑

Vierailija
11/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vastannut ketjuun aiemmin. Mutta minulla on ollut aina suunnattomia vaikeuksia kommunikoida ihmisten kanssa, ihan kuin olisin tullut ulkoavaruudesta, niin erilainen on kielemme. Tästä syystä en saa ylläpidettyä ihmissuhteita ja joskus jopa suututan ihmisiä. Ja näin on ollut vuosikymmeniä. En siis havittele diagnoosia siksi että se olisi jotenkin hienoa tai muotia (mitä ihmettä oikeasti!!) vaan siksi, että olisi jotenkin selittävää tälle kaikelle ulkopuolisuudentunteelle ja väärälle ololle mikä minua on vaivannut aina. Että oppisin ymmärtämään itseäni, vaikeuksiani ja sille olisi jokin selitys.

Terapeuttini mukaan minä en kuitenkaan sellainen ole, joten jatketaan tässä vääryydessä vellomista. 😑

Olet sosiaalisesti kömpelö. Ei siihen autismia tarvita.

Vierailija
12/29 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että autismi on todella harvinaista, n. 1% sairastaa sitä.

Vierailija
13/29 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/29 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään autismi ei ole sairaus ja toiseksi autisminkirjo on hyvin laaja käsite. Autisminkirjolaisia löytyy laidasta laitaan ihan semmoisista, jotka ei osaa puhua lainkaan ja tarvitsee hyvin paljon tukea arkipäiviinsä. Toinen äärilaita on taas hyvin älykkäät autisminkirjolaiset, joilla on sosiaalista kömpelyyttä sosiaalisessa elämässään, mutta joilla on silti sosiaalisia taitoja ja kyky oppia niitä.

T: Lapsena aspergerdiagnoosin saanut M28

Vierailija
15/29 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei erityisherkkyys ole mikään sairaus tai diagnoosi. Kai nyt sentään omaa luonnetta voi kuvata ilman lääkärin arviota. Vai tarvitseeko mielestäsi lääkärin myös sanomaan onko esim. introvertti tai ekstrovertti?

Vierailija
16/29 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa on videoita autismin ja aspergerin eroista, piirteistä. Ja muita videoita.

Vierailija
17/29 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään sitten menee ylidiagnisoinnin puolelle! Hauska tapaus oli, kun tapasin erään Suomeen avioituneen amerikkalaisen miehen. Hän itse kertoi lievästä autismistaan. Ei sitä juuri huomannut. Ainoastaan vitseille hän ei nauranut ja sekin olisi kuittaantunut sillä, ettei ymmärrä suomalaisia vitsejä.

Hän viihtyi Suomessa hyvin, koska suomalainen stereotypiahan on että ollaan hiljaisia ja vähän hitaita, ainakin jenkkilään verrattuna. Appivanhempien kanssa tuli myös hyvin toimeen, kun ei tarvinnut koko ajan puhua pälpättää. 😅

Vierailija
18/29 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastat nenttiyttä.

1% suomalaisista tarkoittaa 55 000 henkilöä, osassa tutkimuksista on arveltu meitä olevan 65 000 autismin kirjolaista. Ja tuo on siis arvio, kuinka moni on saanut diagnoosin ja kuinka moni, varsinkin naisautisti, odottaa tapaavansa lääkärin, joka laittaa tutkimuksiin ja tutkimuksen tekijä on sisäistänyt naisten autismin yleisyyden, eikä kuulu niihin, joiden mielestä nainen ei voi olla autisti. Itsekin olen tuollaiseen lääkäriin törmännyt vain kuusi vuotta sitten, joka sanoi suoraan ettei omasta mielestään naisella voi olla autismia.

Suomea sanotaan myös maailman autistisimmaksi maaksi, jos tuon väitteen ensimmäisen esittäjän mutu osuu oikeaan, voi Suomessa autisteja olla huomattavasti enemmän kuin mitä nykyiset arviot antavat olettaa.

Mutta tavallaan näen hyvänä, että autistisia henkilöitä autetaan tapaamaan kaltaisiaan, vaikka tuollainen nenttityylinen deittailu kameroiden edessä ei ole se paras vaihtoehto. Moni autisti hyötyisi mielenterveyden kannalta kohtaamisia samanlaisten kanssa, varsinkin tytöt ja naiset, joilla on voimakas kaipuu ystävyyssuhteisiin, mutta nenttien kanssa myös voimakas ulkopuolisuuden ja erilaisuuden kokemus, jolloin niitä ystävyyssuhteita ei pääse syntymään.

Vierailija
19/29 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole sairaus. Aivot vaan on kytkeytynyt toisella tapaa ja on erilaisia haasteita .

Vierailija
20/29 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan väitä, mutta väitän että minussa on jotain pahasti vialla kun en saa pidettyä ystäviä. Tutustun välillä aika helposti, mutta kun ihmiset oppivat tuntemaan minut, niin he alkavat lopulta vältellä seuraani. Kai sitten huomaamattani päästän typeryyksiä suustani tms.

Minulla on myös paljon erilaisia hahmotusongelmia jos niin voisi sanoa.

En uskalla esim. matkustaa yksin, koska eksyisin helposti, kun en osaa lukea karttaa jne. Muutenkin luetun ymmärtäminen tökkii jos vaikka pitäisi lukea lautapelien ohjeita. En ymmärrä moniakaan virallisia papereita miten ne pitäisi täyttää jne.