Kiinalaistyttöjen jalkojen sitominen - en osannut edes kuvitella
miten vakavasta ja kamalasta perinteestä on kyse, ennen kuin näin kuvia. Esimerkiksi tässä https://heianjapanweb.files.wordpress.com/2016/10/1662903087_1389791545…
Lisää löytyy googlettamalla "foot binding". Aivan sairasta ja varmasti äärimmäisen kivuliasta ja invalidisoivaa.
Kommentit (97)
Nehän saattoivat tulehtua ja mädäntyäkin, siinä sitten miehet saivat ihastella seksikkäitä "pieniä liljoja".
Ja niiden jalkojen luita rikottiinkin että mahtu kenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän teidän kauhistuksenne. Mutta en mitenkään ymmärrä, että ette ole aiemmin tienneet tavasta. Mietin tässä itsekseni kauan, että mistä minä tiesin. Ja vastaus on, että olen aina lukenut paljon. Mitä Kiinaan tulee, esimerkiksi Pearl Buckin kirjoja. Mutta myös muita.
Lisa See: Lumikukka ja salainen viuhka -kirjassa kuvataan sitomisprosessia, jalkojen hoitamista ja kasvuikäisten tyttöjen elämää sidotuin jaloin.
Luin joskus esiteininä romaanin, jossa kerrottiin näistä tytöistä, ja siitä jalkojensitomis prosessista. Romaanissa yksi tyttö kuolikin siihen, kun jalkojen iho alkoi mätänemään. Lopussa tuli sota, ja naisten piti vaeltaa pitkiä matkoja pakoon noilla jaloilla.
Romaanin nimi oli "Lumikukka ja salainen viuhka". Ei mikään tarina lapsille. Suosittelen lukemaan!
Vierailija kirjoitti:
Otapa selvää mitä uiguureille tapahtuu parhaillaan.
Miksi pitäisi ottaa selvää? Tuo uskonto itse vihaa naisia ja vie heidän ihmisoikeuksiaan, karma se vaan on. Nautin kun nämä moniavioiset seksiin pakottajat saa kuulan kalloon. Tehän kehutte miten tyttöjen poisto väestöstä on suuri vapaus, eli eikö tämäkin ole nyt ihanan ekologista?
Kärsijöiden joukkoon tarvitaan aina mies, niim johan alkaa kiinnostaa.
Egyptissähän ne muovas tyttöjen päitä että se on sellanen pitkulainen. Se tosin tehtiin hyvin pienenä lapsena eikä siinä tarvinu mitään murtaa niin en tiedä oliko kovin kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän teidän kauhistuksenne. Mutta en mitenkään ymmärrä, että ette ole aiemmin tienneet tavasta. Mietin tässä itsekseni kauan, että mistä minä tiesin. Ja vastaus on, että olen aina lukenut paljon. Mitä Kiinaan tulee, esimerkiksi Pearl Buckin kirjoja. Mutta myös muita.
Minä olisin osanut kuulemani perusteella kertoa, että "jalka sidotaan niin, ettei se pääse kunnolla kasvamaan". Mutta mielikuvissani sitominen on näyttänyt siltä, että varpaat vain menevät jotenkin ahtaasti nyttyrälle ja oikenevat siitä joka kerta, kun sidokset poistetaan, ja säännöllisen sitomisen myötä kengänkoko jää vähän normaalia pienemmäksi. En ole todellakaan käsittänyt, että se pakotetaan vääntymään aivan solmuun.
Minäkin olen ajatellut naiivisti ajatellut, jos edes ajatellut, että jalkaan vaan laitettiin liian pienet kengät ja jalka lakkasi kasvamassa, mutta jalkahan murskattiin ensin, hirveää. Itsellä on murtunut yksi pieni jalkapöydän luu ja oli todella kipeä, saati että koko jalkaterä murretaan ja sitten sidotaan niin että luutuu, jos luutuu ihan väärään asentoon.
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä yksi maailmanhistorian vahingollisimmista tavoista. Mutta turha sillä tiedolla on itseään kiusata kun ei sitä enää tapahdu. Jotain hyvää muuten kommunisteissakin kun lopettivat tuon.
Tyttöjen sukuelinten silpominen on minusta vielä vahingollisempaa. Niillä siroimmilla jaloilla ilmeisesti harvemmin käveltiin kovin pitkiä matkoja. Eikä muuten kävellä korkkareillakaan. En ole elämässäni löytänyt yksiäkään korkkareita, jotka eivät olisi tuntuneet epämukavilta. Nelisenttisen vielä menettelevät, mutta sitä korkeammat ovat kamalia.
Länsimaissa käytettiin korsetteja. Naiset pyörtyilivät näiden takia, kun ei happea saanut riittävästi. Pyörtyminen nähtiin siis yläluokkaisena.
Pahimmillaan tiukat korsetit aiheuttivat epämuodostumia. Naisen sisäelimiin, joskus myös sikiölle.
Ei me olla yhtään sen parempia kuin muutkaan kulttuurit, naisia on osattu muokata ja sortaa aina.
Olen joskus lukenut näiden naisten tarinoita. Jalkojen sitominen aiheutti niin hirveitä tuskia, että he pyörtyivät kivusta ja se tuska oli pitkäkestoista muutenkin.
Tässäkin perinteessä tyttöjen äidit huolehti siitä, että tytöt käy läpi saman kauheuden, mitä he itse olivat kokeneet. Tämä on ihmismielen yksi suuri mysteeri. Miten yhteisön hyväksynnän tavoittelu saa äidit satuttamaan omia lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä yksi maailmanhistorian vahingollisimmista tavoista. Mutta turha sillä tiedolla on itseään kiusata kun ei sitä enää tapahdu. Jotain hyvää muuten kommunisteissakin kun lopettivat tuon.
Tyttöjen sukuelinten silpominen on minusta vielä vahingollisempaa. Niillä siroimmilla jaloilla ilmeisesti harvemmin käveltiin kovin pitkiä matkoja. Eikä muuten kävellä korkkareillakaan. En ole elämässäni löytänyt yksiäkään korkkareita, jotka eivät olisi tuntuneet epämukavilta. Nelisenttisen vielä menettelevät, mutta sitä korkeammat ovat kamalia.
Vaikka et kävelisi metriäkään, se luiden murskaaminen aiheuttaa sietämättömän hirveät kivut.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa käytettiin korsetteja. Naiset pyörtyilivät näiden takia, kun ei happea saanut riittävästi. Pyörtyminen nähtiin siis yläluokkaisena.
Pahimmillaan tiukat korsetit aiheuttivat epämuodostumia. Naisen sisäelimiin, joskus myös sikiölle.
Ei me olla yhtään sen parempia kuin muutkaan kulttuurit, naisia on osattu muokata ja sortaa aina.
Joo kaikki on nykyään jotain alistamista ja sortamista. Sokerin vastustus on sortamista, ylipainon vastustus on sortamista, tupakan vastustus on sortamista, korkokengät on sortamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus lukenut näiden naisten tarinoita. Jalkojen sitominen aiheutti niin hirveitä tuskia, että he pyörtyivät kivusta ja se tuska oli pitkäkestoista muutenkin.
Tässäkin perinteessä tyttöjen äidit huolehti siitä, että tytöt käy läpi saman kauheuden, mitä he itse olivat kokeneet. Tämä on ihmismielen yksi suuri mysteeri. Miten yhteisön hyväksynnän tavoittelu saa äidit satuttamaan omia lapsiaan.
Naimisiinmenon, ja siten "hyvän elämän" takia. Senhän takia pyrittiin saamaan jalasta mahdollisimman pieni, jotta tyttö pääsisi rikkaisiin naimisiin tekemään poikalapsia.
Vierailija kirjoitti:
https://purppurapupu.blogspot.com/2015/01/sidotut-jalat.html
Tässä aika yksityiskohtaisesti paneuduttu niin sitomisen historiaan, toteutukseen ja seurauksiin.
Tiesin kyllä sitomisesta, mutta että näin brutaalisti .
Totaalista pahuutta. Asettaa hyvin perspektiiviin nykypäivän länsimaisen kehopositiivisuuden, jossa pidetään sortona sitä kun lääkäri varoittaa lihavuuden terveysriskeistä .
Tarpeetonta alkaa väitellä, mikä naisia alistava tapa on kaikista vahingollisin. Olemme onnekkaita, kun ylipäätään voimme tarkastella näitä tapoja ja tietoisesti tehdä töitä niin yksilöinä kuin yhteisöjen jäseninä, ettei moisia kauheuksia pääse enää tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin osanut kuulemani perusteella kertoa, että "jalka sidotaan niin, ettei se pääse kunnolla kasvamaan". Mutta mielikuvissani sitominen on näyttänyt siltä, että varpaat vain menevät jotenkin ahtaasti nyttyrälle ja oikenevat siitä joka kerta, kun sidokset poistetaan, ja säännöllisen sitomisen myötä kengänkoko jää vähän normaalia pienemmäksi. En ole todellakaan käsittänyt, että se pakotetaan vääntymään aivan solmuun.
Minäkin olen ajatellut naiivisti ajatellut, jos edes ajatellut, että jalkaan vaan laitettiin liian pienet kengät ja jalka lakkasi kasvamassa, mutta jalkahan murskattiin ensin, hirveää. Itsellä on murtunut yksi pieni jalkapöydän luu ja oli todella kipeä, saati että koko jalkaterä murretaan ja sitten sidotaan niin että luutuu, jos luutuu ihan väärään asentoon.
Murtunut varvaskin sattui kyllä aikalailla semmoisenaankin,saati että sitä ois ruvettu runnomaan jalan alle ja sidottu, katkottu loputkin varpaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtis vertaileen kumpi on vahingollisempaa. Silpominenkin on hurjan vahingollista ja väkivaltaista, mutta niin on myös tuo jalkojen sitominen. Ennen sitomista jalat murskataan ja lapsi pakotetaan kävelemään niillä jaloilla että ne muotoutuis..
Mä muistan tästä kuvan yläasteen historian kirjasta. Ja tää olikin ainoa asia mikä jäi mieleen.
Olin vähällä jäädä luokalle historian takia, kun kokeista tuli vain nelosia. Ihmettelin miksi tämmöisiä asioita ei tunnilla käsitellä kun aina vaan jankattiin jostain presidenteistä.
Olen noin kolmekymmentä vuotta sitten nähnyt Kiinassa, Xianin kaupungissa vanhan naisen, jolla oli sidotut jalat.
Hän käveli kadulla hyvin vaivalloisesti ja mukanaan hänellä oli taitettava jakkara, jolla hän lepäsi välillä.
Tapa sitoa naisten jalat levisi ylhäisöstä (joiden naiset kannettiin kantotuoleissa) hitaasti alempiin kansanluokkiin, ja hitaasti tapa päättyi ylhäisöstä alkaen, mutta tavasta luopuminen maaseudulla saattoi kestää vuosikausia.
Ihannemitta jalkaterän pituudelle oli noin 7,5 cm.
Kaikki kiinalaiskansat eivöt kuitenkaan sitoneet naistensa jalkoja. Esim mantsut, viimeinen Kiinassa hallinnut keisarisuku, ei sitonut naistensa jalkoja.