Ostovoiman heikkenee yhä
Teen insinöörin töitä, kokemusta kohta 20 vuotta, ja palkka käsittääkseni suunnilleen sen mitä näillä kokemus vuosilla taulukoiden mukaan pitääkin.
Toista työtä teen iltaisin, jotta saisin jotain säästöönkin, sillä en ole aiemminkaan pystynyt palkastani mitään säästämään.
Nyt alan tuntea jo kuukausimenoissa miten ostovoimani heikkenee, töin ja tuskin selviän kuukauden, joudun jo käyttämään toisella työllä hankkimaani vähän väliä. Mistään lomamatkoista tai omista hankinnoista, edes vaatteista on turha haaveillakaan.
En käsitä miten muut ihmiset jaksaa tätä. Mikä on työn arvo? Mitä työllä pitäisi saada? Näitä olen miettinyt. Vielä ei kunniani ole antanut periksi lopettaa päivätöitä, mutta kun vähän vielä kiristetään niin teen sen. Ihan sama olla työttömänä, jos rahaa ei ole nytkään, ja vapaa aika vain kasvaisi.
Minulle on sanottu,että on mautonta valittaa kun jotkut kärsivät nälänhätää ja ovat sodan jaloissa. Ymmärrän pointin, mutta pitääkö suomalaisen työssäkäyvän ottaa vertailukohdaksi Afrikkalainen, Kiinalainen tai Ukrainalainen, ja valittaa vasta kun meitä alkaa kuolla nälkään tai naapuri raiskaa? Minun mielestäni ei, vaan vertailukohdan pitää olla sivistyneistä länsimaista, pohjoismaista.
Hyvinvointivaltioon kuuluisi mielestäni työn kannattavuus.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko äänestää vihreitä?
Perustele miten vihreiden äänestäminen vähentää työn kannattavuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele miten vihreiden äänestäminen vähentää työn kannattavuutta?
Tää oli helppo:
- sosiaaliturvan kannattavuus suhteessa työntekoon nousee
- työssäkäynnin kustannukset nousee
- asumisen kustannukset nousee niille, jotka maksavat itse asumisensa
- työmoraalin lasku, kun muualta maailmasta tuleville annetaan sama elintaso ilmaiseksi, minkä itse saat työssä käymällä
Tuossa nyt alkuunsa.
Väestön ikärakenne on väärä, ikäpyramidi on päinvastainen kuin sen pitäisi olla. Poliitikot koettavat korjata sitä tuomalla väestöä ulkoa joka ei auta kulurakenteeseen vaan pahentaa sitä. Siinä se, suomalaiset lopettivat riittävän lisääntymisen jo 60 vuotta sitten. Tämä kehitys jatkuu vain, ja sen päälle ammutaan itseä polvilumpioon erilaisellla hyveilyllä.
Olen insinööri minäkin, palkka taulukoiden mukainen ja säästän joka kuukausi noin 1800 e. Jokin kulutustottumuksissani on pahasti pielessä, koska rahat riittävät hyvin.
Pohjoismaat pienellä, afrikkalainen, kiinalainen ja ukrainalainen isolla kirjaimella. Voiko tällaisella suomen kielen taidolla päästä insinööriksi?
Tää on muutenkin provo.
jos tienaat saman verran kuin mediaanitulo insinöörillä 20 vuoden työkokemuksella ja joudut tekemään toista työtä, ei vika ole palkassa tai ostovoimassa vaan kulutustottumuksissasi. Insinöörien mediaanipalkka on yli 4000 euroa, ja 20 vuoden työkokemuksella yli 5000 €/kk.
Ja miksi et ole hyvästä palkastasi sijoittanut jo pidemmän aikaa?
Meillä ei palkat ole lähellekään insinöörin palkkoja (virkamies ja kaupan kassa), mutta toistaiseksi pärjätään ihan ok. Ollaan jouduttu luopumaan joistain herkuista mutta ei se vielä haittaa.
Työnteko sen sijaan ei ole kannustavaa. Aika pitkälle saman elintason saisimme sosiaalipummeina (nyt palkasta menee työmatkat ja päiväkotimaksut esim. Sossupummina voitaisi pitää lapsia puokkareina ilmaiseksi ja luopua autosta) Lisäksi ehdittäisiin nähdä lapsia enemmän kuin pari tuntia päivässä ja keskittyä kaikkeen mukavaan tekemiseen.
Työpäivän jälkeen on niin loppu, ettei mitään jaksa tehdä ja viikonloppu menee kokonaan töistä palautumiseen. Tai siis lauantai on palautumiseen menevä koomapäivä ja sunnuntai tuntuu jo työltä kun varautuu seuraavaan työviikkoon.
Jos hinnat nousee, niin tosissaan harkitsen työstä luopumista.
Suosittelisin sinun kaltaisille p*skahousuille Ukraina-kokemuslomaa. Mielellään pysyvästi. Ota koko suku mukaan.
"Voi miten on kurjaa, oon elitisti eikä mun rahat riitä."