Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinalaistyttöjen jalkojen sitominen - en osannut edes kuvitella

Vierailija
28.05.2022 |

miten vakavasta ja kamalasta perinteestä on kyse, ennen kuin näin kuvia. Esimerkiksi tässä https://heianjapanweb.files.wordpress.com/2016/10/1662903087_1389791545…
Lisää löytyy googlettamalla "foot binding". Aivan sairasta ja varmasti äärimmäisen kivuliasta ja invalidisoivaa.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa käytettiin korsetteja. Naiset pyörtyilivät näiden takia, kun ei happea saanut riittävästi. Pyörtyminen nähtiin siis yläluokkaisena. 

Pahimmillaan tiukat korsetit aiheuttivat epämuodostumia. Naisen sisäelimiin, joskus myös sikiölle. 

Ei me olla yhtään sen parempia kuin muutkaan kulttuurit, naisia on osattu muokata ja sortaa aina. 

Joo kaikki on nykyään jotain alistamista ja sortamista. Sokerin vastustus on sortamista, ylipainon vastustus on sortamista, tupakan vastustus on sortamista, korkokengät on sortamista.

Perheiden vapaus on sortamista ja sitä pitää sortaa sortamisella, Onko nykyään mitään mikä ei olisi sortamista?

Vierailija
42/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan tästä kuvan yläasteen historian kirjasta. Ja tää olikin ainoa asia mikä jäi mieleen.

Olin vähällä jäädä luokalle historian takia, kun kokeista tuli vain nelosia. Ihmettelin miksi tämmöisiä asioita ei tunnilla käsitellä kun aina vaan jankattiin jostain presidenteistä.

Sait nelosen koska ei puhuttu jostain kiinalaisista tytöistä. Itse sain kymppejä vaikka veeetutti todella paljon jotkut hemmetin doorilaiset kaikki vastaavanlainen turha jota koulu on täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan tästä kuvan yläasteen historian kirjasta. Ja tää olikin ainoa asia mikä jäi mieleen.

Olin vähällä jäädä luokalle historian takia, kun kokeista tuli vain nelosia. Ihmettelin miksi tämmöisiä asioita ei tunnilla käsitellä kun aina vaan jankattiin jostain presidenteistä.

Sait nelosen koska ei puhuttu jostain kiinalaisista tytöistä. Itse sain kymppejä vaikka veeetutti todella paljon jotkut hemmetin doorilaiset kaikki vastaavanlainen turha jota koulu on täynnä.

doorilaiset pylväät*

Vierailija
44/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

doorilaiset pylväät*

sekä joonialaiset ja korinttilaiset myös!

Eri

Vierailija
45/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko näistä tytöistä täysin liikuntakyvyttömiä? :0 mitä he tekivät elämänsä? En ole lukenut aiheesta.

Lukekaa kirja Villijoutsenet, kirjoittanut Jung Chang.

Uskomaton tositarina.

Vierailija
46/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naiset ovat niin ulkonäkökeskeisiä

"Lisäksi kaupungistuneen yläluokan miehet halusivat tällä tavoin osoittaa, että heidän keskuudessaan naisten ei tarvinnut tehdä maataloustöitä." Wikipedia (josta löydät myös lähteen. Olen kännykällä, joten en linkkaa itse)

-> taas syytetään naisia tästä, kun tässä on nimenomaan kyse miesten egon ja statuksen nostatusta naisen avulla.

Vierailija
47/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän teidän kauhistuksenne. Mutta en mitenkään ymmärrä, että ette ole aiemmin tienneet tavasta. Mietin tässä itsekseni kauan, että mistä minä tiesin. Ja vastaus on, että olen aina lukenut paljon. Mitä Kiinaan tulee, esimerkiksi Pearl Buckin kirjoja. Mutta myös muita.

Minä olisin osanut kuulemani perusteella kertoa, että "jalka sidotaan niin, ettei se pääse kunnolla kasvamaan". Mutta mielikuvissani sitominen on näyttänyt siltä, että varpaat vain menevät jotenkin ahtaasti nyttyrälle ja oikenevat siitä joka kerta, kun sidokset poistetaan, ja säännöllisen sitomisen myötä kengänkoko jää vähän normaalia pienemmäksi. En ole todellakaan käsittänyt, että se pakotetaan vääntymään aivan solmuun.

Käytännössä pikkutytön jalkaterät murskattiin. Jotkut kuolivatkin sen aiheuttamiin komplikaatioihin.

"Sitominen" on todella harhaanjohtava sana kuvaamaan tuota toimenpidettä. Noita jalkoja pidettiin kauniina ja kutsuttiin "lootusjaloiksi", niiden aiheuttama kävelytyyli oli lootuskävelyä.

Kun olin yläasteella, opettaja vei meidät museoon katsomaan näyttelyä, jossa oli muun muassa pieniä kiinalaisia kenkiä tuollaisia sidottuja jalkoja varten.

Vierailija
48/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaistyttöjen jalkojen sitomisesta saa keskustella mutta muslimitytön silpomisesta ei. Agenda on tiukassa.

Vierailija
49/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus lukenut näiden naisten tarinoita. Jalkojen sitominen aiheutti niin hirveitä tuskia, että he pyörtyivät kivusta ja se tuska oli pitkäkestoista muutenkin.

Tässäkin perinteessä tyttöjen äidit huolehti siitä, että tytöt käy läpi saman kauheuden, mitä he itse olivat kokeneet. Tämä on ihmismielen yksi suuri mysteeri. Miten yhteisön hyväksynnän tavoittelu saa äidit satuttamaan omia lapsiaan.

Naimisiinmenon, ja siten "hyvän elämän" takia. Senhän takia pyrittiin saamaan jalasta mahdollisimman pieni, jotta tyttö pääsisi rikkaisiin naimisiin tekemään poikalapsia.

Ja 2020-luvulla edelleen vain miesten nimet jatkuu. Koulutetut akatkin pitää ihanan romanttisena mieslinjaista suvunjatkoa ja avioliittoa. Väitätte vielä että lesbot ovat väkivaltaisia, sallikaa minun nauraa.

Jatkakaa poikien rakastamista. Hienosti näyttää tuottavan hedelmää.

Vierailija
50/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

naiset ovat niin ulkonäkökeskeisiä

"Lisäksi kaupungistuneen yläluokan miehet halusivat tällä tavoin osoittaa, että heidän keskuudessaan naisten ei tarvinnut tehdä maataloustöitä." Wikipedia (josta löydät myös lähteen. Olen kännykällä, joten en linkkaa itse)

-> taas syytetään naisia tästä, kun tässä on nimenomaan kyse miesten egon ja statuksen nostatusta naisen avulla.

Ja edelleen vaihtuu sukunimet. Kauniita muistoja tosiaan teillä heteroilla avioliitoista. Oikein romantiikka pursuaa!

Vierailija
51/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan en ymmärrä, että miksei meillä puututa somalityttöjen ympärileikkaamiseen tomerammin. Sitä kuulemma tapahtuu edelleen. Miten viranomaiset sallivat. Vaikka on tämä psljon puhuttu nykyaikakin...

Älkääkä sanoko, ettei voi puuttua. Kyllä voisi jos olisi tahtoa.

Vierailija
52/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta!

Vierailija
53/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa myös kauan litistettiin tytöiltä rinnat. Niitä kun pidettiin paholaisen tuotteena.

NO, nyt selvisi sitten sekin, mistä on otettu mallia sukupuolidysforisille tytöille mainostettaviin rintojen bindereihin. Naisviha on ikuista, kaikissa kulttuureissa.

Vierailija
54/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinne sai muistaakseni alkunsa muinoin jostain kauniista prinsessasta, jolla oli toinen jalkaterä surkastunut.

Tämä prinsessa määräsi kaikkien aatelisnaisten jalkaterät murskattaviksi samanlaisiksi pieniksi töpöiksi kun itsellä. Tapa jäi elämään ja levisi aatelisilta jopa rahvaalle, niin että normaalijalkaista naista pidettiin jopa säädyttömänä, epäsiveänä, barbaarisena ja kelvottomana avioliitoon.

Vielä 50- luvulla Kiinassa näki vanhoja muoreja typistetyin jaloin. He tepsuttivat 4- vuotiaan tytön kengissä ja paheksuivat moderneja "suurijalkaisia" nuoria naisia, jotka harppoivat miehenaskelin.

Kyllä, noilla typistetyillä jaloilla tehtiin töitä myös pelloilla. Yrteillä ja salvoilla yritettiin lieventää kipuja.

Vierailija
55/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan en ymmärrä, että miksei meillä puututa somalityttöjen ympärileikkaamiseen tomerammin. Sitä kuulemma tapahtuu edelleen. Miten viranomaiset sallivat. Vaikka on tämä psljon puhuttu nykyaikakin...

Siihen on puututtu jo kymmeniä vuosia,mutta kun ei mene puhe perille.

Pois pumpulista.

Vierailija
56/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Sain nelosia lähinnä siksi, koska meidän opettaja oli todella vaativa. Ja erittäin tylsä kertoja.

Luokan nörteimmätkään ei tainneet saada tuolta opelta kymppejä. Ne kokeet oli kyllä vaikeita.

Verrattiin joskus rinnakkaisluokan kokeisiin joilla oli eri opettaja. Niin huomattiin, että ne toisen luokan kokeet oli selvästi helpompia.

Mutta sanoin vain tuossa, että tuo kiinalainen oli tosiaan ainoa minua kiinnostava asia siinä historiankirjassa. Kekkosen käänteet ei tarttuneet päähäni.

Ja tämä nyt oli ihan ohis, eikä liittynyt aloituksen aiheeseen juuri mitenkään.

Vierailija
57/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on puututtu jo kymmeniä vuosia,mutta kun ei mene puhe perille.

Pois pumpulista.

Olisko sitten jo aika kokeilla jotain muita keinoja kuin puhetta, jos kerran puhe ei tehoa.

Vierailija
58/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa käytettiin korsetteja. Naiset pyörtyilivät näiden takia, kun ei happea saanut riittävästi. Pyörtyminen nähtiin siis yläluokkaisena. 

Pahimmillaan tiukat korsetit aiheuttivat epämuodostumia. Naisen sisäelimiin, joskus myös sikiölle. 

Ei me olla yhtään sen parempia kuin muutkaan kulttuurit, naisia on osattu muokata ja sortaa aina. 

naiset pyörtyilivät ja korsetit aiheuttivat epämuodostumia :D? Ei ole näyttöä tällaisesta. On totta, että korsetti vaikuttaa hengittämiseen, muttei kuitenkaan niin paljon, että naiset vain dramaattisesti pyörtyilevät

T: korsettia käyttävä nainen

Vierailija
59/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaistyttöjen jalkojen sitomisesta saa keskustella mutta muslimitytön silpomisesta ei. Agenda on tiukassa.

Samaa olin tulossa sanomaan. Ketju ollut hengissä jo eilisestä lähtien.

Jos kyse olisi silpomisesta, ketju olisi hävinnyt sen samantien.

Jotkut tavat sortaa tyttöjä/naisia ovat näemmä hyväksytympiä kuin toiset.

Vierailija
60/97 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo naiset olleet haluttuja siksi, että heillä ei ole kykyä itsenäiseen elämään.

Aviomies on voinut päättää kaikesta, kun vaimo ei liiku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä